Take a fresh look at your lifestyle.

معیار زشتی کارها

0 774

انسان به خاطر حب نفس کمتر متوجه زشتی کارهای بد خود می شود. لذا نیاز به معیارهایی دارد که بتواند به زشتی عمل خود پی ببرد.
امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمود:

ٍ وَ احْذَرْ کُلَ‏ عَمَلٍ‏ یَرْضَاهُ صَاحِبُهُ لِنَفْسِهِ وَ یَکْرَهُهُ [یُکْرَهُ‏] لِعَامَّهِ الْمُسْلِمِینَ وَ احْذَرْ کُلَ‏ عَمَلٍ‏ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحَى مِنْهُ فِی الْعَلَانِیَهِ وَ احْذَرْ کُلَ‏ عَمَلٍ‏ إِذَا سُئِلَ عَنْهُ صَاحِبُهُ أَنْکَرَهُ وَ اعْتَذَرَ مِنْه‏

شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج‏۱۸، ص: ۴۱
«بپرهیز از کارهایی که در نهان انجام می شود و در آشکار شرم آور است و نیز از هر کاری که اگر از انجام دهنده اش سؤال شود، یا انجام آن کار را انکار می کندو یا به خاطر آن پوزش می طلبد، دوری کن».
مانند کسی که ارتباط نامشروع یا عمل نامشروع خود را پنهان می دارد، یا جوانی که نمی خواهد نامه عاشقانه یا مکالمات تلفنی اش را کسی بداند، یامجرمانی که از مصاحبه و گزارش سر، باز می زنند و چهره خود را می پوشانند، و یا فرد متدینی که نمازش را دور از چشم دیگران در آخر وقت می خواند و نمی خواهد کسی بفهمد و… .
از حدیث فوق چند معیار برای بدی عمل استفاده می شود:
۱ – انسان از انجام علنی آن عمل شرم دارم؛
۲ – اگر از عمل بد او سؤال کنند انکار کند؛
۳ – عمل بد خود را توجیه کند؛ و این سه نشانه رامی توان درباره یک جوانی که آلوده به سیگار و یا مواد مخدر شده پیاده نمود او ابتدا پنهانی سیگار می کشد و اگر از او سوال کنند انکار می کند و اگر نتواند انکار کند توجیه می کند مثلاً می گوید چون دندانم درد می کرد! چون خوابم نمی برد! چون فکرم پریشان بود! و… سیگار کشیدم.
و در یک جمله می توان گفت: عملی زشت است که اگر از آن فیلم و نوار گرفته شود انسان خوش ندارد دیگران از آن آگاهی یابند.

منبع:  معیارهای زندگی/ محمود اکبری

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1023

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x