Take a fresh look at your lifestyle.

حکم هتک حرمت به قرآن کریم

0 2,736

احترام قرآن ضرورى مذهب و دین است‏

نزد هر مسلمانى بدیهى است که از قرآن که کلام حضرت آفریدگار است، عزیزتر و شریف‏تر و لازم‏الاحترام‏تر در عالم اسلام، چیزى نیست. و رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آن را ثقل اکبر یاد فرموده که دو چیز پربها بین شما مسلمانان پس از خود مى‏گذارم: آنکه بزرگتر است قرآن است، کوچکتر اهل بیت من‏[۱] (على و حسن و حسین و اولاد طاهرین ایشان و سلسله جلیله سادات).

معنى اهانت به قرآن

تشخیص اهانت، با عرف است. هر گفتار و کردارى درباره قرآن مجید که در عرف خوار کردن آن خوانده شود و آن گفتار یا کردار را موجب هتک قرآن بدانند، حرام و گناه کبیره است.

البته این در صورتى است که اهانت به قرآن از روى استخفاف و اهانت به اصل دین و شریعت حضرت سید المرسلین صلّى اللّه علیه و آله نباشد. و همچنین اهانت به قرآن را نیز حلال نداند وگرنه عملش موجب کفر و ارتداد از دین مى‏شود. زیرا حرمت اهانت به‏

قرآن از ضروریات دین است.

حکم اهانت به قرآن

بنابراین، اگر کسى قرآن مجید را بسوزاند، یا لگد مال کند، یا آن را در نجاست اندازد، چون ظاهر عملش اهانت به اصل دین و انکار حرمت قرآن مجید است، کافر و ریختن خونش مباح مى‏شود. مگر اینکه بگوید در حال غضب و بى‏اختیارى بودم و درباره‏اش احتمال هم داده شود که از حال طبیعى بیرون بوده است.

منبع:

دستغیب، عبد الحسین، گناهان کبیره – قم، چاپ: بیست و دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.؛ ج‏۲ ؛ ص۳۷۶-۳۷۸

 


[۱] ان القرآن هو الثقل الاکبر و ان وصیى هذا و ابناى و من خلفهم من اصلابهم هم الثقل الاصغر( سفینه البحار جلد ۱ صفحه ۱۳۲).

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=781

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x