Take a fresh look at your lifestyle.

چرا حضرت امیرالمومنین علی (علیه ‏السلام) گناه نکردن را آسان‏تر از توبه دانسته ‏اند؟

0 1,436

چرا حضرت امیرالمومنین علی (علیه ‏السلام) گناه نکردن را آسان‏تر از توبه دانسته ‏اند

حضرت امیرالمومنین علی (علیه ‏السلام) :

تَرکُ الذَّنبِ أهوَنُ مِن طَلَبِ التّوبَه.[۱]

گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.

فرمایش امام على (علیه ‏السلام) در این‏باره از چند طریق قابل توجیه است:

۱ از نظر اسلام، گناه بیمارى است. امام على (علیه ‏السلام) مى ‏فرماید: « اَلذُّنُوبُ الَدّأُ وَ الدَّوأُ اَلاْ ِسْتِغْفارُ وَ الشِّفأُ أنْ لا تَعُودَ؛[۲] گناهان درد و داروى آن استغفار است و شفاى این بیمارى آن است که دیگر به گناه بازنگردى» . در جاى دیگر درباره شهوات مى ‏فرماید: « شهوات دردهاى کشنده‏اى است که بهترین داروى آن خوددارى و صبر است» .[۳] امروزه ثابت شده که پیشگیرى از بیمارى به مراتب آسان‏تر و کارسازتر از درمان است، از این رو، متخصصان امر بهداشت و درمان، همواره بر پیشگیرى از بیمارى تأکید کرده، هزینه ‏هاى زیادى را براى این امر اختصاص داده ‏اند. این قاعده در مورد بیمارى روحى نیز صادق است، براین اساس است که امام على (علیه ‏السلام) مى ‏فرماید: «ترک گناه از توبه آسان‏تر است» .[۴]

 

۲- نکته دیگر آن است که حضرت با این حدیث مى‏ خواهد به همه پیام دهد که به بهانه توبه، جسورانه معصیت نکنند، زیرا توبه کردن کار ساده‏اى نیست رهایى از گرداب مهلک گناه و رسیدن به ساحل نجات، بسیار مشکل است، به‏ ویژه اگر گناه، براى انسان به صورت یک عادت در آمده ‏باشد.

۳- توبه، شرایطى دارد که دستیابى بر آن با دشوارى همراه است، به‏ خصوص اگر حقى از مردم ضایع شده باشد که از آن به «حق الناس » یاد مى ‏شود. توبه در گرو رضایت صاحب حق است. چه بسا این امر در مواردى با مشکل روبه‏ رو شود.

۴- هر چند توبه، گناه را محو مى ‏کند اما به این نکته باید توجه داشت که « شخص تائب حتى پس از توبه، صفاى باطنى روحانى و نور خالص فطرى برایش باقى نمى‏ ماند، چنان‏که صفحه کاغذى را اگر سیاه کنند و باز بخواهند جلا و صیقل دهند، به حالت پاکى و درخشندگى اوّلى برنمى‏ گردد، یا چینى شکسته را اگر درست کنند، باز حالت اوّل را مشکل است پیدا کند. خیلى فرق است میان دوستى که در تمام مدت عمر با صفا و خلوص با انسان رفتار کند، یا دوستى که خیانت کند و پس از آن عذر تقصیر طلب نماید»

برگرفته شده از: کتاب «توبه، تولدى دوباره»

 


[۱]. کافی، ج۸ص۳۸۴ و نهج ‏البلاغه، قصار ۱۷۰.

[۲] . مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۲۹ .

[۳] . غرر الحکم، ج ۲، ص ۷۲.

[۴] . کافی، ج۸، ص۳۸۴ و نهج ‏البلاغه، قصار ۱۷۰.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=236

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x