Take a fresh look at your lifestyle.

موسیقی از نظر اهل بیت (علیهم السلام)

462 164,719

توجه:لطفاً بعد از خواندن احادیث، از ما نپرسید؛ پس چرا وزارت ارشاد جمهوری اسلامی!!! مجوز می‌دهد و تلویزیون جمهوری اسلامی!! پخش می‌کند و….!!!! (حداقل در مورد مواردی که یقیناً به فتوای برخی مراجع حرام هستند)

قابل‌توجه عزیزانی که ممکن است اشکال کنند:
ما فتوا نمی دهیم، قصد و توانایی فتوا دادن هم نداریم و بررسی دقیق این مباحث، در حوزه تخصصی فقه انجام می‌شود و کسانی که در این زمینه قدرت اجتهاد ندارند باید از مراجع تقلید خود پیروی کنند قصد ما از نقل احادیث ذیل جهت محض اطلاع عزیزان از وجود آیات و احادیث این‌چنینی در ذم موسیقی (صدای بر خواسته از آلات مخصوص) و غنا (صدای مطرب و … برآمده از حنجره) است!

همچنین ممکن است برخی اشکال کنند به آدرس احادیث و اینکه از کتب معتبر اربعه نیست، از این رو آدرس چند تا از احادیث را ویرایش کردم واینکه در کتب اربعه هم باب الغنا وجود دارد که به این موضوع پرداخته است، مثلا در کتاب   الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۶، ص:۴۳۱ تعداد ۲۴ روایت درباره غنا و موسیقی نقل شده است. که از اینجا می توانید به صورت آنلاین اصل کتاب را ببینید.

 

در این پست می‌خوانید:

حرمت موسیقی در قرآن!

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

غنا بدترین صداها!

خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی‌کند!

غنا موجب فقر و نفاق است!

غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا!

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

آموزش دادن موسیقی کفر است!

  سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می‌دهد!

نوازنده، رو سیاه روز قیامت!

نوازنده و خواننده، کور و کر و لال روز قیامت 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

زن آوازه خوان ملعون است!

موسیقی بهشتی!

آلات موسیقی چه می گویند؟

گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!

 

حرمت موسیقی در قرآن!

عن ابی عبدالله (علیه السّلام) فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می‌فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلا هذه الآیه: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶).
غنا و آوازه‎خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می‌خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»

قالَ رجلٌ للصادِقِ (علیه السّلام): إنَّ لی جِیرانا و لَهُم جَوارٍ یَتَغَنَّینَ و یَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِیلُ الجُلوسَ استِماعا مِنِّی لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ علیه السلام: لا تَفعَلْ، فقالَ: و اللّهِ ما هو شی‌ءٌ آتِیهِ بِرِجلی إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُنی، فقالَ لَهُ الصادقُ (علیه السّلام): تَاللّهِ أنتَ! أ ما سَمِعتَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ یقولُ: «إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ کُلُّ اولئکَ کانَ عَنهُ مَسْؤولًا» «اسراء ۳۶»؟! فقالَ الرَّجُلُ کَأنّنی لم أسمَعْ بهذهِ الآیهِ مِن کتابِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ مِن عَرَبیٍّ و لا عَجَمیٍّ! لا جَرَمَ أنّی قد تَرَکتُها و أنا أستَغفِرُ اللّهَ تعالی.
مردی به امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: همسایگانی دارم که آنان را کنیزکانی است که آواز می‌خوانند و عود می‌نوازند و گاهی اوقات من به مستراح می‌روم و برای این که ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول می‌دهم. حضرت علیه السلام به او فرمود: این کار را نکن. مرد گفت: به خدا قسم از روی قصد آن جا نمی‌روم، بلکه آوازی است که با گوشم می‌شنوم. حضرت فرمود: عجبا از تو مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اینها بازخواست می‌شود»؟ آن مرد گوید: انگار این آیه کتاب خداوند عزّ و جلّ را از هیچ عرب و عجمی نشنیده بودم. لا جرم این عمل خود را ترک کردم و از خدای بزرگ آمرزش می‌طلبم. من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص: ۷۹ و تفسیر الصافی، ج‏۳، ص: ۱۹۲

 

الإمامُ الرِّضا (علیه السّلام) لمّا سَأَلَهُ محمّدُ بنُ أبی عَبّادٍ عنِ السَّماعِ و کانَ مُشتَهرا بالسَّماعِ و شُربِ النَّبیذِ: لأِهلِ الحِجازِ رَأیٌ فیهِ و هُو فی حَیِّزِ الباطِلِ و اللَّهوِ، أ ما سَمِعتَ اللّهَ تَعالی یقولُ «و إذا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِراما» (الفرقان: ۷۲)
امام رضا (علیه السّلام) در پاسخ به سؤال محمّد بن ابی عبّاد که به آوازه خوانی و شرابخواری شهره بود و درباره آوازه خوانی سؤال کرد فرمود: اهل حجاز در این باره رأی و نظری دارند. در حالی که این عمل به منزله باطل و لهو است. مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی می‌فرماید: «و چون بر لغو بگذرند، با بزرگواری می‌گذرند». عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۱۲۸

 

 

بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَنَّ اللهَ بَعثَنی رحمهً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیه.
خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی‌ها و امور جاهلیت را نابود سازم. الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۶، ص: ۳۹۶؛ مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏۲۲، ص: ۲۵۱

 

خانه‌ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی‌شود و فرشتگان داخل آن نمی‌شوند و برکت از آنجا می‌رود!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.
خانه‌ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند. «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا تَدخلُ الملائکهُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکهُ.
فرشتگان وارد خانه‌ای که در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی‌شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌گردد و برکت از آنان برداشته می‌شود.  مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۸و  إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج‏۱، ص: ۱۷۴

 

 اولین نوازنده و خواننده شیطان است!

قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله) : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

 

گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است!

قال الامام الرضا (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

غنا بدترین صداها!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): شرُّ الاَصواتِ الغِناء.
بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است. المقنع (للصدوق)، المتن، ص: ۴۵۶ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹

 

 خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی‌کند!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.
مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی‌کند.«الکافی (ط – دارالحدیث)، ج‏۱۲، ص: ۷۸۹ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸»

 غنا موجب فقر و نفاق است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ کما یُنبت الماءُ الزَّرع.
گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می‌رویاند همان گونه که آب کشتزار را می‌رویاند.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ عُشُّ النفاق.
غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): الغناءُ یُورِثُ الفقر.
غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می‌گردد.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳»

قال الامام الباقر (علیه السّلام): الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب کما یُنبت النخلُ الطلع.
غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می‌رویاند همان گونه که درخت نخل، خوشه خرما را رویش می‌دهد.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸»

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب کما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و ….
چهار چیز است که قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می‌رویاند، همچنان که آب، درخت را می‌رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): الغناءُ رُقْیَهُ الزّنا.
غناء و آوازه خوانی، طلسم زناکاری است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷»

 

گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و ….
سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می‌گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

 

آموزش دادن موسیقی کفر است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹»

سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می‌دهد!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُک.
کسی که به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می‌شود.
«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰»

 نوازنده، رو سیاه روز قیامت!

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامهِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملکٍ، بید کُلُّ ملکٍ مِقْمعَهُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه.
دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می‌شود در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند که در دست هر کدام از آنها عمودی آهنین است که بر سر و صورتش می‌زنند.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

 نوازنده و خواننده، کور و کر و لال روز قیامت

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبکم.
دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می‌شود در حالی که کور و کر و لال است.
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

 

روی آوردن به موسیقی کفران نعمت است

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمهٍ فَجاءَ عند تلک النّعمه بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
«وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳»

 

 زن آوازه خوان ملعون است!

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ، ملعونٌ مَن أکَل َ مِن کَسبِها.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«الاستبصار، ج ۳، ص ۶۱»

قال الامام الصّادق (علیه السّلام): اَلمُغَنّیهُ ملعونهٌ و مَن آواها و أکَلَ کسب‌ها ملعونٌ.
زن آوازه خوان ملعون است و کسی که او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
«بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۱۱»

 

 موسیقی بهشتی!

قال ابوالحسن (علیه السّلام): مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنهِ شجرهً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تحرّک‌ها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.
کسی که خود را از غناء و ساز و آواز، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می‌دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می‌رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی‌شنود.
«جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷»

آلات موسیقی چه می گویند؟

سَمِعَ امیرالمؤمنین (علیه السّلام) رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و کَسَرَ طنبورَه … فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی.
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السّلام) شنید مردی طنبور می‌نوازد، وی را از این کار منع کرد و طنبورش را شکست و از وی خواست که توبه کند او هم توبه کرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی که طنبور نواخته می‌شود چه می‌گوید؟ عرض کرد جانشین رسول خدا (صلی الله علیه و آله): داناتر است. حضرت فرمود: می‌گوید: بزودی پشیمان می‌شوی، به زودی پشیمان می‌شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می‌گردی ای نوازنده من!
«مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

 

ترجمه دیگری از حدیث فوق:

گفتگوی آلت موسیقی با نوازنده خودش!

وَ نَقَلَ: أَنَّهُ سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلًا یُطْرِبُ بِالطُّنْبُورِ فَمَنَعَهُ وَ کَسَرَ طُنْبُورَهُ ثُمَّ اسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ قَالَ أَ تَعْرِفُ مَا یَقُولُ الطُّنْبُورُ حِینَ یُضْرَبُ قَالَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعْلَمُ فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.

نقل شده: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) دید مردی «طنبور» (که یک نوع آلت موسیقی سنتی  شبیه تار که دارای دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس ‍ لهو و عیاشی زده می‌شود) می‌زد، علی (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتی طنبور او را گرفت و شکست، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.
آنگاه علی (علیه السلام) به او فرمود: آیا می دانی طنبور وقت به صدا درآوردنش چه می‌گوید؟
او گفت: «وصی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داناتر است».
علی (علیه السلام) فرمود: طنبور هنگام زدنش در صدای مخصوصش ‍ می‌گوید:

سَتَنْدَمُ سَتَنْدَمُ أَیَا صَاحِبِی                     سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی.

«بزودی پشیمان می‌شوی، به زودی پشیمان می‌شوی ای صاحب من و به زودی داخل دوزخ می‌گردی ای زننده تار من».

«مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج ۱۳؛ ص ۲۲۰، المخازن، ج ۱، ص ۳۲۱ (داستان‌های صاحبدلان) ج ۲، ص ۳۳.»

http://nidamat.com/wp-content/uploads/2015/12/%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4.jpg

۳.۹ ۳۴ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=103

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
462 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
خرداد ۴, ۱۴۰۱ ۰۲:۱۱

سلام علیکم . من همیشه برام سوال بود که چرا اسلام موسیقی که فکر میکنیم آرامش بخش است حرام کرده است و خداروشکر دلیلش رو متوجه شدم . دوستان همه میدونیم که دین اسلام جامع و برای همه زمان هاست . من موسیقی های این دوره رو مثال میزنم . برید یک تحقیق کنید درباره ریورس موسیقی های مشهور . ببینید شیطان پرستان چه پیام هایی پنهانی دارن در ناخوداگاه شما ثبت میکنن خواننده های مشهوری که خودم هم متاسفانه آهنگاشونو گوش میدادم و تاثیر بدی که روم گذاشتند رو هم دارم میبینم. این ها همشون از فرقه شیطلانی ایلومیناتی که با استفاده از موسیقی افکار مردم رو کنترل میکنن و به سمت کفر سوق میدن هستند. تاریخچه قدیمی دارند خیلی مفصله و اگه برید تحقیق کنید متوجه میشید .

مرگ بر افراط
بهمن ۲۵, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۹

متاسفم برای اون دختری که بد گمانه به پسرا جواب سلام نامیده وای یک لاخه موش دیده نشه
وایی!
اگرم دیده شه زمین آسمان را به هم می‌زنند
می‌دونی چیه چون بارها به یک چادری سلام کردم ولی جوابمو نداد
دل پاکی برترین چیزه
شما ها فقط دین ! دین!…
نه کشوری نه آثار باستانی و تاریخی
مرگ بر افراط مرگ بر داعش مرگ بر اخوند

امیر علی
بهمن ۲۲, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۴

آدم باید خوش قلب باشه همینو بس این چیزا گناه نیست
وقتی موسیقی باعث آرامش روح و خوشحالی میشه چرا گوش نکنیم؟ حتی اگه با صدای زن باشه خداهم چه چیزای مسخره ای رو گناه میکنه

شهراد
بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۲

نمیشه که فقط به روایات استناد کرد باید حداقل ریشه اش در قرآن باشد بعدش هم الان همهی دنیا موسیقی مینوازند کشوری نیست موسیقی نداشته باشد اینطور که همه جهنمین

فاطمه
بهمن ۴, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹

سلام ببخشید من یک سوال داشتم
پدر و مادر من مذهبی نیستن ولی خودم مذهبی ام خیلی هم ناراحتم بخاطر اینکه مثلا اونا آهنگ های حرام گوش میدن صداش رو هم بلند میکنن من هم که نمیتونم آهنگ رو خاموش کنم آیا من گناه میکنم؟؟ تو رو خدا بگید

علی
دی ۳۰, ۱۴۰۰ ۰۹:۱۹

بنظر من این روایات نمی تونه ثابت باشه.اون زمان شعر و شاعری برای تمسخر اسلام و پیامبر اکرم بود و یک سری مسائل کلیشه ای مثل عشق بود.و نواختن در آن زمان برای خوش گذروندن و شراب خوردن بود.پس چون تو اون زمان موسیقی با الان متفاوت بود این روایات برای اون موسیقی کلیشه ای هست.ولی کسی مثل حضرت سعدی حافظ ملوی…خب اینا که براشون صدق نمیکنه اینا فقط ایمان رو با استدلال های های خیلی محکم قویتر می کند.

عرفان
دی ۲۸, ۱۴۰۰ ۰۲:۵۴

دوست عزیز خیلی چیزها میتونه باعث تقویت ایمان بشه یکی از اینها موسیقی هستش ولی نه هر نوع موسیقی لطفا از این افکار دوری کنید و اگر نه حداقل به اشتراک نزارید
جَذوتها مُستَعره وفیها حَرارهٌ منتَشره

محمد مهدی
آذر ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷

کی اینا رو ترجمه کرده؟
خیلی جاهاش دارای کلمات اضافه است.
آیا نمی ترسید از نسبت دادن سخن اضافه به معصومین؟
چه توجیهی دارید؟

کسی که حقیقت را میگوید
آذر ۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۰

تمام شد ؟؟؟ خیلی تاثیر گذار بود

محمد
آبان ۲۸, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸

سلام حاج آقا
پدر و مادر من در خانه مه موسیقی پخش می کنند و من هر چه به انها تذکر در مورد حرام بودن موسیقی می دهند گوش نمیدهند ایا من که موسیقی گوش نمی دهم ایا گناه موسیقی به من هم صرایت می کند

محمد
آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۵

سلام حاج اقا
پدر و مادر من در خانه موسیقی پخش میکنند و به حرام بودن ان بی محلی می کنند ایا من که به موسیقی گوش نمیدهم ایا برای من هم گناه حساب می شود

محمد
آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۶

سلام حاج قا
پدر و مادر من در خانه موسیقی پخش میکنند و هر چقدر در مورد حرام بودن موسیقی برایانها میگویم گوش نمیدهند ایا اگر در محیط خانه ی ما موسیقی پخش شود و من به موسیقی گوش ندم اما صدای موسیقی را بشنوم برای من گناه نوشته می شود

فاطمه
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۵

سلام و خسته نباشید آیا گوش دادن به صوت قرآن اسلام صبحی مشکل داره و قرآن رو به حالت آرام میخونن؟
و آیا گوش کردن به موسیقی های آرام و بی کلام بطور زمینه مشکل داره؟

سلام
پاسخ به  فاطمه
آذر ۱۳, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۲

مثالی بزنم یه قورباغه رو وقتی در آب جوش میندازید میپره بیرون چون آب جوشه و احساس خطر میکنه ولی اگه همون قورباغه رو بزاری در ظرف آب سرد و زیرش آتیش روشن کنی میپزه و از آب بیرون نمیپره میخوام اینو بگم آجی قرآن کتاب راهنمای ما برای زندگی روی این کره خاکی هست کلید نجات هست و نیاز هست کسی آنرا بخواند و به آن عمل کند آیا کسی هست متذکر شود؟

بینام
آبان ۶, ۱۴۰۰ ۲۰:۳۵

به نظر من بهشت و جهنم درجاتی دارد که بین اولین و آخرین تفاوتها بسیار هست، با توجه به چیزهایی که میدانم باید بگم بین من که آهنگ گوش میدم و اونی که گوش نمیده حتما فرقهای بسیاری هست و درجات بالاتری دارد و این فقط به موسیقی ختم نمیشود امام صادق فرمود انسان را هفتاد لشکر عقل و هفتاد لشکر جهل هست به نظرم اونهارو اگه درست کنم اول خودمو میگم شاید بقیش درست بشه. یه درخواست از شما جویندگان علم دارم ایتام را فراموش نکنید به فقرا کمک کنید نماز را با دقت بخوانید. درود بسیار بر شما جویندگان دانایی

بینام
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
آبان ۹, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۵

تشکر همچنین شما.
تشکر بابت زحمتهای شما برای سایتی که تو این زمانه با صداقت مطالب رو در اختیار عموم قرار میدهد.

سیمون دبوار
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
آبان ۱۶, ۱۴۰۰ ۰۱:۵۳

احادیث اختراع فقه شیعه در دوران صفوی است…هیچ دلیل متقنی برای تشخیص روایات صحیح و جعلی وجود نداره و خیلی از احادیث تقریر شیطانی از خداوند است
هر آنچه با عقل و قران در تعارضه باید به آتش کشید

Soraya
مهر ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۳:۲۰

سلام خسته نباشید، یه سؤال… بنظر شما… موسیقی حلال هم وجود داره؟… اگه داره اون چجور موسیقی هست… یعنی موسیقی وجود نداره که ما رو از خداوند دور نکنه؟!

بینام
مهر ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۱

هر کاری غیر از یاد خدا بیهوده و وقت تلف کردن است حتی فیلم نگاه کردنی که چیزی برای یاد گیری نداشته باشد موسیقی قر کمری یا همان غنا و هر چیزی که انسان را از تفکر در جهت فرا گیری علم سودمند دور کند. به نظرم هر کس با موسیقی به آرامش میرسد و میتواند فکر سازنده (خوب) داشته باشد گوش کند بنوازد من اسلام را انتخاب کردم چون اصل علم هست خداوند حق هست یه نصیحت به همه عزیزان میکنم هر کاری انجام میدید
حرفه ای باشید حتی در دین داری فکر کنید به آیات خدا دنبال حکمتها بروید پرواز کنید با قرآن به حرف اینترنت گوش ندید. فقط قرآن نهج الفصاحه و نهج البلاغه حرف صد در صد درست هست چون خواندم به بقیه هم پیشنهاد میدهم

بینام
مهر ۲۷, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۲

شهادت میدهم خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد فرستاده اوست من در قرآن ندیدم جایی موسیقی را حرام کرده باشد ولی من با توجه به علمی که دارم میتونم بگم این آهنگهای ناله نفرینی و اراجیف رپ و خیلی از اراجیف دیگه معنی موسیقی نداره موسیقی باید روحتو آزاد کنه ببره پیش خدا موسیقی که آدمو یاد خدا نندازه به نظر من حرام حرام حرام هست این اراجیفی که تلوزیون ما تو اعیاد ائمه عزیز ما میزارن و آدم میخواد قر بده حرامه من عاشق خدا هستم بیچاره اون نوری هستم که با تمام وجود میخوام برم پیشش

رهگذر..
مهر ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۵

سلام، ببخشید آقای علوی زاده، بنظر شما من اگه آهنگ سریال ولایت عشق را گوش بدهم گناه کردم..؟ راستش من به موسیقی علاقه دارم… ولی هر موسیقی گوش نمیکردم، معمولاً موسیقی های ملایم قدیمی که چرت و پرت هم نباشه یا موسیقی های انقلابی و مذهبی… و تا الان فکر میکردم در موسیقی هم حلال و حرام وجود دارد.. اما اینگونه که شما تفسیر کرده‌اید تمامی موسیقی ها گویی حرام هستند… این سؤالی است که هر بار جواب تازه ای میگیرم که متفاوت هستند..

من نوجوانی ۱۵ ساله ام

مسافر
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مهر ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۶

سلام علیکم، خسته نباشید… ببخشید آقا آیا شما حکمی که آیت الله خامنه ای داده باشند را قبول دارید؟!

افراط ممنوع
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
آبان ۱۱, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۲

اصلا کجا قرآن گفته بده موسیقی!!
موسیقی روحو درمان می‌کنه
عچغرای روحیه
۵_۶ماه موسیقی گوش نداده بودم و روحم بی قرار بود
اصلا موسیقی مطرب و مخدر و شراب غیر مست کننده و سیگار و تنباکو اشکال نداره

صبا
مهر ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۳

مردشورتو ببرم باید ببینی تا بفهمی موسیقی چیه
موسیقی روح و تسویه می کنه
من دایره دارم خیلی با حاله
شراب و شرط بندی یکی از حالات انسانیست

افراط ممنوع
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
آبان ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۸

حرف نزن
اون فکر مریضته
شراب خیلی باحاله
باید بخوری
سلامتی و
سلامتی شرطبندی و قمار
سلامتی شیره تریاک و گل مخدر
همشون نعمته خدان
خدا تو قرآن موسیقی رو ستایش می‌کنه و میگه شاعران در راه خدا در بهشان
و در قرآن فقط شراب از نوع مست کننده خرامه نه آبجو و عرق
سلامتی شیره تریاک

علی
پاسخ به  افراط ممنوع
دی ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۴

ببخشید اما *خل

مریم
پاسخ به  صبا
مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ۰۰:۴۹

اصلا موسیقی ارامش بخش نیس . لطفا احترام خودتون رو نگه دارید

کاربران ناشناس
پاسخ به  صبا
مهر ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲

با کدام دلیل قرآنی یا احادیث و یا علمی این حرف را می‌زنید

مرگ بر افراط
پاسخ به  کاربران ناشناس
خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ ۲۲:۰۷

ببین دادش اصلا معیار من قرآن نیست در اصل پس حدیث و قرآنی رو حذف کن.میمونه علمی که دارای فواید بسیاری است . اصلا شما نمی دونن چه کینه ای به هنر دارید.میگید مجسمه و نقاشی خرامه چون ذی الروح(این حرف با مدرکه مثال بهجت که بهش میگن عارف!!میگه خرامه)میگید بازیگر سلبریتیه . میگید موسیقی مطربه. میگید فیلم ماله غرب زدست شما بفرمایید کدوم هنر تا ما بریم. اصلا هم عرفان رو هنر نمی دونن چون یک دعای بی ارزش تمام.و اصلا عمرمو روی دعا های طولانی تلف نمی کنم

روزگار
مهر ۹, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۷

اسلام واقعی همونیه که گشت ارشاد و کمیته و طالبان و داعش پیاده میکنن

امین
مرداد ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۳

احسنت بر شما به خاطر جمع اوری و بیان این مطالب اسلام ناب محمدی
من هم موافقم که برده داری حلال است ولی موسیقی حرام است.
ان شاءالله با حضرت ابوبکر بغدادی محشور شوید

کاربران ناشناس
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مهر ۳۰, ۱۴۰۰ ۰۱:۱۹

مرحبا

امیر
مرداد ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۸

پیشنهاد میکنم هرکسی نسبت به این احادیث سوالی داره و میخواد بدونه معنای واقعی این احادیث چی هست بره کتاب غنا و موسیقی رهبر رو بخونه
واقعا توش این احادیث به طور دقیقی بررسی شده

امیر
مرداد ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۶

سلام و عرض ادب
ببخشید دوست عزیز شما در این احادیث غنا رو موسیقی ترجمه کردید در حالی که اصلا اینطوری نیست ، خدا خیرتون بده دغدغه دارید اما این ترجمه هاتون واقعا اشتباهه ، مثلا در حدیث نوشته بیت الغنا شما ترجمه کردید خانه ای که ساز و آواز باشه توش در حالی که در زمان ائمه بیت الغنا یک مکانی بوده مثل کاباره ها که در اون گناهان زشت و بزرگی مرتکب می شدند ، این احادیث از نظر سند هم اگر درست باشن از نظر معنایی آدم باید بره ببینه غنا یعنی چی و منظور اهل بیت از غنا چه چیزی هستش

بنده
پاسخ به  امیر
مرداد ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۷

سلام شما از کجا میگید بیت الغنا؟
میشه منبعش رو به من هم بگید

J
تیر ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۸:۳۰

ممنونم که تهمت ها و اهانت ها رو به جان می خرید که سخنان اهل بیت رو در اختیار مردم قرار بدید
اجرتان با امام زمان
التماس دعا دارم

خدا
تیر ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۳

خداوند به شما شفا دهد و شما را به زندگی خوبتان باز گرداند با اروزی باز گشتن شما به دنیای زندگانی
عزیزان نوازنده من به شما و کارتون افتخار میکنم شما هیچ کار اشتباهی نمیکنید لطفا تحت تاثیر اینطور حرف ها قرار نگیرید و با قدرت ادامه بدین و یه نوازنده خفن و فوق الاده عالی بشین و به علاقتون ادامه بدین

خدا نگهدار

M
پاسخ به  خدا
مرداد ۲۱, ۱۴۰۰ ۰۳:۰۰

خدا به شما عقل بده که اینقدر کافر و شیطان صفت هستید.شما بی عقلید که سخن پیامبر(ص) رو انکار میکنید.واقعا متاسفم برای شما که سخن پیامبر رو مسخره میکنید.اصلا شما کی هستید که میآید اینطور حرفا میزنید؟شما که حرف زدن بلد نیستی ،حرف نزدن که بلدی ، پس لطفا حرف نزن و واسه مردم شفا نخواه یکی میخواد به تو شفا بده

مرگ بر افراط
پاسخ به  M
خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ ۲۲:۱۳

اصلا شیطان چیه؟؟؟مردک فکر کردی ما شیطان رو قبول داریم. اصلا باشه از کجا معلوم پسر شیطان شما باشید؟از کجا معلوم ما حق میگیم.عشق کورکورانه شما نسبت به اسلام شما رو کور کرده.

M
پاسخ به  خدا
مرداد ۲۱, ۱۴۰۰ ۰۳:۰۴

شما کی هستید که میآید سخن پیامبر رو مسخره میکنید؟

محمدعلی
تیر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۷

سلام
این همه روایت در مذمت موسیقی هست،فتاوای مراجع درباره ی حرمت غنا هست، ولی نمیدونم چرا امروزه(حتی متاسفانه بین کسانی که ادعای دینداری دارند) جوری رفتار میشه که انگار غنا یه گونه ی منقرض شده است. به صورت تئوری قبول میکنن که غنا حرومه، اما عملا از هیچ نوع موسیقی اجتناب نمیکنند.راسته که میگن غنا انسان رو بی غیرت میکنه. الان که وضع گسترش و فراگیری شدید بی حجابی بین مردم و عدم مبالات مردان به حجاب ناموسشون رو میبینیم، میفهمیم که این بی غیرتی ریشه در چی داره. ایا مذاق شارع موافق موسیقیه؟ الان دیگه داره جوری میشه که به اسم دین، حرام ها رو حلال میکنن،یه پرچم یا مهدی میزنن و بعد اهنگ های معلوم الحال خودشون رو پخش میکنن. اخه شما که میخواید اهنگ خودتون رو پخش کنید، دیگه چرا میچسبونیدش به اسم مقدس امام زمان؟ مگه اسم امام زمان پوششی هست برای گناهان شما؟ انگار بعضی ها دنبال این هستند که حلال و حرام رو با هم آشتی بدن. میگن به احترام مسجد، توی مساجد کف زنی نکنید، اما الان دیگه توی مساجد هم موسیقی پخش میکنن به اسم انقلاب.
هر جا هم کسی از استماع موسیقی نهی کنه، بهش انگ کج فهمی و…. میزنن
یه چیزایی هم میگن، جذب حد اکثری و…. در حالی که دعوت به دین خدا، باید با شناساندن خدا و دینش باشه، نه با الوده شدن به رفتار های اهل فسوق و تمایل پیدا کردن به اونها. واقعا تو زمینه ی موسیقی، خیلی ضربه خوردیم.

محمد
تیر ۷, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۷

چقدر جالب که تفاسیر شما جلو تر از صحبت های بسیاری از فقهاست.پیشنهاد میکنم حتما به مطالعه نظرات مراجع بپردازید.

J
پاسخ به  محمد
تیر ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۸:۰۹

من که اینجا تفسیری ندیدم

فریدون نی ریزی
خرداد ۲۱, ۱۴۰۰ ۰۴:۵۰

با سلام
احدایثی که ذکر شده از کدام احدادیث میباشد برای مثل کتاب بحار الانوار علامه مجلسی
پر از احادیث مشکوک و اشتباه است که مرحوم مجلسی در مقدمه فرموده اند که فقط جمع آوری کرده و صحیح و اشتباه و انواع دیگرش کار دیگران است حال آیا احادیث ذکر شده که علم موسیقی را کلا رد میکند جزو کدام احادیث است آیا صحیح یا از انواع دیگر است . هر صحبتی که از اهل بیت برسد و با عقل و قرآن مغایرت داشته باشد به توصیه معصوم از آنها نیست . اما یک مثال ، با استفاده از همه علوم میشود هم سمت خیر رفت و هم شر با فیزیک بمب اتم ساخت یا نیروگاه !با علم شیمی میشود شیشه و کراک ووو ساخت و یا انواع داروها و امکان ندارد عقل کل که پیامبر اکرم است و اهل بیت ایشان که وارثان این عقلانیت هستند علمی را رد کرده باشند . اگر روایاتی موجود نیست از دفاع اهل بیت از علم موسیقی دلیلش این است که کل احادیث ثحیح موجود همه احادیث نیست آنچه به دست ما رسیده است مثل نهج البلاغه که نمیتوان گفت همه سخنان حضرت امیر است .

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
تیر ۷, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۴

چقدر جالب که آقای خامنه ای و بسیاری از مراجع همچین نظری ندارند و موسیقی را به شرط لهو نبودن حلال میدانند.

فریدون نی ریزی
پاسخ به  فریدون نی ریزی
خرداد ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۱

شخصی نگری ها بدترین ضربه ها را به اسلام ناب محمدی که بر پایه عقلانیت بنا شده زده است تشیع پرچم دار اسلام ناب محمدی است لطفا از احادیث ضعیف یا مشکوک و یا اشتباه هیچگاه استفاده نکنید که این راه صوتب نیست اینکه ما محب اهل بیت هستیم دلیل بر این نیست هر روایت و یا حدیث که به پیامبر و اهل بیت معصوم نسبت داده میشود را چشم بسته قبول کنیم و نشر دهیم . زمانی که در حوزه های علمیه درب علوم و دانش ها گشوده بود ثمره آن زکریای رازی و ابن سینا و فارابی و ملاصدرا و شیخ بهایی ووو شد . از زمانی که تعقیر رویه در حوزه های علمیه شد بزرگترین ضربات به عالم اسلام ناب محمدی زده شد . عاجزانه خواهش میکنم هر مبحثی را بر اساس احادیث قوی و صحیح بر رسی کنید و چون مبنای تشیع بر پایه حق و حقیقت است مانند خول اوصیا حصرت امیر المومنین علیه السلام پس باید مبنای همه زندگی ما او باشد که چرچمدار راستی و درستی و حقانیت و پیرو عقل کل حصرت خاتم بود . باید محب اهل بیت تبدیل به شیعه اهل بیت شود و این فقط از راه حق و حقیقت ممکن است و غیر آن ناممکن مدعی تشیع زیاد است اما آیا همه شبعه هستیم. در ضمن احادیث که مدعی به قوی و صحیح بودن آج است باید با ذکر منابع باشد . در دنیای اسلام پر است از روایات و احادیثی که امثال ابوهریرها وارد کردند . مجددا میگویم اینکه بر مبنای احادیث ناصحیح و صعیف بخاطر شخصی نگری یک علم را مورد حجمه قرار دهیم راه حق و حقانیت نیست چه اینکه زمانی نه چندان دور حتی علم جغرافیا هم حرام و مکروه اعلام شده بود . راه داعش سازی در تشیع را ببندید و از صراط المستقیم که سیره و روش پیامبر خاتم و اهل بیت معصوم است خارج نشویم با استناد به احادیث ضعیف ..

نمی دانم...
خرداد ۱۵, ۱۴۰۰ ۰۴:۳۱

بعد از خواندن بیش از نیمی از نظرات، در شگفتم چرا برخی از افراد ادب را در برابر مخاطب خویش رعایت نمی کنند؟! حتی اگر با نظر وی موافق نیستند. (با بی احترامی که نمی شود حرف خود را به کرسی نشاند، حرف اگر حق باشد به دل می نشیند) بنده می خواهم از پاسخ های بسیار خوب و منطقی شما آقای علوی زاده تشکر کنم. همینطور بابت صبری که در این راه پیشه نهاده اید. اجرتان با خدا 🙂
(این پیام صرفا برای تشکر صادقانه ام بود؛ لطفا با ثبات قدم به گوشزد کردن کسایی که اندکی گرد و غبار روی قلبشان نشسته، ادامه دهید؛ انسانیم و نیازمند گوشزد. به شخصه احساس خجالت کردم از نحوه بیان در نظرات برخی دوستان که حتی مایلم از جانب آن ها عذرخواهی کنم، اگر همه ما مسلمان هستیم درست نیست با کسی که به وظیفه واجبش یعنی امر به معروف و نهی از منکر عمل می کند، نادرست سخن بگوییم) به امید لبخند بر لب شما دوستدار خدا. با تشکر

فریدون نی ریزی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
خرداد ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸

بسیاری موارد علمی وجود دارد که در احادیث نیست این دلیل بر اشتباه بودن و غلط بودن آن نیست بلکه به ما نرسیده پس چون راجع به سینما به ما توصیه ای از اهل بیت نرسیده مبنا بر ناثواب بودن باشد که سنگ روی سنگ بند نمیشود . عزیز دل موسیقی یک علم است که جنبه های معنوی بسیار دارد که اگر دست اهلش باشد ابزاری برای رسیدن به تعالی و توحید است و بیان عظمت پروردگار است و مانند هر علم دیگر که میتواند دست نا اهلش تبدیل به ابزار شیطانی شود . شما بالاتر از حصرت امام خمینی بت شکن دوران نیستید . امام (ره) پیش از انقلاب نطراتش راجع به این علم متفاوت با بعد از انقلاب است . علوم هدیه پروردگار است و کار شیطان اینکه از همین علوم بر علیه راه تقوی بشر استفاده کند . این دلیل بر رد کردن کل آن علم نیست . موسیقی در دست اهلش بهترین ابزار برای ارتباط با معنویات الهی است که شاید یک اثر موسیقیایی کار ساعتها سخنرانی را انجام دهد . برای مثال یکی از عبادات ذکر شده ما انگشتر عقیق است و امثالهم که ابزار هستند و علوم در اصل ابزار وصل به توحید است . اگر سطح ۰هار هستید که هستید از من بی سواد بشنو که باید تاریخ را دوباره خوانی کنی سبب بوجود آمدن سقیفه و ووو تا به الان که از دل تشیع انواع شیعه و انواع کار ناصواب موجود است اما تشیع تنها پر۰مدار اسلام ناب محمدی است نشود به بهانه خدمت ما خود جزو کسانی باشیم که به پیکره تشیع ضربه میزنیم و دست علوم را که ابزاری جهت تقویت این مذهب شریف که بر اساس عقلانیت عقل کل حضرت خاتم بنا شده کوتاه کنیم . لسیاری موارد موجود است که در روایات نیست دلیل بر نعوذوبلاه نا آگاهی اهل بیت نیست که آنها مشرف و آگاه بر همه علوم بشر هستند . اللهم عجل لولیک الفرج

نمی دانم...
خرداد ۱۵, ۱۴۰۰ ۰۲:۵۹

سلام خسته نباشید و ممنون از مطالبتون.
برای کسی که یک روز بدون موسیقی تصور نمیشه و خواننده های مورد علاقه اش را روزانه پیگیری می کند، چطور امکان ترک آن وجود دارد؟

محسن باقری
خرداد ۴, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴

سلام آقای سید محمد علوی من خودم دف میزنم و حتی در مدح امامان هم اشعاری میخونم و میزنم و خیلی حال خوبی بهم میده و به نظرم همه موسیقی حرام نیست موسیقی حرام هست که همراه با خوردن
مشروب و گناه باشه و حتی ما در هر جایی از ایران موسیقی هایی داریم که رقص محلی داره که مال سنت او منطقه هست و به نظرم خیلی جالبه و حرامی نیست و باعث شادی مردم میشه و ثواب هم دارن و به نظرم خود ائمه هم با شادی مخالف نیستن و نمیخوان مردم عروسیشون را بدون شادی برگزار کنن و به نظر شما اگر من مثلا زمان پیغمبر بودم و به ایشان میگفتم میخوام عروسی دخترتون و دامادتون دف بزنم و مجلس را گرم کنم مطمینم قبول میکردن و برام دعا میکردن باز هم اگر اشتباه میگم لطفا با منطق و دلیل بهم بگید
ممنون

علی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
دی ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۸

حاج آقا یک سوال موسیقی دو هزار سال پیش خیلی با موسیقی الان متفاوت.مثلا اشعار اون زمان ضد پیامبر بود ضد دین بود ضد خدا و برای مسائل کلیسه ای مثل عشق به جنس مخالف بود هرچند الان هم همچین کسایی هستند.ولی کسانی مثل حضرت سعدی ملوی حافظ اینا خب واقعا با استدلال محکمی ایمان مارو قوی میکردند و واقعا هم حق میگفتن آیا اینا هم میرتن جهنم؟یا مثلا اون زمان نواختن فقط برای مست کردن و تبلیغ کاروان بود.ولی الان متفاوت.حالا اگر مشکلی ندارین میتونم از یک سبک حرف بزنم که بنطرم شما مطمئن نه قطا ازش بیزارین .که حالاحرفی که رائفی پور درموردش زد متفاوت بود

علی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
دی ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۷

وهابیت هم همینطوری بوجود اومد آخه.اون زمان دیدشون بسته تر بود و اگر به سمت موسیقی میرفتن خیلی گمراه میشدند ولی دلیلی نداره الان یک کاری بد باشه که اون زمان بد بوده.بد برداشت نکنید ولی وهابیت تقریبا همچین مثلا میگه مثل پیامبر باید تو خیمه زندگی کنیم وگر نه سرمونو میزنن و ما مرتدیم.

ناشناس
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ ۰۱:۲۱

من یک سالو نیمه دارم ویولن می زنم
یعنی دارم گناه می کنم؟ 🙁

مرگ بر افراط
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ ۲۲:۱۸

مثلاً نماز بخونه که فایده برای دنیای ندارن اخروی الکی تمام

...
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۷

سلام.یک عده یاد گرفتن،هی هرچی میشه،انگ افراطی و داعش و .. میزن! اصلا خود کلمه افراطی و تفریط مال اسلام و مردمان با خداست. از بدی،پلیدی اینکه،مجبوره از کلمات خوب(دینی) برای خودش استفاده کنه! و نمی تونه بره سر اصل مطلب،چرا که کسی قبولش نمیکنه!
طالبان،القاعده،داعش،النصره و وهابیون و بهایی و باقیشون رو همه خود غربی به وجود اوردن،که دین رو بدنام کنن،که این کاملا مشخص و اسنادش هم بارها اعلام شده .
این احادیث هست! وجود داره! اما واقعیتش اینکه،اسلام سر قضیه،برده داری،هم نتونست سریع وارد عمل بشه،چرا که این امر زشت،تبدیل به یک عادت ریشه ای شده بود،و اگر قرار بود،از همان ابتدا با این امر مخالفت علنی بشه(اونم ۱۴۰۰ سال پیش!) اصلا معلوم نبود وضعیت چه طور بشه!(همین ۱۰۰ خورده ای سال پیش! امریکا رسما،نظام برده داری رو برداشت! زیادم دور نیست! اونوقت ۱۴۰۰ سال پیش اسلام میخواست این کار رو کنه!).. برای همین،هرچی میشد میگفت برو برده ازاد کن! تا فرهنگش به صورت ریشه در دل کنجاده بشه و از ریشه این امر زشت از بین بره و چهره واقعی و زشت این عمل در دل ها کاشته بشه! کما اینکه اگر همین اسلام نبوده! مطمعا تا به الان خیلی از مردم جهان رسما و علنا! جزو برده سرمایه داره بودن! (الانم مردمان کشورها تحت تصرف غربی ها! به نوعی برای نظام ها سرمایه ای دار غربی ها،نوکری میکنن!)
حالا قضیه موسیقی هم همینه. متاسفانه عده ای معتاد و عادت کردن به این نوع موسیقی ها! چون عادت به این نوع موسیقی حرام کرده اند! نمی تونن دنیا را بدون این موسیقی حرام (نه حلال) تصور کنن!
مومن تنها انسانی در عالم هستی،که ذهنش! پر از اهنگ و صدایی قشنگه! که اگر قرار بود به موسیقی تبدیل بشه! تمام دستگاه خراب میشدن! و قادر نبودن اون اهنگ رو به واقعیت تبدیل کنند! و این حس شیرین و زیبا رو بخاطره همنشینی با دوستش! خدا بدست اورده و بخاطره ذهن زیبایی که در انجام کار خیر داره و دست گرفتن داره! عبادت و بندگی خدا داره،این حس شیرین رو بدست اورده.
لذا بهترین موسیقی عالم هستی! قشنگ ترین موسیقی عالم هستی،در ذهن یک مومن است! اهنگ و موسیقی بعد از چند دقیقه و ده دقیقه و یک ساعت! حس معکوس به ذهن شخص منتقل میکند! و بعد از اینکه شخص اهنگ را شنید و بلند شد برود! تازه متوجه خلاء در ذهن و فکرش و روحش میشود!که با این اهنگ (حرام) به جانش افتاده..
مال مومن برعکسه! از یک عمل خوب! به یک عمل خوب! هی رشد هی رشد! هی پیشرفت در زندگی! هی جلو رفتن! زندگیش کامل برد برد ! توقف در کار نیست..رشد اونم نه رشد معمولی،بلکه رشد که دائم نوع ان عوض تر میشود و زاویه جدیدتری را می ببیند و درک میکنند! در حالی که در گذشته نمی توانست اصلا اون حس را درک کنند!
دنیا پرستان! همیشه توخالی هستن! مسائل گناه الود را با زیباترین شکل ممکن نمایش میدهند! اما خلاء روحی و روانی حاصل گناه رو نمی توانند زیبا جلوه بدهند! و همین باعث بی تابی بیشترشان میشون و حرکت به گناهی بدتر از روز قبل!
یک اقا پسر و دختر، بزرگ!(روحی) کم سن و سال مثلا ۷ و ۸ ساله که فطرتش و حیاش رو پاک نگه داشته! رو زندگیش رو ببینید! انسان لذت می ببره از این همه روحیه !دائم در حال خنده! دائم در حال کنجکاویی ها شیرین! به محض اینکه به گناهی دعوت میشون! با عصبانیت از او دور میشن! ..(مثل همین اهنگ ها) چرا که ریتم زندگیشون سر جاشون .. نیازی به این چیزها نداره! خودشون الماس درونشون رو کشف کردن.. مگه دیونه که بیان اهن پاره چرکی کثیف دیگران رو خریداری کنن!
تویه شعرش میگه! من برات می میرم و عاشق و ..! خوب برو بمیر ثابت کن!(ناقلو!) حالا جالبیش اینجاست که خدا در قران می فرمایید،روز قیامت از خدا درخواست میکنن(اهل جهنم) که این ادم های که باعث شدن ما به جهنم بی افتیم! رو بدید تا زیر دست،پای،مشت خود بی اندازیم! (همونایی که تویه عاشقش بودن! بخاطره گناه میکردن! بخاطره نماز رو ترک کردن! بخاطره قید همه چیز رو زدن! همونا..! )
لذا اهنگ ها حرام اصل مسئله شون شهوت عشق،شهوت جنسی،شهوت عیاشی و سوء استفاده کردن از حس شهوانی درونی انسان هاست.
چطور ممکنه کسی واقعا ادم خوبی،باشه،پدر،مادر،و همه کسانی که براش فداکاری کردن! رو به اندازه کسی که از ظاهرش!(ارایش شده! لباس چسبون، و ..) دوست نداشته باشه! مطمعا همه این شهوته! اصلا ما چیزی به اسم عشق برای ادم ها نداریم! ما فقط یک عشق داریم،اون برای خداست(کسی باید دنیامون رو بخاطره اون محدود کنیم و هرچی اون دوست داشت رو ما دوست داشته باشیم) باقی رو باید در حد دوست داشتن،دوست داشته باشیم! دوست داشتن منطقی!شخصی خوبی داره! در کنارش خسته و مشکلات رو حل کردیم و به هم دیگر کمک کردیم و … باعث شده همدیگر رو دوست داشته باشیم (حالا هر این شخص مورد علاقه می تونه هرکسی باشه) .
پس اینا همه نشون دهند اینکه،همه میدونن که اصلا کار این خواننده ها شهوت ران! پر از تناقضه! پر از لودگی و سبک سری! پر از مسائل کاملا غیرمنطقی! پر از تکبر و خود خواهی!

هدف نهایی یک کافر،منافق و .. جذب و عقد همه زنان کره زمینه! لذت بیشتر مسائل شهوانی و جنسی .. (البته اگر بتونه! شرایطش مهیا باشه).(یا زنان فسادی که میخواهند همه مردان عالم فریفیته او شوند!)
پس اگر ابزار باشد،که باعث شود این جذب بیشتر صورت بگیرد،حتما از ان استفاده خواهند کرد .

کاربران ناشناس
فروردین ۶, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۱

نمیدونم واقعا چی‌ بگم
فقط متاسفم
جاهایی که موسیقی به نفعتونه خوبه
ولی جایی که خوب نباشه پای اینو می کشید وسط

یوسف
پاسخ به  کاربران ناشناس
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۸

خوب میشه بگی چه جا هایی به نفع شونه؟

علی
اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶

سلام مطالب خوبی هست من خیلی از این مطالب خوشم امده ممنونم از کسی که این مطالب نوشته

مهدی
اسفند ۸, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۵

بسم الله الرحیمن الرحیم
علم پزشکی بیش از هر زمانی پیشرفت کرده و سطح رفاه مردم نیز نسبت به دوره های زمانی دیگر بالاتر رفته اما اگه بخواهیم فقط به کشور های توسعه یافته که از نظر ساختار پزشکی صاحب سبک هستند یه نگاهی بندازیم میبینیم که مردمان انها از نظر روانی جزئ مریض ترین انسان های روزگار ما هستند در بدن انسان دو سلسله اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک وجود داره که اگه بخواهیم ساده تر بیان کنیم مثل گاز و ترمز بدن عمل میکنند اما باید بدونیم که یکسری موارد اون ها رو از حد اعتدال خارج میکنه و موجب عدم تعادل روانی برای فرد میشه حالت جنب یکی از اون هاست اما مورد دیگه ای که بدن رو بار ها از شرایط طبیعی خودش دور میکنه موسیقیه و دلکش ترین موسیقی ها بیشترین اثرات رو سوئ دارند باید بهتون بگم که مقالات و اعتراضات زیادی حتی در امریکا برا جلو گیری از این بلا همگیر از معتبر ترین دانشگاه های این کشور به چاپ رسیده اما صاحبان سرمایه و کمپانی های بزرگ نمیگذارند که یکی از پر سود ترین تجارت هاشون با خطر روبه رو بشه لذا اقدام به بایکوت اساتید دانشگاهی خودشون و کشور های دیگه میکنند الاایحال باید گفت که امن ترین راه برای داشتن یه زندگی ساده رفاه و ارامش روحی به دست نمیاد مگر با دنبال کردن سبک زندگی ای که اهل بیت سلام الله علیهم برای ما به ارث گذاشتند امیدوارم که مطالب مذکور مفیدواقع بشه .
والسلام علیکم

وحید
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵

کسانی که روی حرف امام معصوم و برگزیدگان الهی حرف میزنند به حجتهای الهی کفر ورزیده اند

کاربران ناشناس
اسفند ۲, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۹

لعنت به کسانی که روی کلام امام معصوم وبرگزیدگان الهی حرف میزنند
لعنتی خار کننده

علیرضا
بهمن ۲۹, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۴

سلام.بیشتر احادیثی که تا الان راجب اهل بیت و پیامبر خوندم بسیار تامل برانگیز بودن…نویسنده ها و روانشناس های زیادی هم هستند که نوشته های اونهارو خوندم اما بنا به دلایل مختلف معمولا هیچکدوم به پختگیِ احادیث نیستن…یک حدیث از امام علی هست که خطاب به خداوند میگه:الهى! همین عزّت مرا بس که بنده تو هستم و همین افتخار مرا بس که تو خداوندگار من هستى….مومن وقتی که خودش رو مخلص خدا میکنه این عزت رو حس میکنه طوریکه اگر همه مردم دنیا به فکر دسیسه چینی برای اون فرد باشند به واسطه ی احترامی که پیش خدا بدست آورده هیچوقت احساس حقارت و پستی نمیکنه…اینها تجربه های خودم هستن و معتقدم بسیاری از احادیث و همچنین آیات قران خیلی فراتر از درک ما انسانها هستند.چراکه آیه ها از طرف ذاتِ بی همتایی نازل شده که خودش رو آگاه به همه ی علوم معرفی کرده که هرچقدر اخلاص ما در عبادت بیشتر میشه به توصیف ناپذیری این ذات بیشتر پیِ میبریم و نیاز به توضیح نداره که درک و علم ما انسانها چقدر محدوده… و به قول شمس تبریزی،میشه آیه هارو از لحاظ معنایی در چهارلایه بررسی کرد که پیشنهاد میکنم راجبش در گوگل یا کتاب “ملت عشق”جستجو کنین.من آهنگهای زیادی رو شنیدم در سبک ها و محتواهای مختلف…آهنگهایی رو با علاقه گوش میدادم که پر از الفاظ رکیک و زشت بودن،اما به هرحال این هم جزء مراحل تکامل من بود مثل تمام موجودات دیگه و درحال حاضر هم اذیت میشم که بخوام اون اهنگهای بی ادبانه رو دوباره بشنوم اما تمایل ما نوجوونا برای شنیدن این اهنگ ها قابل درکه و بهتره که قدم به قدم خودمون به درک بالایی راجب این مسائل برسیم که لازمه اش دینداریه و مخلصِ خدا شدن …حرف برای گفتن زیاده اما اینهارو گفتم که مقدمه ای بشه برای حرف های آخر!به قول یک هنرمند عزیزمون:موسیقی یا تیمور لنگ؟گیتار یا شیپور جنگ؟.هم موسیقی و محتوایی که خواننده ارائه میده و هم احادیث معصومین بسیار جای تحلیل و مخصوصا تفکرِ همراه با علم در زمینه های مختلف داره.اما نصیحت من به شمایی که این متن رو میخونین: درسته که علوم تجربی و قوانین کشف شده در طول زمان دستخوش تغییر و اصلاح میشن(به دلیل نظامِ پیچیده ی حاکم بر هستی)،اما علم و دانش باید بر مذهب حکمفرمایی کنه، البته باید یادمون باشه که علم نباید به شواهد تجربی و بَصَری محدود بشه چراکه خداوند از عالم پنهان هم خبر داده!تعصُّب یکی از مهم ترین عوامل ایجاد اختلاف بین مذهبیون و دانشمندان بوده وهست!چیزی که مانع رشد و پیشرفت و رسیدن به حقایق میشه!اگر قرار باشه با این برداشت های فوق العاده سطحی از احادیث زندگی کنیم که خیلی چیزا حرام محسوب میشن و اون موقع اصلا آرزو میکردیم که ای کاش به این دنیا نمیومدیم!!!ای کاش درک کنین که موسیقی هم جلوه ای باشکوه از دانش و شگفتی قدرتِ خداست…

M
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مرداد ۲۱, ۱۴۰۰ ۰۳:۰۸

ببخشید گوش دادن به آهنگ غمگین هم گناهه؟

حمید
بهمن ۱۳, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۸

لعنت خدا به ادمین و کسی که این ها رو نوشته خدا لعنتت میکنه و در آخرت دروغ گو ها عذاب میکشند

حسین
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵

موسیقی جان جهان است

سجاد
پاسخ به  حسین
بهمن ۴, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۵

گوش کن ببینیم به کجا میرسی

حسین
دی ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳

موسیقب تنها زبانی است که دروغی درآن نیست

سجاد
پاسخ به  حسین
بهمن ۴, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶

یعنی سخن خدا و کلام ائمه رو کنار گذاشتی؟

فردایی میاد و این روزا رو به یادت میندازه
خدا همه مونو هدایت کنه…

سید محمد طاهری
دی ۲۱, ۱۳۹۹ ۰۵:۴۴

از نظر علم زیست شناسی و همچنین نویز شناسی و مهندسی برق این موارد کاملا غیر علمی هستند . شما سید گرامی چگونه به مطلبی که علمی به آن ندارید مرحبا میگویید؟ آیا شما از زیست شناسی و مهندسی برق سر رشته دارید ؟؟ چرا درمورد بحق علمی که ان را نمیدانید نظر میدهید ؟ برادر من خودتان را اصلاح کنید این راهش نیست

یوسف
پاسخ به  سید محمد طاهری
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۲

خوب سید علم نداره بعد تو علم داری پرفوسور

عاطفه
پاسخ به  سید محمد طاهری
خرداد ۷, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۲

چه ربطی به علم برق داره فکر کنید بعد صحبت کنید

عارف
دی ۹, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۷

سلام من اقای الهه قمشه ای رو بیشتر از شما قبول دارم فقط همین
شما خودتون رو بیشتر از ایشان قبول دارین چون این حرف شما تفسیره قران است ن حرف خدا و قران… اگر در بحث تحقیق هم باشه من حرفی از دکتر قمشه بنا بر این روایت نشنیدم… قران تحریف نشده است ولی کسی نمیتونه بگه سخنان پیامبر ب عنوان روایات تحریف شده نیستند…

رهگذر..
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
مهر ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۵

سلام خسته نباشید…حرف شما صحیح است اما با عرض پوزش خدمت شما من خودم خیلی جاها سخنان اهل بیت رو خوندم که بعد فهمیدم کامل نبوده و حضرت چیز دیگری گفتند و یه عده به نفع خودشون یا از سر دشمنی که با دین دارند تحریف میکنن، که البته تو این دوره زمونه تحریف کردن خیلی راحت شده

علی
دی ۲, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۶

سلام علیکم دوستان عزیز

متعصفانه اخوند ها رو به موسیقی آورده اند و در صفحات مجازی کلیپ های خود شان با موسیقی میگذارند و ما وظیفه داریم از چنین علمای شیطانی حتی اگر آیت الله باشد بر جذر باشیم. یکی و خلص موسیقی حرام است ( شنیدن، خرید و فروش )

علی
مهر ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱

با سلام وخسته نباشید خدمت شما
خواهشا به من بگید این همه آهنگ های عشق و عاشقی که هست اعم از حلال وغیر حلالش آیا لهو هستند یا نه یک کلام منو راحت کنین میخوام تکلیف خودمو با آهنک روشن کنم
به نظر خودم این آهنگای عاشقیواقعا لهو و عبث انن نظر شما چیه

علی
مرداد ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲

سلام‌.لطفا حدیث رو که فرموده:«سه چیز باعث قساوت قلب میشود» رو کامل بگید که استفاده کنیم.و اگر میشه،یک مطلب جامع راجع به قساوت قلب تهیه کنید.یاعلی(ع) امیرالمومنین مدد.

مسلم
مرداد ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴

کسی خدمت امام معصوم آمد و گفت من وسایل موسیقی دارم و در مورد آنها کسب تکلیف کرد. امام فرمود مادامی که به عصیان نینجامد اشکالی ندارد. این روایت نص بر عدم حرمت است و هیچ اشکالی بر آن وارد نمی شود. رهبری تصریح کرد که باید روایات غنا را در چارچوب آیات بررسی کرد که متاسفانه این بیانات رهبری در رسانه ها منتشر نشده است.

خلج
پاسخ به  مسلم
بهمن ۴, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۲

بر فرض که حدیث از منبع درستی نقل شده باشد ، باید دید هدف از داشتن وسیله چیست ، ممکن است یک نفر برای دکور خانه وسیله را نگهداری کند مثل وسایل نوستالژی و قدیمی… از آنجایی که نگهداشتن آن هیچ خیری نمیرساند ، پس صرف زمان ، هزینه و یا هر سرمایه دیگری بیهوده و لهو است و طبق آیه زیر آن شخص از زیانکاران میباشد
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً؛ آیا شما را به زیانکارترین افراد از نظر کار و کوشش آگاه سازم؟ آنان کسانی هستند که کار و کوشش آنها در این جهان، بی نتیجه گردیده و تلف شده است و آنان تصور می کنند که کار نیک و تجارت پرسودی انجام می دهند»کهف(۱۸) آیه ۱۰۳ و ۱۰۴

me
تیر ۲۷, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸

از نظر علم سیگنال یه چیز جالبی درباره تفاوت صدای طبیعت و صدای موسیقی هست اینکه که طبق قضیه حد مرکزی صدای طبیعت نویز سفید هست اما صدای موسیقی نویز رنگی هست این دو چند تا فرق اساسی دارند:

اولیش اینه که میانگین نویز سفید صفر هست اما نویز رنگی معمولا غیر صفر هست یعنی اگر تمام نت های صدای نویز سفید رو با هم جمع بزنی به صفر میرسی (انگار که بی تاثیره) اما نویز رنگی به یک عدد معمولا غیر صفر میرسه

و دومیش این که نویز سفید کاملا تصادفی هست و نمیشه بین زمان های مختلفش ارتباطی برقرار کرد اما در مورد نویز رنگی میشه به همین خاطر هم هست که شما میتونی نت بعدی موسیقی رو حدس بزنی اما نت بعد صدا آبشار رو نمی تونی!

نکته ۳ سیستم شبکه عصبی مغز انسان اینطور هست که نورون ها مدام از حواس پنجگانه که یکیش شنوایی هست پالس دریافت می کنند وقتی به اندازه کافی اشباع شدند خودشون یک پالس به نورون بعدی میفرستند و اون نورن هم تا قبل از اشباع شدنش کاری نمیکنه و بعد از اون پالس میفرسته به نورون بعدی و این چرخه همواره ادامه داره که منجر میشه به حرکت و تفکر و زندگی و چیزی که ما هستیم

تا این جا هرچه که بود از نظر علمی ثابت شده هست اما بعدش نظریه ای هست که خودم ارائه میکنم:

۱.با توجه به گفته های قبلی به نظر میرسه نویز سفید نمیتونه باعث اشباع نورون بشه چون میانگینش صفر هست و مثلا اگر تو یک لحظه پتانسیل رو بالا ببره تو لحظه بعد میاره پایین و اثرش خنثی میشه اما موسیقی می تونه مدام پتانسیل رو بالا ببره و با اشباع کردن نورون داخل مغز سیگنال ایجاد کنه

۲. فرضا اگر نویز سفید تونست داخل مغز پالس و سیگنال ایجاد کنه اون پالس هیچ ریتم و الگویی نداره و کاملا تصادفی هست و با نویز سفید داخلی مغز هیچ تفاوتی نداره انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده! اما نویز رنگی وقتی وارد مغز میشه چیز جدیدی هست که قبلا نبوده از طرفی دارای الگو و ریتم هست و قابل تحلیل هست برای مغز

۳. سیگنال های ایجاد شده داخل مغز قطعا بر عملکردش تاثیر میگذارن شاید به همین خاطر هست که انسان تمایل به رقص با ریتم موسیقی داره!
چون با همون ریتم داره داخل مغز سیگنال تولید میشه و خصوصا در شدت های زیاد نهایتا این سیگنال داره به تمام اعضای بدن میرسه! مثلا ماهیچه دست شما با ریتم موسیقی سیگنال باز بسته شدن دریافت میکنه! بد تر از اون تپش قلب شما! به همین خاطر هم مجبور میشید تو اون لحظات برای جلوگیری از رقصیدنتون تلاش کنید! در واقع مغز مجبور میشه برای خنثی کردن این اثر سیگنال معکوسش رو تولید کنه! یعنی باید دقیق موسیقی رو یاد بگیره و بتونه پیشبینی کنه تا بتونه معکوسش رو تولید کنه! پس حالا تو سر شما دو تا موسیقی پخش میشه! یکی از بیرون و یکی از داخل! و وقتی موسیقی خارجی قطع میشه داخلی هنوز داره تو سرتون پخش میشه! و اینجاست که دوباره باهاش ریتم میگیرد و میخونید! تا دوباره مغز به نرمال خودش برگرده!

غیر از این میبینیم که سازنده موسیقی تونست داخل مغز شما (با اون کیفت اسفباری که ذکر شد) سیگنال تولید کنه پس یعنی در واقع آهنگساز بدون این که خودش بدونه یک چیزی به ذهن شما تزریق کرده که حتی خودشم نمیدونه چی هست!

پس شاید یک روز کسی بتونه با همین صدا افراد رو کاملا کنترل کنه! کما این که افسانه هایی هم هست در این باره مثل افسانه مرد فلوت زن و از قدیم گفتند تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها!

در کل اثبات این نظریه نیاز به کار پژوهشی داره ولی مطمئنم کسانی که موسیقی گوش دادند چیزایی که گفتم رو با گوشت و پوست و خونشون قبلا حس کردند و نیازی به اثبات ندارند!

خیلی عجیب شد وقتی شروع کردم فکر نمیکردم به اینجا ختم بشه خودم هم تعجب کردم! در هر صورت امیدوارم که مفید واقع بشه

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۲

سلام حاج اقا
پدر و مادر من در خانه موسیقی پخش میکنند و به حرام بودن ان بی محلی می کنند ایا من که به موسیقی گوش نمیدهم ایا برای من هم گناه حساب می شود

462
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x