Take a fresh look at your lifestyle.

مراحل گام به گام گناه/درسهایی از قرآن حاج آقا قرائتی-متن و صوت

0 1,796
بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

موضوع بحث ما راجع به گناه بود و اینکه چطور انسان گناهکار می‌شود و چطور ابن ملجم می‌شود؟ عرض کنم به حضور جنابعالی که بحث مهمی است و تقریباً خیلی از ما گرفتار آن هستیم. انسان یک مرتبه ابن ملجم می‌شود یا کم کم ابن ملجم می‌شود. یک مرتبه شمر می‌شود، یزید می‌شود، معاویه می‌شود یا ذره ذره؟
موضوع بحثمان، گناه شناسی، انحراف گام به گام. در قرآن پنج مرتبه گفته: «خطوات». خطوه یعنی قدم، « خُطُواتِ الشَّیْطان‏» (بقره/۱۶۸) یعنی شیطان یک مرتبه آدم را خراب نمی‌کند، ذره ذره! چطور؟
قدم اول: دیدن؛ آدم گناه را می‌بیند ولی بی‌تفاوت است. این قدم اول انحراف است.
اگر کسی خلاف ببیند در او هیچ تغییری پیدا نشود حدیث داریم مرده است. منتهی عمودی است. مرده‌های قبرستان افقی هستند. مرده عمودی ایستاده است. اما بی‌خاصیت است. حدیث این است «فَهُوَ مَیِّتٌ» (وسایل‌الشیعه/ج۱۶/ص۱۳۲) مرده است منتهی «بَیْنَ الْأَحْیَاء»  انسان اگر می‌تواند با زبانش، با قدرتش، اگر نمی‌تواند لااقل عصبانی شود. یعنی عبوس کند. «بِوُجُوهٍ مُکْفَهِرَّه» (وسایل‌الشیعه/ج۱۶/ص۱۴۳) قدم اول این است که انسان گناه می‌بیند بی‌خیال است.
قدم دوم، مرحله دوم؛ گناه عادی می‌شود. عادی شدن گناه.
مرحله سوم؛ رضایت قلبی، راضی به گناه. هی پررنگ شود.
مرحله‌ی چهارم؛ گناه مخفی، می‌گوید: حالا کسی نفهمد طوری نیست. دور از چشم بابا و ننه، دور از چشم فلانی. استاد، معلم. مخفی، «وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» (شمس/۱۰)، «دَسَّاها» یعنی دسیسه، یعنی زیر آبی، یواشکی، کسی نفهمد.
مرحله‌ی پنجم؛ کمک به انجام، کمک! حتی جا می‌دهد، اتاق می‌دهد، پول می‌دهد، وسیله می‌دهد. کمک می‌کند. مرحله‌ی بعد توجیه می‌کند. گناه می‌کند می‌گوید: حالا یک شب عروسی است، نماز نخواندیم طوری نیست. حالا اینها جوانی است. جوانی است، عروسی است، یک شب بیشتر نیست. بعد از توجیه خودش هم گناه می‌کند دیگر. اینها هی پررنگ‌تر می‌شود خودش مرتکب گناه می‌شود، انجام گناه.
بعد اصرار بر گناه؛ بالاتر اعتیاد به گناه؛ بالاتر دعوت دیگران؛ می‌گوید: شما هم بیایید، دعوت دیگران در خط من. بالاتر از دعوت به گناه؛ سرمایه‌گذاری است. اصلاً پول روی هم می‌گذارند و یک تشکیلاتی را راه می‌اندازند. بالاتر از آن برداشتن مزاحمان، اگر دید یک کسی مزاحم است، این نهی از منکر می‌کند، می‌گوید: بیایید او را بزنیم. حالش را بگیریم که دیگر در کار ما دخالت نکند. از خانه بیرونش کنیم. آبرویش را بریزیم. بیایید این موانعی را که نمی‌گذارد ما راحت گناه کنیم، این موانع را برداریم. قتل ناهیان از منکر، «یَقْتُلُونَ الَّذینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ» (آل‌عمران/۲۱) بالاترینش می‌گوید: اصلاً خود معروف را برداریم. که می‌رسد به اینکه باید امیرالمؤمنین را از میان برداشت. می‌شود ابن ملجم! وجود علی نمی‌گذارد، این نباشد. تا این پدر زنده است نمی‌گذارد. تا این مادر زنده است، نمی‌گذارد.تا این برادر زنده است، نمی‌گذارد. بیایید یک برنامه بریزیم برای پدر، برای مادر، برای برادر، کسی که نمی‌گذارد ما راحت عیشمان را بکنیم، به اهدافمان برسیم. اصلاً این را ول کنید. مثل طرحی که الآن آمریکا دارد، اصلاً بیایید ولایت فقیه را برداریم.
در دنیا پر از رئیس جمهور است ما هم سوارشان هستیم. ما سوار هستیم. این ایران از وقتی که ولایت فقیه پیدا شد، آمد گفت: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، ما دیگر حریف نشدیم. این ولایت فقیه را باید از بین برد. آنکه مشکل است این ولایت فقیه است. وجود امیرالمؤمنین در زمان خودش و وجود… این مسأله گام به گام است. «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطان‏»
قدم‌های اول را می‌شود جلویش را گرفت. شاخه که کوچک است می‌شود شکست. هرچه این شاخه کلفت‌تر شود، تنه درخت شود مشکل است ولذا از اول گفته: نگاه نکن. از اول گفته: بی‌تفاوت نباش.
«کُلِّ حِقْد» (شرح نهج‌البلاغه/ج۱۷/ص۳۶) چرا علی بن ابی طالب ضربت خورد؟ برادرها و خواهرها چه وقتی پای تلویزیون هستید؟ روز نوزدهم ماه رمضان. چرا علی باید کشته شود، امیرالمؤمنین؟! چه کمالی است که علی ندارد؟ چه کمالی است که علی ندارد؟ حالا انشاءالله یک بحث خواهم داشت. چیزهایی که روی کره‌ی زمین فقط علی دارد. زن پیغمبر معصوم نیست، اما زن امیرالمؤمنین معصوم است. پیغمبر پدر دو شهید نیست، پیغمبر برادر دو شهید نیست. پیغمبر همسر شهید نیست. امیرالمؤمنین هم پدر دو شهید است، هم برادر شهید است، هم همسر شهید است، چهل، پنجاه تا کمال است که در تارییخ کره‌ی زمین فقط حضرت علی دارد. این علی چرا باید کشته شود؟ مثلاً امام حسین چرا باید کشته شود؟ برای حکومت ری. ببین آدم به کجا کشیده می‌شود؟ برای حکومت ری!!! اینکه می‌گویند: «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَه» (کافی/ج۲/ص۱۳۰) می‌خواهد پست پیدا کند. چرا ما باید گناه کنیم که مثلاً این آقا نماینده‌ی مجلس یا رئیس جمهور یا شورای شهر شود؟ مگر بی‌گناه نمی‌شود؟ بی گناه هم می‌شود.
خوب پنج مرتبه کلمه‌ی «خطوات» آمده است، «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطان‏» گام به گام! اول دیدن و بی‌تفاوتی، بعد عادی شدن، راضی شدن، گناه مخفی، کمک به گناه دیگران، توجیه گناه دیگران، انجام گناه، اصرار بر گناه، اعتیاد بر گناه، دعوت دیگران، سرمایه گذاری، دو تا هم دیگر در تخته سیاه جا نبود بنویسم، یکی برداشتن موانع، یکی زدن به خال، یعنی آن نفر اول. امام نباشد ما دیگر راحت هستیم!

تاریخ پخش:  ۱۸/۰۵/۹۱

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=595

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x