احکام استفاده طلا توسط مرد

0 ۳۸۲

فصل نهم : طلا و پلاتین

 

طلاى مردان

پرسش 185. آیا استفاده از طلا براى مردان بدون قصد زینت به طورى که دیگران نبینند، اشکال دارد؟

همه مراجع (به جز مکارم): پوشیدن طلا براى مرد حرام است؛ هر چند به قصد زینت نباشد و از نگاه دیگران پنهان بماند.[340]

آیه اللّه  مکارم: اگر پنهان باشد، اشکال ندارد.[341]

 

طلاى زرد

پرسش 186. زینت مردان با طلاى زرد چه حکمى دارد؟

همه مراجع: پوشیدن طلا ـ مانند آویختن زنجیر طلا به سینه و به دست کردن انگشتر و ساعت مچى طلا ـ براى مرد حرام است.[342]

 

طلاى سفید

پرسش 187. طلاى سفید براى مردان چه حکمى دارد؟

همه مراجع (به جز مکارم و فاضل): اگر از جنس طلا باشد، جایز نیست؛ هر چند به رنگ سفید باشد.[343]

آیات عظام مکارم و فاضل: استفاده از طلاى سفید، براى مردان جایز نیست.[344]

تبصره. هیچ گونه اختلافى بین فقیهان در مسأله یاد شده نیست و همگى معتقدند: اگر طلاى سفید از جنس همان طلاى متعارف بین مردم باشد (ذهب) استفاده از آن جایز نیست؛ ولى برخى مانند آیات عظام مکارم و فاضل با بررسى موضوع و کسب آگاهى از اهل خبره به این نتیجه دست یافته اند که طلاى سفید، همان طلاى متعارف است که تنها رنگ آن را تغییر داده اند.

 

پلاتین

پرسش 188. آیا به دست کردن و استفاده از پلاتین براى مرد اشکال دارد؟

همه مراجع: استفاده از پلاتین اشکال ندارد.[345]

تبصره. پلاتین طلا نیست و فلز دیگرى است.

 

طلاى مشکوک

پرسش 189. اگر شک داشته باشیم طلاى سفیدى که در بازار فروخته مى شود، از جنس طلاى متعارف (حرام) است یا خیر، تکلیف چیست؟

همه مراجع: اگر واقعا شک پیدا شد، استفاده از آن اشکال ندارد.[346]

 

طلاى مخلوط

پرسش 190. اگر از طلا و فلز دیگرى آلیاژى درست کنیم که نسبت طلا به آن فلز کم باشد، آیا استعمال چنین آلیاژى به صورت انگشتر و یا ساعت براى مردان اشکال دارد؟

همه مراجع (به جز فاضل): اگر به آن صدق طلا نمى کند، اشکال ندارد.[347]

آیه اللّه  فاضل: استعمال آن، جایز نیست.[348]

 

دندان طلا

پرسش 191. آیا گرفتن روکش طلا براى دندان بر مرد جایز است؟

آیات عظام امام و خامنه اى: اگر براى اصلاح دندان باشد ـ نه براى زینت ـ اشکال ندارد.[349]

آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى و نورى: آرى، جایز است.[350]

آیه اللّه  صافى: اگر براى اصلاح دندان باشد ـ نه براى زینت ـ اشکال ندارد و اگر براى دندان هاى جلو باشد، در هر حال بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد؛ هر چند به قصد زینت هم نباشد.[351]

 

حلقه طلا

پرسش 192. استفاده از طلا براى مردان به مدت کوتاه ـ مانند لحظه عقد ـ چه حکمى دارد؟

همه مراجع (به جز مکارم): پوشیدن طلا براى مرد حرام است و بین مدت کم و زیاد تفاوتى نمى کند.[352]

آیه اللّه  مکارم: اگر به جهت امتحان و یا به قصد نگه دارى موقت و کوتاه مدت باشد، مانعى ندارد.[353]

 

مدال طلا

پرسش 193. مدال هاى طلا که ورزشکاران دریافت مى کنند و به گردن شان، مى آویزند چه حکمى دارد؟

همه مراجع (به جز مکارم): دریافت مدال طلا اشکال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جایز نیست.[354]

آیه اللّه  مکارم: دریافت مدال طلا اشکال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جایز نیست، مگر در موارد ضرورت.[355]

تبصره. چنانچه مدال هاى یاد شده از آب طلا باشد، اشکال ندارد.

 

فروش طلاى مردانه

پرسش 194. ساخت و خرید و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است (مانند انگشتر طلا)، چه حکمى دارد؟

همه مراجع: ساخت و خرید و فروش انگشتر طلاى مخصوص مردان، جایز نیست.[356]

[340]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س444؛ تبریزى، التعلیقه على منهاج الصالحین، ج1، الخامس و م31؛ امام، نورى، فاضل، تعلیقات على العروه، لباس المصلى، م24؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م639؛ صافى، هدایه العباد، ج1، م678.

[341]. دفتر: مکارم.

[342]. توضیح المسائل مراجع، م832؛ نورى، توضیح المسائل، م833؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س444؛ وحید، توضیح المسائل، م838.

[343]. تبریزى، استفتائات، س2194؛ نورى، استفتائات، ج2، س517؛ امام، استفتائات، ج1، لباس نمازگزار، س52؛ سیستانى، sistani.org، زینت، س2؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، س1737؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س443؛ دفتر: بهجت، وحید.

[344]. مکارم، استفتائات، ج1، س811؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س969.

[345]. مکارم، استفتائات، ج1، س811؛ تبریزى، استفتائات، س2193؛ امام، استفتائات، ج1، لباس نمازگزار، س50؛ سیستانى، sistani.org، زینت، س33؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س969؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س443؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، س1739؛ دفتر: وحید، بهجت، نورى.

[346]. العروه الوثقى، ج1، لباس المصلى، م21.

[347]. امام، استفتائات، ج1، لباس نمازگزار، س53؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س443؛ صافى، جامع الاحکام، ج2، س1738؛ مکارم، نورى و سیستانى، تعلیقات على العروه، (لباس المصلى)، الخامس؛ دفتر: بهجت، وحید، صافى و تبریزى.

[348]. فاضل، تعلیقات على العروه، ج2، لباس المصلى، الخامس.

[349]. امام، استفتائات، ج 1، لباس نمازگزار، س 56؛ مکارم، استفتائات، ج 2، س 163؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 449.

[350]. بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 639؛ نورى، تعلیقات على العروه، لباس المصلى، م 20؛ تبریزى، استفتائات، س 2195؛ سیستانى، سایت، زینت.

[351]. صافى، هدایه العباد، ج 1، م 678.

[352]. امام، استفتائات، ج3، سؤالات متفرقه، س174؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س445؛ دفتر: سیستانى، بهجت، وحید، نورى، فاضل، تبریزى و صافى.

[353]. مکارم، استفتائات، ج2، س164.

[354]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س446؛ توضیح المسائل مراجع، م832؛ نورى، توضیح المسائل، م833؛ وحید، توضیح المسائل، م838.

[355]. مکارم، استفتائات، ج1، س136.

[356]. فاضل، جامع المسائل، ج1، س970 و 97؛ نورى، استفتائات، ج2، س532؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س447؛ امام، استفتائات، ج2، کسب هاى حرام، س14 و 13؛ صافى، هدایه العباد، ج1، 1689؛ تبریزى، التعلیقه على منهاج الصالحین، (المکاسب المحرمه)، م8؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م1441 و 1442؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 628 و دفتر: سیستانى و وحید.

لینک کوتاه مطلب: http://nidamat.com/YFVNU
حمایت مالی از گناه شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 11 =