Take a fresh look at your lifestyle.

نمودار فراوانی و درصد مقولات ترویجی در سریال های ماهواره ای

0 761

تیشه بر ریشـه

تبعات خاموش رشد قارچ گونه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و تلاش آن ها

سبک ارتباطی زن و شوهر در خانواده یکی از مؤلفه های مورد نظر سریال های ماهواره ای است که بیش از سایر برنامه ها در این مهم کوشیده اند. تحلیل محتوای این سریال ها اهداف یا نتایج عملکرد آن ها را در رابطه با روابط زن و شوهر بدین ترتیب تبیین می شود:

• نمایش تعارض میان عشق و ازدواج

• سرد و بی روح نشان دادن روابط زن و مرد پس از عقد ازدواج

• نمایش مشکلات متعدد در رابطه زن و مرد بواسطه ازدواج و انتظارات ناشی از آن

• ایجاد شک و بدبینی نسبت به همسر و رواج آن در مخاطبان

• ایجاد حس رقابت میان زن و شوهر با تأکید بر فردیت ها

• عادی سازی و رواج خیانت به ویژه از ناحیه زن نسبت به شوهر

• عادی سازی طلاق و قبح زدایی از آن            

بحث خیانت و روابط نامشروع یکی از جدیترین مقولات با بالاترین فراوانی نسبت به سایر موارد بوده است که بی شک عاملی جدی در ترویج و تشدید مقولات دیگر از ایجاد شک تا ترویج طلاق و حتی معرفی خیانت به عنوان رقابتی مدرن میان زن و شوهر می باشد. اگرچه در برخی موارد خیانت به عنوان امری مذموم و ناپسند و گاه به صورت رابطه ای نافرجام نشان داده شد. ولی نکته مهم این است که سریال های ماهواره ای با به تصویر کشیدن جذابیت های رابطه فرازناشویی تحت لوای عشق، این مفهوم را القاء می کنند که این لحظات عاشقانه، جذاب و لذت بخش به تمام نافرجامی و بدنامی اش می ارزد. در واقع مخاطب را با آگاهی نسبت به تبعات ویرانگر آن، به تکرار چنین تجربه ای در زندگی شخصی اش ترغیب می  کند.

 

ازدواج های صوری، ازدواج های سپید، همسران اشتراکی، همسران اجاره ای، مادران مجرد، خانواده های همجنس، زندگی در طلاق و … از جمله مفاهیمی هستند که ماهواره ها هر یک را به شکلی معرفی یا تبلیغ می کنند. البته طرح این موضوع نیز ضروری است که حیازدایی از روابط اعضای خانواده مانند خواهر و برادر یا والدین و فرزندان از دیگر آثار سوء شبکه های ماهواره ای است.

«خانواده مدرن»،«داستان زندگی هوپ»،«خانواده ریچ» و «آشنایی با مادر» از جمله سریال هایی هستند که در سال جدید به صورت مستقیم بر این مسئله تأکید دارند.«آرزوی عروسک پارچه ای»،«در جستجوی پدر»، «دنیای مالکوم» و «معجزه کوچک» نیز از جمله سریال های با محتوای مشابه بوده اند که پیشتر از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش شده اند. اما با توجه به خانوادگی بودن اغلب آثار نمایشی و غیر نمایشی ماهواره ای (تماشای این آثار توسط اعضای خانواده در کنار یکدیگر) و نمایش روابط ناسالم زن و مرد در این آثار، می توان ادعا کرد که حیازدایی از روابط اعضای خانواده، نتیجه قطعی تماشای تمام فیلم ها، سریال ها و برنامه های ماهواره ای است.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=479

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x