Take a fresh look at your lifestyle.

احکام مأمور خرید

4 3,652

معمولا هر شرکت یا اداره ای افرادی را به عنوان مأمور خرید برای تهیه مایحتاج خود استخدام می کند، در این پست به احکام مربوط به این افراد پرداخته می شود:

دریافت اشانتیون توسط مأمور خرید

پرسش:

اموالی که بعضی از فروشندگان به مأموران خرید ادارات یا شرکت‌ها بدون آنکه آنها را به قیمت تثبیت شده اضافه کنند به خاطر ارتباط می‌پردازند، نسبت به فروشنده و نسبت به مأمور خرید چه حکمی دارند؟

پاسخ

پرداخت این اموال توسط فروشنده به مأمور خرید مجاز نیست و آنچه دریافت می‌کند باید به اداره یا شرکتی که مأمور خرید آن است، تسلیم کند.

 

دریافت درصدی از سود توسط مأمور خرید

پرسش

آیا کارمند یا کارگر شرکت دولتی یا خصوصی که وظیفه‌اش وکالت در تأمین نیازهای اداره یا شرکت از مکان‌های فروش است می‌تواند بر کسی که کالاهای مورد نیاز را می‌فروشد شرط کند که درصدی از سود حاصل خرید از آن او باشد، در صورتی که مسؤول مافوق چنین شرطی را اجازه دهد چه حکمی دارد؟

پاسخ

این شرط از طرف کارمند صحیح نبوده و او نمی‌تواند سودی را که به نفع خود شرط کرده، دریافت کند و مسؤول بالاتر هم حقّ اجازه چنین شرطی را نداشته و اجازه او در این باره اثری ندارد.

پرسش

اگر مأمور خرید با وجود مراکز مختلف به آشنا مراجعه و شرط کند که اگر کالا را از تو خریداری کنم، درصدی از سود حاصله را شریک خواهم بود. این شرط چه حکمی دارد؟

پاسخ

صورت شرعی ندارد و باطل است.

خرید جنس با قیمت بالاتر

پرسش

اگر (مأمور خرید) که از طرف اداره یا شرکت، وکیل خرید مایحتاج است، کالایی را در بازار قیمت معین دارد، به طمع دریافت کمک مالی از فروشنده به قیمت بالاتری بخرد آیا این خرید صحیح است و آیا جایز است که از فروشنده، به علّت این کار، کمک دریافت کند؟

پاسخ

اگر کالا را به قیمتی بیشتر از قیمت عادلانه بخرد و یا خریداری و تهیه آن از بازار به قیمت کمتر امکان داشته باشد، اصل عقدی که به قیمت بالاتر انجام داده، فضولی است و باید از مسؤول قانونی خود اجازه بگیرد. و به هر حال حقّ ندارد از فروشنده به خاطر خرید از او چیزی برای خودش بگیرد.

منبع: توضیح المسائل مراجع، (۱۳ مرجع)، جلد ۲، ص ۹۸۴ – ۹۸۵.

پرسش:

من مسئول خرید شرکتی هستم در خرید هایی که انجام میدهم میتوانم تخفیف بگیرم، آیا اگر تخفیفی از فروشنده بگیرم مبلغ تخفیف را می توانم خودم برداشت کنم؟

پاسخ:

باید تخفیف را برای شرکت بگیرید اما جایز نیست آن را برای خود بردارید؛ و آنچه را که دریافت می کنید باید به شرکتی که مأمور خرید آن هستید تسلیم کنید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب/ استفتائات جدید

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=824

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸ ۰۱:۴۷

سلام
من مامور خرید مجموعه‌ای هستم که پیش از من اجناس از طریق بازاریاب‌های رجوع کننده خریداری
و تهیه می‌شد .
به عنوان مثال جنسی که مبلغ فاکتور ویزیتور ۳/۵۰۰ تومان بوده رو بنده با مبلغ ۲/۹۰۰ تومان می‌توانم خریداری کنم و مبلغ پیشنهادی به مجموعه حتی اگر ۳/۲۰۰ تومان هم باشد برای مجموعه سود بیشتری را فراهم خواهد کرد و برخی محصولاتی که تا کنون در سبد فروش مجموعه نبوده به دلیل عدم توانایی شناسایی جنس و یا عدم اطلاع از وجود جنس را نیز با قیمتی پایین‌تر از حتی بازار می‌توانم تهیه کنم .
حال با علم بر اینکه اگر اجناس را معرفی کنم و خرید صورت گیرد افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی کل فروش را به همراه خواهد داشت ، میتوانم درصدی از مبلغ فاکتور خرید خود بالاتر برای مجموعه فاکتور کنم یا خیر ؟
با این فرض که اگر جواب منفی باشد اجناس را معرفی نخواهم کرد چرا که با دست خود “بدون دریافت اضافه حقوق و یا پاداش” کار خود را دوچندان خواهم کرد .

شكيبا
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ ۲۳:۴۹

من مامور خرید یک شرکت خصوصی هستم و برای خرید تنخراهی نمیگیرم
با پول خودم اجناس مورد نیاز شرکت را خریداری کرده و با درصد کمی سود به آنها میفروشم و سپس فاکتور میدهم و تسویه حساب میکنم
آیا این کار از نظر شرعی مشکل دارد
با علم بر اینکه من با پول خودم اجناس را میخرم و هیچ تنخواهی را دریافت نمیکنم و در خرید دخیل نمیکنم

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x