حرمت قمار در قرآن
حرمت خمر و میسر
یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما. [۱]
درباره شراب و قمار از تو مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ و سودهایى براى مردم است و [لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است.
حرمت ازلام و قرعه
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَ الدَّمُ … وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأَزْلَامِ. [۲]
بر شما حرام شده است: مردار و خون … و نیز قسمت کردن شما [چیزى را] به وسیله تیرهاى قرعه(که برای قمار استفاده می شده).
شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلید [و] از عمل شیطانند
یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا إنَّما الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الأَنْصابُ وَ الأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ* إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنِ ذِکْرِ اللّهِ وَ عَنِ الصَّلَاهِ فَهَلْ أَنْتُم مُنْتَهُونَ. [۳]
«اى کسانى که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلید [و] از عمل شیطانند. پس از آنها دورى گزینید، باشد که رستگار شوید. همانا شیطان مى خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنى و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس آیا شما دست بر مى دارید؟»
خوردن مال به باطل
و لا تَأْکُلُوا أموالَکُم بَینَکُم بالباطِلِ[۴]»
«و اموالتان را میان خود به ناروا مخورید»
تفسیر میسر
الإمامُ الباقرُ علیه السلام: لمّا أنزلَ اللّهُ عزّ و جلّ على رسولِ اللّه صلى الله علیه و آله: «انّما الخَمرُ و المَیسِرُ» قیلَ: یا رسولَ اللّهِ، مَا المَیسِرُ؟ قال: کُلُّ ما تُقُومِرَ بهِ حتَّى الکِعابُ و الجَوزُ.قیلَ: فما الأنصابُ؟ قالَ: ما ذَبَحُوهُ لآِلِهَتِهم. قیلَ: فما الأزلامُ؟ قالَ: قِداحُهُم التی یَستَقسِمُونَ بها[۵].
هنگامى که خداوند آیه «انّما الخمر و المیسر» را بر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله نازل کرد از ایشان درباره میسر پرسیدند، حضرت فرمود: هر چیزى، حتى تاسهاى تخته نَرد و گردو، که با آن برد و باخت شود. عرض شد: «انصاب» چیست؟ فرمود: آنچه براى خدایانشان ذبح مىکردند. عرض شد: «ازلام» چیست؟ فرمود: تیرهایى که به وسیله آنها، قرعه مى انداختند.
الإمامُ علیٌّ علیه السلام: کُلَّما ألهى عن ذِکرِ اللّهِ فهُو مِن المَیسِرِ.
هر چیزى که از یاد خدا غافل گرداند، آن چیز در شمار مَیْسِر است.[۶]
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: إنَّ الشَّطرَنجَ و النَّردَ و أربَعهَ عَشرَ و کُلَّ ما قُومِرَ علَیهِ مِنها فهُو مَیسِرٌ. [۷]
شطرنج و نرد و سه پر (سه در) و هر چیز دیگرى که با آنها برد و باخت شود، مَیْسِر است.
تفسیر خوردن مال به باطل
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام فی قولِهِ تعالى: «و لا تَأْکُلُوا أموالَکُم بَینَکُم بالباطِلِ[۸]»: کانَت قُرَیشٌ تُقامِرُ الرجُلَ بأهلِهِ و مالِهِ، فَنَهاهُمُ اللّهُعَزَّ و جلَّ عَن ذلکَ.[۹]
امام صادق علیه السلام درباره آیه «و اموالتان را میان خود به ناروا مخورید» فرمود: قریش بر سر زن و مال خود با یکدیگر قمار مى زدند و خداوند عزّ و جلّ آنها را ازاین کار نهى فرمود.
[۱] . البقره: ۲۱۹.
[۲] . المائده: ۳.
[۳] . المائده: ۹۰ و ۹۱.
[۴] . النساء: ۲۹.
[۵] . میزان الحکمه حدیث:۱۷۲۱۸.
[۶] . میزان الحکمه حدیث:۱۷۲۱۷.
[۷] . میزان الحکمه حدیث:۱۷۲۲۴.
[۸] . النساء: ۲۹.
[۹] . میزان الحکمه حدیث:۱۷۲۲۲.
برای دیدن مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید