Take a fresh look at your lifestyle.

حکم نزدیکی کردن با حیوان

13 54,933
سوال

اگر کسی با حیوانات مقاربت کند حکم او چیست و آیا کناهش قابل بخشودن است و احادیث در این باره چگونه است و برای توبه چکاری باید بکند؟

پاسخ:
رسول اکرم صلی الله علیه و آله در مورد این فرد فرمودند :
مَلعُونٌ مَن نَکَحَ بَهِیمَهً. 
هر فردى که با حیوانى آمیزش کند ، مورد لعن خداوند متعال است. (الکافى ، ج ۵ ، ص ۵۴۱ ، ح ۵ ؛ وسائل الشیعه ، ج ۲۰ ، ص ۳۴۹ .)

و اما حکم شرعی شخصی که با حیوان مقاربت کند و همچنین حکم حیوان وطی شده بدین شرح است:

حکم نزدیکی با حیوانات حیوانات مکروه گوشت مانند اسب، قاطر و الاغ
[مسأله ۲۶۳۱] خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید حرام می‏شوند و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند. (۱) (اراکی): و باید قیمت آن را به عنوان غرامت به صاحب آنها بپردازند ..
(خوئی)، (گلپایگانی)، (تبریزی)، (صافی)، (نوری): خود و نسلشان حرام می‏شوند و بول و سرگین آنها نجس می‏شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر وطی کننده لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد.
(سیستانی): گوشت آنها حرام می‏شود، و همچنین شیر آنها و نسل بعد از وطی آنها بنا بر احتیاط واجب، و بول و سرگین آنها نجس می‏شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر واطی اگر صاحبش نباشد، لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد و پولی که از فروشش بدست می‏آید برای واطی است.
(زنجانی): حرام نمی‏شوند، ولی باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگری که وضعیت این حیوان را نمی‏دانند، بفروشند. با عمل زشت وطی، حیوان از ملک مالکش خارج نمی‏شود، بلکه نزدیکی کننده که مالک حیوان نیست، باید هر مقداری که در اثر بیرون بردن و فروختن این حیوان به مالک ضرر زده است، جبران نماید.

نزدیکی با حیوانات حلال گوشت مثل گاو، شتر و گوسفند
[مسأله ۲۶۳۲ ] اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس می‏شود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده پول آن را به صاحبش بدهد بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام می‏شود. [۱]


اما راه حل این کار فقط توبه است و کسی که توبه کند مسلما خداوند او را می بخشد، در اینجا مطالبی را در مورد توبه خدمتتان عرض می کنیم: همان طور که از آیات قرآن استفاده میشود:

«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحاً عَسی‏ رَبُّکُمْ أَنْ یکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیئاتِکُمْ وَ یدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ….»

ای کسانی که ایمان آورده‏ اید بازگشت نمائید بسوی خدا و توبه کنید توبه خالص شاید پروردگار شما بپوشاند گناهان شما را و داخل گرداند شما را در بهشتهایی که از زیر درختهای آن نهرها جریان دارد در آن روزی که خداوند خجل نکند پیمبر و آن کسانی را که ایمان آورده ‏اند و نور آنها از جلو آنان و از طرف راستشان میرود و مؤمنین گویند پروردگار ما تمام کن نور ما را (و ما را بکمال برسان) و ما را بیامرز (از ظلمت گناه پاک گردان) زیرا که تو بر هر چیزی توانایی. [۲]
توبه دری از درهای رحمت الهی است که خداوند مهربان آن را بر روی همه گناه کاران گشوده است و آنان را دعوت کرده تا از این در به دریای بی کران رحمتش وارد شوند.بنا براین نخستین گام برای نجات از گناه، توبه است.
حقیقت” توبه” ندامت و پشیمانی از گناه است که لازمه آن تصمیم بر ترک در آینده است، و اگر کاری بوده که قابل جبران است در صدد جبران برآید. گفتن استغفار نیز بیانگر همین معنی است، و به این ترتیب ارکان توبه را می‏توان در پنج چیز خلاصه کرد:” ترک گناه- ندامت-تصمیم بر ترک در آینده- جبران گذشته- استغفار).[۳] حداقل توبه استغفار به زبان، و اراده بر عدم بازگشت به گناه، در بقیه زندگی و جبران حقوق الناس، یا وظایف ترک شده الهی است.[۴]


[۱] . توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص: ۶۰۰.
[۲] . تحریم: آیه ۸ .
[۳] . تفسیر نمونه، ج۲۹، ص: ۲۹۰.
[۴] . برگرفته از پایگاه حوزه۶۸۶۹-۱۶۸۶۹-۱.
۴ ۵ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1136

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۰

اگر با گوسفندی نزدیکی انجام شود و آن گوسفند در همان ایام به قصاب فروخته شود و دیگر در دسترس نباشد، واطی چه حکمی دارد؟

دارابی
فروردین ۳۱, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۳

اگرکسی مثلا با یک گاو اصلا دخول نکند ولی با او ملعبه نماید تا انزال صورت گیرد بازهم آن حیوان نجس میشود؟

کریمی
خرداد ۴, ۱۴۰۱ ۱۳:۰۳

سؤال
چرا
در وطی کردن حیوان حلال گوشت، حرام گوشت میشود

...
تیر ۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲

سلام.به نظر من بهتر است،مدیریت،پیام افراد پرسش کننده را مخفی کند.(بخصوص که برخی از اسم دین و مذهب هم اورده اند) و بعد پایین مطلب به صورت صحیح و اصولی (اشاره نزدیک ،نه خود منکر) را بیان کند،که خود همین پرسش باعث انواع سوء استفاده و منکرها دیگر نشود. ضمن اینکه ۱۷ سالگی که کاربر گفتن،سن بسیار بالایی است! و شخص به خوبی به اعمال و کار خود اگاهی داشته. مگر اینکه این شخص حاضر بوده جلویی عموم و مردم شهر چنین کار را انجام دهد! اگر پاسخ خیر است! پس عقلش سرجایش بوده و میدانسته که اشتباه است!
من به شخصه وقتی ۶ و ۷ و ۸ و ۹ ساله(بخصوص ۸ و ۹ سالگی) وقتی نماز نمی خواندم،میدانستن با این کار به جهنم میروم و کار زشت است و بسیار هم ناراحت بودم! بنظرم خود قطعا ان کارها گناه بوده و باید هم جبران کنم!(اونم اساسی بسیار درجه بالا!) و دیگران رو از این راه منع کنم و بگم سن شروع نماز همان چیزی که احادیث گفته ۶ و ۷ سالگی به بعد نیاز انسانه به خداست.زندگی انسان بدون نماز،در هر سنی باشد! سیاهی در سیاهی و تاریکی در تاریکی بسیار عمیق و زجر اور است! ما نمی تونیم بدون خدا لحظه زندگی کنیم.این مایه تاسف که عالم ها دینی و انسان ها دینی،کاری نمی کنن که افراد از سن کم (زمان تشخیص حق و باطل) شروع به نماز خواندن و عمل به قران و حرکت به سمت خدا کنند! تا بعد در این گفتاری ها که عده ای ان را بیان کردن،گرفتار بشن! ..

حسین
تیر ۴, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴

من در نوجوانی شاهد این گناه از سمت دوستانم که روستایی بودن؛ بودم.
خداروشکر در دامشون نیفتادم ولی بسیاری از اونها اصلا با احکام این گناه آشنا نبودن. چندی پیش یکی از اون افراد که آدم مذهبی ای هم شده و الان حدود چهل سال داره از من پرسید که ” نمیدانم با گوسفند یا گاو فردی که در بچگی با آن وطی کردم چه کنم؟ چگونه به صاحب او بگویم که من این کار را کرده ام؟ من آن موقع شانزده و هفده سال بیشتر نداشتم ولب الان چهل ساله ام و متاهلم و بچه دارم با آبرویم چه کنم؟ چگونه گوسفند یا گاوی را که ممکن است نسل آن به هزارتا رسیده باشد پیدا کنم و بسوزانم؟ آیا با این وضعیت گناهان من بخشوده خواهد شد یا نه؟”

این بنده خدا بشدت گرفتار بود. واقعیتش جوابی برا سوالاش نداشتم. ممنون میشم پاسخ جامعی بهم بدین تا امثال این بنده خدارو که میشناسم مطلع کنم.

کاربران ناشناس
پاسخ به  حسین
شهریور ۲, ۱۴۰۰ ۰۲:۲۵

هیچی

...
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۲

اگر کسی تا قبل از خطنه گاه دخول کند در حیوان حکمش چیست؟

M
پاسخ به  ...
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۳

فکر کنم تا قبل از خط خطنه مشلی نباشه ولی مطمعن نیستم

یبلتق
پاسخ به  M
مهر ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۲:۲۲

اوکی

13
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x