Take a fresh look at your lifestyle.

تربیت خانوادگی نادرست، مجوز بی‌حجابی نیست!

0 622

یقیناً یکی از مهم‌ترین عوامل سعادت و یا شقاوت انسان‌ها در دنیا و آخرت خانواده و تربیت خانوادگی است چراکه خانواده اولین و مؤثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان است که به حالات فکری، روحی، روانی و رفتاری انسان شکل می‌دهد. چون مهم‌ترین سالهای زندگی انسان ازلحاظ تربیتی و شکل‌گیری شخصیت، در محیط خانواده طی می‌شود.

لذا عدم رعایت حجاب توسط مادر و ارتباط پدر و مادر با نامحرم بدون توجه به موازین اخلاقی و اسلامی، موجب کاهش حساسیت‌های فرزندان نسبت به هنجارها و ارزش‌های دینی خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خانواده‌ی اکثر قریب به‌اتفاق دختران و زنان بی‌حجاب و بزهکار، یک یا چند ویژگی ذیل را داشته‌اند: [۱]

– ازهم‌پاشیدگی کانون خانواده، (چه به صورت ناقص یا کامل، اتفاقی یا ارادی)

– عدم مراقبت والدین از فرزندان در اثر جهالت، گرفتاری و یا نقیصه‌های جسمی، حسی و عاطفی.

– اعتیاد، بزهکاری و انحراف یک یا چند عضو خانواده.

– فضای نامطلوب خانوادگی در اثر تبعیض و تحقیر اعضای خانواده به‌ویژه مادر و فرزندان دختر؛ و یا نازپروردگی، خشونت، حسادت و … .

– اختلافات مذهبی یا نژادی (ناهماهنگی در اصول تربیتی.)

– ضعف اعتقادات دینی و عدم حضور و مشارکت پدر و مادر در مراسم و اجتماعات مذهبی.

– رفاه بیش از حدّ و درآمدهای نامشروع و بادآورده.

– فقر، بیکاری و مشکلات شدید مالی.

اما نکته قابل‌توجه این است که تربیت خانوادگی نادرست، گرچه علت بی‌حجابی هست اما مجوز بی‌حجابی نیست و اینکه کسی بگوید: تربیت خانوادگی ما طوری بوده که اهمیتی به حجاب نمی‌دادند یا دوست دارد باحجاب باشد اما پدرش اجازه نمی‌دهد، یا خانواده مسخره می‌کند و…! این بهانه‌ها و توجیهات، مجوز انجام گناه نمی‌باشد.

امام ‌رضا (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرمایند:

«بِرُّ الْوَالِدَینِ وَاجِبٌ وَ إِنْ کَانَا مُشْرِکَینِ وَ لَا طَاعَهَ لَهُمَا فِی مَعْصِیهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ نیکی و احسان به والدین واجب است گرچه آن‌ها مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت خدا نباید از آنان اطاعت کرد»[۲]


[۱]. منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

[۲]. عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج ۲، ص ۱۲۴. قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما؛ ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند و اگر آن‌ها تلاش کنند که به من شرک بورزی که به آن علم نداری، از آن‌ها اطاعت نکن» (عنکبوت: ۸).

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=30494

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x