Take a fresh look at your lifestyle.

پیام بران عاشورایی حجاب و عفاف: بیت‏ حیاء و عفت

0 671

عفت

تاثیر وراثت و خانواده در رفتار و کردار انسان تردیدپذیر نیست . امروزه به روشنى ثابت‏ شده است که بخشى از صفات خوب و بد، از راه وراثت، از نسلى به نسلى منتقل مى‏شوند و به همین جهت‏ خانواده‏هایى که پیامبران در آن متولد شدند، عموما پاک و اصیل بودند، بهمین جهت در منابع اسلامى نیز از ازدواج با زنان زیبایى که در خانواده ‏هاى ناپاک و عارى از حیا به بار آمده ‏اند نهى شده است . در کنار وراثت، تربیت مطرح است،زیرا بخشى از فضایل و کمالات، با تربیت صحیح به فرزندان منتقل مى‏شود .

در زندگى زینب علیها السلام این دو عامل (وراثت و تربیت) در بالاترین حد خویش وجود داشت; چنانکه در زیارت نامه آن بانوى بزرگوار مى‏خوانیم:

«السلام على من رضعت‏بلبان الایمان; سلام بر کسى که از پستان ایمان شیر نوشید«

آن که پا تا به سر ایمان و حیاست

عشق را همسفر کرببلاست

به یقین زینب کبرى باشد

خونش آمیخته با خون خداست

مظهر عصمت و پاکى، تقواست

زاده حیدر و زهرا باشد

آرى  !

زینب کبرى علیها السلام در خانه وحى و ولایت، از پدر و مادر معصوم به دنیا آمد و در آغوش نبوت، مهد امامت و ولایت و مرکز نزول وحى الهى نشو و نما نمود و از یگانه مادر معصوم جهان هستى «فاطمه زهرا علیها السلام‏» شیر نوشید و از ابتداى شیرخوارگى در آغوش پر مهر مادر; عفت، حیا، شهامت و عطوفت را فرا گرفت و هم زمان با دوران شیرخوارگى در محضر بزرگترین استادان جهان انسانیت; یعنى رسول الله صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام و دو برادر بزرگوارش امام حسن و امام حسین علیهما السلام تربیت‏یافت .

یحیى مازنى‏ که از علماى بزرگ و راویان حدیث است، چنین نقل مى‏ کند:

«مدتها در مدینه، در همسایگى على علیه السلام در یک محله زندگى مى‏کردم . منزل من در کنار منزلى بود که «زینب‏» دختر على علیه السلام در آنجا سکونت داشت، حتى یک بار هم، کسى حضرت زینب را ندید و صداى او را نشنید، او هرگاه مى‏ خواست‏ به زیارت جد بزرگوارش برود، در دل شب مى‏ رفت; در حالى که پدرش على علیه السلام در پیش و برادرانش حسن و حسین علیهما السلام در اطراف او بودند . وقتى به نزدیک قبر شریف رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏ رسیدند، امیرالمؤمنین علیه السلام شمعهاى روشن اطراف قبر را خاموش مى‏ کرد .

یک روز امام حسن علیه السلام علت این کار را سؤال کرد، حضرت فرمود:

اخشى ان ینظر احد الى شخص اختک زینب

از آن مى‏ ترسم که کسى خواهرت زینب را ببیند ۲

به قول «شیخ جعفر نقدى‏» ، زینب علیها السلام تربی ت‏شده پنج تن آل عبا است:

«فالخمسه اصحاب العباء هم الذین قاموا بتربیتها وتثقیفها وتهذیبها وکفاک بهم مؤدبین ومعلمین » پنج تن آل عبا به تربیت و فرهنگ سازى و تهذیب زینب همت گماردند و همین بس که آنها ادب کننده و آموزگار باشند   ۲«

و راستى کجا رفته این مرزبانیهاى حیا؟ ! و چرا در جامعه شیعه علوى، مى‏بینیم که مردان با همسران آرایش کرده و دختران بى ‏بهره از حجاب، در پارکها و خیابانها و . . . ظاهر مى‏ شوند؟ !

۱ . شیخ جعفر نقدى، کتاب زینب کبرى، ص‏۲۲، و ریاحین الشریعه، ج‏۳، ص‏۶۰

۲ . زینب کبرى، ص‏۲۰ .

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=372

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x