چشم‌چرانی از دیدگاه علم و دین

0 ۱۴۲

زنای ذهنی1 چشم‌چرانی از دیدگاه علم و دین

برخی از روان‌شناسان معتقدند که 75 درصد از شناختِ حسی ما از جهان خارج، از طریق بینایی حاصل می‌شود و 25 درصد دیگر از طریق شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی. [1]

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در ارتباط با غریزه جنسی، میزان تحریک‌پذیری انسان از طریق چشم بسیار زیاد است و اینکه شریعت اسلام حتی نگاهِ غیر شهوانی به نامحرم را هم اجازه نمی‌دهد [2] شاید یکی از حکمت‌هایش این باشد که همان نگاه و تصویربرداری از چهره و اندام نامحرم که در حافظه انسان نقش می‌بندد ممکن است در زمانِ مناسبِ دیگر، در ذهن و خیال انسان حاضر شود و او را تحریک کند!

این مسئله به‌اندازه‌ای مهم است که برخی از افراد، حتی تصویرها، چهره‌ها و صحنه‌های محرّکی را که در دوران کودکی به حافظه خود سپرده‌اند در دوران پس از بلوغ، آنها را در ذهن و خیال خود حاضر می‌کنند و از این طریق تحریک می‌شوند و گاه مرتکب برخی از انحرافات زشت می‌گردند!

چشم‌چرانی به‌اندازه‌ای در تحریک غریزه جنسی مؤثر است که حتی برخی از سالخوردگان و کهن‌سالان زمین‌گیر نیز ـ به اعتراف خودشان ـ از این طریق تحریک می‌شوند و لذت می‌برند!

برخی از روان‌شناسان چشم‌چرانی را نوعی بیماری روانی دانسته و گفته‌اند:

محرومیت‌های جنسی سبب می‌شود که «لی‌بیدو»[3] در اعصاب چشم متمرکز شود، با این تمرکز، بَستِگی عصبِ چشم با اعصاب جنسی توسعه یافته و شخص از چشم‌چرانی لذت می‌برد و از دیدن اندام برهنه تحریک می‌شود و این تحریک برای شخص بیمار، همان لذت آمیزش جنسی را در فرد معمولی دارد. [4]

در تعالیم حضرت عیسی† (علیه السلام) آمده است:

اگر با نظر شهوت‌آلود به زنی نگاه کنی همان وقت در دلت با او زنا کرده‌ای![5]

دین اسلام هم چشم‌چرانی را یک انحراف جنسی دانسته و از آن به‌عنوان «زنای چشم» نام برده است. چنان‌که پیامبر گرامی اسلام… می‌فرماید:

لِکلِّ عُضوٍ مِنْ ابْنِ آدمَ حَظٌّ مِنَ الزِّنا: اَلْعَینُ زِناها النَّظَرُ …. [6]

برای هر عضوی از بدن انسان بهره‌ای از زنا می‌باشد و زنای چشم، نگاه کردن است.

زنای چشم 1 1051x800 چشم‌چرانی از دیدگاه علم و دین


[1] – روان‌شناسی عمومی دانشسرای تربیت معلم، ص 25.

[2] – ر.ک: رساله‌های توضیح‌المسائل. بخش احکام ازدواج، احکام نگاه کردن.

[3] ـ رایج­ترین کاربرد واژهٔ لیبیدو (زیست مایه) در معنی شور و هوس جنسی است. لیبیدو (زیست مایه) از نظر زیگموند فروید عاملی غریزی است و پر از انرژی در درون نهاد که تمایل به بقا و فاعلیت دارد. به نظر فروید لیبیدو انرژی روانی -جنسی است. منبع آن اروس یعنی مجموع غرایز زندگی است. لیبیدو با مرگ می‌جنگد و می‌کوشد انسان را در هر زمینه به پیروزی برساند. این نیرو را شهوت نیز می‌نامند. لیبیدو بیش از هر چیز معنای جنسی دارد. (منبع: ویکی پدیا، دانشنامه آزاد)

[4] ـ طب روحانی، ص 258، عبدالکریم بی‌آزار شیرازی.

[5] – همان، ص 256 به نقل از انجیل متی 5، 27-28.

[6] – میزان الحکمه، ح 20274.

تهیه و تنظیم: کانون فرهنگی تبلیغی امین

لینک کوتاه مطلب: http://nidamat.com/K1UQd
حمایت مالی از گناه شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =