Take a fresh look at your lifestyle.

موسیقی از نظر اهل بیت (علیهم السلام)

450 162,469

توجه:لطفاً بعد از خواندن احادیث، از ما نپرسید؛ پس چرا وزارت ارشاد جمهوری اسلامی!!! مجوز می‌دهد و تلویزیون جمهوری اسلامی!! پخش می‌کند و….!!!! (حداقل در مورد مواردی که یقیناً به فتوای برخی مراجع حرام هستند)

قابل‌توجه عزیزانی که ممکن است اشکال کنند:
ما فتوا نمی دهیم، قصد و توانایی فتوا دادن هم نداریم و بررسی دقیق این مباحث، در حوزه تخصصی فقه انجام می‌شود و کسانی که در این زمینه قدرت اجتهاد ندارند باید از مراجع تقلید خود پیروی کنند قصد ما از نقل احادیث ذیل جهت محض اطلاع عزیزان از وجود آیات و احادیث این‌چنینی در ذم موسیقی (صدای بر خواسته از آلات مخصوص) و غنا (صدای مطرب و … برآمده از حنجره) است!

همچنین ممکن است برخی اشکال کنند به آدرس احادیث و اینکه از کتب معتبر اربعه نیست، از این رو آدرس چند تا از احادیث را ویرایش کردم واینکه در کتب اربعه هم باب الغنا وجود دارد که به این موضوع پرداخته است، مثلا در کتاب   الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۶، ص:۴۳۱ تعداد ۲۴ روایت درباره غنا و موسیقی نقل شده است. که از اینجا می توانید به صورت آنلاین اصل کتاب را ببینید.

 

در این پست می‌خوانید:

حرمت موسیقی در قرآن!

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

غنا بدترین صداها!

خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی‌کند!

غنا موجب فقر و نفاق است!

غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا!

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

آموزش دادن موسیقی کفر است!

  سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می‌دهد!

نوازنده، رو سیاه روز قیامت!

نوازنده و خواننده، کور و کر و لال روز قیامت 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

زن آوازه خوان ملعون است!

موسیقی بهشتی!

آلات موسیقی چه می گویند؟

گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!

 

حرمت موسیقی در قرآن!

عن ابی عبدالله (علیه السّلام) فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می‌فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلا هذه الآیه: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶).
غنا و آوازه‎خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می‌خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»

قالَ رجلٌ للصادِقِ (علیه السّلام): إنَّ لی جِیرانا و لَهُم جَوارٍ یَتَغَنَّینَ و یَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِیلُ الجُلوسَ استِماعا مِنِّی لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ علیه السلام: لا تَفعَلْ، فقالَ: و اللّهِ ما هو شی‌ءٌ آتِیهِ بِرِجلی إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُنی، فقالَ لَهُ الصادقُ (علیه السّلام): تَاللّهِ أنتَ! أ ما سَمِعتَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ یقولُ: «إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ کُلُّ اولئکَ کانَ عَنهُ مَسْؤولًا» «اسراء ۳۶»؟! فقالَ الرَّجُلُ کَأنّنی لم أسمَعْ بهذهِ الآیهِ مِن کتابِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ مِن عَرَبیٍّ و لا عَجَمیٍّ! لا جَرَمَ أنّی قد تَرَکتُها و أنا أستَغفِرُ اللّهَ تعالی.
مردی به امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: همسایگانی دارم که آنان را کنیزکانی است که آواز می‌خوانند و عود می‌نوازند و گاهی اوقات من به مستراح می‌روم و برای این که ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول می‌دهم. حضرت علیه السلام به او فرمود: این کار را نکن. مرد گفت: به خدا قسم از روی قصد آن جا نمی‌روم، بلکه آوازی است که با گوشم می‌شنوم. حضرت فرمود: عجبا از تو مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اینها بازخواست می‌شود»؟ آن مرد گوید: انگار این آیه کتاب خداوند عزّ و جلّ را از هیچ عرب و عجمی نشنیده بودم. لا جرم این عمل خود را ترک کردم و از خدای بزرگ آمرزش می‌طلبم. من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص: ۷۹ و تفسیر الصافی، ج‏۳، ص: ۱۹۲

 

الإمامُ الرِّضا (علیه السّلام) لمّا سَأَلَهُ محمّدُ بنُ أبی عَبّادٍ عنِ السَّماعِ و کانَ مُشتَهرا بالسَّماعِ و شُربِ النَّبیذِ: لأِهلِ الحِجازِ رَأیٌ فیهِ و هُو فی حَیِّزِ الباطِلِ و اللَّهوِ، أ ما سَمِعتَ اللّهَ تَعالی یقولُ «و إذا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِراما» (الفرقان: ۷۲)
امام رضا (علیه السّلام) در پاسخ به سؤال محمّد بن ابی عبّاد که به آوازه خوانی و شرابخواری شهره بود و درباره آوازه خوانی سؤال کرد فرمود: اهل حجاز در این باره رأی و نظری دارند. در حالی که این عمل به منزله باطل و لهو است. مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «و چون بر لغو بگذرند، با بزرگواری می‌گذرند». عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۱۲۸

 

 

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَنَّ اللهَ بَعثَنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه.
خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی‌ها و امور جاهلیت را نابود سازم. الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۶، ص: ۳۹۶؛ مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏۲۲، ص: ۲۵۱

 

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.
خانه‌ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند. «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا تَدخلُ الملائکهُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکهُ.
فرشتگان وارد خانه‌ای که در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی‌شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌گردد و برکت از آنان برداشته می‌شود.  مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۸و  إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج‏۱، ص: ۱۷۴

 

 اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله) : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

 

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

قال الامام الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

غنا بدترین صداها!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): شرُّ الاَصواتِ الغِناء.
بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است. المقنع (للصدوق)، المتن، ص: ۴۵۶ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹

 

 خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی‌کند!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.
مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی‌کند.«الکافی (ط – دارالحدیث)، ج‏۱۲، ص: ۷۸۹ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸»

 غنا موجب فقر و نفاق است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ کما یُنبت الماءُ الزَّرع.
گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می‌رویاند همان گونه که آب کشتزار را می‌رویاند.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ عُشُّ النفاق.
غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یُورِثُ الفقر.
غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می‌گردد.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب کما یُنبت النخلُ الطلع.
غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می‌رویاند همان گونه که درخت نخل، خوشه خرما را رویش می‌دهد.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب کما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و ….
چهار چیز است که قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می‌رویاند، همچنان که آب، درخت را می‌رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): الغناءُ رُقْیَهُ الزّنا.
غناء و آوازه خوانی، طلسم زناکاری است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷»

 

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و ….
سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می‌گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

آموزش دادن موسیقی کفر است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹»

سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می‌دهد!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُک.
کسی که به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می‌شود.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰»

 نوازنده، رو سیاه روز قیامت!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامهِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملکٍ، بید کُلُّ ملکٍ مِقْمعَهُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه.
دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می‌شود در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند که در دست هر کدام از آنها عمودی آهنین است که بر سر و صورتش می‌زنند.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

 نوازنده و خواننده، کور و کر و لال روز قیامت

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبکم.
دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می‌شود در حالی که کور و کر و لال است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمهٍ فَجاءَ عند تلک النّعمه بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳»

 

 زن آوازه خوان ملعون است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ، ملعونٌ مَن أکَل َ مِن کَسبِها.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«الاستبصار، ج ۳، ص ۶۱»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ و مَن آواها و أکَلَ کسب‌ها ملعونٌ.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۱۱»

 

 موسیقی بهشتی!

قال ابوالحسن (علیه السّلام): مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنهِ شجرهً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تحرّک‌ها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.
کسی که خود را از غناء و ساز و آواز، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می‌دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می‌رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی‌شنود.
«جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷»

آلات موسیقی چه می گویند؟

سَمِعَ امیرالمؤمنین (علیه السّلام) رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و کَسَرَ طنبورَه … فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی.
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السّلام) شنید مردی طنبور می‌نوازد، وی را از این کار منع کرد و طنبورش را شکست و از وی خواست که توبه کند او هم توبه کرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی که طنبور نواخته می‌شود چه می‌گوید؟ عرض کرد جانشین رسول خدا (صلی الله علیه و آله): داناتر است. حضرت فرمود: می‌گوید: بزودی پشیمان می‌شوی، به زودی پشیمان می‌شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می‌گردی ای نوازنده من!
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

 

ترجمه دیگری از حدیث فوق:

گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!

وَ نَقَلَ: أَنَّهُ سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلًا یُطْرِبُ بِالطُّنْبُورِ فَمَنَعَهُ وَ کَسَرَ طُنْبُورَهُ ثُمَّ اسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ قَالَ أَ تَعْرِفُ مَا یَقُولُ الطُّنْبُورُ حِینَ یُضْرَبُ قَالَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعْلَمُ فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.

نقل شده: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) دید مردی «طنبور» (که یک نوع آلت موسیقی سنتی  شبیه تار که دارای دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس ‍ لهو و عیاشی زده می‌شود) می‌زد، علی (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتی طنبور او را گرفت و شکست، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.
آنگاه علی (علیه السلام) به او فرمود: آیا می دانی طنبور وقت به صدا درآوردنش چه می‌گوید؟
او گفت: «وصی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داناتر است».
علی (علیه السلام) فرمود: طنبور هنگام زدنش در صدای مخصوصش ‍ می‌گوید:

سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی                     سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.

«بزودی پشیمان می‌شوی، به زودی پشیمان می‌شوی ای صاحب من و به زودی داخل دوزخ می‌گردی ای زننده تار من».

«مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج ۱۳؛ ص ۲۲۰، المخازن، ج ۱، ص ۳۲۱ (داستان‌های صاحبدلان) ج ۲، ص ۳۳.»

http://nidamat.com/wp-content/uploads/2015/12/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4.jpg

۴ ۳۱ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=103

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
450 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بدبخت بیچاره
دی ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۷:۵۰

به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قسمتون میدم یه راهکاری بگید موسیقی رو ترک کنم. هیچ کی کمکم نمیکنه!!!من ۱۹ سالمه. از ۱۴ سالگی موسیقی رو شروع کردم با کامپیوتر و ساز. آهنگسازی و تولید موسیقی میکنم. ولی حس میکنم اشتباهه از یه طرف بخشی از وجودم شده. نمیتونم قبول کنم خدا از موسیقی بدش میاد. تورور خدا کمکم کنید! آیا میشه هم موسیقیدان بود و هم با امام زمان و اهل بیت بود؟

ناشناس
دی ۴, ۱۴۰۲ ۱۴:۴۱

آها…پس لابد قرآن با صوت هم حرامه سرود ملی کشور ما هم حرامه تو حسینیه طبل میزنن..آها اونم حرامه! خب دیگه با این اوضاع باید بریم خودمون کر کنیم؟ بچه‌ای تفلکی ما چی که تو مدرسه براشون جشن میزارن پس با این حساب شب یلدا هیچ گوهی هم نخوریم عیدم نگیریم چون او آهنگ و اون شادیش حرامه مگه نه؟…..

خب با این اوضاع همچون جهنمی هستیم باید بریم خودمونو کر کنیم تا بهشتی باشیم

ابوالفضل
دی ۳, ۱۴۰۲ ۲۲:۴۴

چه نوع مداحی به نظر شما مناسب هست و مثل موسیقی نیست؟
مداحی ها رو هم دارن خراب و استودیویی می‌کنند!

ناشناس
دی ۳, ۱۴۰۲ ۱۸:۵۱

سلام من ساز ویولون برای دل خودم و تو مجالس دو بار سرود ای وطن رو زدم خودم موسیقی گوش نمیکنم و فقط از ساز خودم آهنگ های آرامش بخش برا خودم میزنم گاهی اوقات هم شب یلدا برای شادی خانوادم میزنم خواستم بدونم مشکلی وجود داره؟یا گناه و کفر هستش؟
آخه خیلی دارم برای زدنش و یادگیرش تلاش میکنم

ناشناس
دی ۳, ۱۴۰۲ ۱۸:۴۸

ببخشید،اگه ما برای دل خودمون هم بزنیم مشکلی هست؟یا مثلا سازی مثل ویولون که با آرشه است من معمولا موسیقی آرام بخش مینوازم و در مجالس ها سرود ای ایران رو میزنم..خواستم بدونم مشکلی هستش یا نه بجز اون دیگه هیجا نزدم

ابوالفضل
دی ۳, ۱۴۰۲ ۱۷:۵۲

سلام آیا گوش دادن به موسیقی بی کلام هم همینطور که گفتید دارای اشکال است ؟
برای آرامش یا درحال درس خواندن گوش می‌دهم ، بی کلام
نظر شما چیه

این موضوع در مداحی های امروزی و جدید چطور هست ؟

محمد
آذر ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۸:۲۵

با سلام و عرض احترام،
تا اینجا مشخص شد موسیقی که دارای غنا باشد مطلق حرام است،اما با توجه به فتوای های مراجع اگر چنین مشخصاتی مانند غنا و مناسب مجالس لهو و لعب نبودن موسیقی را در نظر بگیریم مسئله به چه شکل خواهد بود؟
مثلاً یکی از دوستانم می گفت من با گوش دادن موسیقی می خواهم نغمات را یاد بگیرم تا در مداحی و قرائت اجرا کنم.یا مثلاً صدای زن را منوط بر غنا نبودن و گناه نیافتادن گفتند ولی خب با حدیث ملعون بودن زن خواننده با این مسئله ،سوالاتی پیش می آید.

ع م
آذر ۱۲, ۱۴۰۲ ۰۰:۲۹

سلام . اولا از زحماتتون تشکر میکنم.
دوم هم یه سوالی داشتم . دوستی با افرادی که نوازنده هستند یا زیاد به موسیقی های مبتذل گوش می‌دهند چه حکمی دارد؟

عباس
آذر ۹, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۱

سلام آهنگی که فقط برای سرگرمی خودم گوش کنم گناه است یانه
من نه عروسی میرم نه مجالسی که آهنگ باشه
فقط واسه گوش دادن

کمال
آبان ۲۷, ۱۴۰۲ ۲۱:۰۷

سلام ، ساز قانون که از سازهای سیمی هست را اگر برای دل خودم آموزش ببینم و بنوازم چه حکمی دارد ، درحالیکه برای مطربی و مجالس و غیره ننوازم فقط برای دل خودم باشه ، علم موسیقی حرام که نیست ؟

کمال
آبان ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۵:۰۷

سلام و وقت بخیر ، موسیقی قانون که جزو سازهای سیمی هستند اگر یاد بگیرم و بخوام برای دل خودم بزنم نه شرط‌بندی و غیره ، آیا حرام است ؟

سعید
آبان ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۷

سلام علیکم خدمت سیدنا
به نظرم در معرض دید قرار دادن اینگونه روایاتی که باید در آن دقت داشت و این دقت کار علماست، کار عالمانه ای نیست، زیرا باعث افراط و تفریط مردم خواهد شد چون نمی فهمند معنا و منظور این روایات را. بلکه باید توجه داشت که در زمان اهل بیت ع چه موسیقی ای رواج داشته است و اینها برای آن بخش آمده وگرنه هیچ عاقلی اصل علم موسیقی را حرام نمی داند. بلکه بخش حرام آن ممنوع است. بزرگانی مانند فارابی و آیت الله سید حسن الهی طباطبایی درباره موسیقی کتاب داشته اند. ولی آقای طباطبایی قبل از انقلاب، ترسید به دست حکومت نااهل بیفتد لذا امحا کرد. باید توجه کنید که موسیقی عین ریاضی دقیق است و نمی توانید به راحتی بد بودن آن را ترویج کنید. علمایی مانند فیض کاشانی در مقدمه تفسیر صافی، می فرمایند مراد از غنای حرام، غنایی بوده است که در دربار بنی امیه و بنی عباس مرسوم بوده است نه اصل غنا فلذا اهل بیت ع برای نجات دین و مردم اینگونه رد کرده اند. محقق سبزواری نیز مطلق غنا را حرام نمی دانند. اینها باید روشن شود بعد با این دید به روایات نگاه کرد. نام این روش، تاریخ انگاره غنا است که خیلی به فقها در فتوا کمک می کند. بحث بسیار زیاد است و وقت اندک.
وفقنا الله و ایاکم لمرضاته

ناشناس
شهریور ۱۷, ۱۴۰۲ ۰۲:۴۸

سلام وقت بخیر من تا الان چندین مقاله راجب این موضوع خوندم که ایا گوش دادن موسیقی حرامه یا نه؟ تقریبا همه مقاله ها گفته بودن که گوش دادن به موسیقی ای که باعث رقص و… بشه و کلا باعث بشه انسان از حالت طبیعی خارج بشه حرامه نه اینکه کلا موسیقی حرام باشه نه هیچکدوم اینو مطرح نکردن بعد حالا اینا به کنار اگه موسیقی کلا حرامه حداقل مایی که اینو میگیم پس چرا به حرفامون عمل نمیکنیم چرا مجوز کنسرت به خواننده ها میدن و اواز خوندن البته واسه مرد تو ایران ایرادی نداره اما اگه ما گوش بدیم از خدا دور میشیم اگه اینجور بود ک گوش دادنش حرام باشه راهی واسه نشرش بین مردم هم باز نمیکردن بنظر من اگه کسی واقعا تو دلش خداشو دوست داشته باشه موسیقی ک هیچی هیچ چیزی نمیتونه اون رو از خداش دور کنه چون واقعا عشق به خدا چیزیه که نه تنها منه شیعه تو قلبم دارم هر انسانی با هر دینی تو قلبش این عشق رو داره چجور ادم پدر و مادرش هرچی باشن میتونه عاشقشون باشه اما خدایی ک اونو افریده از عشق بنده اش بی نصیبه واقعا ک با یه موسیقی این عشق از بین بره؟

پدر کاربر
مرداد ۲۹, ۱۴۰۲ ۰۵:۲۹

چه‌بسا خوانندگانی و نوازندگانی که مروت و سخاوت سان و دست خیرشان به مردم رسیده و می‌رسد و بی تفاوت از نیازمند حالا پول دستی خرج بیمارستان مدرسه سازی جهاز وو بی تفاوت رد نشدند و کمک کردند البته صدای زن را قبول داریم حرام است ولی هنرمند با خدا انسان درستکار کمک دهنده زیاد دیدم و شنیدم احساس زیاد بزرگ نمایی کردید خدا می داند ذات بندش را چه بسا ریا کار هم زیاد دیدیم نگارنده پدر کاربر

رضا
پاسخ به  پدر کاربر
مهر ۱۴, ۱۴۰۲ ۰۰:۴۰

بله…اون ثواب داره..ولی گناه تولید کرده که بیشتر تره…

حامد
مرداد ۲۱, ۱۴۰۲ ۲۰:۴۸

سلام علیکم سوالم این است که حکم گوش دادن به موسیقی موجب گناه میشود ؟

حامد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۳۰, ۱۴۰۲ ۲۱:۳۵

ممنون از شما آقای علوی زاده

پیانیست
مرداد ۱۹, ۱۴۰۲ ۰۳:۳۰

من یک پیانسیت مسلمون هستم
ممنون از مطلبتون ولی من واقعا به سازم علاقه مندم و به کارم ادامه میدم تا همین الانش هم خدا بهم کمک کرده و پیشرفت کردم از وقتی که پیانو میزنم
بیشتر به سمت خدا اومدم با تقوای بیشتر

خدایا شکرت.

محمد
پاسخ به  پیانیست
شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ ۲۲:۳۷

احسنت دوست عزیز اینا همش کذب محض،خدا طبیعت رو با موسیقی آفریده این همه پرنده خوش صدا این همه قرآن خودش سرشار از نغمه و برکت هست
اصولا انسان های جاهل (با عرض احترام) مثل نویسنده این متن در سایت توجه ای به این واقعیت ها نداره و اصلا نمیدونه زمان شناسی به چه مفهومی هست

امین
تیر ۲۲, ۱۴۰۲ ۲۲:۵۲

سلام. یکی از ترجمه هاتون ایراد داره
متن عربی نوشته: “عن ابی عبدالله (علیه السّلام) فی قول الله تعالی:” اما شما ترجمه کرده اید: “امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می‌فرماید:”
همه ما واقف هستیم که ابی عبدالله کنیه امام حسین (ع) است.
حالا من این یدونه رو دیدم. شاید ایرادات دیگه ای هم وجود داشته باشه

رضایی
تیر ۱۹, ۱۴۰۲ ۱۸:۰۰

سلام
احادیث خیلی خوب بودند اما نکته مهمی که قابل توجه برای من بود این بود که اسناد و منابع احادیث تقریبا خیلی هاشون غلط بود و جا های دیگه توی کتاب های دیگه یا صفحات دیگر نقل کرده بودند.

آخرین ویرایش8 ماه قبل توسط رضایی
محسن
تیر ۱۹, ۱۴۰۲ ۱۵:۱۴

ردیف کردن احادیثی که همه در مذمت موسیقی هست و بعضا باعث ایجاد شبهه و بدبینی میشن کار صحیحی نیست. چراکه تشخیص حکم دین تنها با دیدن چهارتا حدیث ممکن نیست و کار فقیه هست.

حمید
خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳

اشک تو چشمام جمع شده. حالم خوب نیست. اسلام رو کلا کنار گذاشتم چون نمی تونستم اینهمه احکام عجیب و غریب و ظالمانشو(حداقل از نظر خودم) درک کنم. ولی الان بعد چندین سال موسیقی گوش دادن، به این نتیجه رسیدم که موسیقی واقعا پتانسیل اینو داره که زندگی خیلی آدم ها رو خراب کنه. درست مثل شراب که برا بعضیا اونقدر اعتیاد آور نیست ولی برا بعضیا زندگی رو نابود می کنه. یا قمار. ولی هنوزم نمی دونم چه راهی درسته. عین یه آدم گیج تو این دنیا دور خودم می چرخم. خیلی از آینده خودم می ترسم.

سرباز
پاسخ به  حمید
آبان ۶, ۱۴۰۲ ۱۸:۴۴

راهی که توش بتونید به امام زمان برسید،از خود آقا بخواید،خود صاحب الزمان راه درست رو سر راتون می زاره

سعید
پاسخ به  حمید
آبان ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۲:۳۸

دوست عزیز خدا به همه یک پیامبر درونی به نام عقل داده؛ اگه دنبال حقیقتی برو تحقیق کن و با عقل خودت ببین کدوم راه روشناییه، مطمئن باش خدا کمکت می کنه.

فرحناز
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۲ ۱۸:۲۸

بله همه از آیات وحدیث مقدس ۱۴ معصوم ع است وآواز خوانی وخرید فروش لوازم موسیقی گناه است

رجبی
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸

سلام من پنج گفته امام علی درباره موضوع موسیقی میخواهم اما فقط یه دونه پیدا کردم

سید حسین مهدوی
اسفند ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۹:۴۳

سلام
آیا به نظر آقای سیستانی هم موسیقی گناه است ؟

هادی
اسفند ۶, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۶

ممنون بابت مطلب مفیدتون فقط کاش میفرمودین که دلایل اهل بیت ع برای این موضوع چی هستش تا تاثیر گذاریش خیلی بیشتر میشد

سید علی
آبان ۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۶

سلام وقت بخیر
من درباره آثار گوش دادن به موسیقی میخواهم تحقیق کنم لطفاً کمک کند
باتشکر موسویان

عبد المهدی
مهر ۱۴, ۱۴۰۱ ۰۸:۵۴

هررر نوع سازی حرام است، هر نوع نواختن و شنیدن نواخته شدنی، نابود میکند روح را، انسان را از مسیر هدایت دور میکند ،هرچند در خیال خام خود در مسیر باشد
من صبحم را با نواختن و گوش دادن موسیقی شروع میکردم و با موسیقی میخوابیدم
بعد از تحولاتی که به فضل خداوند متعال و محضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا برایم رخ داد، کلا موسقی را کنار گذاشتم و هرجا صدای موسیقی بلند شد، آن محل را ترک کردم، عنایاتی که از لطف و فضل به حقیر شد قابل شمارش نیست

بهناز سادات
پاسخ به  عبد المهدی
دی ۱۴, ۱۴۰۲ ۲۳:۴۲

سلام و عرض ادب بزرگوار
خوش به سعادتتون چقدر کلامتون زیبا و دلنشین بود وسط این همه ابهامات ……
کاش بیشتر مستفیضمون میکردید، سپاسگزارم

خادم المهدی( ان شاءالله خائن به مهدی نباشیم)
شهریور ۲۴, ۱۴۰۱ ۰۹:۱۶

سلام علیکم پناه میبریم بخدا از اینکه بخاطر مسائل سیاسی حرام خدا حلال شمرده بشه.اگر ما درزمان مولا علی علیه السلام بودیم با آقا چه برخوردی می کردیم وقتی حدیثی راجع به موسیقی می شنیدم ؟آیا با آقا برخورد می کردیم ؟….امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف بیاید باز،احکام اسلام را زنده کند با ایشان که می کنیم؟
حتما اورا خواهیم کشت.
امروز بخاطریک موسیقی قد علم می کنیم که حرام خدا حلال کنیم اقا اومد انوقت بدتر از اینها سرش درخواهیم آورد.!!!!!

روزگار
مرداد ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۹:۵۷

به نظرم هر کاری غیر از یاد خدا لغو به حساب میآید و این دال بر این نیست که لذتهای حلال را بر خود حرام کنیم منظور این است تفکر کردن را باید یاد گرفت و از گوش دادن به شیطان پرهیز کنیم و اگر موفق شدید در مرحله خوبی از ایمان قرار گرفته اید.

روزگار
مرداد ۱۲, ۱۴۰۱ ۲۱:۲۲

به نظرم هر کس آنچه برایش بهتر است انجام بدهد و خدا همه ما را هدایت کند و عاقبت همه را بخیر کند که او بسیار بخشنده و آمرزنده هست بخشنده بودن خدا پایانی ندارد تو این شرایط پیش آمده هر کس روزنه ای پیدا کند تا به کمال برسد بقیه اش رو خود خداوند درست خواهد کرد با آرزوی توفیق در افزایش روز افزون علم به زندگی در این کره خاکی

یا مهدی
مرداد ۵, ۱۴۰۱ ۱۸:۵۰

سلام بر شما
موسیقی داریم تا موسیقی (مثلا مبتذل های تتلو و ساسی کجا و سامی یوسف و سلام یا مهدی بحرینی ها کجا)، هر چند خودم اهل این چیزها نیستم و حتی قرآن هم با صوت زیبا نمی خوانم بلکه ترتیل می خوانم که و رتل قرآن ترتیلا رو رعایت کنم،و وای بر ((سیاه سَت))که دین را پایمال می کند به خاطر افزایش محبوبیت، دین را به دنیا فروخته اند .

مصطفی
مرداد ۱, ۱۴۰۱ ۰۰:۵۴

https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/3763313/

سلام نظرتون چیه؟
چرا اینقدر مباحثی جدید به وجود میاد؟ دین جدید.
چقدر مذبذبم. حالم بده

مصطفوی
تیر ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۲:۳۶

سلام دو تا اشتباه توی نظرقبلیم دارم یکی این که گفتم گناه اجتماعی و گناه فردی
نه در جدلشون به من می گن گناه بعد اجتماعی داره و بعد فردی
و
دومی
 حسنات الأبرار سیئات المقربین
می گم بهشون سگ نجس هست چه در کوچه و چه در خانه و نعوذ بالله معذرت می خوام چه در خانه ی اولیا الله؛ اما

این چه تخفیفی است که به بسیاری از گناهان در این زمانه داده شده؟ نمی دانم.
حکم ثانویه است؟

امیرارسلان
تیر ۱۵, ۱۴۰۱ ۲۳:۵۸

من عرض کردم همه چیز ضابطه داره و قانون و شیوه استفاده.در استفاده از هر چیز باید حدود رو رعایت کرد و هر چیز خوبی و بدی داره.ولی این که شما کلا ذات موسیقی رو با هم زیر سوال میبرید و قاطی میکنید این نادرسته.در هر صورت همه زیر سایه امیرالمونین باشیم و عاقبت بخیر بشیم.در پناه حق

امیرارسلان
تیر ۱, ۱۴۰۱ ۱۸:۵۵

سلام خسته نباشید.خواهشا از این عقاید که افراط گرایی هستش و تندرویی دوری کنید!ذات و روح انسان همراه با موسیقی به وجود آمده است.چطور میفرمایید نوسیقی حرام است؟البته بنده هم قبول دارم هرچیزی خوب و بدش هست و نمیتونیم بگیم موسیقی که معنای غلط و مادرستی هم داره حلاله.اون قطعا حرامه.ولی موسیقی پاک که اتفاقا باعث بوجود آوردن حالات معنوی در شما بشه این رو میتونید بگید حرام؟
باور کنید خداوند متعال از دل بنده هایش آگاه هست و بهتر از هر کسی میدونه از چه قصدی داره این موسیقی استفاده میشه
موسیقی بسیار مفید است(البته نوع حلال و بدون بار معنایی و ریتمی لهو و لعب) و انتظار میرود از این تفکرات نادانی و افراطی دوری کنید!
در ضمن موسیقی های دوران امامان با موسیقی های دوران الان بشدت فرق داره و اون زمان دین رو مسخره میکردند.ولی موسیقی های بی کلامی که الان شما رو در آرامش بدون هیچ فکری فرو میبرد به هیچ عنوان حرام نیست.خود خداوند بر همه چیز آگاه هست و از نیت بندگانش و نوع موسیقی که آنها گوش میکنند آگاه است و او از هیچ چیز غافل نیست!انتطار میرود از این عقاید افراطی اجتناب کنید!

مهرزاد
پاسخ به  امیرارسلان
بهمن ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵

ببین داداش خیلی از دانشمندان غربی هم گفتن موسیقی باعث فشار خون بالا و ضعف اعصاب و بی حالی و…. میشه.بر اساس تحقیقات اونا خیلی از خوانندگان بخاطر سکته قلبی مردند.بر اساس تجبربه های که داشتم موسیقی ادم رو از دنیای واقعی دور میکنه و به دنیای کارتونی وارد میکنه.دیگه فوقش صوت قران رو میتونیم قبول کنیم.حتی اون ماجرای گاو هم که میگفتن با شنیدن صدای موسیقی زیاد شیر میداد.بازهم با تحقیقاتی که روش انجام دادن این بود که گاو بدنش فرسوده میشد.

حمید
پاسخ به  امیرارسلان
تیر ۱۹, ۱۴۰۲ ۰۵:۳۳

اصلا به نظر من تقریبا تمام موسیقی ها انسان رو از یاد خدا دور می کنه. شما برای آرامش سمت موسیقی می ری، در حالی که آرامش واقعی در یاد خداست و موسیقی برای آدم مثل آب شور دریا می مونه. من خودم انواع موسیقی رو هزاران ساعت گوش می کردم، راک، پاپ، حتی رپ، کلاسیک و… از هیچ کدوم خیر ندیدم و عمرم تلف شد. و اینکه می گید ذات انسان به موسیقی گرایش داره، من یه فیلم دیدم یه بچه ۱ ساله با موسیقی لهو و لعب و به قول شما بد می خنده و دست می زنه. دلیل نمی شه که. خیلی چیز ها رو آدم گرایش داره. اینطور حساب کنی رابطه با همجنس هم برای بعضی ها نعوظ بالله حلاله، چون که برخلاف ما آدمای عادی اونو تو وجودشون گرایش دارن به همچین چیزی. دلیل نمی شه که.

محمد رضا قلی پور
خرداد ۲۶, ۱۴۰۱ ۰۰:۲۴

با سلام
من تمام عمرم در ظلمت بودم و موسیقی گوش می دادم و متاسفانه نوازندگی هم می کردم. با این مطالب شما کاملا منقلب شدم و توبه کردم. به نظر شما خداوند گناهان منه سرتاپا گناه رو به خاطر موسیقی می بخشه؟

سرباز
پاسخ به  محمد رضا قلی پور
آبان ۶, ۱۴۰۲ ۱۸:۵۱

چقدر قشنگ!
بلع مگه میشه خدایی به این مهربونی نبخشه!

علی
خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۲:۰۲

واقعا ممنون
مقاله تان عالی بود

Gilani
خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ ۰۰:۳۹

سلام علیکم. دنبال این مجموعه احادیث بودم اتفاقاً برعکس بعضیا خیلی خوشحال شدم اصل مطلب رو خوندم و یاد گرفتم. با توجه به اینکه گیلان همیشه شیعه نشین بوده، این احادیث به نظرم در موسیقی محلی ما بهش جامه عمل بپوشاند شده و با مقایسه احادیث و موسیقی محلی‌مون دیدم این سازها حذف شده. مردم قدیم دنبال ان‌قلت و هدف استفاده از سازهای غنا نبودن و واقعاً هرچی حرام بود و عالم دینی حدیثش رو می‌گفت، میشکستن می‌انداختن دور… در موسیقی محلی ما خیلی خیلی این موضوع رو رعایت شده می‌بینم حتی اشعار عاشقانه فرد رو به غنا نمی‌اندازه و با شوخی و طنز از کنارش عبور می‌کنه.

450
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x