Take a fresh look at your lifestyle.

چشم پوشی حضرت امیرالمؤمنین از اعدام کسى که پس از اقرار به لواط، توبه نموده بود

25 8,651

امیر مؤمنان(علیه السلام) در میان گروهی از اصحاب بود که مردی خدمت حضرت رسید و عرض کرد: ای امیر مؤمنان، من به نوجوانی دخول کرده ام، مرا تطهیر کن، امام(علیه السلام) فرمود:

 به خانه ات برو، شاید صفرا بر تو غلبه کرده است(درحالت طبیعی نیستی که این گونه اقرار می کنی.) فردا دو باره خدمت حضرت رسید و عرض کرد: ای امیر مؤمنان به نوجوانی دخول کرده ام، مرا تطهیر کن. امام فرمود: اذهب الی منزلک لعل مرارا هاج بک.
آن مرد سه بار پس از مرتبه اول، این اقرار خود را تکرار کرد و در مرتبه چهارم حضرت به او فرمود:

 ای مرد، رسول خدا در مورد مثل تو، سه حکم قرار داده، هر کدام را که می خواهی برگزین.
عرض کرد: یا امیر مؤمنان آن سه چیست؟ فرمود:
ضَرْبَهٌ بِالسَّیْفِ فِی عُنُقِکَ بَالِغَهً مَا بَلَغَتْ أَوْ إِهْدَاءٌ مِنْ جَبَلٍ مَشْدُودَ الْیَدَیْنِ وَ الرِّجْلَیْنِ أَوْ إِحْرَاقٌ بِالنَّار

وارد کردن ضربه شمشیر به گردنت تا هر کجا برسد، پرت کردن از کوه با دست و پای بسته، سوزاندن با آتش.
عرض کرد: ای امیر مؤمنان، کدام یک شدیدتر است؟ فرمود:سوزاندن با آتش.
عرض کرد: ای امیر مؤمنان، من همین سوزاندن با آتش را برگزیدم.
آن گاه امیر مؤمنان به آن مرد فرمود:

خُذْ لِذَلِکَ أُهْبَتَکَ‏

 خود را برای این مجازات آماده کن. آن گاه دو رکعت نماز خواند سپس در حال تشهد نشست و گفت: بارالها با گناهی که خود می دانی به سویت آمدم. من از این گناه می ترسم و به جانشین رسول تو و پسر عموی پیامبرت پناه آوردم و از او درخواست کردم مرا تطهیر کند. او مرا میان سه مجازات مخیر کرد. خداوندا، من شدیدترین مجازات رابرگزیدم. بارالها، از تو درخواست می کنم که این مجازات را کفاره گناهانم قرار دهی و در آخرت به آتش دوزخ مرا نسوزانی.
سپس در حالی که گریه می کرد ایستاد و در گودالی که امیر مؤمنان(علیه السلام) برای او کنده بود در حالی که می دید آتش پیرامونش شعله می کشد وارد شد.
پس از این سخنان، امیر مؤمنان(علیه السلام) گریه کرد و اصحاب حضرت نیز همگی گریستند آن گاه امیر مؤمنان(علیه السلام) فرمود:

“قم یا هذا فقد ابکیت ملائکه السماء و ملائکه الارض ، فان الله قد تاب علیک، فقم و لاتعاودن شیئا مما فعلت” :

ای مرد برخیز که گریه ملائکه ی آسمان و زمین را درآوردی ، خدا توبه ات را پذیرفت پس برخیز و دیگر به این گناه برنگردد .

وسائل الشیعه، ج‏۲۸، ص: ۱۶۲

 نکته:
کسی که لواط کرده، اگر قبل از گواهی شاهدان، توبه کند، حد ساقط می‌شود و اگر بعد از آن توبه کند، ساقط نمی‌شود و چنان‌چه ثبوت آن به‌واسطه اقرار باشد، سپس توبه کند، امام (علیه‌السلام) و همچنین نایب او حق دارد، او را ببخشد یا حد بر وی جاری کند. (خمینی، سید روح‌ الله، تحریر الوسیله، ج۲، ص۴۷۰.)

۳ ۲ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=126

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
25 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدعرفان
بهمن ۲, ۱۴۰۲ ۰۱:۲۸

سلام اگرکسی این گناه راکرد کفاره آن چیست وچگونه بخشیده می شود

حسین
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

سلام…میخواستم بگم که ما از کجا بفهمیم این داستان از امام صادق درست روایت شده؟ این داعش امروزی هست که بخاطر یه گناه کوچیک و یا بزرگ ولی بخشیدنی آدم رو میسوزونن نه امام علی(ع)…اگر این نوشته رو مردم دنیا ببینن میگن آره اسلام شیعه همون داعش امروزیه….من فکر نکنم این حدیث روایتش درست باشه چون تنها کسی که جزای آدم رو میده خداست….در هر حال خدا چندین مرتبه تو قران نوشته که بخشنده مهربانه…ثابت کنین نوشته و حدیث معتبره

مدیر سایت
پاسخ به  حسین
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

سلام و درود بر شما
یا مهدی
پاسخ به  حسین
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۰

این حدیث هم معتبره و هم عقلانی ، حدیث دیگری داریم که از پیامبر روایت شده(( اگر کسی شایسته دو بار سنگسار باشد ، همان …. کار است)) خب کسی رو نمیشه دوبار سنگسار کرد ، پس این چهار مجازات حصرت علی (ع) کاملا عقلانی است . چون این کار قوم لوط جامعه و جهان را به کثافت می کشاند( نمونه: آبله میمونی شیوع)
خداوند بدترین عذاب را به سر قوم لوط آورد( شهر را برگرداند بر سرشان(زیر و رو کرد و با شهاب سنگ های مخصوصی که ۵۰ برابر بمب هیروشیما قدرت داشتند آنها را نابود کرد))

سلام
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

مگه امام استغفر ا… خداست ک بخواد تو دنیا مجازات گناه کسی رو بده؟؟؟اونم سه شکل مجازات در سطوح مختلف به انتخاب خود گناهکار!!!

مدیر سایت
پاسخ به  سلام
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

خدا نیست ولی خلیفه خدا هست! مجری احکام خدا هست!

کاربران ناشناس
پاسخ به  سلام
آبان ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷

سلام
امام جانشین ولی حجت خدا بر روی زمین بر بندگانش است

یا مهدی
پاسخ به  سلام
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۱

خوارج هم همینو میگفتند که حکمیت از آن خداست ، اطاعت از رسول خدا و حجت خدا همان اطاعت از خداست

به سلام
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

دوستی که اسمش را سلام گذاشته حرفاش بوی وهابی ها را میده. یا یک شیعه ظاهری عوام و بی مطالعه هستی یا یک وهابی. 

به حسین
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

این قوانین جزایی سخت در اسلام برای این است که مسلمان ها از گناهان زشت و فحشا بپرهیزند و از ترس این تنبیهات هم که شده گناه زشت نکنند ، یعنی این تنبیهات بیشتر  جنبه تهدیدی دارن. ولی در همین احکام اسلام میگوید که اگر کسی گناه زشتی کرد به کسی نگوید و قبح گناه زشت را نبرد و خودش با خدای خودش توبه کند مگر اینکه حق الناسی در میان باشد که لازم باشد حاکم شرع متوجه آن گناه زشت بشود. پس احکام اسلام ناب محمدی یعنی اسلام شیعه اثنی عشری  با اسلام ساختگی انگلیس یعنی وهابیت خیلی فرق داره.

ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

اقای علوی زاده چند بار یه چیزو تکرار می کنی-حالا این به کناراول که من چجوری می تونم با شما همکاری کنم و دوم من هیچوقت تو ماه رمضان روزه نمی گیرم کفاره هم نمی دم ایا در صورت توبه خداوند گناه مرا می بخشه

مدیر سایت
پاسخ به  ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

توبه فقط با انجام کفاره محقق میشه
اگر انجام بدبد خدا یقینا می بخشه
شما در چه زمینه هینه هایی تخصص دارید؟

ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

شما نظرتون در مورد ایت الله مکارم شیرازی چی؟

مدیر سایت
پاسخ به  ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

نظر خاصی ندارم
اما از ایشان تقلید نمی کنم

ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

والله من می تونم کتاب های دینی به شما معرفی کنم در اختیارتون بزارم-راستی شما چرا کتاب دینی اینجا نمی زارید-بعد کلی حدیث می تونم براتون بزارم-اقای علوی زاده جنابعالی که به اینترنت به اسونی دسترسی دارید پس چرا هی مقالات تکراری می زارید بنده وبلاگ های خوبی معرفی می کن در زمینه حدیث داستان دینی و حتی دانلود کتب دینی-جناب علوی زاده بسیاری از این کتب دینی سالها نوشتنش طول کشیده وخریداری و خواندن ان هم با توجه به وجود اینترنت کار به صرفه ای به حساب نمی اید-مثلا کتاب منتهی الامال که من الان تو کتابخانه دارم چرا باید تو خیابون دنبال بگردم وپولمو بریزم دور می یام اینجا دانلودش می کنم ده هزار تا صفحه هم که باشه می خونم به قول خودتون حالشم می برم-اقای علوی زاده حالا شما چرا هی به لواط همجنس بازی گیر دادین-این به خاطر اینه که دو حالت داره یا کسی نمی تونه و براش زمینه ازدواج را فراهم نمی کنن یا طرف نمی خواد ازدواج کنه-جناب علوی زادهمشکل امروز ما اینه که بعضی معتقدند دفع شهوت با همسر باعث می شه بچه دار بشه واونها حوصله زن وبچه را ندارن واین یک واقعیتی هست-منم دقیقا همین فکر رو می کنم منتها تا حالا کارم به لواط و این کارهای زشت نکشیده علاقه ای هم به این مسائل ندارم-ماهواره وعکس مستهجن اگه نباشه و همین لذت های جنسی با مردها و همین کارهای کثیف که اصلا نباید چیزی به این اسم تو جامعه باشه چه برسه در موردش بحث کنید.اول که فشار جنسی را چه می شه کرد-بعضی ها همکه زن و بچه نمی خوان-یک راه بیشتر ندارهیا باید به طور کلی از شهوت کناره گیری کنی یا ازدواج کنی-اگه بخوای ازدواج کنی که مشکلاتی داره اگر هم نخوای دو راه داره اول جلوی شهوت خودت را بگیری در حالی که شهوت در وجودت هست-و گزینه بعدی اینه که کلکه شهوت را بکنی که من مطمئنم این راه بهتر از اینه که انسان نه بخواد ازدواج کنه ونه بخواد فشار بیاره و مرتکب اعمال تجاوز به عنف بشه واونم اینه که خودت را اخته کنی یا خواجه بشوی-ایا اسون تر از این راهی برای راهی از شهوت هست-البته من این را برای کسانی گفتم که از ازدواج فراریند ولی می خوان به فساد هم نیوفتن وکارشون به طناب دار وزندان نکشه-در غیر این صورت انتخاب با خود اشخاص هست و بنده کاره ای نیستم دفع شهوت با همسر کار پسندیده ای هست-الله علم

مدیر سایت
پاسخ به  ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

پیشنهاد خوبی ندادید در مورد اخته کردن
بیشتر مراجعین وبلاگ (بیش را ۷۰ درصد) برای گناهان جنسی وارد می شوند پس باید مطلب خوب و تولیدی داشته باشم.

ناصر
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

در اینجا عزیزان نظراتی گذاشتن که فکر کنم جوابشو بگم بد نباشه اولا این نظرات شما عجیبه امام علی مسئول انجام حکم خداست همانطوری که پلیس و دادگاه مسئول انجام حکم خداست-اگر امام علی مجازات نکنه وپلیس ودادگاه مجازات نکنن طرف همینجوری خود بخودی مجازات می شه-مثلا ما یک دزد را به حال خودش بگذاریم وبگوییم خدا مجازاتش کنه این احمقانه نیست-لواط این مسائل هم دقیقا همینه امام علی ودادگاه و … که الکی حکم نمی ده بلکه حکم خدا را اجرا می کنه

حسین
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

اگر دختری یک بار مرتکب مصاحقه با دختر دیگر شده باشد و حال اسغفار کرده باشد،و هیچ گاه ب سمت تکرار مجدد باز نگردد نیاز به کفاره دارد؟اصلا تطهیر شده؟حکمش چی میشه برا اخرتش؟

مدیر سایت
پاسخ به  حسین
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

سلام علیکم
استغفار کافی است.
ان شا الله توبه اش پذیرفته می شود.

یا مهدی
پاسخ به  حسین
مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۹

سلام و درود بر شما
آیه ۱۷ و ۱۸ سوره نساء :پذیرش توبه بر خدا است، نسبت به کسانی که از روی جهالت، کار زشت انجام می‌دهند، آن‌گاه زود توبه می‌کنند. خدا توبه اینان را می‌پذیرد و خدا دانا و حکیم است»
کسی که گناهی می کند از روی لجاجت گناه نمی کند مگر اندکی ، و بیشتر از روی نادانی مرتکب می شوند و کسی که از نادانی گناه کند قطعا پشیمان می شود و توبه خواهد کرد ، و خداوند توبه پذیر و مهربان است .
خداوند توبه همه ما را می پذیرد ان شاء الله

سینا
پاسخ به  یا مهدی
مرداد ۲۷, ۱۴۰۱ ۱۳:۵۴

سلام.البته خدا توبه پذیر است،منتها گناهی که از روی عمد انجام شده باشه،رو به این راحتی نمی بخشه! من از پیام شما بوی مسیحت و اسلام رحمانی(!) می ببینم!
در همه جا قران ذکر شده،خدا توبه پذیر است، ولو اینکه طرف جاش تویه جهنم باشه! توبه باعث میشه،کمی جهنمش سبک تر بشه! (حتا اندازه یک سر سوزن) .. پس در ۹۹.۹۹ درصد مواقع توبه باید باشه،بخشش یا نبخشیدنش با خداست ..
اما اینکه توبه کن،همش بخشید میشه نه!
توبه اولا ، یکی بیشتر نیست، اونم اسمش توبه نصوح! توبه نصوح همه کلا شکل و روح انسان رو تغییر میده! (و بسیار سخت و طاقت فرساست! می تونن با جستجو پیداش کنن!) اما انسان هرکاری کند،که بخشیده بشود،و گناهانش نزد خدا پاک شود،به برو برگردد ارزش را دارد!
اما خدا هرگز به کسی چک سفید امضاء نداده! و توبه در اکثر مواقع مشمول کسانی است،که از روی جهل گناه رو انجام دادن! می تونید به ایات قران مراجعه کنید و به صورت مستقیم همین جمله رو ببینید!(یعنی از رو عدم اگاهی!)
میگم توبه کسی که از رو عمد انجام بشه! خیلی خیلی خیلی سخت است! و تکرار اون گناه به سختی توبه اون نیز افزوده میشه! به طوری که مثلا اگر شخصی،ایمان بی اورد! دوباره کافر شود! دوباره ایمان بی اورد ..!(چند بار) دیگه از اون دین قبول و پذیرفته نیست! .. مسخره بازی که نیست!
توبه کسی که از رو عمد گناه میکند،بسیار بسیار بسیار … دشوار است،مخصوص این گناه! که تقریبا در اندازه توبه ها نشدنی است!(کارش زاره! میگم! بازم توبه ارزشش رو داره،و ناامید جزء کار شیطان است! اما بسیار دشوار است بسیار !)
اون دینی که همه جوره گناهان رو میبخشه! کلا مثل بازی کامپیوتری و خیال پردازی داره،شعبه ها دین مسیحت! که هر غلطی دلت خواست بکن! با یکم اب! همه چیز پاکه پاک میشه!
بازم تکرار میکنم،انسان اگر جاش در دل جهنم باشه،نباید هرگز دست از توبه بردارد(حتا اگر ۱۰۰ درصد حکمش قطی باشه! تا نفس میکشد! نباید دست از توبه بردارد) .و تمام تلاش خود برای توبه بردارد.
ذره هم از عذاب اخرت کم شود! بازم خودش غنیمت است ..
هرچند توبه کار مردان و زنان بزرگ است، و اصل و اساس توبه واقعی توفیقی از سمت خدا،به سمت بنده اش است.

سینا
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۲۸, ۱۴۰۱ ۰۹:۳۲

سلام.بله همینطوره. اما شخص گناهکار باید بدون،خدا باهشون تر از اونه! و تا عمق قلبش رو میفهمه و درک میکنه! میفهمه که وقتی حق رو بهش گفت! و اون زد زیرش! چه نقشه ها داره اون انسان گناهکار!
و قوانین روی زمین و عالم هستی دقیق چیده شده!
مثلا اگر کسی همجنس بازی کرد! و دادگاه نرفت! و اعدام نشد! مطمعا بلایی بدتر از اعدام در انتظارش! و مکافات سخت تر از اعدام در انتظار در همین دنیاست! (که اون اعدام براش سبک تر بود! اگر میفهمید! ضمن اینکه اونایی که باید این کار رو میکردن،نکردن،هم مجازات الهی میشن!)
لذا انسان تا حرکتی کند! مثلا صندلی جابجا کند! یک جهش در کل عالم هستی رخ میدهد! و تاثیر ان را بر کل عالم هستی میشود مشاهده کرد! .. ریزترین مسائل در عالم هستی ، در کل عالم هستی تاثیر میگذارد!
دیگر چه برسد به گناه، و گناهای وحشتناکی از این دست! ..
اکثر غریب به اتفاقات ایات قران کریم، هم در رابطه با کسانی که میخواهن برگردن،یا کسانی هست،که نشنیدن، یا تحت شرایط بخصوص بودن مرتکب گناهی شدن، و برگردن! نه کسی که میگه بعدا توبه میکنم! حالا ببینیم چی میشه! یا خدا بخشنده هست و می بخشه! و توبه و کل عالم هستی رو به مسخره بازی گرفتن اند!(رجوع شود،به صحبت حضرت علی در نهج البلاغه با شخصی که بلند بلند داشت توبه میکرده! و حضرت علی توبیخش کرده! که این چر طرز توبه کردن! و شرایط توبه واقعی و رو بهش میگه،که یکیش همینه که شکم شخص به کمرش می چسبه)
انسان که توبه میکنه،اثار اون گناه از روح و جسمش برچیده میشه! ضمن اینکه بخشی از سختی که در این راه میکشه،مکافات اعمال گذشته! بخشی از مکافات اعمالش نیز،بعد به طریق مختلف پس خواهد داد روی زمین، اما هرچقدر بعد از توبه مسیر گذشته خودش رو اصلاح کند! و انفاق و اعمال بزرگ بیشتر انجام دهد به صورت پایدار،از مکافات اعمال ننگین گذشته،نیز کمتر کمتر خواهد شد …
توبه مسخره بازی نیست!به قول حضرت علی کار مردان (و زنان) بزرگ است، که باید مسیرخودشون رو به طرز صحیح طی کنه! …

25
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x