Take a fresh look at your lifestyle.

تضاد حجاب با نیاز طبیعی زن به خودنمایی

0 1,084

پرسش:

خودنمایی نیاز طبیعی زن است و دستور حجاب مانع آن است؟ یعنی دستور حجاب با نیاز طبیعی زن در تضاد است!

پاسخ:

اسلام دین فطرت است و دستورات و قوانین آن با توجه به فطرت انسان تنظیم شده است. ازاین‌رو اسلام خودنمایی و زینت کردن زن را به‌طور مطلق ممنوع نکرده است بلکه برای آن چارچوب و محدوده معین کرده است تا خود زن و اجتماع از صدمات و مضرات یله و رها بودن این غریزه در امان باشند، همچنان که برخورد اسلام با همه غرایز طبیعی انسان همین است. ازنظر اسلام زینت و خودنمایی زن برای مردان نامحرم ممنوع، برای زنان اگر مفسده‌ای ندارد مجاز و برای همسر مستحب و مؤکد است.

مرحوم علی صفایی دراین‌باره خطاب به دخترشان می‌نویسند:

«تو سعی کن امیر دنیا باشی، نه اسیر آن. اگر بخواهی امیر باشی و در باتلاق نمانی، باید هدف را فراموش نکنی و از حرکت چشم نپوشی. باید سنگ راه دیگران نباشی و گردوخاک بلند نکنی. در زن، جلوه کردن‌ها و خودنمایی‌ها ریشه‌دار است. می‌خواهد چشم‌ها را به خودش جلب کند و زبان‌ها را به دنبال خودش بکشد. مواظب باش اسیر چشم‌ها و زبان‌ها نشوی و سعی کن تا به‌گونه‌ای حرکت کنی که خلق خدا را گرفتار حالت‌ها و رفتارت نسازی و آن‌ها را اسیر ننمایی؛ که اگر کسی آلوده شد، این آلودگی دامان تو را می‌گیرد و تو را رها نمی‌سازد.

حجاب؛ یعنی همین دقت در برخورد که آلوده نشوی و آلوده نسازی؛ که اسیر نشوی و اسیر ننمایی. حجاب، فقط این نیست که زن خود را بپوشاند؛ که زن و مرد، هر دو باید در این دنیایی که راه است و میدان حرکت است و کلاس و کوره است؛ سنگ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشم‌ها و دل‌ها را نگه ندارند و در دنیا نمانند. »[۱]


[۱]. نامه‌های بلوغ ص: ۱۳۳.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=23888

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x