Take a fresh look at your lifestyle.

با توبه همه گناهان بزرگ حتی شرک هم بخشیده می شود

0 2,431

بخشش همه گناهان با توبه حتی شرک

سؤال:

خداوند در جایی از قرآن می‎فرماید: «إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ خداوند غیر از شرک همه گناهان را می آمرزد» در جایی دیگر می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً  خدا همه گناهان را مى‎آمرزد» آیا این تناقض در آیات نیست؟؟!

جواب:

برخی با استناد به کریمه ۴۸ سوره مبارکه نساء، گمان کرده اند که گناه شرک، به هیچ روی قابل بخشش نیست چرا که این آیه می فرماید:

إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا

(بى تردید، خدا این [گناه سهمگین ] را که به او شرک ورزیده شود [نمى بخشاید و] نمى آمرزد؛ و آنچه را که فروتر از آن باشد، براى هر که بخواهد[و او را شایسته بداند] مى آمرزد؛ و هر کس به خدا شرک ورزد، به یقین دروغى [رسوا ]بربافته و به گناهى سهمگین دست زده است.)

در حالیکه صریح آیات دیگر، این را نفی می کند به عنوان مثال، به کریمه زیر نگاه کنید:
قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى  أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ، وَ أَنِیبُوا إِلى  رَبِّکُمْ”سوره زمر، آیه: ۵۳- ۵۴.

بگو اى بندگان من که بر خویشتن ستم کرده اید، از رحمت خدا مایوس نشوید، که خدا همه گناهان را مى آمرزد، چون او آمرزگار رحیم است برگردید به سوى پروردگارتان.
این آیه شریفه عمومیت دارد و همه گناهان را شامل می شود، حتی شرک. اما شرط  بخشش این گناهان، توبه هست و به همین دلیل، بلافاصله در ادامه آیه می فرماید: وَ أَنِیبُوا إِلى  رَبِّکُمْ…
اما شاید فکر کنید این دو آیه با یکدیگر ناسازگارند در حالیکه چنین نیست. در آیه نخست، عبارت “ان یشرک به” به صورت مضارع به کار رفته است که دلالت بر دوام و استمرار شرک دارد. بنابراین اگر کسی تا دم مرگ، بر شرک خود باقی ماند، چنین کسی، به هیچ روی مورد مغفرت حضرت باری قرار نخواهد گرفت. و اگر بر شرک خود از دنیا رود، همه راه های دیگر بخشش گناه نیز بر او بسته می شود.

۴ ۱ رای
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=787

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x