Take a fresh look at your lifestyle.

حکم شرعی خرید و فروش سگهای تزئینی

14 7,629

متأسفانه دیده شده بعضی از افراد جامعه به دلایلی حیوانات را در خانه ای که زندگی می کنند، نگهداری می کنند. در این میان افرادی به نگهداری سگ نیز می پردازند و همین امر موجب شده تا گروهی به دنبال خرید و فروش سگ پرداخته و نان‌شان را از این راه در آورند. گذشته از به مخاطره انداختن سلامت جسمانی و بهداشت روانی اعضای خانه و مزاحمت برای همسایگان، حکم فقهی و شرعی آن را از مراجع عظام تقلید سؤال نمودیم که سؤال و پاسخ آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.

سؤال :خرید و فروش سگ تزئینی چه حکمی دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی: خرید و فروش آن جایز نیست.

آیت الله حسین مظاهری: حرام است.

آیت الله حسینی زنجانی: از نظر شرعی جایز نیست.

آیت الله محقق کابلی: سگ حیوان نجس است و اسباب زینت نمی تواند باشد. تنها خرید و فروش سگ گلّه یا سگ نگهبان خانه و باغ و زراعت اشکال ندارد؛ خرید و فروش بقیه سگ ها جایز نیست.

منبع: مشرق نیوز، به نقل از  خبرگزاری سازمان ملی جوانان (برنا)

توضیح تکمیلی گناه شناسی :

۱. سگ به اتفاق و اجماع قاطع فقهای اسلام نجس است و البته معامله عین نجاست حرام می باشد. مگر در سه موردی که در روایت آمده (سگ گله، سگ شکاری، سگ نگهبان) هر چند که برخی از فقهای عظام بر اساس مبانی خاصی که دارند اگر دلیل عقلانی برای معامله عین نجاست وجود داشته باشد این معامله عین نجاست را حرام نمی دانند. مثلاً مدفوع حیوانات حرام گوشت که خون جهنده دارند و یا مدفوع انسان نجس است و معامله آن حرام می باشد ولی وقتی کاربرد باغبانی (عقلانی) دارد معامله آن اشکال ندارد.

۲. با این وجود کسی که از راه معامله سگ کسب درآمد می کند، یقینا پولی که بدست می آورد مصداق مال . لقمه حرام است و در روز قیامت باز خواست خواهد شد؛ به چند جهت از جمله معامله حرام، خوردن مال حرام و حق الناس (چون مالک پولهایی که از راه  بدست آورده نمی شود!!)

اما خریدار سگ نیز در روز قیامت  از چند جهت باز خواست خواهد شد از جمله: معامله حرام، به هدر دادن مال (اسراف) و خرج مال در راه حرام!!

پناه بر خدا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=224

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
14 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
خرداد ۲, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۸

سلام
فقط خواستم بگم اینکه مخلوقات خدا رو الزاما پاک یا نجس بدانیم به معنای احترام و ضد احترام نیست.

په بسا برخی چیزها برای اینکه مورد اجتناب قرار بگیرد نجس دنسته شده مثل خون یا ادرار اما معنایش خبیث بودن خون نیست مثل برداشتی که زهره داشت.

اضافه می کنم که فارغ از بحث نجاست و پاکی اجتناب از برخی امور ممکن است به صورت موردی ضرر و زیانش را نشان ندهد . اما چون آزاد بودن آن باعث ابتلای جامعه می شود ممنوع شده است.

بلی مثل ما که اطلاعات محدودوی داریم ممکنه خیلی از اینها را ندونیم و انکار کنیم اما زمانی که مبتلا شدیم کسی جز خودمون رو نباید سرزنش کنیم.

با تشکر

ادریس
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

سوال غلط ناخودآگاه جواب غلط خواهد داشت. ما چیزی به نام سگ نزیینی نداریم. اینها سگ های نگهبان هستند که از نژاد های مختلف هستند. نگاهبانی از جسم و روح آدمی. در هیچ کجا ندیدم نگاهبانی معنایی خاص داره. اینا مفاهیم قابل تفسیری هستند.و اساسا تفسیر در دین بخش جداناپذیر فقه. مثل دیه زن و مرد یا غیر مسلمان. در همین استفتاء هایی که آوردن دو نفر میگن جایز نیست. دو نفر میگن حرام است. شاید افرادی هم باشند که بگن اشکالی ندارد.یا در آینده بگویید. مثل داشتن غلام و برده. در گذشته حضرت پیامبر و ائمه غلام و کنیز داشتن. آیا الان مراجعه تقلید ما غلام کنیز دارند یا اصلا با مقام انسانی انسان مدرن جور در میاد. که فردی رو به غلامی بگیرند.
در مورد زکات حضرت علی بر اسب یا شتر هم زکات بست که دقیقا یادم نیست. ما آلان پنج وعده نماز رو کردیم سه وعده به علت تنگی وقت و سهولت اجماع در وعده نماز کردیم در فقه جعفری.
پس میشوند تفسیر به زمان و مکان کرد و نگاهبانی رو به روحی تامییم داد تازه اکثر این سک ها از نژاد های نگهبان هستند واقعا. سگ شینلو یا هاسکی نگاهبان نیست چیه؟
درذضمن زمان های قدیم شمشیر بر کمر می بستن که وسیله دفاع بود حالا ببندی نیرو انتظامی به جرم قمه کشی مبگیرتت.

مدیر سایت
پاسخ به  ادریس
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

با سلام
سگ دو سه کیلویی که اندازه توپ فوتباله و شبها بغل صاحبش میخوابه چطور میتونه نگهبان باشه!!!
در ضمن معنی جایز نیست و حرام است یکی است.
مسائلی که هیچ شک و تردیدی مثل حرمت و نجاست سگ درش نیست به هیچ وجه قابل تغییر و تبدیل نیست
حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه(صلی الله علیه و آله)
این ها را نباید با مسائلی که وابسته به موضوعات متغیر است مقایسه کرد
مثل مثالی که شما در مورد قمه و شمشیر زدید

زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

چطور میشه آفریده خداوند نجس باشه ؟؟؟؟؟
مگه غیر از اینه که هر نجاستی باعث گسترش مریضی میباشد ؟
چطور من با وجود ۲۰ سال زندگی با سگها حای از سرماخوردگی هم در امان بودم
سگم از ۱۰ سالگی تا الان همیشه کنار من و خانواده ام بوده.همه ما موظفیم که به تمام آفریدگان خدا احترام بزاریم و از زدن برچسب به اونها دوری کنیم

مدیر سایت
پاسخ به  زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

این چه سوالیه ؟؟
خدا سیاه و سفید و نجس و پاک و … آفریده
اصل بندگیه که شماها ندارید

زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسختون اصلا قابل درک نبود و منطقی نبود و به جای جواب دادن صحیح بندگی رو زیر سوال میبرید .متاسفم

مدیر سایت
پاسخ به  زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

وقتی مراجع تقلید که وظیفتون اطاعت از آنهاست  و آنها هم احکام را از قرآن و احادیث معصومین میگیرند
و بالاتفاق همه مراجع  و فقهای شیعه از زمان معصومین فتوا به نجاست سگ داده اند و حتی علمای غیر شیعه

وقتی نمی توانید یا نمی خواهید بپذیرید سگ نجس است بندگیتان شدیدا زیر سؤال است.

زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

و اینکه اگر ممکنه سوره و آیه ایی از نجس بودن سگ نوشته به من معرفی کنید ،راه و منبع من قرآنه و قطعا موثق تر از هر سخنی قرآنه .
میخوام بدونم کجای قرآن از نجاست آفریده های خدا گفته ؟؟!!!!!

مدیر سایت
پاسخ به  زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

احکام اسلام منحصراً از قرآن کریم استفاده نمی‌شود، بلکه احادیث پیامبر
اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) و سنت و سیرۀ آن بزرگواران نیز از منابعی است
که احکام و دستورات شرعی از آنها استفاده می‌شود. بسیاری از جزئیات احکام
در قرآن نیامده ولی در کلام معصومان(ع) به آن اشاره شده است، به عنوان مثال
تعداد رکعات نماز در قرآن نیامده ولی با توجه به احادیث و سنت پیامبر(ص)
همۀ مسلمانان جهان در تعداد رکعات نماز اختلافی ندارند. بنابراین، اگر
نجاست سگ در قرآن نیامده اما با توجه به روایات و احادیث، نجاست آن ثابت
شده است.
تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم (ص) و به دنبال آن، امامان معصوم
(ع) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا
إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»
(۲۴) یعنی
ای پیامبر ما ذکر بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین
و تفسیر نمایی و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده،
از سخنان پیامبر(ص) و امامان(ع) اطاعت کنیم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ
فَانْتَهُوا»
(۲۵) یعنی ای مردم هر چه را رسول الله(ص) به شما دستور داد ، اجرا
کنید و هر چه را نهی کرد باز ایستید.

اگر پیامبر اکرم (ص) مى فرمایند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ
کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»
(۲۶) ، من دو چیز گرانبها را در
میان شما به امانت مى گذارم که این دو از هم جدا نمى شوند «إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً»،
اگر به هر دوى آنها تمسک کردید هلاک نمى شوید. سرّ این فرمایش پیامبر اکرم (صلّى الله
علیه وآله وسلّم) این است که تمام آنچه ما به آن احتیاج داریم در نصّ و ظاهر قرآن نیامده
است و ما باید در کنار قرآن روایات پیامبر(ص) و ائمه(ع) را در نظر بگیریم. اما اگر
گفتیم یکى را قبول داریم، اگر گفتیم «حَسبُنا کِتابُ الله»، و عترت را رها کردیم، ضمانتى براى هدایت ما نخواهد
بود. این دو چیز را باید با هم داشته باشیم تا بتوانیم به هدایت برسیم.(۲۷)
مطالعه بیشتر http://www.mashreghnews.ir

زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

خوشحالم از اینکه دل بزرگی دارم تا بتونم به تمام آفریده های خدا،احترام بزارم پ دوستشون بدارم ،بابت این قلب خدا رو سپاس میگم .امیدوارم شما هم موفق باشید .

مدیر سایت
پاسخ به  زهره
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

پاسخ:

و همچنین
و اما دوست داشتن آفریده های خدا با قبول کردن حکم نجاست آنها هیچ منافاتی نداره

علیرضا
آذر ۹, -۶۲۲ ۰۰:۰۰

سلام….دوستان خیلی از مسایل رو علت خوب وبدش ویا جواب خیلی از این سوالات رو غیر از خدا هیچ کس نمیدونه…ماها فکر میکنیم فقط هر چیزی که با چشم میبینیم یا توسط علم ثابت شده باید پذیرفته بشه…اما خیلی از علوم هستن که درک وفهمش برای همه امکان پذیر نیست….تا جاییکه شنیدم ودر احادیث معتبر هم امده..جن وشیطان به هر شکلی در میاد حتی سگ وخوک…اما فرشته ها هم به هر شکلی در میان غیر از سگ وخوک..شاید ما که یکی از مخلوقات خداییم فقط از نظر بهداشتی به این مسئله نگاه و حساسیت نشان میدیم…اما بهداشت روحی وروانی و مسائل دیگه رو نمیبینیم …ونمیتونیم درک کنیم.حتی در کشورهای غربی هم به این نتیجه رسیدن روابط عمیق با حیواناتی مانند سگ رو در طولانی مدت صلاح نمیدونن واز نظر روانشناسی باعث فاصله افتادن بین افراد جامعه میدانند…از اینرو خدای مهربان که خالق همه موجوداته بهتر از همه صلاح بندگانش رو میدون( مثل یک کارخانه دار که طرز مصرف ونکات ایمنی محصولاتش رو برای مصرف کنندگان تولیداتش بازگو میکنه )…و هرچیزی رو که دستور داده بدون شک خیری برای ما بندگانش هست….مانند سایر دستورات واحکامش ….حالا هرکسی تاجاییکه بتونه عمل به احکام الهی بکنه سودش به خودش میرسه… 

امیرحسین
پاسخ به  علیرضا
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۹:۲۹

بنده با دیدگاه جناب آقای علیرضا تا حدودی موافقم…
ولی این نکته که فرمودید رابطه ی عمیق با سگ در طولانی مدت باعث فاصله افتادن بین افراد جامعه میشود را قبول ندارم چون بنده از دوازده سالگی سگ به عنوان نگهبان و هم بازی داشته ام (در خانه نگهداری میشه و به ورود غریبه ها حساسه و بلافاصله اطلاع میده بدین منظور میشه گفت نگهبانه چون یک بار جلوی ورود فردی ناشناس رو گرفت!)ولی نه تنها باعث فاصله افتادنم با جامعه نشد بلکه الان خانواده ی شادی هم دارم!

14
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x