Take a fresh look at your lifestyle.

لزوم رعایت شرایط و حد اعتدال در موعظه و نصیحت دیگران

2 915

غالب انسان‌ها از شنیدن نصیحت گریزان و بیزارند که منشأ این بیزاری دو چیز است یکی خصلت درونی انسان‌ها و دیگری اینکه نصیحتگران راه و روشِ پند و اندرز دادن را نمی‌دانند یا آنچه انجام می‌دهند نصیحت نیست بلکه تحقیر، سرزنش، عیب‌جویی، طعنه یا هر چیز دیگریست جز نصیحت و موعظه.

لذا مبلغ باید:

۱. آنچه را که می‌خواهد نصیحت کند باید از صحت و درستی‌اش آگاهی کامل داشته باشد، تا صداقت و حقانیت را در سخن خود قوت بخشد.

۲. لازم است که نصیحت کننده اخلاص داشته باشد در کارش.

۳. از روی خودبرتربینی و استعلا نصیحت نکند.

۴. نصیحت با مهربانی و به نرمی باشد.

۵. نصیحت‌های فردی به‌صورت پنهانی و در خفا باشد.

۶. اگر مخاطب نصیحت پذیر نیست یا نشاط لازم برای شنیدن موعظه را ندارد از نصیحت کردن خود داری کند.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در این باره می‌فرمایند: «مَن لَم یَنشَط لِحَدیثِکَ فَارفَع عَنهُ مُؤنَهَ الاستِماعِ مِنکَ؛ هر کس که براى سخن تو نشاط نشان ندهد، زحمت گوش سپردن به سخنت را از او بردار.» [۱]

۷. در مقدار نصیحت حد اعتدال را رعایت کنیم. حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) دراین‌باره می‌فرمایند: «إنّی لَأَتَخَوَّلُکم بِالمَوعِظَهِ تَخَوُّلًا؛ مَخافَهَ السَّأمَهِ عَلَیکم. من از بیم ملول شدن شما، گاه به گاه شما را موعظه می‌کنم[۲]


[۱]. شرح نهج البلاغه: ۲۰/ ۳۱۴/ ۶۰۹.

[۲]. الأمالی للطوسی: ۴۹۱/ ۱۰۷۷ عن الإمام الکاظم عن آبائه علیهم‏السلام، بحار الأنوار: ۷۰/ ۲۰/ ۱۷.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=22159

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد
خرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴

سلام حاج آقا
ببخشید مزاحم شدم. یک سوال خیلی مهم داشتم که نمی دانستم کجا و از کی بپرسم. ولی امیدوارم پاسخ بنده را بدهید.
یک پسر خاله دارم که بیست سالشه و در اوج شهوت جنسیه. متاسفانه پسر خالم مدت زیادیه که با زن های نامحرم و حتی زن های شوهر دار ارتباط داره ولی کسی از این رابطش خبر نداره؛ چون با من دوسته ، از تمام کار هاش خبر دارم. پسر خالم پسر بدی نیست و حتی نماز می خونه و حتی روزه هم می گیره و در همین ماه رمضان امسال هم روزه گرفت. متاسفانه ایشون خ?یلی وقته که با دختر های زیاد و زن های شوهر دار زیادی به صورت پنهانی ارتباط داره و در دام گناه و فساد گرفتاره. حتی تو همین ماه رمضان هم شب ها پیش یکی از زن های شوهر دار می رفته و با اون می خوابیده البته با هیچ کس راطبه جنسی نداشته _ اینو مطمئنم _ ولی به دنبال رابطه جنسی با زن ها و دختر ها است حتی با زن هایی هم ارتباط داره که بچه کوچک دارند البته همش با زن ها نیست و با دختران مجرد زیادی هم ارتباط داره. هر چه نصیحتش می کنم و بهش می گم این کار ها آخر و عاقبت نداره ولی باز اثر نمی کنه. از روانشناس و مشاور هم کمک نگرفتم چون می دونم اونا کمکی نمی کنند، چون متاسفانه دانش خود را از غرب می گیرند و مطمئنا جواب بنده خواهند کرد که روابط دیگران به شما ربطی نداره.
حاج آقا لطفا شما یک راهی به بنده بدهید تا او را از این کار ها باز دارم، زیرا با این کار هم شما ثواب زیادی برده اید و هم من.
پیشاپیش به خاطر جواب متشکرم.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x