Take a fresh look at your lifestyle.

موارد جواز غیبت:۳. استفتاء

0 593

%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%b2-%d8%ba%db%8c%d8%a8%d8%aa-3-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%a1از موارد جواز غیبت استفتا است، مثل این که به مفتى و فقیه بگویى: پدرم و برادرم به من ظلم کرده‏اند؛ حالا براى نجات از این ظلم چه باید بکنم؟  البته بهتر آن است که این امر به صورت کنایه و اشاره گفته شود. مثلًا بگویى: نظرتان درباره کسى که پدر یا برادرش در حقِ او ظلم کنند چیست؟ روایت شده که هند (همسر ابو سفیان) به پیامبرصلی الله علیه و آله  عرض کرد: ابو سفیان مرد خسیسى است و به اندازه کافى به من و بچه‏هایم خرجى نمى‏دهد. آیا مى‏توانم بدون اطّلاعش از او چیزى بردارم؟ حضرت فرمود: به اندازه‏اى که رفع حاجت تو و فرزندانت را بکند، بردار. هند از ابو سفیان با صفت بخل و خسّت ورزیدن نسبت به خود و فرزندانش یاد مى‏کند و پیامبر خداn هم او را نهى نفرمود؛ زیرا قصدش استفتا بوده است.

علامه مجلسى در توضیح این بیان شهید ثانیe مى‏گوید: در چنین مواردى احوط آن است که مطلب با گوشه و کنایه گفته شود؛ زیرا این خبر، عامّى است. وانگهى احتمال دارد که چون ابو سفیان مردى فاسق و منافق بوده است، پیامبر خدا هند را از آن نحوه بیان باز نداشته است.

میزان الحکمه،ج‏۸، ص۵۸۸،گفتار شهید ثانى درباره مجوزهاى غیبت

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=10690

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x