Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه دور ریز موادغذایی را به حداقل برسانیم؟

0 1,723

 

بنابر اعلام سازمان خواروبار جهانی (فائو)، سالانه بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن مواد غذایی دور ریخته می‌شود که بخش عمده آنها قابل مصرف است. خارج از هزینه‌های زیست محیطی که این دورریز ایجاد می‌کند، هزینه‌های اقتصادی فراوانی نیز به بودجه خانوارها تحمیل می‌شود.

دور ریختن مواد غذایی یعنی دور ریختن پول؛ بنابر اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، مردم این کشور به تنهایی سالانه بیش از ۳۶ میلیون تن مواد غذایی دور می ریزند. همچنین، طبق اعلامسازمان خواروبار جهانی (فائو)،  هزینه دورریز مواد غذایی، بدون درنظر گرفتن ماهی و غذاهای دریایی، سالانه بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار است.

بسیاری از ما، درحالی روزانه مقدار زیادی مواد غذایی قابل مصرف را روانه سطل زباله می‌کنیم، که بیش از ۷۵۹ میلیون نفر در سراسر جهان در فقط و گرسنگی مفرط هستند. این عمل اشتباه صرف نظر از اسراف و تبذیر بودن که یکی از گناهان کبیره   است،  روز به روز بر تعداد گرسنگان جهان می‌افزاید و سبب ضرر و زیان‌های اقتصادی فراوانی به بودجه خانوار می‌شود. اگر شما هم نمی‌خواهید در زمره اسراف‌کاران قرار بگیرید، در ادامه این گزارش می‌توانید از توصیه‌های مفیدی که برای به حداقل رساندن دور ریز مواد غذایی ارائه شده، استفاده کنید.

برنامه‌ریزی غذایی دقیق و واقع‌بینانه داشته باشید

به برنامه غذایی هفتگی خود دقت کنید و مطابق با آن غذا طبخ کنید. اگر روز پر مشغله‌ای دارید، برای طبخ شامی که اصلا انرژی و آمادگی آن را ندارید، برنامه‌ریزی و خرید نکنید؛ چرا که مواد غذایی که خریداری کرده‌اید راهی فریزر یا قفسه آشپزخانه شده و شما نهایتا به خوردن یک نیمروی مختصر اکتفا می‌کنید. همچنین، اگر جزو افرادی هستید که هفته‌ای یک شب در رستوران غذا میل می‌کنید، حتما آن را در برنامه هفتگی خود بگنجانید تا در خریدهای خود تعادل را رعایت کنید.

از دور ریزهای خود یادداشت ‌برداری کنید

از حالا برای یک ماه پیش‌رو، هر چیزی را که دور می‌ریزید، یادداشت کنید. سپس این لیست را بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توان آن را بهبود داد. ببینید آیا می‌تواند از برخی مواد غذایی که بیشترین دور ریز را دارند کمتر خریداری کرد؟ آیا در این فهرست مواد غذایی هستند که اصلا مصرف نمی‌شوند؟ آیا موادی هستند که ماندگاری کمتر از معمول دارند؟

 

در نگهداری مواد غذایی دقت کنید

آیا از دور ریختن سبزی‌های پلاسیده و سیب زمینی‌های گندیده خسته شده‌اید؟ بهترین راه این است که نحوه نگهداری صحیح آنها را بیاموزید.

تاریخ مصرف مواد غذایی موجود در قفسه‌ها را کنترل کنید

حواستان باشد تا قبل از کنترل کردن تاریخ مصرف مواد غذایی آنها را دور نریزید. همچنین به مواردی چون: «بهترین زمان مصرف» و «تاریخ مصرف» و فرق آنها دقت کنید. در بسیاری از موارد گذشتن تاریخ مصرف یک ماده غذایی الزاما به معنای غیرقابل مصرف بودن یا دور انداختن آن نیست.

از غذای مانده حداکثر استفاده را بکنید

غذاهای مانده را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید چراکه در این صورت آنها دیگر جزو مواد غذایی دور ریز نخواهند بود. مثلا در وعده شام همان غذای مانده از ظهر را میل کنید یا هفته‌ای یک یا دو شب را به غذاهای مانده اختصاص دهید. همچنین می‌توانید برخی غذاها را داخل فریزر قرار دهید تا بعد از چند روز که بازهم هوس کردید آن را میل کنید. فقط باید مطمئن شوید برای مصرف این غذاهای مانده، تا قبل از فاسد شدن برنامه‌ریزی دارید.

دورریختنی‌ها را نگه‌دارید

پوست میوه‌ها و سبزیجات، اطراف گوشت، نان بیات و حتی استخوان‌ها، تنها وقتی دور ریختنی هستند که شما از این جنبه به آنها نگاه کنید. در حالی که می‌توان از این مواد به ظاهر دور ریز در تهیه برخی مواد غذایی نظیر آب سوپ و… استفاده کرد. پس سعی کنید با حداکثر استفاده از مواد دورریز، خود را به چالش بکشید.

محتویات یخچال را فراموش نکنید

هر چند روز یک بار به یخچال سرک بکشید تا یادتان بماند چه مواد غذایی در یخچال دارید. تاریخ مصرف مواد غذایی را کنترل کنید و آنهایی را که موعد فاسد شدنشان نزدیک است جلوی چشم بگذارید تا سریع‌تر مصرف شوند. همچنین سعی کنید همیشه مواد غذایی را در یک جای ثابت یخچال قراردهید تا مصرف آنها را فراموش نکنید.

به مواد غذایی پودری روی آورید

آیا شما هم جزو آنهایی هستید که هر هفته چندین بسته خامه و سایر محصولات لبنی را دور می‌ریزید؟ بهتر است از نین پس به جای خرید نوع تازه آنها از نوع پودرشده استفده کنید تا هرزمانی که نیاز داشتید بتوانید از آن استفاده کنید.

در اندازه درست و مناسب خرید کنید

الگوی مصرف خود را با الگوی خریدتان هماهنگ کنید. خرید فله‌ای یا در حجم بالا تنها زمانی منطقی است که بتوانید تا پیش از خراب شدن، آنها را مصرف کنید. در غیر این صورت، منطقی‌ترین کار این است که کوچکترین بسته‌های مواد غذایی را خریداری کنید.

خرید را از داخل خانه شروع کنید

اگر از هر جنسی در خانه دو قلم موجود دارید، بهتر است برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، قبل از رفتن به خرید قفسه‌ها و یخچال و فریزر را کنترل کنید تا دوباره خریدهای تکراری انجام ندهید.

عادت خوش خوراک بودن را ترک کنید

هرچند که باید میوه‌ها و سبزیجات کپک‌زده و گندیده را دور ریخت اما میوه های له شده، لک دار یا بیش از حد رسیده، برای خوردن منعی ندارند.بنابراین، قبل از دور انداختن این میوه‌ها، یک نگاه دیگر به آنها بیندازید.

غذاهای مانده را به حیوانات خانگی بدهید یا از آنها کمپوست تهیه کنید

مواد عذایی مانده و دور ریختنی را می‌توانید به حیوانات خانگی بدهید یا از آنها کمپوست تهیه کنید و آنها را به خاک برگردانید.

منبع: اقتصادنیوز

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1446

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x