Take a fresh look at your lifestyle.

خطر سقوط!! به این گناهان نزدیک نشوید

0 1,694

از تعبیرات مختلف آیات و روایات، به شدت و ضعف خطرهاى گناه پى مى‏ بریم. در قرآن نسبت به بعضى از گناهان تعبیر شده که آن را انجام ندهید مانند:
 و لا تاکلوها اسرافاً (نساء، ۶.)
 «از اموال آنها از روى اسراف نخورید»
 در بعضى از موارد تعبیر شده که از آن دورى کنید؛
و اجتنبوا الطاغوت (نحل / ۳۶.)
 «و از طاغوت دورى کنید»
اما در بعضى موارد گفته شده که به آن نزدیک آن نشوید؛
 «وَ لاتَقرَبوا الفَواحِشَ ما ظَهَر مِنها وَ ما بَطن» (نحل / ۳۶.)
 «به کارهاى زشت خواه آشکار (گناهان جنسی مثل زنا و لواط و…) و خواه پنهان (مثل دوستی با جنس مخالف) نزدیک نشوید.»
تعبیر از انجام ندادن یا نزدیک نشدن نشانه ‏ى دو نوع خطر است مثلاً درباره نفت مى‏ گوییم: کبریت به آن نزنید!. ولى درباره‏ ى بنزین مى‏ گوییم: کبریت را نزدیک آن نبرید که فاجعه مى‏ آفریند!. یا در نزدیکی دکلهای برق فشار قوی و یا مرکز تقویت نیرو، و یا نزدیک نشوید! چرا که نزدیک شدن به آن مراکز حساس و خطرناک ممکن است برای انسان ایجاد حادثه کند.
 گناه زنا «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا» (اسراء/ ۳۲.) و خوردن مال یتیم «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (انعام/ ۱۵۲.) و ورود کفار به سنگر مسلمین (مسجدالحرام) شبیه بنزین است که در قرآن با جمله «وَلَا تَقْرَبُوا نزدیک نشوید» و جمله «إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ »( توبه / ۲۸.) «نباید مشرکان نزدیک مسجدالحرام شوند» تعبیر شده است.
 این تعبیر همچون آژیر خطر، حاکى از آن است که بعضى گناهان چنان وسوسه ‏انگیز است که نزدیک شدن به حریم آن ممکن است انسان را در پرتگاه خطرناک قرار دهد و نباید به عوامل زمینه ساز و سوق دهنده به سوى گناه نزدیک نشد مثلاً از محیط فاسد و آلوده که لغزندگى شدیدى براى سقوط در دره‏ ى گناه دارد باید دورى نمود.

 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=17082

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x