Take a fresh look at your lifestyle.

گناهان خانوادگی(مسائل مربوط به زن و شوهر)

0 3,292

در این مجموعه ان شاءالله قصد داریم به گناهانی بپردازیم که مربوط به روابط زن و شوهر است.

۱. نشوز زن

نشوز در زن به معنای تمرد از دستورهای واجب شوهر است، از قبیل تمکین نکردن، نزدودن آنچه مایه تنفر و مانع کامجویی شوهر است، ترک نظافت و آرایش دلخواه شوهر و خارج شدن از منزل بدون اجازه همسر.

تحریر الوسیله ج۲، ص۳۰۵.    

محدوده نشوز زن

نشوز منحصر در حقوق واجب همسر است و فراتر از آن را شامل نمی‏شود. از این‏رو، اگر زن کارهای منزل را انجام ندهد و خواسته‏های شوهر را که ارتباطی با کامجویی از او ندارد، بر نیاورد، ناشزه نمی‏شود، مثل اینکه از جارو کردن منزل، خیاطی، آشپزی و…
حتی آب به دست شوهر دادن و رختخواب پهن کردن خودداری ورزد.[۱] مرد نیز حق ندارد زن را به انجام اینگونه خدمات مجبور سازد. [۲]

۱. تحریر الوسیله ج۲، ص۳۰۵.   

۲. توضیح المسائل، مسأله ۲۴۱۴.

 

هشت نفری که نمازشان قبول نمی شود!!

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

 ثَمانیهٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ الصَّلاهُ: العَبدُ الآبِقُ حتّى یَرجِعَ إلى مَولاهُ، و الناشِزُ و زَوجُها علَیها ساخِطٌ، و مانِعُ الزَّکاهِ، و تارِکُ الوُضوءِ، و الجاریَهُ المُدرِکَهُ تُصَلِّی بغَیرِ خِمارٍ، و إمامُ قَومٍ یُصَلِّی بهِم و هُم لَهُ کارِهُونَ، و السَّکرانُ، و الزَّبِینُ؛ و هُو الذی یُدافِعُ البَولَ و الغائطَ.

هشت نفرند که نمازشان پذیرفته نمى‏شود: بنده فرارى تا زمانى که به سوى مولایش برگردد، و زن نافرمانى که شوهرش از او ناراضى است، و کسى که زکات نمى‏دهد، و کسى که وضو نمى‏گیرد، و دختر بالغى که بدون روسرى نماز بخواند، و پیشواى قومى که با آنان نماز بخواند در حالى که از او ناراضى هستند، و آدم مست، و کسى که بول و غائط خود را به زور نگه دارد.

مکارم الأخلاق: ۲/ ۳۲۴/ ۲۶۵۶.

نشوز مرد

نشوز مرد با تعدی بر همسر و نپرداختن حقوق واجب از قبیل، نفقه، همخوابی واجب و مانند آن محقق می‏شود.
با بروز نشوز از سوی مرد، زن نخست به مطالبه حق خویش می‏پردازد و مرد را پند و اندرز می‏دهد که حقوق واجب شرعی او را بپردازد و از مخالفت، دست بردارد. در مرحله دوم اگر نصیحت و اندرز کارگر نیفتاد، زن به حاکم شرع مراجعه و از شوهر خویش شکایت می‏کند و حق ندارد با شوهرش قهر کند یا او را کتک بزند.
هنگامی که حاکم شرع از نشوز مرد آگاه شد، او را از کار حرام نهی می‏کند و به او دستور می‏دهد که وظیفه واجب خود را انجام دهد. اگر امر و نهی حاکم سود نبخشید، او را به آنچه خود صلاح می‏داند، تعزیر می‏کند؛ چنان که می‏تواند نفقه زن را از مال شوهرش بپردازد؛ گر چه با فروش املاک او باشد.

تحریر الوسیله ج۲، ص۳۰۶

۳. کتک زدن همسر

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

هر مردی که به صورت همسرش سیلی بزند، خدا به فرشته مأمور دوزخ (مالک) دستور می‌دهد که در دوزخ هفتاد سیلی بر صورتش بزند. و هر مردی که دستش را بر موهای زن مسلمانی بگذارد (برای اذیت، موی سرش را بگیرد) در دوزخ دستش با میخ‌های آتشین کوبیده می‌شود.

مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۵۰

۴. غیرت نداشتن مرد

امیرالمؤمنین امام على علیه السلام:

أَلَم یَبلُغنى عَن نِسائِکُم أَنَّهُنَّ یُزاحِمنَ العُلوجَ فِى السواقِ أَلا تَغارونَ؟ مَن لَم یَغِر فَلا خَیرَ فیهِ….

به من خبر رسیده که زنانتان در بازار تنه شان به تنه مردان بى ایمان و لاابالى مى خورد!! آیا غیرت ندارید؟! کسى که غیرت ندارد خیرى در او نیست…
کنزالعمال، ج۳، ص۷۸۰، ح۸۷۳۵

۵. غیرت زن

امیرالمؤمنین امام على علیه السلام:

غَیْرَهُ الْمَرْأَهِ کُفْرٌ، وَغْیْرَهُ الرَّجُلِ إیمَانٌ

« غیرت زن، کفر و غیرت مرد، ایمان است».

حکمت ۱۲۴نهج البلاغه

توضیح:

مراد از کفر در این حدیث، معصیت و گناه یعنی کفر عملی (مخالفت با احکام خدا) است نه کفر اعتقادی. مراد آن حساسیتی است که زن در برابر همسر دوم از خود نشان می دهد و در واقع نوعی حسادت زنانه و حساسیت بی مورد و نابجاست که منجر به نافرمانی و معصیت خداوند و مخالفت با حکم و دستور خداوند می گردد. ولی غیرت مرد به معنای نهی از منکر و جلوگیری از آلوده شدن همسرش به فحشاء و آلوده دامنی است که امری مطلوب و برخاسته از ایمان و تعهد مرد است.

(البته اگر مردی آلوده به فحشاء شود وظیفه زن هم امر به معروف و نهی از منکر، و بازداشتن او از فساد است، اما اگر نصیحت وی اثر نکرد دیگر وظیفه ای نداد و غیرت به خرج دادن لازم نیست)

 در ضمن غیرت ورزیدن زن در بسیاری از موارد به گناهان بزرگی ختم می شود

۶. آمیزش جنسی حرام  با همسر

نزدیکى با همسر در موارد و زمان هایى حرام است که عبارت است از:

۱. در حال احرام،

۲. زمان نفاس،

۳. در حال اعتکاف،

۴. دوران قاعدگى،

۵. در حال روزه واجب،

۶. زمانى که زن کمتر از نه سال داشته باشد،

۷. جایى که طواف و نماز نساء در حج را به جا نیاورده باشد.

العروه الوثقى، ج ۱، احکام الحائض، السابع و احکام النفاس، م ۱۰، ج ۲، المفطرات، الثالث، و اقسام  الصوم، السابع و احکام الاعتکاف و احکام النکاح، فصل ۲، م ۱ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۵۰ و ۵۱۳ و ۱۵۸۴ ؛ نورى، توضیح المسائل، م ۴۵۲ و ۵۱۵ و ۱۵۸۱ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۶ و ۵۲۰ و ۱۵۹۲ ؛ العروه الوثقى، احکام الاعتکاف ؛

 

۷. سقط جنین

اسحاق بن عمار می گوید : به امام کاظم علیه السلام عرض کردم : زنى از ترس حاملگى، براى سقط جنین خود دارو مى خورد . حضرت فرمود : جایز نیست. عرض کردم: هنوز در مرحله نطفه است. فرمود: نخستین چیزى که آفریده مى شود نطفه است.

متن عربی:کتاب من لا یحضره الفقیه عن إسحاقَ بنِ عمّار : قلتُ لأبی الحَسنِ علیه السلام : اَلمرأهُ تخافُ الحَبَلَ فتَشربُ الدّواءَ فتُلقی ما فی بَطنِها؟ فقالَ : لا ، فقلتُ : إنّما هُو نُطفَهٌ ، قال : إنّ أوَّلَ ما یُخلَقُ نُطفَهٌ .   

وسائل ج ۱۹ ابواب قصاص النفس باب ۷

 

درحال تکمیل

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=873

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x