مجازات سنگین روزه خواری در ملأ عام

0 ۸۹۳

D985D8ACD8A7D8B2D8A7D8AA D8B3D986DAAFDB8CD986 D8B1D988D8B2D987 D8AED988D8A7D8B1DB8C 1 مجازات سنگین روزه خواری در ملأ عام

پرسش:

آیا این درست است که بعد از دو بار روزه خواری در ملا عام و اجرای حکم تعزیر در صورت تکرار روزه خواری مجازات اعدام است؟ وچرا این حکم این قدر سنگین است ؟

پاسخ:
اگر کسی در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی و از روی عمد در ملاء عام روزه خواری کند، در صورتی که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات (تعزیر) می کند. اگر باز هم به بی حرمتی نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم یا در مرتبه چهارم با اختلافی که در بین فقها وجود دارد اعدام می شود.(1)
دلیل این مسئله روایات است، از جمله:

دلیل شلاق در مرتبه اول و دوم:

از امام باقر سلام الله علیه نقل شده است که:

أَنَّ عَلِیّاً ع أُوتِیَ بِرَجُلٍ مُفْطِرٍ فِی‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ نَهَاراً مِنْ غَیْرِ عِلَّهٍ فَضَرَبَهُ تِسْعَهً وَ ثَلَاثِینَ سَوْطاً حَقَّ شَهْرِ رَمَضَانَ حَیْثُ أَفْطَرَ فِیه‏

مردى را نزد على امام علی(ع) آوردند که در روز ماه رمضان بدون عذر افطار کرده بود،حضرت به جهت حقّ ماه رمضان که این شخص در آن افطار کرده بود، سی و نه شلّاق به او زد. (2)

دلیل قتل در مرتبه سوم:

عِیسَى عَنْ سَمَاعَهَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ وُجِدَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ قَدْ أَفْطَرَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ قَدْ رُفِعَ إِلَى الْإِمَامِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَالَ یُقْتَلُ فِی الثَّالِثَهِ .

از امام باقر (علیه السلام) سؤال شد از مردی که در ماه رمضان سه بار پیاپی روزه خواری کرده است و سه بار نزد امام (حاکم شرع) برده شده است. امام فرمود: در دفعۀ سوم، کشته می شود.(3)

حکمت این حکم ممکن است این جهت باشد که : کسی که عمدا در ملاء عام و بدون اینکه مسافر یا مریض باشد. روزه خواری کند، در واقع اسلام و احکام اسلام و مسلمانان را زیر سؤال می برد . به علاوه ترویج فرهنگ روزه خواری و بی دینی را می کند . کسی که دو یا سه مرتبه تعزیر و مجازات شده باشد و باز هم اصلاح نشود، وجود چنین افرادی در جامعه اسلامی سبب ایجاد فتنه و فساد می باشد.
البته اگر کسی به خاطر عذر شرعی مانند مسافرت یا مریض بودن روزه را بخورد ، مجازات ندارد.
کسی که قصد روزه خواری عمدی را دارد، لازم نیست طوری بخورد که دیگران بفهمند . می تواند در خانه خود یا جایی که هیچ کس نیست ، روزه اش را بخورد .البته باز هم روزه خوردنش حرام است و قضا و کفاره دارد. ولی دیگر پیش حاکم شرع نمی برند تا مجازاتش کند.

 
پی نوشت:
1. العروه الوثقى (سید یزدی)، ج‏2، ص 167.

2. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص: 401.

3. الکافی، ج۴، ص۱۰۳.

لینک کوتاه مطلب: http://nidamat.com/P9yru
حمایت مالی از گناه شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 3 =