Take a fresh look at your lifestyle.

موسیقی از نظر اهل بیت (علیهم السلام)

450 163,197

توجه:لطفاً بعد از خواندن احادیث، از ما نپرسید؛ پس چرا وزارت ارشاد جمهوری اسلامی!!! مجوز می‌دهد و تلویزیون جمهوری اسلامی!! پخش می‌کند و….!!!! (حداقل در مورد مواردی که یقیناً به فتوای برخی مراجع حرام هستند)

قابل‌توجه عزیزانی که ممکن است اشکال کنند:
ما فتوا نمی دهیم، قصد و توانایی فتوا دادن هم نداریم و بررسی دقیق این مباحث، در حوزه تخصصی فقه انجام می‌شود و کسانی که در این زمینه قدرت اجتهاد ندارند باید از مراجع تقلید خود پیروی کنند قصد ما از نقل احادیث ذیل جهت محض اطلاع عزیزان از وجود آیات و احادیث این‌چنینی در ذم موسیقی (صدای بر خواسته از آلات مخصوص) و غنا (صدای مطرب و … برآمده از حنجره) است!

همچنین ممکن است برخی اشکال کنند به آدرس احادیث و اینکه از کتب معتبر اربعه نیست، از این رو آدرس چند تا از احادیث را ویرایش کردم واینکه در کتب اربعه هم باب الغنا وجود دارد که به این موضوع پرداخته است، مثلا در کتاب   الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۶، ص:۴۳۱ تعداد ۲۴ روایت درباره غنا و موسیقی نقل شده است. که از اینجا می توانید به صورت آنلاین اصل کتاب را ببینید.

 

در این پست می‌خوانید:

حرمت موسیقی در قرآن!

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

غنا بدترین صداها!

خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی‌کند!

غنا موجب فقر و نفاق است!

غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا!

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

آموزش دادن موسیقی کفر است!

  سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می‌دهد!

نوازنده، رو سیاه روز قیامت!

نوازنده و خواننده، کور و کر و لال روز قیامت 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

زن آوازه خوان ملعون است!

موسیقی بهشتی!

آلات موسیقی چه می گویند؟

گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!

 

حرمت موسیقی در قرآن!

عن ابی عبدالله (علیه السّلام) فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می‌فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلا هذه الآیه: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶).
غنا و آوازه‎خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می‌خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»

قالَ رجلٌ للصادِقِ (علیه السّلام): إنَّ لی جِیرانا و لَهُم جَوارٍ یَتَغَنَّینَ و یَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِیلُ الجُلوسَ استِماعا مِنِّی لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ علیه السلام: لا تَفعَلْ، فقالَ: و اللّهِ ما هو شی‌ءٌ آتِیهِ بِرِجلی إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُنی، فقالَ لَهُ الصادقُ (علیه السّلام): تَاللّهِ أنتَ! أ ما سَمِعتَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ یقولُ: «إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ کُلُّ اولئکَ کانَ عَنهُ مَسْؤولًا» «اسراء ۳۶»؟! فقالَ الرَّجُلُ کَأنّنی لم أسمَعْ بهذهِ الآیهِ مِن کتابِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ مِن عَرَبیٍّ و لا عَجَمیٍّ! لا جَرَمَ أنّی قد تَرَکتُها و أنا أستَغفِرُ اللّهَ تعالی.
مردی به امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: همسایگانی دارم که آنان را کنیزکانی است که آواز می‌خوانند و عود می‌نوازند و گاهی اوقات من به مستراح می‌روم و برای این که ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول می‌دهم. حضرت علیه السلام به او فرمود: این کار را نکن. مرد گفت: به خدا قسم از روی قصد آن جا نمی‌روم، بلکه آوازی است که با گوشم می‌شنوم. حضرت فرمود: عجبا از تو مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اینها بازخواست می‌شود»؟ آن مرد گوید: انگار این آیه کتاب خداوند عزّ و جلّ را از هیچ عرب و عجمی نشنیده بودم. لا جرم این عمل خود را ترک کردم و از خدای بزرگ آمرزش می‌طلبم. من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص: ۷۹ و تفسیر الصافی، ج‏۳، ص: ۱۹۲

 

الإمامُ الرِّضا (علیه السّلام) لمّا سَأَلَهُ محمّدُ بنُ أبی عَبّادٍ عنِ السَّماعِ و کانَ مُشتَهرا بالسَّماعِ و شُربِ النَّبیذِ: لأِهلِ الحِجازِ رَأیٌ فیهِ و هُو فی حَیِّزِ الباطِلِ و اللَّهوِ، أ ما سَمِعتَ اللّهَ تَعالی یقولُ «و إذا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِراما» (الفرقان: ۷۲)
امام رضا (علیه السّلام) در پاسخ به سؤال محمّد بن ابی عبّاد که به آوازه خوانی و شرابخواری شهره بود و درباره آوازه خوانی سؤال کرد فرمود: اهل حجاز در این باره رأی و نظری دارند. در حالی که این عمل به منزله باطل و لهو است. مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «و چون بر لغو بگذرند، با بزرگواری می‌گذرند». عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۱۲۸

 

 

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَنَّ اللهَ بَعثَنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه.
خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی‌ها و امور جاهلیت را نابود سازم. الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۶، ص: ۳۹۶؛ مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏۲۲، ص: ۲۵۱

 

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.
خانه‌ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند. «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا تَدخلُ الملائکهُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکهُ.
فرشتگان وارد خانه‌ای که در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی‌شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌گردد و برکت از آنان برداشته می‌شود.  مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۸و  إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج‏۱، ص: ۱۷۴

 

 اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله) : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

 

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

قال الامام الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

غنا بدترین صداها!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): شرُّ الاَصواتِ الغِناء.
بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است. المقنع (للصدوق)، المتن، ص: ۴۵۶ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹

 

 خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی‌کند!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.
مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی‌کند.«الکافی (ط – دارالحدیث)، ج‏۱۲، ص: ۷۸۹ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸»

 غنا موجب فقر و نفاق است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ کما یُنبت الماءُ الزَّرع.
گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می‌رویاند همان گونه که آب کشتزار را می‌رویاند.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ عُشُّ النفاق.
غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یُورِثُ الفقر.
غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می‌گردد.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب کما یُنبت النخلُ الطلع.
غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می‌رویاند همان گونه که درخت نخل، خوشه خرما را رویش می‌دهد.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب کما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و ….
چهار چیز است که قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می‌رویاند، همچنان که آب، درخت را می‌رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): الغناءُ رُقْیَهُ الزّنا.
غناء و آوازه خوانی، طلسم زناکاری است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷»

 

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و ….
سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می‌گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

آموزش دادن موسیقی کفر است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹»

سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می‌دهد!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُک.
کسی که به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می‌شود.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰»

 نوازنده، رو سیاه روز قیامت!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامهِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملکٍ، بید کُلُّ ملکٍ مِقْمعَهُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه.
دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می‌شود در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند که در دست هر کدام از آنها عمودی آهنین است که بر سر و صورتش می‌زنند.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

 نوازنده و خواننده، کور و کر و لال روز قیامت

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبکم.
دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می‌شود در حالی که کور و کر و لال است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمهٍ فَجاءَ عند تلک النّعمه بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳»

 

 زن آوازه خوان ملعون است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ، ملعونٌ مَن أکَل َ مِن کَسبِها.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«الاستبصار، ج ۳، ص ۶۱»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ و مَن آواها و أکَلَ کسب‌ها ملعونٌ.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۱۱»

 

 موسیقی بهشتی!

قال ابوالحسن (علیه السّلام): مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنهِ شجرهً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تحرّک‌ها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.
کسی که خود را از غناء و ساز و آواز، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می‌دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می‌رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی‌شنود.
«جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷»

آلات موسیقی چه می گویند؟

سَمِعَ امیرالمؤمنین (علیه السّلام) رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و کَسَرَ طنبورَه … فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی.
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السّلام) شنید مردی طنبور می‌نوازد، وی را از این کار منع کرد و طنبورش را شکست و از وی خواست که توبه کند او هم توبه کرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی که طنبور نواخته می‌شود چه می‌گوید؟ عرض کرد جانشین رسول خدا (صلی الله علیه و آله): داناتر است. حضرت فرمود: می‌گوید: بزودی پشیمان می‌شوی، به زودی پشیمان می‌شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می‌گردی ای نوازنده من!
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

 

ترجمه دیگری از حدیث فوق:

گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!

وَ نَقَلَ: أَنَّهُ سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلًا یُطْرِبُ بِالطُّنْبُورِ فَمَنَعَهُ وَ کَسَرَ طُنْبُورَهُ ثُمَّ اسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ قَالَ أَ تَعْرِفُ مَا یَقُولُ الطُّنْبُورُ حِینَ یُضْرَبُ قَالَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعْلَمُ فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.

نقل شده: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) دید مردی «طنبور» (که یک نوع آلت موسیقی سنتی  شبیه تار که دارای دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس ‍ لهو و عیاشی زده می‌شود) می‌زد، علی (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتی طنبور او را گرفت و شکست، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.
آنگاه علی (علیه السلام) به او فرمود: آیا می دانی طنبور وقت به صدا درآوردنش چه می‌گوید؟
او گفت: «وصی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داناتر است».
علی (علیه السلام) فرمود: طنبور هنگام زدنش در صدای مخصوصش ‍ می‌گوید:

سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی                     سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.

«بزودی پشیمان می‌شوی، به زودی پشیمان می‌شوی ای صاحب من و به زودی داخل دوزخ می‌گردی ای زننده تار من».

«مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج ۱۳؛ ص ۲۲۰، المخازن، ج ۱، ص ۳۲۱ (داستان‌های صاحبدلان) ج ۲، ص ۳۳.»

http://nidamat.com/wp-content/uploads/2015/12/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4.jpg

۴ ۳۱ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=103

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
450 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹ ۰۶:۱۶

دیگه یکباره بگید همه چیز حرامه

Rrr
فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۲

تو عکس چهارم گفتین طنبور بعد عکس سه تار گذاشتین

پویان
فروردین ۲۱, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳

سلام ..آقای علوی زاده لطفا کمی با ملایمت بیشتری با مردم حرف بزنید. خب این بنده خدا در کامنت قبلی گیریم که به اشتباه حرفهایی زده باشه. من فکر میکنم شما با الفاظی مثل برا خودتون متاسف باشید یا شماها اسلامی میخاید که فلان طور باشه باعث بشید افراد رو به لجاجت بیشتر وادار کنید در حالی که اگر قصد شما ارشاده این کار نتیجه عکس داره. در کامنت های قبلی دیدم یکی گفته بود اگه اسلام اینه بیخیال اسلام و شما هم در جوابش گفتید شما مختارید به انتخاب. خب معلومه که جواب طرف هم چیه..من موندم شما قصد ارشاد دارید یا مسلمون پروندن؟ و فقولا له قولا لینا.. این سایت رو نزدید که با کسی دعوا کنید ولی حس میکنم ناخواسته وارد منازعات اعتقادی میشید و غالبا هم نتیجه بخش نیست. این متد شما به نظر من راه به جایی نمیبره

...
فروردین ۴, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲

سلام ببین عزیز من,من رفتم صحبت های رییس حوزه علمیه ی قم درباره موسیقی رو خوندم قبل از اینکه بگم چی گفت یه چیزی بگم اینکه برای فهمیدن درستی یا غلط بودن چیزی تاکید میکنم درستی یا غلطی نه حرام یا حلال بودن اولین چیزی که باید شرط قرار بدین عقل شماست نه چیز دیگری و بعدش قرآن و روایات …,خب ایشون میگفتند روایات زیادی در مورد ستایش موسیقی در منابع رسمی شیعه آمده است و روایاتی هم در موردنهی موسیقی که شما یا به عمد یا غیر عمد فقط روایات درمورد نهی موسیقی را آوردین و در آخرت از هر شاخه ی درخت طوبی یه موسیقی پخش میشود که این خود کافیه که بفهمیم موسیقی اینجوری که شما میگویید نیست و حتی خودتونم توی مطلبتون راجع به موسیقی در بهشت آورده بودین و اگر موسیقی حرام باشد در آن دنیا هم حرام هست به خاطر اینکه حرام خدا هیچوقت حلال نمیشود و من نمیدونم چرا اینکارو با اسلام دارین میکنین که مردم و از دین زده میکنید واقعا براتون متاسفم

کاربران ناشناس
فروردین ۱, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲

سلام میتوانم مطالبتان را کپی کنم؟
سوال دیگر این است که کسی که گوش میدهد گناه است؟ الان همه فیلم ها یه موسیقی ریزی دارند انها چطور؟

vahid
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۴

سلام مدتی هست در این زمینه می‌گردم و موافقتی توی روایات ندیدم شاید بهتر باشد وقتی مراجع فتوا میدهند مسیر رسیدن به فتوا را هم اعلام کنند. مثلا میگویند وام بانکی حلال است. هرجور نگاه میکنم نیست!! من ۱۰۰ درصد طرفدار موسیقی هستم و درک خوبی از آن دارم ولی اولویت با قرآن و حدیث است.
ظاهرا مسئله ای که باعث شده این فتوا را بدهند مثل مسئله شطرنج است: شطرنج حرام است چرا؟ چون ابزار مشهور قمار است پس اگر این موضوع برطرف شود حرمت از بین میرود. ولی باز هم انتظار میرفت در برابر این همه اعلام حرام بودن حداقل یک روایت داشتیم که مثلا فلانی تار را طوری می‌نوازد که آدم را یاد خدا می‌اندازد…من پیدا نکردم.
از طرفی این استدلال وجود دارد که اکنون موسیقی یک زبان است و اگر کسی چیزی کفر آمیز بنوازد جواب آن را فقط یک موسیقی خدایی می‌تواند بدهد مانند مثال موسیقی فیلم امام علی و … در برابر موسیقی ترویج دهنده مسایل ضد خدایی… این هم استدلال خوبی است ولی باز هم حدیثی نداریم که از آن حمایت کنم.

در مجموع :
موافقت با موسیقی: اگر غنا و موسیقی دو چیز باشند می‌توان اینگونه گفت: اگر ساز حلال باشد بخاطر برطرف شدن غنای آن است پس تنبور نی یا هر سازی که حرام بوده بخاطر شهرت به غنا بوده است. پس احادیث مربوط به ساز ها اینگونه تفسیر می‌شوند.
در حدیث این عبارت آمده است: یَتَغَنَّینَ و یَضرِبنَ بِالعُودِ، پس می‌توان گفت(؟) در عرف آنموقغ غنا کردن با عود زدن دو چیز بوده اند البته این جمله از پرسش گر است نه از معصوم پس نمی توان به آن استناد کرد.
در حدیث دیگر: عنِ السَّماعِ و کانَ مُشتَهرا بالسَّماعِ و شُربِ النَّبیذِ قطعا نشان گر مجلس غنا است و موسیقی همراه با شراب و … است
در حدیث دیگر : بیتُ الغناء… آمده که باز هم مسئله غنا مطرح است نه صرف ساز زدن
در این حدیث قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا تَدخلُ الملائکهُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکهُ. شباهت حرمت سازها با حرمت ابزار قمار مشخص است اگر شهرت ابزار قمار بودن نرد از بین برود این وسیله چیزی جز یک بازی مانند اسباب بازی بچه ها نیست پس اگر شهرت غنای سازها از بین برود هم حرمت از بین می‌رود.
رجلاً یَطربُ بالطَنبور از فعل طرب استفاده شده است و نواختن عادی نیست(؟)
پس به دلیل اینکه اکثر روایت ها از غنا صحبت کرده اند فتوا به این شکل داده شده است. یعنی شنیدن صدای نت دو ر می فا سل … به خودی خود حرام نیست ولی اگر غنا لهو و حالتی غیر خدایی در انسان ایجاد کند حرام است.

مخالفت با موسیقی: تعداد زیادی حدیث درمورد غنا هست و فرض کنیم که غنا چیز دیگری است احادیث عمومی این ها هستند:
اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور….
رجلاً یَطربُ بالطَنبور
اَنَّ اللهَ بَعثَنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه
در این ۴ حدیث اولی قاطع ترین است البته حدیث آخر هم قطعیت دارد ولی به دلیل امور جاهلیه فرض میکنم که اینجا هم ممکن است مسئله غنا مطرح شود. حدیث دوم هم فرض میکنیم با آن مسئله ابزار لهو و لعب کنار گذاشته شود و حدیث سوم هم بخاطر فعل طرب ولی حدیث اول قاطعانه شنیدن تار را نهی کرده است اگر از صحت این حدیث مطمئن شوم قطعا تمام موسیقی هایی که با ابزار آلات دارای تار نواخته می‌شوند حرام هستند

آیین
پاسخ به  vahid
دی ۲۷, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۰

سلام…شما به من بفرمایید که آیا اجتهاد دارید؟ شما طوری روایات را بررسی میکنید و نتیجه گیری میکنید که انگار مجتهد هستید. این کار ها به ماها نیامده برادر…شما به عنوان مقلد باید نتیجه بررسی این روایات را از مرجع خود درخواست کنید که به آن فتوا میگویند. این درست عین این است که شما کتاب داروشناسی را بخوانید و نسخه برای خود و خلق الله بپیچید. یک فقیه شرایط مختلفی را برای فتوا دادن در نظر میگیرد که در تخصص اوست و من و شما احتمالا بی خبریم.
بهتر است در کفشی که اندازه ما نیست پای نکنیم.

یا مهدی
پاسخ به  آیین
دی ۵, ۱۴۰۱ ۱۲:۱۴

با سلام
یک دفعه بگویید ذهن ما ناقص است و آنها انسان هایی برتر اند زیرا ما ((عوام)) هستیم و آنها (( خواص))!

یا مهدی
پاسخ به  vahid
مرداد ۵, ۱۴۰۱ ۱۹:۰۰

حقیقتی است انکار ناپذیر برادر!

علی
اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۰

تبریک میگم که همه رو از کتاب دعائم الاسلام نقل کردید کتاب مذهب اسماعیلی که از نظر خیلی از مراجع ما منبع فقهی نیست
اگه از موسیقی خوشت نمیاد لطفا حدیث نتراش در ضمن غنا یک اصطلاح فقهی است و به معنای ترجیع صدای انسان مناسب مجالس لهوی است که هیچ ربطی به ساز ندارد چه خوشتون بیاد و چه نیاد

...
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۹

کتاب قرآن یکی از مجزاتش این است که مثل یک کتاب شعر میماند و قاری که انرا می خواند حکم خواننده را دارد اگر اینجریه که شما میگید اقای شجریان اقای لطفی اقای مشکاتیان بتهوون و موزارت و انیشتنگ و… کافرند ولی اشتتباه می کنید بلکه اینن افراد بزرگ وتمام کسانی که موسیقی کار می کنند خدا را بهتر از شما می شناسند. حتی رهبر هم موسیقی رو قبول داره اما نمی دونم چرا با موسیقی دعوا دارید.

سلیمان
فروردین ۶, ۱۳۹۸ ۱۶:۴۴
یا مهدی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۵, ۱۴۰۱ ۱۹:۰۱

الذی هم فیه مختلفون ، کلا سیعلمون !

کاربران ناشناس
بهمن ۳۰, ۱۳۹۷ ۲۰:۳۵

اسلامی رو که این حرف ها رو زده باشه هیچ وقت قبول نمی کنم دنیای انسان به موسیقی وصله. همه ی موسیقی ها که برای مجالس لهو و لعب نیستن مثل موسیقی کلاسیک بتهوون یا موسیقی های دیگه که روح ادم رو نوازش میده.

آراد
بهمن ۱۸, ۱۳۹۷ ۰۰:۵۹

سلام.چقدر متحجرید شماها آخه.موسیقی یک علمه چرا شما با حرف های احمقانه تون میخواید مردم رو از موسیقی بترسونید؟؟!! اختلاس و اینا حروم نیست احیانا ؟ ها؟
این حدیثایی که این بالا نوشتی واقعا خنده دارن…اگر اسلام اینه پس بیخیال اسلام

کاربران ناشناس
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
بهمن ۲۱, ۱۳۹۷ ۱۵:۲۴

با سلام و عرض ادب
پیشنهاد می کنم کتاب ها و سخنرانی های عالمِ عامل مرحوم آیت الله علی صفایی حائری رو درباره نقد هنر و ادبیات و در مجموع چگونگی مواجهه با موضوعاتِ در گیر در این دنیا و تربیت اسلامی رو در صورتی که قبل از این مطالعه و گوش نداده اید حتما بهره مند بشوید که در چنین مواردی بسیار راه گشا و مفید است.
لینک دانلود سخنرانی های بسیار ساده و پر بار این بزرگوار:
http://www.mokhbernews.ir/Home/ShowNewsInfo/5714265
تالیفات ایشون هم در سایت های دیگر به صورت رایگان موجود هست ولی برای آشنایی می شود به
وب سایت ناشر مراجعه شود.
http://www.einsad.ir/Main.php?pid=books_ostad

مجید
آذر ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۲

فرمایشات همه عزیزان متین و قابل تامل است اما اگر نگاهی شودبه بیانات حکیم بزرگوارجناب ابن سینا که سر آمد علم روزگار به نوعی بوده است درباب موسیقی و راههای درمان آن وانواع نتها فکر کنم خالی از لطف نباشد. سپاسگزارم.

حامد
آذر ۵, ۱۳۹۷ ۱۸:۳۷

سلام
بابت احادیث و البته بحث جنابعالی با جناب آیین تشکر میکنم
خدا خیرتون بده

پویا
آبان ۲۵, ۱۳۹۷ ۱۸:۳۳

اینا همش چرنده اگه خدا با موسیقی مشکل داشت که قسمتی از مغز انسان رو مختص به موسیقی قرار نمیداد اینو باید به کسانی گفت که با موسیقی مشکل دارن

مجاهد
آبان ۲۰, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۱

اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
در حقظ و امان الهی در دنیا و اخرت باشید

alireza
مهر ۳, ۱۳۹۷ ۲۳:۰۲

درورد وسلام برشما آقا سید محمد علوی زاده

من دشمن موسیقی و موسیقیدان شدم.
چون اولا :اهل بیت آن راحرام کردن.
دوم :عوارض روانی آن راتجربه کردم توهم آور ودیوانه کننده بود ازروزی که فهمیدم موسیقی حرام است کنارگذاشتم.وبیماری روانی که گرفته بودم خوب شد.
تجربه من این است که موسیقی عامل ورودبه گناهان دیگراست.
موسیقی انسان راشهوت ران میکند وامورشهوت را درذهن انسان خوب جلوه میدهد که واقعا انسان رابدبخت میکند.
موسیقی باعث وسواس وبیماری های جسمی روانی هم هست.
شایدعده ای نادان باورنکنند.
لعنت برشهوت.لعنت برموسیقی.لعنت برحماقت
صداسیما اشتباه میکندموسیقی بخش میکند .
موسیقی خشونت آوراست.
موسیقی سراب است.
موسیقی دنیایی دروغین دارد.
وخانه آخرت ودنیا راتباه میکند.
موسیقی باعث کفربه خدا وتفکربه ذات خداونسبت دادن اوهام وخیالات به خدامیشود.
موسیقی حماقت محض است ولذت دروغین
موسیقی شرک آور است مانندبت است.
موسیقی نجس است.موسیقی کثافت است .
موسیقی سقوط است.
موسیقی وهزاردرد وامراض نهفته روحی روانی جسمی دارد.
تجربه خودم ازموسیقی بود.که این بلا ها راسرم آورد.آن زمان نمیدانستم حرام است .الان حدود ۶سال است ترک کردم.باتشکر فراوان ازآقا سید اززحمات فراوان تان درودبرشما نوکر وخادم شما هستم خداحافظ

یا مهدی
پاسخ به  alireza
مرداد ۵, ۱۴۰۱ ۱۹:۰۵

درست است کاملا
خداوند شما را حر آفریده خود را نوکر دیگران نکنید:((بنده دیگری مباش در حالی‌که خداوند تو را آزاد آفرید!)) امام علی(ع)

آیین
مرداد ۱۵, ۱۳۹۷ ۱۹:۲۳

سلام علیکم
جناب علوی زاده از شما خواهشی دارم. لطف کنید گامنت هایی را که عرض میکنم را حذف نمایید. چون سابقا با تعصب خاصی با شما بحث کرده ام و از سر ناپختگی و جهل کامنت هایی بی مفهوم گذاشته ام که می ترسم موجب گمراهی برخی شده و وبال گردنم شود.
با بحثی که اخیرا با شما کردم مجاب شدم و نظرم عوض شد. لطف کنید این کامنت ها را حتما حتما حذف کنید.
۵۸.۱
۵۸.۱.۱.۱
۵۸.۱.۱.۲
۵۶.۱.۲
۵۵
۵۵.۱.۱
۵۲
۵۲.۱.۱
خدا نگهدار و حافظ شما باشه …علاوه بر اینها کامنت های اخیر بنده را هم حذف کنید چون جوابم را گرفتم و مجاب شدم.این کامنت رو هم خصوصی به شما میفرستم و نیازی به آپلود کردنش نیست.اگر امری با بنده داشتید ایمیل بزنید.
با تشکر

آیین
مرداد ۷, ۱۳۹۷ ۱۶:۴۴

سلام علیکم
پرسشی که اخیرا از دفتر آیت الله مکارم پرسیده ام را به همراه پاسخ آن تقدیم میکنم:
سوال:
سلام در روایات مختلفی از موسیقی به شدت نهی شده است با این حال می بینیم که برخی از فقها از جمله معظم له قائل به تفکیک موسیقی لهوی از غیر لهوی اند. ۱)این تفکیک از کدام روایات استفاده میشود؟ چون تاجایی که دیده ام روایات همگی نهی کننده اند. ۲)چگونه با اطمینان خاطر میتوان گفت که موسیقی ذاتا حرام نیست، چه بسا ما دلایل حرمت را ندانیم؟ با تشکر

پاسخ دفتر معظم له:
:: با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ: ۱و۲- در منابع معتبر، روایتی که دلالت بر نفی و نهی از موسیقی حلال کند، وجود ندارد. روایاتی که در زمینه ی موسیقی و حرمت آن آمده است، ناظر به قسم لهوی موسیقی است و غیر آن با توجه به اصاله البرائه و اصاله الحلیه جایز شمرده می شود. لذا بر این اساس، هر موسیقی که حکم حرمت نداشته باشد، حلال می باشد و با کمی تحقیق و جستجو می توانید به انواع موسیقی های حلال و حتی مورد تأیید و توصیه دین برسید که آثار روحی و روانی مفیدی دارد و از محدوده حکم حرمت خارج می باشند. مانند: صداهای موزون طبیعت (اعم صدا ی پرندگان، صدای جریان آب رودخانه ها، صدای به هم خوردن درختان)، صدای تلاوت قرآن‏ و… . پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ حِلْیَهٌ وَ حِلْیَهُ الْقُرْآنِ الصَّوْتُ الْحَسَن؛ برای هر چیزی زینتی است و زینت قرآن صدای زیبا است». لذا حکم آلات موسیقی نیز تابع اصل موسیقی می باشد و زمانی که ملاک موسیقی حرام و آلات آن، مشخص شود، هرچه غیر آن باشد، حلال است.
همیشه موفق باشید
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / استفتائات

خب آقای علوی زاده فکر میکنم دیگه جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمونده باشه…

آیین
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۸, ۱۳۹۷ ۰۸:۴۸

با سلام
آقای علوی زاده پاسخ گو ی محترم نیز فرمودند روایلتی که ثابت کند موسیقی غیرلهوی حرام است وجود ندارد و بنا به اصل برائت حکم به حلیت میشود .لطفا به این قسمت از جواب دقت کنید:
“لذا حکم آلات موسیقی نیز تابع اصل موسیقی می باشد و زمانی که ملاک موسیقی حرام و آلات آن، مشخص شود، هرچه غیر آن باشد، حلال است.”

آیین
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۹, ۱۳۹۷ ۰۷:۴۰

سلام
جالب شد تاکنون گمان میکردم از کسی تقلید میکنید که به حرمت مطلق موسیقی فتوا داده باشد نمی دانستم که با فتوای مرجع خود نیز مناقشه میکنید. اگر بنا به تقلید باشد که که دیگر احتیاط مفهومی ندارد چون در آن صورت ما مقلد نیستیم بلکه محتاطیم. چنانچه احتیاطی لازم باشد فقیه لحاظ مینماید.ایرادهای شما به موضوع موسیقی شبیه ایرادهای آقای قدیری به فتاوای امام است. (احتمالا مطالعه کرده اید) که امام در جواب گفتند اینگونه که شما از روایات برداشت میکنید تمدن بشری به کل باید از بین برود و مردم در بیابان ها زندگی کنند. در مورد مثال های ذکر شده در پاسخ هم جای مناقشه نیست. مشکل شما با آلات موسیقی است که در پاسخ آمده تابع اصل موسیقی است. اما اینکه گفتید روایتی دال بر حلیت آلات بیاورید این به مانند درخواست روایتی مخصوص برای جواز نوشیدن چای و قهوه است که در زمان ائمه(ع) رایج نبوده است. هر چند روایات نهی کننده بسیارند اما با توجه به پاسخ دفتر معظم له این روایات ناظر به موسیقی لهوی بوده و روایات نفی کننده موسیقی غیر لهوی هم در کار نیست و این یعنی جواز موسیقی غیرلهوی. (این را برای بار دوم تکرار کردم لطفا دقت کنید به آنچه عرض میکنم).
در پایان عرض میکنم که قصد و غرض من صرفا بحث علمی است نه خرده گیری.از ادامه بحث تا رسیدن به نتیجه خوشحال میشوم.
یا علی

آیین
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۹

سلام
منظور ما از موسیقی غیرلهوی صدای پرندگان و چرندگان نیست همان آهنگ هایی است که عرفا مخصوص جلسات لهو و لعب نیستند. مانند آهنگ امام علی و مختارنامه و فیلم محمد رسول الله (ص)و آهنگ های بتهوون و موزارت و مصادیق دیگر.این ها چه مفسده ای دارند که بخواهیم حرام بدانیم؟ در مورد اینکه در روایات اسم آلات برده شده مثلا آمده رجلا یطرب بالطنبور و مانند آن لطفا بفرمایید از کجا به اطلاق حرمت مثلا طنبور دست یافتید. از کجا معلوم با توجه به اینکه در زمان ائمه طنبور و دیگر الات مخصوص لهو بوده و روایت ناظر به این لهو بودن نبوده باشد. لطفا بفرمایید این اطلاق را چگونه به دست آوردید؟چون ظاهرا ریشه اختلاف فتاوا هم سر مسلئه اطلاق یا عدم اطلاق است.
با زهم عرض میکنم سوالات بنده صرفا جنبه علمی دارند و از باب کنایه ویا خرده گیری نیستند.
با تشکر

آیین
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ ۲۱:۰۰

سلام علیکم
حرف شما را قبول دارم که معیار دقیقی نمیتوان برای موسیقی لهوی و غیرلهوی تعیین کرد و نیز قبول دارم که صدا و سیما و ارشاد نیز در تشخیص به خطا رفته و می روند.خود بنده هم اگر کوچک ترین احساس طربی در موسیقی ای می شنوم بکنم از آن صرف نظر میکنم.
والله عالم

عبد
تیر ۳۱, ۱۳۹۷ ۱۲:۰۳

سلام با عرض تشکر بابت احادیث روشنگرتان
درست است که خیلی جیزها بر مزاج ما خوش نمی آید که گاهن حلال است و گاه حرام چیزهایی که ما امروزه با درسترسی به علم توانسته ایم ثابتشان کنیم و شاید کمی مطلوب شده باشد و چیزاهایی که هنوز نتوانسته ایم پاسخی مطلوب از دید خودمان برایش پیدا کنیم
برای مثال همین بحث موسیقی دوستان عزیز که درمورد حکم مراجع نظر دادند استنتاجشان را بر اساس حکم مراجع کردند باید در نظر داشته باشند مرجع والا مقام نام برده حضرت اقا در دیدار با جوانان همیشه تاکید بر بصیرت دارند و همیشه میفرمایند که سخنانش توست جوانان تفسیر شود این که میفرمایند انسان را از به سمت گناه بکشد و از یاد خدا دور کند خودش تفسیر دارد الان دیگر زمانی نیست که شما حتما به یک موسیقی گوش دهید و سرتان را از شدت هیجان به دیوار بکوبید باید دید دیدگاه آقا درمورد دور شدن از خدا چیست؟
فلواقع دور شدن از خدا غافل شدن از یاد خداست همانطور که عالمی ربانی جوانی را در خواب میبینند و جوان ابراز میدارد که در جهان بابت که هر نفسی که در یاد خدا نبوده بازخواست میشود
و مصداق قرآنی هم همان مثقال ذره شرأً یره و مثقال ذره خیراً یره میباشد پس در این جا لازم است بدانیم که دین خدا بسیار آسان است اما این رسیدن به خداست که اتفاقا بسیار سخت است
پس با توجه به این مطالب نه تنها موسیقی بلکه از هر نعمتی که برای رسیدن به خدا استفاده نشود (برای کسی که میخواهد به خدا برسد )بازخواست خواهد شد.
درمورد نظر مراجع که ما والاتر از امام خمینی بعد از انقلاب برای تبعیت نداریم میتوانید به کتاب چهل حدیث حضرت امام مراجع کنید در باب اول میفرمایند:”موسیقی باعث سست شدن اراده میشود”
و چه چیزی بدتر از سستی ارداه برای کسی که میخواهد به خدا برسد…؟
التماس تفکر

سیدفاطمه
خرداد ۲۱, ۱۳۹۷ ۱۵:۰۵

بسیار عالی بود تشکر ویژه

سیدعلی
خرداد ۴, ۱۳۹۷ ۲۳:۲۷

این سایت واقعا عالی است. از شما ناظر محترم بی نهایت سپاسگذارم. اجرتون با صاحب الزمان

مهدی
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۷ ۱۵:۳۰

سلام به همه عزیزان
نظر همه دوستان را مطالعه کردم و همه قابل احترام هست
ببینید عزیزان احادیث در مورد موسیقی بسیار گسترده است و هم احادیث مخالف داریم و هم و هم موافق
منبع قابل استناد مهم این روز ها قران است که از هر تحریفی به دور است پس من به قران استناد میکنم .
کلماتی که در قرآن است و افراد آنها را به موسیقی نسبت میدهند دو عدد هست تا اونجایی که بنده اطلاع دارم:
۱-لهوالحدیث به معنی سخن بیهوده
۲-قول الزور به معنی سخن نادرست
با چه برداشتی میتونیم سخن بیهوده را به موسیقی نسبت بدهیم…۱
در قران صراحتا از سخن بیهوده و نادست منع شده مثلا حرفی که مردم از خودشان در بیارن
به نظر شخص بنده لحوالحدیث و قول الزور رو بیشتر میشه به خرافات و حرفهای این فرمی نسبت داد تا به موسیقی چون موسیقی حتما با کلام همراه نیست و اگر هم باشه اتفاقا کلام موسیقی خیلی پر معنا باید باشه
ذکر این نکته هم ضروری هست که هر کلامی که بیهوده باشه حتی اکر متن یک ترانه باشه توسط قرآن منع شده
در قرآن کلماتی که به موسیقی مرتبط باشه هرگز عنوان نشده (کلماتی مثل لحن- نغمه- غنا و …) در حالی که اکثر گناهان کبیره در قران دقیقا ذکر شده مثل قتل – زنا – دزدی و …
پس نتیجتا اگر موسیقی از گناهان کبیره بود در قران به صراحتا بیان میشد اما به هیچ وجه چنین چیزی در قران ذکر نشده پس ما تنها نمیتوانیم به احادیث اکتفا بکنیم و بگوییم موسیقی حرام است
باز هم اگر دوستان دیگر از داخل قرآن اطلاعاتی دان خوشحال میشم در اختیار بقیه هم قرار بدن تا استفاده کنیم

سید
اردیبهشت ۸, ۱۳۹۷ ۱۹:۲۶

سلام بر مدیر محترم سایت سید جان احساس میکنم در ترجمه بعضی از لغات مندرج در روایت توسعه داده شده است درحالیکه منظور حضرت به آن وسعت نبوده است

مهدی
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ ۱۶:۳۰

در حدیث یاسر خادم امام رضا علیه‌السلام به نقل از آن حضرت درباره این درخت گفته شده است :« هر کس خود را از گرایش به غنا و آواز خواندن در مجالس لهو و لعب باز دارد، خداوند فرمان می‌دهد باد بر درختی که در بهشت هست بوزد، و از آن درخت صدائی شنیده می‌شود که هرگز مانند آن صدای دلنواز شنیده نشده است و هر کس گوش به غناء دهد از شنیدن صدای آن درخت محروم می‌گردد.» (اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه‌السلام ، ۷۲۹ ،در حرمت نرد و شطرنج و قمار ….. ص : ۷۲۸،نیز از زبان امام صادق نقل شده است : بحار ،ج ۸،ص ۱۲۷)

دقت کنید : «غنا و آواز خواندن در مجالس لهو و لعب»

مهدی
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ ۱۶:۲۵

به نام آفریدگار موسیقی
موسیقی حرام نیست
بلکه موسیقی «غنا» حرامه
همونطور که امام صادق (ص) فرموده‌اند قول زور همان غنا هست
معلوم می‌شود که یک نوعی موسیقی حرام هست که در اون «ترانه و شعرش» مصداق قول زور باشد
غنا نوعی از موسیقی هست

آرمان
فروردین ۲۱, ۱۳۹۷ ۲۲:۵۰

با سلام و عرض خسته نباشید
سوال من اینه که اگر به صورت کلی موسیقی حرام است چرا قرآن را باید زیبا و با صوت خواند
زیبا خواندن قرآن بدون شک باید با موسیقی باشد و حتی صدای پرندگان هم بر اساس موسیقی است
نظر من اینه که شاید احادیث تا الان عوض شده باشند و احادیث دیگر تا زمان حال حذف شده اند
حتی خود امام ها و پیامبران به قدری زیبا قرآن میخواندند که من در سایت های مختلف خواندم وقتی کسی صدای ان ها را هنگام خواندن قرآن می شنید از شدت زیبایی غش میکرد
خود شما تعقل کنید که آیا خواندن قرآن بدون موسیقی امکان دارد؟

علی
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۶:۰۹

سلام… بسیار سپاس گزارم از اینکه دغدغه مندید و دلتان برای مردم می تپد و نمیتوانید ساکت و آرام نشسته و نظاره گر رنج کشیدن آنان باشید که همانا همه ی رنج های ما به خاطر دور بودن از خدا و شکستن حرمت های الهی است…
با توجه به لباس مقدسی که در تن دارید میتوان حدس زد فردی هستید که در مرز های حلال و حرام الهی جانب احتیاط را رعایت میفرمایید؛ و اینکار بسیار پسندیده است.
اما قرار نیست همه مثل جناب عالی باشند و همه مردم با انواع محیط های خانوادگی و شرایط اجتماعی توان احتیاط های خیلی سختگیرانه را داشته باشند.
در مورد موسیقی نیز همینگونه است. باور بفرمایید مراجع عظام تقلید هم همین احادیث را بار ها دیده اند و خوانده اند و باور بفرمایید حکم دادن و قضاوت کردن و استنتاج وظیفه آنان است. خب پس آیا آنان درکشان و فهمشان نمی رسد که موسیقی را کلا حرام نکرده اند؟؟ یا درک و فهم شما خیلی زیاد است که اینقدر راحت به خود اجازه میدهید حم دهید و هر حرفی بر زبان آوردید !!! نمونه بیاورم؟!
در جواب فردی به نام “شایان” که نوازنده پیانو است و از این راه روزی کسب میکند میفرمایید:((آیا به نظر شما درست است که با دزدی یا اختلاص خرجی خانواده و پدر و مادر را در آورد و اونها رو خوشحال کرد!؟؟؟))
شما به چه حقی و چگونه به خود اینقدر راحت اجازه میدهید که ” نواختن پیانو ” را با دزدی مقایسه کنید؟؟!؟! چگونه میتوانید اینقدر راحت تفکرات غلط خود را به مخاطبانتان القاء کنید؟! آیا نواختن پیانو در همه شرایط حرام است؟!؟!؟!
این که عرض کردم تفکر “مسموم” دقیقا منظورم همین است! این افکارتان سمی است… قبول دارم که این احادث تند هستند و قبول دارم تا جایی که میشود بهتر است آدم از موسیقی فاصله بگیرد ولی اینها “””فقط و فقط و فقط رعایت جانب احتیاط اند و میزان نظر مرجع تقلید است و لاغیر”””
خواهش مینمایم اگر کسی در هر موردی از شما سوال پرسید او را به مرجع تقلیدش رجوع دهید… و خواهش میکنم توبه کنید که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) روزی هفتاد بار استغفار مینمودند.

علی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اسفند ۲۸, ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴

بله پست را دیدیم و از رفتارتان بسیار خرسند شدیم… ما هم توبه میکنیم و از خدا طلب عفو میکنیم و تضرعانه آرزو داریم که نفس کشیدنمان به خاطر سنت املاءش و یا استدراجش نباشد و رحم کند که او به درون بندگانش آگاه است…و باید بگوییم ما هم خیلی دل خوشی از این اهنگ های “””حرامی”””” که این روز ها اینقدر راحت همه جا فراگیر شدند و بچه مذهبی و غیر مذهبی نمی شناسند نداریم و واقعا ارزو مندیم روزی بیاید که این بی حرمتی و بی حیایی از جامعه ما رخب ببندد…فرمودید حکم نمی کنید ولی من مثال آوردم خدمتتان (همان آقای شایان) که در آن حکم صادر کرده بودید و پول در آوردن با موسیقی را با پول درآوردن به وسیله دزدی مقایسه کرده بودید… تنها انتقادی که نسبت به رفتار شما داریم این است که به جمله ای که در ابتدای پستتتان نوشته اید عمل کنید و در پاسخ کامنت ها نظر شخصی تان را دخیل نفرمایید و تاکید خیلی زیادی کنید که بروند از مرجع تقلیدشان سوال کنند… چون گاهی افرادی مراجعه کننده به سایت شما هستند که در خانواده مذهبی نبوده اند و علاوه بر اینکه این احادیث برایشان سنگین است ممکن است نظرات شخصی جناب عالی که در پاسخ کامنت هایشان میدهید را همتای حکم خدا فرض کنند… سخن آخر ما همین است که در جایی که از شما مشورت خواستند بفرمایید :”” بروند از مرجع تقلیدشان سوال کنند””” همین…
خواهشمندم مارا هم در این ایام از یادتان نبرید…

بهروز
پاسخ به  علی
تیر ۸, ۱۳۹۷ ۰۹:۳۳

سلام به نظر من افرادی که با یک شب آوازخوانی و مطربی میلیون ها تومان درآمد کسب می کنند در حالی که هیچ کارمفیدی انجام نمی دهند مثل دزدی می مانند که یک شبه میلیونر می شوند.آخه آدم حسابی ساز خوب زدن هنرهست ولی صدای خوش و خوب که کاری نیست که این قدر ارزش داشته باشه …می گن در زمان های قدیم فردی آواز خوشی خواند حاکم شهر آواز راشنیدو خوشش آمد و به او گفت فصل خرمن بیا تا چند کیسه گندم به تو بدهم …بعد از چندماه آواز خوان به در خانه ی حاکم رفت وگفت الوعده وفا آمده ام کیسه های گندمم را ببرم… حاکم متوجه شد وگفت ببین عزیزم اون زمان شمار آوازی خواندی و مارا خوش آمد و من هم حرفی زدم تا تو خوشحال شوی این به آن در…

علی
اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ ۰۹:۵۴

حداقل آزاد مرد باشید و اگر قدرت پاسخ گویی ندارید نظر بنده را هم تایید بفرمایید تا شاید چند نفر کمتر گول تفکر مسمومتان را بخورند.

مجید
اسفند ۸, ۱۳۹۶ ۰۲:۴۷

حتی یک روزم زندگی بدون گوش دادن به موسیقی برای من امکان نداره

پسری ۱۸ ساله
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶ ۱۴:۴۵

سلام خدمت مدیر گرامی استاد علوی زاده …
من موافق با احادیث این بزرگوارانم … و احترام بسیار زیادی برای اهل بیت ع قائلم.
ولی استاد عزیز!
شاید باید یه کم عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم … در دوره امامان ع و پیامبران صرفاً موسیقی وجود داشته که از نوع لهو و لعب بوده!
جدا از این بحث …
شما در تمام مراسم غزاداری ها و مجالس جشن هیچ متن شعری را بطور عادی نمی میخوانید بلکه حالتی موسیقیایی دارد!!!!
دین اسلام دین سخت گیری نیست!
همین ساز های درون حرم امام رضا ع ..!
همین اذان ها و قرائت قرآن کریم!!

هر چیز راه درستی دارد … هرچیز راه راه غلط هم دارد!!!!!
این انتخاب با شماست که کدام را انتخاب میکنید…
خدا هیچ چیز را بیهوده نیافریده
حتی موسیقی صدای باد را
موسیقی پرندگان را
موسیقی آبشار هارا
موسیقی دریاها را
موسیقی باران را!!!!!!

مشکل همه ما این است که سطحی فکر میکنیم …

درضمن مراجع تقلید فقط و فقط لهو و لعب و غنا را حرام کرده!!

از این بزرگواران در زمان حال به دین که آگاه تر کسی نیست هست؟

انشا الله خدا هدایت کند همه را …
با تشکر از توجه‌تان…

برديا
پاسخ به  پسری ۱۸ ساله
فروردین ۹, ۱۳۹۷ ۱۸:۱۳

افرین دقیقا درست هست

محمد سجاد فیاض
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۰:۵۴

سلام تمام احادیثو خوندم و نظری بین آقای علوی و دوستان دیگر دارم.
این که ائمه با موسیقی مشکل داشته اند را میتوان از این احادیث برداشت کرد اما همان طور که ما فهم خیلی از مسائل دیگر را نداریم و علم کاملی در این زمین نداریم و قطعا میدانیم که مرجع تقلید ما که به چنین جایگاهی رسیده این احادیث رو مطالعه کرده پس ما به تک تک این احادیث تفکر نمیکنیم و به نظر مرجع تقلیدمون که جمع بندی قرآن و احادیث است گوش می دهیم برای این کار به همان چند خط رساله توجه میکنیم و انشاء الله عمل میکنیم

امیر
بهمن ۱۶, ۱۳۹۶ ۰۹:۴۵

تنبور ساز اصیل و باستانی ایرانی است که در حال حاضر هم تنها در مناطق غربی ایران و قسمت هایی از عراق یافت می شود.اعراب هیچگاه تنبور نداشته اند.حتی اگر فرض شود تنبور از ایران به عربستان راه یافته باز به این نتیجه می رسیم که تنبور در زمان پیامبر وجود نداشته….هرکس شک دارد می تواند تاریخ ساز تنبور را مطالعه کند….کاربرد این ساز در مراسم عرفانی و ربانی دین زرتشت بوده و کلا سازی عرفانی محسوب میشود….دلیل به وجود آمدن چنین احادیثی هم میتواند مقابله عربان مسلمان با دین زرتشت برای جایگزینی اسلام در ایران بوده باشد

امیر
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
بهمن ۱۷, ۱۳۹۶ ۱۸:۵۵

دلیلش شواهد باستان شناسی کشف شده در منطقه شوش هست….و اینکه چیزی به نام تنبور عربی وجود ندارد….اگر فکر میکنید من دروغ میگویم در گوگل سرچ کنید….منطقی باشید و دروغ نگویید

امیر
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
بهمن ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۲:۵۹

بیچاره جرئت نداشتی نظرمو بذاری ملعون
امثال من روشن گری میکنن نون حروم لقمه هایی مث تو آجر میشه
بزودی ملت کون تو و امثال تو خواهند گذاشت عرب پرست حرومزاده

یا مهدی
پاسخ به  امیر
دی ۵, ۱۴۰۱ ۱۲:۲۲

نعشه کردی اومدی ،نه؟

مهمان
آبان ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۴:۰۲

سلام
خیلی ممنون از پست خوبتون. و خصوصا اینکه در این رابطه به نظرات پاسخ میدید.
بنده دوستان رو به دو مطلب ارجاع میدم که درموردش فکر کنند:
اول اینکه آیا اهل بیت در طول آن زمان حدود ۲۵۰ سال، نمیتوانستند بیایند و از همین موسیقی در جنبه ی مثبتش استفاده کنند؟ مثلا همونطور که نسبت به اشعار جاهلی چنین رفتاری داشتند.
پس حتما در خود موسیقی یک ایرادی هست.

دوم، شما رو ارجاع میدم به سخن زیر، از علامه جعفری:
هشیار باشید و در روی نوار مرزی قانون به قدم زدن نپردازید!
در مواردی که ادای موسیقی را درمی آوریم، یا به برخی از موسیقی ها که گمان می کنیم جزء موسیقی های ممنوع نیست گوش فرا می دهیم، اگر هم فرض کنیم که اینگونه امور ممنوع نباشند، حداقل قدم روی نوار باریکی گذاشته ایم که یک طرف آن قطعاً قلمرو ممنوعیت و حرمت می باشد و چون نفس آدمی لذت طلب است. لذا تدریجاً قانون را پامال می سازد و این را هم بدانیم که طبق خاصیت پدیده ی تقلید و مقتضای قانون محاکات نوعی از تأثر و تلقین ناخودآگاه در درون به وجود می آورد که تدریجاً سطح مربوط روان ساییدگی پیدا می کند … (مبانی فقهی، روانی موسیقی، ص ۳۳)

خوانندگان بزرگوار، چند درصد از کسانی که سراغ موسیقی میرن، میتونن خودشون رو حفظ کنند که وارد موارد حرام، یا حداقل شبهه ناک نشوند؟

محمود
مهر ۲۰, ۱۳۹۶ ۲۲:۱۷

درود بی‌پایان به همه عزیزان
خداوند اسلام را بر طبق فطرت بشر نازل کرده. در قبال هر نعمتی راهی برای استفاده قرار داده شده که بهره‌مند شویم. موسیقی از نعمات خداوند است. اهل بیت (ع) در مورد موسیقی حرمت قائل شدند که باعث ابتذال است و در این مورد شکی نیست. در صدر اسلام موسیقی جزوی از برنامه عیش و نوش بوده و موسیقی غالب آن زمان موسیقی لهوی بوده و اهل بیت با این نگاه آن را حرام کرده‌اند. هرچند در تفسیر برخی از بزرگان منظور از سخن لغو موسیقی نمی‌باشد و در این موضوع تفاوت نظر وجود دارد. باید توجه داشت که هیچ چیز ذاتا حرام نبوده و در صورتی که باعث انحراف شود حرمت پیدا میکند. دین اسلام دین تفکر و تعقل است. متاسفانه آنانی که درک و استدلال کاملا سطحی نسبت به روایات اهل‌بیت و فقه دارند افراط کرده و به اشتباه افتادند و موسیقی را به‌عنوان رذیلت تلقی کرده‌اند. موسیقی سراسر زیبایی و هماهنگی و عشق است. گوش کردن به چنین زیبایی که خداوند در طبیعت برای لذت انسان هم پدیده‌هایی آفریده نه تنها حرام نیست بلکه حلال است. افکار بعضی از دوستان بسیار به افکار و عقاید جمعی از افرادی که در زمان پیامبر از خوردن گوشت و… دوری کرده‌اند بسیار شباهت دارد. خداوند زیباست و هر زیبایی عقلانی را دوست دارد و موسیقی عین عقل و تناسب است. از جناب آقای علوی خواهشمندم کمی بیشتر مطالعه و تحقیق کنند و از زیبایی های اسلام و استدلال درست غافل نشوند. برای دیگر عزیزان برای شناخت بیشتر و درک عمیقتر خواهش میکنم تا به سخنرانیهای دکتر حسین الهی‌قمشه‌ایی پیرامون موسیقی گوش کنند تا به پاسخ بسیاری از سوالات دست یابند.

نرگس
مهر ۱۳, ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵

ببخشید میشه یه چیزی بگم اگه این چیزایی که می گین درست باشه با این حساب ملائک پاشونو تو حرم امام رضاهم نمی زارن چون به خاطر مراسم نقاره زنی و اینا
اگه اینجوریه نایب الزیاره ملائک هستیم !

ن.ح
شهریور ۱۱, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸

مقام معظم رهبری
این که ما بگوییم موسیقی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است، نه؛ من به این معتقد نیستم که موسیقی یک چنین کششی داشته باشد.
بهتر است بگویم یکی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی است. بله؛ یکی از راه هاست. البته با شرایطی می تواند باشد؛ اما بهترین راهش را این نمی دانم. ببینید؛ در مورد موسیقی دو حرف وجود دارد: یکی این که ببینیم اساسا مشخصه های موسیقی حلال و حرام چیست و دیگر این که بیاییم در مصداق، مرزهایی را مشخص کنیم تا به قول شما، جوانان بدانند که این یکی حرام و این یکی حلال است. البته این دو کار آسانی نیست. کار دشورای است که انسان از این اجرای موسیقی های گوناگون –موسیقی خارجی، موسیقی ایرانی هم با انواع و اقسامش؛ با کلام، بی کلام –بخواهد یکی یکی این ها را مشخص کند؛ اما مشخصه های کلی ای دارد که آن را می شود گفت… .
موسیقی ای که انسان را به بیکارگی و ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی و امثال این ها بکشاند، موسیقی حلال نیست؛ موسیقی حرام است. موسیقی چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر غافل کند، حرام است. موسیقی ای که انسان را به گناه وشهوترانی تشویق کند، حرام است؛ از نظر اسلام این است.
موسیقی اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نیست. این هایی را که من گفتم، بعضی اش در موسیقی بی کلام و در سازهاست؛ بعضی هم حتی در کلمات است. یعنی ممکن است فرضا یک موسیقی ساده بی ضرری را اجرا کنند، لیکن شعری که در این موسیقی خوانده می شود، شعر گمراه کننده ای باشد؛ شعر تشویق کننده به بی نبد و باری، به ولنگاری، به شهوترانی، به غفلت و اینطور چیزها باشد؛ آن وقت حرام می شود.
بنابراین، آن چیزی که شاخص حرمت و حلیت در موسیقی است و نظر شریف امام هم در اواخر حیات مبارکشان –که آن نظریه را در باب موسیقی دادند- به همین مطلب بود، این است. موسیقی لهوی داریم. ممکن است موسیقی –به اصطلاح فقهی اش- موسیقی لهوی باشد. «لهو» یعنی غفلت، یعنی دور شدن از ذکر خدا، دور شدن از معنویت، دور شدن از واقعیت های زندگی، دور شدن از کار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بی بندوباری. این موسیقی می شود حرام. اگر این با کیفیت اجرا حاصل شود، اگر با کلام حاصل شود؛ فرقی نمی کند.
شما می گویید زبان بین المللی. آن موسیقی ای که به قول خود شما مرزها را در نوردیده و در جاهایی پخش شده، آیا لزوما مویسقی خوبی است؟ صرف این که این موسیقی از مرز فلان کشور خارج شد و توانست به مثلا کشورهای مختلف برود و یک عده طرفدار پیدا کند، مگر دلیل خوب بودن موسیقی است؟ نه؛ به هیچ وجهو. ممکن است موسیقی ای باشد که به شهوترانی و تحرکات و نشاط های شهوی جوانی تحریک می کند؛ طبیعی است که یک مشت جوانی که غفلت زده هستند، از این موسیقی خوششان می آید. هر جایی که در دنیا دستشان به این نوار بیفتد، از ا« نوار استفاده می کنند. این دلیل خوب بودن موسیقی نیست.
من نمی توانم به طور مطلق بگویم که موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی حلال است؛ نه، این طور نیست. بعضی خیال می کنند که مرز موسیقی حلال و حرام، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غیرسنتی است؛ نه، این طوری نیست. آن موسیقی ای که منادیان دین و شرع همیشه در دوره های گذشته با آن مقابله می کردند و می گفتند حرام است، همان موسیقی سنتی ایرانی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین، در نزد افراد بی بند و بار، در نزد افرادی که به شهوات تمایل داشتند وخوض در شهوات می کردند، اجرا می شده است. این همان موسیقی حرام است.
بنابراین، مرز موسیقی حرام و حلال، عبارت از ایرانی بودن، سنتی بودن، قدیمی بودن، کلاسیک بودن، غربی بودن یا شرقی بودن نیست؛ مرز آن چیزی است که من عرض کردم. این ملاک را می شود به دست شما بدهیم، اما این که آیا این نوار جزو کدام ها است، این را من نمی توانم مشخص کنم.
البته الان دستگاه هایی هستند که ممیزی می کنند؛ اما من خیلی هم اطمینان ندارم که این ممیزی ها صددرصد درست باشد. گاه می آیند به ما می گویند که یک نوار بسیار بد یا مبتذلی را به صورت مجاز پخش می کنند، گاهی هم ممکن است عکس این اتفاق بیفتد. من الان نمی دانم واقعا این ممیزی ها چقدر از روی واقع بینی و ضابطه مندی انجام میگیرد؛ اما آن چیزی که من می توانم به شما به عنوان یک جوان خوب و به عنوان کسی که مثل فرزندان خودم هستید به عنوان نصیحت و نظر خودم بگویم، این است که عرص کردم.
به نظرم می رسد که موسیقی می تواند گمراه کننده باشد، می تواند انسان را به شهوات دچار کند، می تواند انسان را غرق در ابتذال و فساد و پستی کند؛ می تواند هم این نباشد و می تواند عکس این باشد. مرز حلال و حرام این جا است. من امیدوارم که شما جوانان با این زاد تقوا بتوانید وارد میدان شوید و تولیدهایی داشته باشید که به معنای حقیقی کلمه هم خصوصیات موسیقی خوب و بلیغ را داشته باشد و به معنای حقیقی تأثیر گذار مثبت باشد و حقیقتا جوانان و روح ها را به صفا و به معنویت و به حقیقت رهنمون کند.
منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان، ۱۳/۱۱/۱۳۷۷.

ن.ح
شهریور ۱۱, ۱۳۹۶ ۰۷:۱۵

لطفا حرفهام رو نقد کنید. (میدونم با چونه زدن و خود توجیه کردن حکم خدا عوض نمیشه حتی اگه به مذاقم خوش نیاد. ولی میخوام واقعتو بدونم. به شخصه آهنگهای محمد اصفهانی که معمولا مضمونش آدم رو از خدا دور نمیکنه رو خیلی دوست دارم و همینطور اهنگهای حامد زمانی که مضمون ملی داره. از آهنگهای لهو و لعبی مثل اندی یا همین حامد همایون بشدت متنفرم. خودم که اینطور تشخیص دادم باز هم میخوام نقد کنید

ن.ح
شهریور ۱۱, ۱۳۹۶ ۰۶:۵۷

متاسفانه از احادیث کاملا مشخصه که موسیقی امر مطلوبی نیست. برخلاف ظاهر زیبا. خوب ما با علم محدود خودمون خیلی چیزها رو به دلیل پیچیدگی هاش درک نمیکنیم و خدا و معصومین بهتر میدونن و ما ناچاریم برای رسیدن به سعادت از یک سری لذتها بگذریم تا به لذتهای والاتر اما پنهان تر و صعب الوصول تر دست پیدا کنیم همه اینا قبول. اما طبق گفته شما که فرمودید همه نوع موسیقی حرام مطلقه اینجور هم نیست لا اقل طبق نظر مرجع تقلید خودم یعنی مقام معظم رهبری که من ازش اطلاع دارم

مرتضی
پاسخ به  ن.ح
دی ۲۶, ۱۳۹۶ ۰۲:۴۹

علماء هیچ نوع موسیقی گوش ندادند!

ن.ح
شهریور ۱۱, ۱۳۹۶ ۰۶:۴۸

ج: غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسیقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جایز است و اشکال ندارد.
ج: بکارگیرى آلات موسیقى براى نواختن موسیقى غیرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى یا دینى و یا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفید و برنامه‏هاى دیگر با غرض عقلایى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اینکه مستلزم مفاسد دیگرى نباشد و همچنین آموختن و یاد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترویج موسیقى با اهداف عالیه نظام مقدس اسلامى سازگار نیست.
ج: استفاده از آلات نوازندگی موسیقی برای اجرای سرودهای ملّی یا انقلابی یا هر امر حلال و مفیدی تا زمانی که به حد لهو مناسب با مجالس معصیت نرسیده است اشکال ندارد. همچنین موسیقی و تعلیم و یادگرفتن و ساختن آلات آن برای اهداف مذکور فی‏نفسه اشکال ندارد.
ج) تشخیص غنا و موسیقى لهوىِ حرام، با نظر عرفى شخص مکلّف است.
طبق نظر مقام معظم رهبری: موسیقى ای حرام هست که به نظر عرف موسیقى لهوى و مطربی باشد که مناسب با مجالس عیش و نوش است، و فرقى نمى کند که این موسیقى کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک، داخلی باشد یا خارجی، و اینکه از چه رسانه ای پخش شود. تشخیص این موضوع هم به نظر خود مکلّف و عرف متدینین بستگی دارد و اگر موسیقى این گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد. (اجویه الاستفتائات، ص ۲۶۸، ۲۷۰ و ۲۷۱، با استفاده از س ۱۱۳۵ و ۱۱۴۵)
پس بنابراین استفاده از ابزار موسیقی هم با همین منظور بالا بلااشکال است .
اما نظر آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)هم چنین است :
“کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. تعلیم و تعلم و استفاده از آلات قسم حرام، حرام است.”
سؤال: هر چه که اسم موسیقى بدان اطلاق مى شود حرام است ؟
پاسخ: خیر بلکه هر موسیقى که مناسب مجالس لهو وعیاشى است حرام است ، اما موسیقى هاى آرام و مارشهاى جنگى و موسیقیهائى که معمولا در فیلمها پخش مى شود و امثال آن اشکال ندارد .

ن.ح
شهریور ۱۱, ۱۳۹۶ ۰۲:۴۷

لطفا جواب رو به ایمیلم ارسال کنید ممکنه سایتو گم کنم. ممنون

ن.ح
شهریور ۱۱, ۱۳۹۶ ۰۲:۴۵

سلام. اگر استفاده از آلات موسیقی حرامه پس چرا توی حرم امام رضا خادم ها از نقاره و طبل و اینا استفاده میکنن؟ آیا کارشون اشتباهه؟

pary
شهریور ۲, ۱۳۹۶ ۱۶:۵۰

من پیانو میزنم و به نظرم اینکار منو خیلی زیاد به خدا نزدیک می کنه برای پیشرفتم تو موسیقی همیشه به خودش توکل کردم و ازش شاکرم که این قدرت و به دستای من داده و این توانایی رو به ذهنم.
با این احادیثی که شما آوردید یعنی کلا باید علم موسیقی رو بوسید و گذاشت کنار.
واقعا براتون متاسفم که با یه همچین جوسازی هایی دارین به جای گسترش اسلام به نابودی اسلام کمک می کنین.
نمیدونم چجوری میخواین فردا جواب اینجور برداشت غلط از اسلام رو بدید

رضا
تیر ۱۴, ۱۳۹۶ ۲۰:۱۹

موضوع خیلی پیجیده است
میدونید ، نمیشه این مسئله رو بکلی رد کرد
اگه اینطوره پس چرا اولا موسیق سرودها و مارش ها معیوب و مطرود نیست؟
خوب از همان ابزار موسیقی استفاده شده!
باید قبول کنیم که وقتی علم و فقه آل محمد ص پویائی در زمان و مکان داره
پس تعابیر و کلامشون هم تاویل و تفسیر دارد
این حدیث معروفیه از پیامبرص که فرمودند: من عربم اما این عرب از من نیست.
یا در قرآن آیه عجیبی داریم که میفرماید: انما الاعراب اشد کفرا و نفاقا .
آیا اکنون باید بدون در نظر گرفتن زمان و مکان و دلیل و شان نزول آیه و روایت بگوییم اعراب از دم مطرودند؟ و ایضا ملعون؟؟
وقتی علما و عرفا و فلاسفه خودمون قائل به هارمونی در عالم و اشیاء و انسان هستند پس نمیشه بسادگی نظم در رویش خلاقیت انسان رو بسادگی نفی و رد کنیم.
اول ببینید مغنیان و مطربان و لهوی ها در زمان امامان ع ما چه کسانی با چه شناسنامه هایی بودند.
یقینا بخش زیادی در عالم موسقی پاپ متال و رپ و… از همان جنس اند.
اما موسیقی سنتی خصوصا نی و سه تار چه تناسبی با آنها دارد؟
واقعا از یک جنس و یک خانواده اند؟
شما با نوای نی و سه تار و حنجره طلای ناب مخملین صدای ایرانی ارتباط برقرار کن و سپس نسبت خودت با آنها را منصفانه تعریف کن.
یاعلی ع

ابوالفضل
پاسخ به  رضا
تیر ۲۱, ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸

رضا جان سلام…بحث کردن با آقای علوی زاده بیهوده اس…کما اینکه خیلیا با ایشون سر موضوع موسیقی بحث کردن و به نتیجه ای نرسیدن و ایشون پا تو یه کفش کردن که الا و بلا موسیقی حرام است حتی سرود ملی و ای مجاهد شهید مطهر و یاران چه غریبانه و…لذا خواهش دارم اگر میخاین بحث کنین همیشه انسان های منطقی رو برای بحث انتخاب کنین نه کسی هر ایرادی بهش وارد بشه رو فحش تلقی میکنه و افتخار میکنه که در راه خدا فحش میشنوه و خودش رومصداق لا یتخذ فی الله لومه لائم میدونه!!!

ابوالفضل
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
تیر ۲۵, ۱۳۹۶ ۰۲:۲۴

احادیثی که نقل کرده اسد ابزار کار فقهاست که نتیجه بررسی آن ها را فتوا میگویند که همه ما بخوبی از فتاوای مراجع خود آگاهیم لذا لزومی ندارد این احادیث تخصصی که ممکن است غلط انداز واقع شود را در سایت قرار دهید. .. گویی شما خودتان هم خوشتان میآید جز جگر بدهید ملت را…

ابوالفضل
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۱۰, ۱۳۹۶ ۱۳:۲۹

در ضمنتا آنجا که بنده بررسی کردم مراجع مشهور فعلی غالبا استماع موسیقی غیر لهوی را جایز میدانند جز آیت الله صافی گلپایگانی که مطلق موسیقی را حرام میدانند…شما هم بفرمایید آن بسیاری از مراجع قائل به حرمت مطلق کدام اند؟؟؟!!!

محمد
پاسخ به  ابوالفضل
شهریور ۱, ۱۳۹۶ ۱۶:۵۳

فقهایی که موسیقی را مطلقا حرام می دانند:
۱- آیت الله صافی گلپایگانی
۲- آیت الله بهجت
۳- آیت الله سبحانی
۴- آیت الله صادق شیرازی
۵- آیت الله گلپایگانی رحمه الله علیه
۶- آیت الله امام خمینی رحمه الله علیه در تحریر الوسیله و مکاسب محرمه. (فتوای ایشان تا اوایل انقلاب حرمت مطلق موسیقی بود. بعداً به دلایلی فتوای خود را تغییر دادند. نه اینکه فتوای قبل ایشان اشتباه بود. بلکه شرایط زمانه، موجب شد ایشان بر خلاف میل قلبی، فتوای خود را تغییر دهند. رجوع کنید به سخنرانی های امام در صحیفه نور ج ۹ ص ۱۵۳ سخنرانی در تاریخ ۲۸/۴/۱۳۵۸ )
۶- به اجماع تمام علمای غیر معاصر شیعه

مهمان
پاسخ به  رضا
آبان ۲۷, ۱۳۹۶ ۱۳:۲۷

سلام دوست گرامی
متاسفانه شما مثال های خیلی غلطی زدید برای مقایسه.
و این هم به دلیل بی اطلاعی از احادیث و کلمات عربیه.
بنده فقط در همین حد عرض کنم که اصلا اون حدیثی که از پیامبر(ص) نقل کردید، وجود نداره.
حدیث اینه: انا من العرب و لیث العرب منی
یعنی من از عربم، و شیر عرب(یعنی حضرت علی) از من است.
متاسفانه افراد مغرض، کلمه ی لیث(شیر) رو بجاش لیس(نیست) ترجمه کردن.
درمورد اون آیه ی قرآن هم باید عرض کنم که اعراب، در لغت عربی به معنای عربها نیست. بلکه به معنای اعراب بادیه نشینه(اعراب بیابانی)
پس بهتره در مورد موضوعاتی که در حیطه ی تخصصی ما نیست، با دقت بیشتری نظر بدیم. که خدای نکرده ناخواسته دروغ به پیامبر و اهل بیت نبندیم

رضا
فروردین ۱۹, ۱۳۹۶ ۱۵:۱۰

خب
بله شما درست میگی اسلام برای خودتان و بهشت هم مخصوص شما که آهنگ و موسیقی گوش نمیدید
وضع جامعه از این بدتر یا بهتر نمیشه با این حرفا
خشک مذهب بودن هم حدی دارد
موسیقی در برابر مسائل. دیگه هیچه
همین کسانی که در جامعه میان به این چیزا گیر میدن متاسفانه در انجام گناهان کبیره استادن

یک موسیقیدان....
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶ ۲۲:۴۶

هر کسی مسئول اعمال خودشه بزرگوار شما خودتون رو نگه دارید در ضمن تهمت ناروا به کسی نزنید ….

مسعود
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۶ ۲۲:۲۰

سلام بر دوستان
عرض کنم ک بنده حدود ۱۵ساله که تار و سه تار مینوازم حدود ۵ساله که به مباحث معنوی علاقه مند شدم چیزی ک متوجه شدم اینه که ما ادما چون از ذات خودمون دور شدیم به یک چیزهایی نیاز داریم تا درد غربت از ذاتمون رو تعدیل کنه
و موسیقییقی و سرگرمسرگرمی از این چیزهاست ک درد دوری از ذاتمون رو کمی ارام میکنه و هر چه ما به ذاتمون و خدا نزدیکتر بشیم به این چیزها بی نیاز تر میشیم.
بنابراین حرف امامان عزیز کاملا درسته بنظر من اما این مطلب رو ما چون اون اگاهی رو نداریم درک نمیکنیم.
خود من تایید میکنم ک موسیقی فقط یک مسکن بود برای من و کمک اساسی بمن نکرد دوستان عزیز

مهدی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ ۰۱:۳۹

تسکین مثل مواد مخدر میمونه؟
پس اونجایی هم که خدا گفته زن و،شوهر یا ذکر خدا تسکین است پس گوش ندهیم به این حرفها چون معتاد میشیم خخخخ
چرت نگو داداش
برو اول موسیقی را یاد بگیر بفهمی چیه بعد اینا رو بگو
موسیقی در یک کلام انتخاب فرکانس های صوتی خوشایند و چینش مناسب انها با زمان بندی مرتب و دارای زمانبندی منظم است

مسعود
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۶ ۲۲:۲۷

بنظر من شادی و ارامش ذات ماست و یک انسان فطری و سالم نیازی به هیچ چیز جز ذات خودش نداره تا ارام باشه و اینهمه سرگرمی و سرو صدا در حقیقت انحراف ما از ذات و غفلت ما از یاد خداست.

دوستان من قصد نصیحت بکسی رو ندارم اما پس از ۱۵سال ساز زدن خدمتتون عرض میکنم ک خودموم رو گول نزنیم و هر چ زودتر بریم سراغ ذات خودمون بهتره.
بیخودی هم بزرگان رو انکار نکنیم

محمد
پاسخ به  رضا
شهریور ۱, ۱۳۹۶ ۱۷:۰۹

سلام آقا رضا. می دانی چرا شما اصرار دارید آنچه را در روایات آمده است انکار کنید و یا به نوعی توجیه کنید؟ چون بر خلاف میل شماست. شما خیلی دلت می خواهد موسیقی گوش بدهی ولی روایات را مانع کار خود می بینید. راحتترین کار را همین می دانی که به راحتی منکر شوی. همانطور که در قرآن می فرماید: بل یرید الانسان لیفجر امامه. یعنی انسان دلش می خواهد جلوی گناه کردنش باز باشد و کسی مانع او نباشد.
بله نفس من و آقای علوی هم خیلی دوست دارد موسیقی گوش کند. چون موسیقی خیلی زیبا و دلکش است. کسی منکر زیبایی و لذت بخش بودن موسیقی نیست. ولی عقل حکم می کند که موسیقی گوش ندهیم. چون من و شما فقط ظاهر موسیقی را می بینیم و از باطن و حقیقت آن ناآگاهیم. و به همین خاطر ما به سخن کسی اعتماد کرده ایم که نمایندۀ خداوند در زمین است و او از ظاهر و باطن دنیا و آخرت ما خبر دارد و می داند عاقبت و سرانجام این کاری که ما می کنیم چیست؟ حالا اگر شما اعتماد نمی کنید، میل خودتان است. کسی شما را مجبور نکرده است. به قول شاعر، بگذار بیفتد و بیند سزای خویش.

بنده خدا
فروردین ۵, ۱۳۹۶ ۰۱:۳۷

اخه دوست عزیز یه مقدار عقل رو به کار بنداز هر حدیثی که نمیتونه سندیت داشته باشه خودتون رو هم وارد این بازی نکنید این مسئله همواره بین مداحان و خواننده ها وجود داره همشون هم وعوی مادیات دارند ادم هر چیزی که نوشتن رو که کپی نمیکنه موفق باشید

یک موسیقیدان....
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۶ ۲۲:۴۸

تخصص برای شماست از که دین دکان درست کردید و تا تونستید دین الاسم رو به انحراف کشوندید که این همه بی بند و باری به وجود آمده است.
اگر هم دم از دین میزنید از نوشته هاتون بوی حماقت میده دوست من در ضمن نظرم رو هم اگه جرئت دارید ثبت کنید تا بقیه ببینن

یک موسیقیدان ...
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۶ ۱۶:۳۲

به شما هیچ ربطی نداره که من چقدر ادب دارم این یک
دوم اینکه شما از وزرات ارشاد اسلامی بیشتر نمیفهمید دو
سوم اینکه موسیقی که تو ایران هست موسیقی سنتی پدر جد های شماست بزرگوار
چهارم برای این موسیقی عرق ها ریخته و زحمت کشیده شده تا فرهنگ و رسوم بوم و بر شما زنده بمونه
پنجم شما اصلا اسم ساز های مختلف رو میدونید که عرض اندام میکنید
ششم باز هم نوشته هاتون بوی حماقت های دوران جاهلیت اعراب رو میده
بنده خدا آخه حضرت محمد که موقی که حضرت علی و زهرا ازدواج می کردنن نمیگفتند که دست بزنند
در ضمن در دوران جاهلیت که اعراب زن رضاقه می آوردند و رباب و چنگ و اینها می زدند بله احرامه کسی منکرش نیست ولی اینجا که صرفا جهت نوازش دادن روح باشه هیچ مشکلی نداره در ضمن دینی که من دلم براش میسوزه هم به شما مربوط نیست

یک موسیقیدان ...
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۶ ۱۶:۳۳

اگر هم ولی حضرت ولی عصر ظهور کنه با اولین کسانی که باید بجنگه چنین نادان هایی اند که از دین دکان درست کردند و مانع این میشن که آدم از فکرش استفاده کنه و روح خودشو به کمال برسونه…
شما دین دار هستین
دین دان نیستید

ابوالفضل
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶ ۰۰:۱۲

سلام …ای ملت در لیوان یکبار مصرف آب ننوشید چون حدیثی دال بر جواز آن نداریم!!!موسیقی بدون مفسده گوش ندهید…چون حدیث نداریم در باره جواز آن…سباستین باخ را در کنار ساسی مانکن جلف قرار دهید…موزارت و بتهوون این نوابغ تکرار نشدنی تاریخ را در کنار هایده و حمیرای رقاصه قرار دهید…هنر عظیم یانی را در کنار چرندیات برادران خداوردی قرار دهید و همه را از یک دست بدانید و دل آقای علوی زاده را شاد کنید…والسلام

ابوالفضل
اسفند ۲۷, ۱۳۹۵ ۰۹:۲۱

با سلام…
آقای علوی زاده لطفا این قدر با تعصب سخن نگویید.همه ما خوب میدانیم که فیلم هایی چون محمد رسول الله، امام علی، یوسف پیامبر و مختارنامه بدون استعانت از موسیقی گیرایی چندانی ندارند و این موسیقی بود که لطائف محتوای فیلم های مزبور را به بیننده القا میکرد…واقعا شرعا چه دلیلی بر حرمت موسیقی ملکوتی فیلم محمد رسول الله و یا موسیقی فیلم امام علی وجود دارد؟از شما میپرسم ایا موسیقی های فاخر این فیلم ها واقعا و وجدانا شما را از یاد خدا غافل میکند؟؟؟بالاتر بگویم از مراجعی که قائل به حرمت مطلقند میپرسم آیا واقعا معتقدند که حتی موسیقی فیلم محمد رسول الله و امام علی مفسده دارد؟؟؟اگر جوابشان مثبت باشد اول چیزی که به ذهن متبادر میشود تحجر و تعصب و یا حتی اخباریگری است…من به همه مراجع احترام میگذارم و قصد اهانت ندارم ولی حتی بزرگانی چون آیت الله خمینی هم از گزند متحجرین در امان نبودند چرا که بعد از اعلام فتوایشان راجع به بازی با الات قمار بدون رهن از طرف رییس دفتر خودش!!!! در قم مورد بازخواست قرار میگیرند!!!!(دقت کنید!) جا دارد این مراجع بزرگوار نیز در رای خود تجدید نظر کنند چون میدانم که خود نیز نمیتوانند وجدانا قبول کنند که موسیقی های فاخری چون انچه که ذکرش رفت مفسده برانگیز باشند. لابد آقای علوی زاده در جواب بنده کما فی السابق با زبان تند و تیز و پرطعنه شان خواهند فرمود برویم به مراجع عظام بگوییم بیایند در درس خارج فقه شما حاضر شوند!!!!!

ابوالفضل
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۱۶, ۱۳۹۶ ۱۵:۵۸

من بالاخره جواب سوالممو نگرفتم…سوای بحث فقهی موسیقی هایی که نام بردم وجدانا مفسده برانگیزند یا خیر؟

محمد
اسفند ۱۰, ۱۳۹۵ ۲۳:۱۳

معذرت میخوام
ولی الان از اسلام فقط یه اسم مونده تو جامعه و با این گفتار چون الان تعداد جوونایی که موسیقی گوش نمیدن شاید به صد تا هم نرسه البته به جز دوستان طلبه که نوحه گوش میدن که فک کنم با این تفاسیر نوحه هم اشکال داره
با این وضع جامعه که همه نوع گناهی باب شده تو جامعه و از یک طرف درک نکردن خانواده ها و کم سوادیشون اینکه اسلام گفته موسیقی حرامه چیزی جز دید منفی نسبت به اسلام نداره

او
اسفند ۵, ۱۳۹۵ ۱۴:۱۱

سلام
شما تمام موسیقی ها رو حرام دونستید در حالی که در اسلام اینطور نیست.خودتون با منطق خودتون فکر کنید اینقدر اسلام سخت گرفته.نه اینطور نیست شما بد برداشت کردید یا جنبه منفی اش را گرفتید.

عرفان
پاسخ به  او
مرداد ۱۸, ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹

نه تمام موسیقی هارو حرام ندونستن اینا فقط احادیث آن زمان هستند مثلا اون حدیث که امام رضا میگه تار حرامه، در حقیقت اون موقع مثل الان موسیقی به عنوان هنر شناخته نشده بود و تار فقط وسیله گناه و لهو و لغو بود و منظورش آوازه حرامه نه موسیقی فک کنم

samyar
بهمن ۲۶, ۱۳۹۵ ۱۴:۵۸

با سلام
کاسه داغ تر از آش یعنی همین…تا به حال هیچ مرجعی حتی قائلین به حرمت مطلق موسیقی را ندیده بودم که با این شدت و تعصب و غرض ورزی راجع به موسیقی نظریه بدهند…راست میگی به ظاهر احادیث عمل کن…در شب شعر نخوان چون در احادیث نهی شده کاری هم به شرایطی اون زمان و علت صدور حدیث نداشته باش… تیروکمان یاد بگیر نه کلاشینکف. اسب سواری یاد بگیر نه ماشین سواری و تانک رانی و خلبانی…چرا چون حدیث گفته…مقتضیات زمان و ولش کن!!!!سوار شتر شو نه موتور و ماشین و قطار و هواپیما…زمان پیامبر که اینا نبود…دست اخباریگری ها رو از پشت بستی!!!خخخخ…متاسفم برات که ادعا میکنی از حرام که هیچ از شبهه هم پرهیز میکنی ولی ننیفهمی که داری حلال خدا رو حرام میکنی و این خودش کم گناهی نیست…امان از مذهبی کله پوک که هم دین رو خراب میکنه و هم عده ای رو منحرف و بد بین به خدا و دینش

ابوالفضل
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۱۶, ۱۳۹۶ ۱۶:۳۷

اخباریگری یک وجهش همین کار شماست. تکیه بر اخبار بدون توجه به سایر جوانب. منظور من هم از احادیث شعر و غیره این بود که احادیث میتوانند متضمن معانیی غیر ظاهرشان باشند… احادیث موسیقی هم از نظر برخی علما ناظر بر شرایط ان زمان بوده… اما در مورد توجیه و تاویل باید بگویم وقتی موسیقی جنبه فساد و لهو نداشته باشد دلیلی بر حرمت آن نیست و مشمول این احادیث نمیشود…خودتان هم میدانید ولی عادت رده اید حرف زور بزنید.لابد شما از امام خمینی مکارم شیرازی مقام معظم رهبری و دیگر علمای قائل به تفکیک بهتر میفهمید!!!

یه بنده خدا
پاسخ به  samyar
اسفند ۱۵, ۱۳۹۹ ۰۳:۵۴

من اکثر نظر ها رو خوندم واقعا این دندانشکن ترین پاسخ به این جماعت خشک مذهبه. که از دین فقط به امر به معروف و نهی از منکر چسبیدن. البته بیشتر عاشق تعیین تکلیف برای مردم هستن

نسیم یار
بهمن ۹, ۱۳۹۵ ۲۰:۴۸

سلام
من یک تحقیقی درباره ی وارد شدن غنا در عرصه ی مداحی شروع کردم . به کمکتون نیاز دارم .

450
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x