Take a fresh look at your lifestyle.

احادیثی درباره نگهداری از سگ در خانه

54 32,416

 

کراهت شدید نگهداری سگ در منزل

کراهت نماز خواندن در خانه ای که سگ باشد

عدم ورود ملائکه به خانه ای که در آن سگ باشد

کم شدن ثواب اعمال کسی که در خانه سگ دارد

جواز نگهداری سگ شکاری و سگ گلّه با شرائط خاص

 

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است.[۱] بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. (البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.)

در بعضی از روایات آمده است که خانه ای که در آن سگ است، ملائکه وارد نمی شوند. این کراهت سبب می شود که حتی نماز خواندن در چنین خانه ای مکروه باشد.[۲] ما در اینجا به بیان برخی از روایاتی که به نحوی بر کراهت نگهداری سگ در خانه اشاره دارند، می پردازیم:

کراهت شدید نگهداری سگ در منزل

۱- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع): قَالَ یُکْرَهُ أَنْ یَکُونَ فِی دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکَلْبُ.[۳]

امام صادق(ع) فرمود: ناپسند است در خانه مرد مسلمان سگ باشد.

 

کراهت نماز خواندن در خانه ای که سگ باشد

۲- وَ قَالَ الصَّادِقُ(ع): لَا تُصَلِّ فِی دَارٍ فِیهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ یَکُونَ کَلْبَ صَیْدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکَه لَا تَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ تَمَاثِیلُ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِی آنِیَه.[۴]

امام صادق(ع) فرمود: نماز مگذار در خانه ای که در آن سگ است مگر اینکه سگ صید باشد، و دربی برویش بسته شود ، در این صورت اشکالی ندارد …

عدم ورود ملائکه به خانه ای که در آن سگ باشد

۳- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَتَانِی فَقَالَ إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِکَه لَا نَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ وَ لَا إِنَاءٌ یُبَالُ فِیه‏.[۵]

پیامبر اسلام(ص) فرمود: همانا جبرئیل بر من وارد شد و گفت: ما ملائکه بر خانه ای که در آن سگ و مجسمه و ظرفی که در آن ادرار می کنند، وجود دارد، داخل نمی شویم.

۴- عَن أَبِی رَافِع قَالَ: جَاءَ جِبرَئِیل إِلَى النَبِی(ص) فَاستَأذَن عَلَیهِ- فَأذن لَهُ، فأبطأ، فأخذ رِدَاءَه فَخرجَ- فَقَالَ: قَد أذنا لَکَ- قَالَ: أَجل وَ لَکنا لا ندخل بَیتَاً فیه کَلب و لا صوره- فَنظروا فإذا فِی بَعضِ بُیُوتِهِم جرو-.[۶]

از ابى رافع نقل‏ کرده‏اند که گفت: جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد، و اجازه ورود خواست، رسول خدا(ص) به وى اجازه داد، اما جبرئیل وارد نشد، ناگزیر رسول خدا(ص) رداى خود را گرفت و بیرون شد و فرمود: ما به تو اجازه ورود دادیم؟ جبرئیل گفت: بله، و لیکن ما فرشتگان به خانه‏اى که در آن سگ و یا مجسمه باشد داخل نمى‏شویم. رسول خدا(ص)- که گویا تا آن لحظه از وجود سگ در خانه خبر نداشت- نظر کرد و دید که در بعضى از مرافق خانه ایشان توله سگى وارد شده.[۷]

کم شدن ثواب اعمال کسی که در خانه سگ دارد

۵- عَنْ زُرَارَه عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ یَتَّخِذُ کَلْباً إِلَّا نَقَصَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ عَمَلِ صَاحِبِهِ قِیرَاطٌ.[۸]

زراره از امام صادق(ع) نقل می کند: کسی سگی را نگهداری نمی کند مگر اینکه هر روز از عمل او کاسته می شود.

جواز نگهداری سگ شکاری و سگ گلّه با شرائط خاص

۶- قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع): لَا خَیْرَ فِی الْکَلْبِ‏ إِلَّا کَلْبَ الصَّیْدِ أَوْ کَلْبَ مَاشِیَه.[۹]

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: خیری در نگهداری سگ نیست، به جز سگ شکاری و سگ گلّه.

۷- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: لَا تُمْسِکْ کَلْبَ الصَّیْدِ فِی الدَّارِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ بَابٌ.[۱۰]

امام صادق(ع) فرمود: سگ شکاری را در خانه‌ات نگهداری مکن مگر اینکه بین تو و او دربی باشد.(محل زندگی او جدا باشد)

نتیجه:

از مجموع روایات استفاده می شود که نگهداری سگهای مفید مثل سگ نگهبان، با وجود اینکه کراهت ندارد،[۱۱] امّا بهتر است محل زندگی او جدای از محل زندگی انسان باشد، بگونه ای که حداقل بینشان دربی فاصله شود. یعنی خانه‌ای جداگانه برای سگ ساخته شود.

و اگر در برخی روایات از نگهداری سگهای مفید هم نهی شده، در صورتی است که محل زندگی او جدا نباشد. اما نگهداری سگهای دیگر ـ غیر از سگ شکاری و سگ نگهبان و هر سگی که برای کارهای عقلایی بکار گرفته می شود ـ کراهت داشته و ناپسند است.

البته با توجه به مساله نجاست سگ، این حکم معقول به نظر می آید و دستورات دین نسبت به دوری از نجاسات مؤیّد آنست. هرچند اسلام برای رفاه انسان، نگهداری سگهای مفید را مکروه نمی داند.


[۱] . معارف و معاریف، سید مصطفی حسینی دشتی، واژه سگ.

[۲] . مرحوم علامه حلّی در کتاب منتهی می فرماید: نماز خواندن در خانه ای که در آن سگ باشد، کراهت دارد. (بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۵۳. ـ توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله ۱۰۵.)

[۳] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص۵۰ ـ وسائل‏الشیعه، ج ۱۱ ،ص۵۳۰.

[۴] . من لا یحضره الفقیه، ج‏۱ ، ۲۴۶ ، باب المواضع التی تجوز الصلاه فیها و المواضع التی لا تجوز فیها ….. ص۲۴۰.

[۵] . الکافی، ج‏۳ ، ۳۹۳، باب الصلاه فی الکعبه و فوقها و فی البیع و الکنائس و المواضع التی تکره الصلاه فیها ….. ص ۳۸۷.‏ الکافی، ج‏۳ ، ۳۹۵، باب الصلاه فی ثوب واحد و المرأه فی کم تصلی و صلاه العراه و التوشح ….. ص۳۹۳ـ بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار ،ج‏۵۶، ۱۷۷، باب ۲۳ حقیقه الملائکه و صفاتهم و شؤونهم و أطوارهم ….. ص۱۴۴.

[۶] . المیزان فی تفسیر القرآن، علامه طباطبایی، ج‏۵، ص ۲۰۹.

[۷] . ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، ج‏۵، ص۳۳۶و۳۳۷.

[۸] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص۵۰.

[۹] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص ۵۳ ـ وسائل‏الشیعه، ج ۱۱ ،ص۵۳۰.

[۱۰] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص ۵۳.

[۱۱] . مفتاح الکرامه ۸/۸۵ ـ کتاب المکاسب ۱/ ۱۹۷ ـ جواهر الکلام ۲۲/۱۳۸.

۳.۵ ۴ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1194

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
54 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
آبان ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۴:۴۱

جالب بود

حامی حیوانات
مهر ۱۵, ۱۴۰۱ ۲۳:۳۱

سلام، هرکسی عقاید خودش و داره، من تو گورِ خودم میخوابم، همه تو گورِ خودشون می خوابند، نه قبول دارم سگ نجسه و نه قبول دارم اوردنش به خانه مشکلی دارد، بالاخره شما عقاید خود را دارید و من هم حق نظر زور ندارم، بالاخره یکی معقده سگ نجسه و یکی هم خیر، نماز هم میخوانم، بنده مشکلات زیادی در زندگی داشتم خدا شاهده از وقتی سگ اوردم تمام زندگی ام درست شده زندگی ام را مدیون سگم هستم، اقای علوی زاده بنده با اعتقادات شما متضاد هستم، توهین هم نمیکنم بالاخره یکی می گوید حیوان پاک است و یک دیگر خیر، اما با جدا کردن از خانواده اش مخالف هستم، نه فقط سگ همه ی حیوانات، ایا شما با من موافقید که توله کشیدن از حیوانات و فروختنش گناه کبیره است یا خیر؟
من کاملا مخالفم.
ایا ما جای ان خانواده ایم؟
چقدر کتک می خورد، چقدر توله میارد و چقدر زجر میکشد و…..

سینا
پاسخ به  حامی حیوانات
مهر ۱۸, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۸

هرج مرج طلبی،با عقاید شخصی فرق داره! حتا تویه خود غرب هم به ول بودن اینجا نیست! مثلا تویه غرب، کسی اجازه نداره به کبوترها خیابان غذا بده!(سوئد) و گربه و.. ،تویه چند فیلم سینمایی دیده اید!،که کسی به سگ و گربه ولگرد خیابانی غذا دهد؟!. ویدئو متعدد در رابطه با کشتن سگ توسط پلیس امریکا و غرب وجود دارد،با جستجو می تونید ببینید! کاری به این حرفا ندارن، مزاحم کسی بشن،میرن میکشن! تویه چند فیلم سینمایی دیده اید، که همسایه بغلی تماس میگیره با پلیس،که همسایه جفتی مشکل بخصوصی یا .. داره، پلیس میره در میزنه! حتا میره تو میگرده! (اما اینجا اجازه در زدن هم ندارن! میگن برو دادگاه شکایت کن و کلی مراحل! ..) اونجا شور شور! اینجا بی نمک بی نمک! (اونایی که تویه غربا! میگن تویه ایران صدایی ضبط همسایه و .. میومد مشکلی نبود! ولی اینجا(غرب) کسی موزیک رو بلند کنه، برخورد سخت میکنن!)
اینا همه نشون میدن! غربی در اوج جهالت هستن! و میخوان خوش باشن! اما این جهالت و جهل اندازه داره!(اونم با اون جهالتشون اینو فهمیدن!)، و بیشتر از یک میزان مشخص بشه(خط قرمز)، میرن برخورد میکن! در ضمن اگر اون لذت ها جنسی و بی بندباری هستن، ۱۰۰ تا پلیس هم کنار یک محله و منطقه گذاشتن، که مشکوک شدن، بریزن ببرنش، جد آبادشون رو جلو چشاش بیارن!
یعنی خودشون جنس کافر و منافق مثل خودشون رو میدونن! میدون اگر قرار باشه، این بی بندباری ها باشه! مجبورا برای کنترول سطحش کلی پلیس هم بزارن کنارش! که بی رحم و خشن باشن!(که این عیاش ها،تحت کنترول باشن، هرج مرج طلب نشن! خارج از قانون نشن! دیگه تا اینقدر خر نیستن! البته خودشون رو به خریت زدن!)

عقاید هرکس به خودش مربوط دین هم همین رو میگه! (ببره تویه خونه خودش! اگرم تویه خونه اش، کسی مخالف باشه، وظیفه حاکمیت که حاکمیت برای حفظ جان و حرمت اون شخص مورد ظلم بره کمک) اما حق ندارد، احکام و کارهای من دراوردی خودش رو بیاره تویه جامعه! براش جوء اجتماعی بسازه و دیگران و دور اطرافیشون رو هم مجبور به کارهای من دراوردی خودش بکنه!
دیگه همه میدون که سگ بازی و گربه بازی و .. توسط اموزش دهند (شبکه ماهواری و اینترنت ) داده میشه،چرا سنجاب نمیران؟! چرا اردک نمیران! (چون اونا اموزش ندادن!) چرا مرغ و خروس با خاصیت نمیران!
از عمد میرن موجودی رو ترویج میدن،که خدا نهی اش کرده! نجسه و ساختار و ذات این موجود رها بودن در طبیعت و کاربرد خاص بیرون از خانه است.(که اتفاقا هم بشدت کاربردی در کاربرد خاص خودش)

فرق مومن و کافر هم دقیقا همین، کافر(منافق) میرن کارهای میکن،که نه تنها باعث سود برای جامعه خود و مردم نمیشن! بلکه برعکس باعث نابودی بیشتر میشود! (کافر نمیزاره حتا کمترین ها نسیب دیگران بشه، مجانی!) برعکس مومن تا می تونه کارهای میکنه که سود به جامعه میرسونه! درخت میکاره، کمک میکنه انسان ها ساخته بشن ، علم منتشر میکنه! خیراتش از درب خونه(برای همسایه و عابرین! مثل پیرنشین زمان قدیم، تا درخت بوته و گل و .. ) تا تویه خونه برای اهلی خونه! تا شهر و منطقه و …

نمیخوام بگم
آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۹

ببینین کوتاه مختصر مفید بگم حاضرم فرشته و ملائکه از هزار قدمیه خونم رد نشن یا هرچیز دیگه ای ولی یکی از این موجودات قشنگ توی خونم باشه خودمم نمازم میخونم ب هیچ کسم ربطی نداره ولی شماها ک ادعاتون گوش فلک کر کرده چقد ازار رسوندید ب بقیه ؟ هان؟ سگ چیکارتون داره ک نمیتونه بره شبا حتی تو پارک بگرده؟ ها؟ اسم خودتون گذاشتین ادممم؟؟ شماها از کثیف کثیف تر و از نجس نجس ترین وسلااااممممم مشکلم داری برو خودت درس کن ک بعید بدونم درس شید مگ سگ مخلوق خالقتون نیس ؟ شماها ک میگید مسلمونید عاره خود خودتون باید بیشتر از اینا حالیتون باشه ک باید مراقبشون باشید ن ک تر بزنین ب زندگیشون از خجالت خدایی ک میپرستینش برین بمیرین

شایان
پاسخ به  نمیخوام بگم
شهریور ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۵:۱۵

شما اگر آدم بودی حیوون وحشی رو نمآوردید تو محل زندگی زن ها و بچه‌های معصوم..
شما همین الان داری به انسان ها توهین میکنی اصلا هم آسایش زن و بچه‌ی مردم براتون مهم نیست فقط کافیه اروپایی‌ها ی کاری بکنن ولو اینکه مدفوع بخورن! همیشه ی عده بدبخت هستند ازشون تقلیدکنند.
عدالت یعنی هرچیزی در جای خود

احسان
پاسخ به  نمیخوام بگم
آبان ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۴:۲۸

گل گفتی

...
پاسخ به  نمیخوام بگم
فروردین ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۶:۱۹

یک سوال دارم
شما برای چی نماز میخونید؟
برای اینکه دستور خداست ؟
درسته ؟ اگر بله همون خدا گفته سگ نجس عین هست
یعنی نجاستی نیست که با شستن رفع بشود
فرستاده های همون خدا همانطور که گفتند نماز بخوانید گفتند نگهداری این حیوان حرام است( به جز موارد ذکر شده)
پس چرا یک دستور دین را میگیرید و دیگری را ول میکنید
این امر توی قرآن هم نهی شده

آناهیتا هستم
آبان ۲۵, ۱۴۰۰ ۰۱:۴۴

سلام ودرود. صحبتهاتون کاملا دلنشین بود. اینکه گفتن محل زندگی وخورد وخوراک سگ باید جداباشه کاملا منطقیه. ولی چرا از کلمه ی نجس استفاده شده؟ این همه کلمه ی درست ومناسب!!! خدایی خیلی جاها سگها واقعا به انسانها کمک شایانی میکنن. و کلا من بانگهداری حیوانات در منزل مخالفم. چون عقیده دارم حیوانات باید آزاد باشن. ولی هر کی گفته فقط سگ مشکل داره مغلطه کرده. چه بسا حیواناتی هستند خیلی خیلی مضرتر و خطرناک تر. درکل از صفات وقصه هایی که به سگ نسبت میدن اصصصصلا استقبال نمیکنم!

شایان
پاسخ به  آناهیتا هستم
شهریور ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸

خب خون هم نجسه.. یعنی چیز بدیه؟
هرچیزی در جای خودش خوبه.. جای حیوون تو طبیعته

Ttt
پاسخ به  شایان
شهریور ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۰:۳۱

تو هم نجسی
نجس که چیز بدی نیس

یه بنده ی خدا
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۵

همسایه ما در واحد کناریمان، متاسفانه چند ماهی است که سگ خریدن… میخواهیم بهشون تذکر بدیم تا شاید از این کار منصرف بشن..ولی نگرانیم که بهشون بربخوره و روشون تو روی ما باز بشه…
ما واقعا از اینکه کنارمون سگ زندگی کنه افسرده ایم! صدای سگ..و آلودگیش..مخصوصا تو این کرونایی..و از همه بدتر نجاستش! خیلی کار زشتی میکنن..هم برای خودشون هم برای ما..این واقعا حق الناسه!
از اول که کنارشون اومدیم تا حالا هرجور سروصدایی که داشتن ما رو ناراحت نکرد تا این اندازه..
از طریق مدیر ساختمان بهشون تذکر داده شد ولی گویا از این تذکر ناراحت هم شدن و گفتند که تنها دلخوشی شون هست(قریب به مضمون!)
این خیلی نامردی هست که حکم خدا رو علنا زیر پا بذاری و بعد ناراحت هم بشی و تازه راحت بگی دلخوشیت رعایت نکردن حکم خداست و برات حتی هیچ اهمیتی نداشته باشه که بقیه رو اذیت میکنی..چون دلخوشیت اذیت کردن دیگرانه! بقیه باید تحمل کنن و به بد بودن کار تو حتی اخم هم نکنن چه برسه به تذکر!
این یعنی دوستی با حیوانات؟! کسی که انسان ها رو دوست نداره واقعا حیوانات رو دوست داره؟! حیوان بدبختی که گیر ما انسانها افتاده، اگه زیادی پارس کنه داد سرش میکشن، اگه اشتباهی دستشویی کنه دعواش میکنن و فقط میتونه تو یه ساعت آسوده راه بره و مدام باید آغوش تو رو تحمل کنه!!!
این عین آزار دادن حیواناته اونم فقط بخاطر دلخوشی شخص خودش!
انسان و حیوان در عذابن به خدا در عذابن!
من شخصا از سگ میترسم! چی کار کنم؟! از سگ متنفر نیستم چون مخلوق خداست ولی چندشم میشه! نمیخوام تو محل زندگیم باشه! نمیخوام همسایه ام باشه! اینجا آپارتمانه نه ویلا!
این خواسته ی زیادی هست از شما عاشقان سگ!؟؟؟؟
به خدا که زشته آدم حتی عاشق یه آدم حیوان صفت بشه چه برسه اینکه عاشق یک حیوان باشه!
کمال سگ تو سگ بودنش هست همون طور که کمال انسان تو انسان بودنه!
و اینکه از حیوانات حمایت کنیم دقیقا یعنی بذاریم زندگیشونو کنن نه اینکه کمبودهای زندگی مارو رفع و رجوع کنن! اگه کمکی خواستن مثلا مریض بودن یا گشنه و تشنه به دادشون برسیم نه اینکه تو آغوش بگیریمشون تا با هم محبتامونو تقسیم کنیم! آخه اون به آغوش گرفتن ما محتاج نیست! به آدم بودن ما محتاجه! آدم باش عزیز دلم! ممنون.

حالا به نظر شما چجور این حرفا رو به همسایه گرامی مون بزنیم تا قبول کنه و هیچ بی احترامی ای صورت نگیره؟!
ممنون از پاسخ و توجهتون

کاربران ناشناس
شهریور ۳۰, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۱

بخدا اگه خارجیها تو خونه شون گاو نگه میداشتن، این احمقا هم میرفتن گاو نگهداری میکردن، همه چیزمون شده اروپایی، حالا فرهنگمون هم شده اروپایی، لیاقتتون همون سگه،ان شالله اون دنیا باهاش محشور شین،

کاربران ناشناس
پاسخ به  کاربران ناشناس
آبان ۷, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۹

گوه به دهن تو تو نجستی واز سگ پست تری

آره ما باسگ محشور بشیم بهتر ازجایی که شماباشین

کاربران ناشناس
پاسخ به  کاربران ناشناس
آذر ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۰

آمین

Ttt
پاسخ به  کاربران ناشناس
شهریور ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۰:۳۴

درود بر شرفت

یه بنده ی خدا
پاسخ به  کاربران ناشناس
آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲

همسایه ما در واحد کناریمان، متاسفانه چند ماهی است که سگ خریدن… میخواهیم بهشون تذکر بدیم تا شاید از این کار منصرف بشن..ولی نگرانیم که بهشون بربخوره و روشون تو روی ما باز بشه…
ما واقعا از اینکه کنارمون سگ زندگی کنه افسرده ایم! صدای سگ..و آلودگیش..مخصوصا تو این کرونایی..و از همه بدتر نجاستش! خیلی کار زشتی میکنن..هم برای خودشون هم برای ما..این واقعا حق الناسه!
از اول که کنارشون اومدیم تا حالا هرجور سروصدایی که داشتن ما رو ناراحت نکرد تا این اندازه..
از طریق مدیر ساختمان بهشون تذکر داده شد ولی گویا از این تذکر ناراحت هم شدن و گفتند که تنها دلخوشی شون هست(قریب به مضمون!)
این خیلی نامردی هست که حکم خدا رو علنا زیر پا بذاری و بعد ناراحت هم بشی و تازه راحت بگی دلخوشیت رعایت نکردن حکم خداست و برات حتی هیچ اهمیتی نداشته باشه که بقیه رو اذیت میکنی..چون دلخوشیت اذیت کردن دیگرانه! بقیه باید تحمل کنن و به بد بودن کار تو حتی اخم هم نکنن چه برسه به تذکر!
این یعنی دوستی با حیوانات؟! کسی که انسان ها رو دوست نداره واقعا حیوانات رو دوست داره؟! حیوان بدبختی که گیر ما انسانها افتاده، اگه زیادی پارس کنه داد سرش میکشن، اگه اشتباهی دستشویی کنه دعواش میکنن و فقط میتونه تو یه ساعت آسوده راه بره و مدام باید آغوش تو رو تحمل کنه!!!
این عین آزار دادن حیواناته اونم فقط بخاطر دلخوشی شخص خودش!
انسان و حیوان در عذابن به خدا در عذابن!
من شخصا از سگ میترسم! چی کار کنم؟! از سگ متنفر نیستم چون مخلوق خداست ولی چندشم میشه! نمیخوام تو محل زندگیم باشه! نمیخوام همسایه ام باشه! اینجا آپارتمانه نه ویلا!
این خواسته ی زیادی هست از شما عاشقان سگ!؟؟؟؟
به خدا که زشته آدم حتی عاشق یه آدم حیوان صفت بشه چه برسه اینکه عاشق یک حیوان باشه!
کمال سگ تو سگ بودنش هست همون طور که کمال انسان تو انسان بودنه!
و اینکه از حیوانات حمایت کنیم دقیقا یعنی بذاریم زندگیشونو کنن نه اینکه کمبودهای زندگی مارو رفع و رجوع کنن! اگه کمکی خواستن مثلا مریض بودن یا گشنه و تشنه به دادشون برسیم نه اینکه تو آغوش بگیریمشون تا با هم محبتامونو تقسیم کنیم! آخه اون به آغوش گرفتن ما محتاج نیست! به آدم بودن ما محتاجه! آدم باش عزیز دلم! ممنون.

حالا به نظر شما چجور این حرفا رو به همسایه گرامی مون بزنیم تا قبول کنه و هیچ بی احترامی ای صورت نگیره؟!
ممنون از پاسخ و توجهتون

نمیخوام بگم
پاسخ به  کاربران ناشناس
آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۱

ببین ببند در تالار اندیشه رو همین ک تورو تو خونشون نگه داشتن ینی از گاو بدترو نگهداشتن پس ببندددد

Ttt
پاسخ به  کاربران ناشناس
شهریور ۱۷, ۱۴۰۲ ۲۰:۳۳

ایشالا فقط گیر تو نیافتیم
اون دهنتم ببند
خیلی حرف میزنی

سید سجاد میر محمدی
شهریور ۶, ۱۴۰۰ ۰۳:۵۸

سلام حرف شمل قبول احسان ولی حرف غیر منطقی نزن مغالطه نکن اسلام دین اجتماعی است نه دین گوشه نشین کردن افراد عبادت باید همراه با انفاق باشد با زکات و خمس همانگونه که قرآن بارها نماز و زکات را کنار هم قرار داده است پیامبر ۹ نفر را بدلیل نپرداختن زکات از مسجد بیرون کرد بعد نماز خواند و نماز اول وقتش را تاخیر انداخت هنگام وضو گرفتن و اب دادن به گربه اینها مقدسات دین است واقعیت را تحریف نکن ایا امام علی که به کبوتر پناه داد و امام باقر که میان آنها قضاوت کرد و امام سجاد که ۲۰ بار با یک شتر حج رفت و یک تازیانه به آن نظر لاابالی هستند !!!ایا خداوند در قرآن نفرمود که در اموالتان حقی معین برای مستضعف بگذارید با این منطق غلط تو پناه دادن به مظلوم فرزند خوانده گرفتن و همنشینی با فقرا حرام است تحقیق کن کمی قرآن بخوان بعد حرف بزن از خدا بترس و تقوا داشته باش

دوستدار سگ
شهریور ۵, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱

سلام
من خیلی سگ دوست دارم. به چند دلیل
۱.خیبی ناز هستند.
۲.طبق مقاله های معتبر دنیا ها خیلی خوبی دارند
مثلا ناز کردن سگ فشار خون رو میاره پایین.
باعث کمتر شدن حمله عصبی میشه.
این دو تاش بود که میدونستم.
۳.سگ ها اگر تربیت شوند تو مراکز تربیت سگ میتونن خیلیییی به انسان ها کمک کنن.
من یک سگ میخواهم بگیرم که باهاش بازی کنم بغلش کنم و اینا
اگه هم دستم برو تو دهنش و بزاقش بهم بخوره دستمو میشورم. نه بخاطر اینکه سگ نجس باشه.چون خب دوست ندارم که بزاق کسی به بدنم آغشته باشه چه آدم چه سگ چه هر چی…
حالا آیا مشکلی هنور هست؟؟

کاربران ناشناس
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
آذر ۱۸, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۲

حکم خدا؟خجالت نمیکشی اینقد نشر اکاذیب میکنی؟ قران مگه کلام خدا نیست؟تو ایه ۴ سوره مائده به صراحت به حلال بودن اب اهن سگ اشاره میکنه. پس دهنتو ببند و از خدا بترس

علیرضا
شهریور ۱, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۳

ببخشید سوال داشتم
اگه سگ رو بگیریم. بزاریمش توی پارکش(یه جور جای فلزی ه (همون در بین آدم و سگ) و وقتایی ک باید باهاش بازی کنم. بغلش کنم. ببرمش پیاده روی. ولی وقتی اومدم خونه وضو و غسل بگیرم. آیا اینگونه سگ داشتن مشکلی دارد؟

علیرضا
پاسخ به  علیرضا
شهریور ۱, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۴

و همینطور وقتی بغلش کردم و بازی کردم و اینا گزاشتم توی پارکش و خودمو شستم.
اینجوری مشکلی هستش یا نه؟

علی
مرداد ۸, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۹

سلام یه سوال داشتم .
وارد منزل کسی شدم و درآن منزل سگی نیز زندگی میکرد .
من هم بااجبار از زور خجالت وارد اتاق شدم و پایم را روی فرش ها گذاشتم .
حالا میخاستم بدونم من نجس شدم؟؟؟ حمام رفتم وضو هم گرفتم .
آیا غسل هم نیاز هست؟؟

الياس
تیر ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۱

سلام سید کسی که کاری بکنه هیچ کسی زورش نمیرسه حالیش کنه حتی پیامبران ومثل اوناخدازده توقرآن،کسی که میاادعاوپزانسانیت باداشتن سگ میکنه اولا نگهداری سگ ازمسلمان جداست گیرم ایناایقدانسان وکمال معرفت مگه میشه کسی ک معرفت وانسانیت داشته باشه طرزحرف زدن بلدنباشه برخوردش عین رزلترین افرادباشه پس معرفت صفر میگن انسان انسان بی معرفت انسان نمیشه اینم صفر اونیکه میگه دین چیه اسلام چیه غرب فلانن اولا انسانیت مقابل دین خیلی ناچیزه دین کامل ازهمه خوبیهاومنزه ازهرکراهته حتی انسانیت حتی نه ازاصوله نه ازفروع ک به دین ترجیحش میدن مثل قطره به دریا،اونیکه میگه غرب مسلمان نیستن باسگ میخوابن اولا شبیخون فرهنگی غرب چیه چرااگه یکی قهره ای که ازگوشت شیر پوستش حتی فضولاتش استفاده میشه شبوروزم کوفت میکنن ولی یکی توخیابون بندازه دنبالش همینانمیذارن سردربیاره باوجودی پیامبرااگه پونصدتاقهره داشتن یه سگ نگهبان داشتن چراغرب دانشمنداشوبهتون معرفی نمیکنه چرا راز ورمزپیشرفتاشون نمیفهمید این افکارخودش نشانه نحس بودن وطردبودن ازمسیرخداست اگه ادعای غرب داریداولا ازغرب اسمشوشنیدی بعدم اونابنده شیطانند خدا کاربه بنده خودش داره اگه امتحانش میکنه بافقروبیماری یانعمت بنده خودشو میسنجه بنده شیطان که وعده خداست فرصت میده ب سرکشی وطغیانشون اضافه بشه اونیکه گفته تفکروجمع میکنیم با سگ یکی ازسگ کمترتویی وعقاب خدا منتظرته بعدم کسایی که میگن خدا هیچی بیهوده خلق نکرده یااونیکه میگه پلیدخلق نکرده قبول خدا بیهوده خلق نکرده امایک حد هم تعیین کرده مارهم خلق خداست بروبگیرش نگهش بدار خلق خداست عقرب هرجادیدی بکن توجیبت خداخلق کرده باتفاصیل بعضأجواب اینه اما حد وحدود هرچی طبق گفته دین مبین اسلام همون ماردارومیشه زهری ک زهرمهلک هست درجای خودش ازعسل شیرین ترمیشه اگه پلید خلق نشده دیوها چی ان خوک چیه حتی ادمی که اشرفه اما ازهمه چی پلیدترمیشه اگه از حد وحدودی که دین وقران خدامیگه ردبشه کافر پلیدنیس؟ سوره کافرون چیه؟درکنارش مومنونم هست ازحد بگذری کافری حتی ب زبان مسلمان هم باشی اصلا چراسوره ای بنام مسلمانون نیومده ازدیدگاه اونیکه میگه توقران اومده پس سوره ای بنام مسلمان نیومده دال براینه که چیزایی ک اومدن ارجحیت داره برمسلمان؟!!؟شمایی که سگ ترجیح میدید وخیلیا توخونه حتی بستراشون میبرن حدودخداروزیرپامیذارین اونم بنام انسانیت وبراخودتون حد تعیین میکنید پلیدچیه کیه!سگ نگهبان اونم نه توخونه بعدم یک نفع ازش بگید غیراین؟من نه ظلم میپسندم ب هیچ مخلوقی و نه عالمم نه سید اما اینو یقین دارم ک داشتن سگ غیر فرهنگ غلطی ک غرب بخوردتون داده بیش نیس دم ازانسانیت نزنید وگرنه حقوقایی هست که واجب برامون داره زیرپامیشه وتواین همه مخلوق خدا سگومیمون فقط مهم براتون

Mohmad
خرداد ۲, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۶

سلام میخواستم بدونم سگی خوب باشد و اعمال صالحی داشته باشد وصاحب صالحی داشته باشند در بهشت در کنار یکدیگر به سر میبرند؟مثل سگ اصحاب کهف یا اسب امام حسین که در کنار اینها در بهشت زندگی میکنند

مازیار
اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۰ ۰۱:۳۹

چه حسی داری که مردم برای پرت و پلاهات ارزشی قائل نیستند و برات آرزوی مرگ با زجر میکنند!؟

عاشق سگها
اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۰ ۰۱:۳۷

گنده تر از دهنت حرف میزنی ایکبیری….میبینی که به کوری چشمت روز به روز داریم بیشتر و بیشتر مهربانی با حیوانات بخصوص سگهای با وفارو بین مردم جا میندازیم….بزودی شما و تفکرتون رو به زباله‌دان تاریخ میندازیم

علی
پاسخ به  عاشق سگها
مرداد ۸, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۸

شاید یکی از دلایل اینکه خدا بهمون پشت کرده و داره کم کم خشکی میاد همین سگ باشه .

حداقل از خدا بترس .
بیشتر سگ بازی کن تا فردا بیشتر سرطان بگیرین و بیماری های پوستی بعلاوه کلی معایب دیگر

کمتر هم لطفا *** بزن . اقایی که نوشتی عاشق سگها . خخخ

سیما
پاسخ به  عاشق سگها
مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ ۰۶:۳۷

موافقم

شایان
پاسخ به  عاشق سگها
شهریور ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۵:۳۱

چند وقت دیگه هم از رو دست ارباباتون کرم و سوسک بخورید و کارایی که هیچ حیوان پستی نمیکنه انجام بدید که اربابای اروپاییتون دارن روش دارن کار میکنن سگت رو بغل کن سوسکت رو بخور و لباس رنگین‌کمانی بپوش

سینا
پاسخ به  عاشق سگها
شهریور ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹

فقط سگ باوفاست؟! یعنی گاو باوفانیست؟! این همه شیرینی و شکلات و بستنی و گوشت و غذا ازش میخوری! اون با وفا نیست؟! چرا گاو نمیاری پرورش بدی؟! چرا فیل نمیاری پرورش بدی!؟ راستی اگر قرار بود تفکرات یگانه پرستان بره به تاریخ،پس چرا ما از اول بشریت تا به الان هستیم! چرا با ادبیات ما صحبت میکنید! و ادب و روسوم اجداد مسلمان ما استفاده می کنید! چرا امسال شما تنها هستید؟! تنهایی منظورم شلوغی و زن بچه و دور اطراف و طرفدار نیست! نه ! یعنی مطلق هیچ کس رو ندارید! همتون از همه دیگه میترسید! هرکی برای یکی دیگه نقشه میکشه! واقعا چی دارید که به بشریت انتقال بدید! یکی از دلیل منسوخ شدن،گناه کاران هم همینه! در حالی که دنیا با اخلاص و از خودگذشتگی نیاز داره! و این اخلاص و از خودگذشتگی مومنین از اولین بشریت تا به امروز بوده،که باعث شده نسل بشر ادامه پیدا کنه.وگرنه گناهکاران (بی توبه) بعد از مرگشون و پایان فرصت هاشون از ریشه نابود شدن! چرا که اگر می ماندن،همه را نابود میکردن.

ایمان
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۰۲:۳۰

یک مشت اراجیف و تحریف اگه الان بودند بی شک آیه نازل میشد که نجس تر از بعضی آدمیزاد خداوند مخلوقی نیافریده کل جهان غیر اسلام سگ تو خونه تو تمام زندگی کنار خودشون نگه میدارند و مانند فرزندشان ازش مراقبت می‌کنند بعد این حیوان نجیب و با وفا شد نجس والا هرکس هر بنی بشر اعم از آدم معمولی و یا امام و پرهیزگار که میگه سگ نجس و زندگی باهاش حرام هست از هیچ نظر فاقد پشتیبانی و فقیه خواندن الگو قرار دادن آن شخص حرام به تمام معنا هیچ بنی بشری حق اذحار نظر درباره هیچ کدوم از موجودات گیتی رو نداره….من مطمئنم تمام کسانی که از قول اونا شما سگ رو نجس و حرام خوانده آید مشتاقانه در آن دنیا منتظر شما هستند که جواب اراجیف شما رو با عذاب شدید الهی خواهند داد ……توبه کنید تا دیر نشده

۰۰۰۰۰
بهمن ۹, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۹

اگه بخوایم اون طور به قضیه نگاه کنیم سگ هم موجود خداس
من از بچگی تا الان کلی سگ داشتم
ولی هیچ اتفاقی رخ نداده

بهرام
بهمن ۸, ۱۳۹۹ ۰۱:۴۵

ولی من از دقیقه ای که سگ وارد خونمون شد رزق و روزیم که زیاد شده جای خود
دیگه هیچ اتفاق ناراحت کننده ای هم رخ نداده خیلی آرامش دارم
عجیب شاد و خوشوقتم

افسون
آذر ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۵

خدا مخلوق نجس نمیافرینه خجالت بکشین چرا از قول خدا چرت و پرت نقل میکنید
اگه کراهت داشت سگ تو قران با اصحاب کهف نمیمرد وزنده نمیشد امام علی از غذاش به سگا میداده مشکل شما با مهلوق باوفاا و پاک خدا چیه!!؟

بشارت
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۱

با سلام . اگر خدا بخواهد معنی استفاده عقلایی که میدانید چیست ؟ این است کلام خدا که هیچ موجودی عبث و بیهوده خلق نشده است و شما با استفاده از ایاتی که صحت انها مشخص نیست کلام خدا رو نقض می کنید ( اگر میخواهید چیزی رو پخش کنید لطفا فقط از کتاب خدا و اون هم بدون ترجمه که هر ترجمه ای معانی متفاوتی داره که بیشترشون اشتباه هستش و موجب جهل میشه ).
باید خدمت شما عرض شود که حتی اگر از باب استفاده عقلایی بخواهید در نظر بگیرید مردم بی عقل نیستن یک موجودی رو بیهوده بیارن براش پول خرج کنن. یا استفاده عاطفی دارن ( به عنوان دوست که تنها نباشن ) ، یا جنبه تربیتی داره ( مسولیت پذیری و … ) ، یا شکار، یا حیوانی رو میبینن که احتیاج به رسیدگی داره و از پس خودش برنمیاد و ….
خدا انسان رو اشرف مخلوقات کرد که محبت و عشقش رو به همه ی موجودات نشون بده و نه اینکه خودش رو خاص بدونه به خودش مغرور شه. این هستش که اشرف مخلوقات انسانه ولی هر انسانی اشرف مخلوقات نیست ( این خیلی سخته ). من صحت این مسئله رو نمی دونم در چه حدی هست ولی اگه اشتباه نکنم پیامبر دیده بودن سگ ولگردی تشنه هستش با لنگه کفش خودشون بهش اب دادن نگفتن نجسه…!
اگر بخوبی با خودتون فکر کنید معنی اینکه خدا هیچ چیزی رو بیهوده خلق نکرده رو متوجه خواهید شد. اگه بخواهیم در این باره صحبت کنیم به درازا می کشه و ممکنه زبان یکدیگرو بدرستی متوجه نشیم و سو برداشت بشه. فقط کلام اخر اینکه بدون پافشاری به چیزی که دیگران در مغزتان فرو نموده اند کمی فکر کنید انوقت همین حیوانی که کوچک میشماریدش ممکنه شمارو واقعا به خدا برسونه ، به یک ایمان واقعی نه فقط تقلید کور کورانه از نیاکان…
موفق باشین و امیدوارم به امید خدا این صحبت ها ذره ای در همه اشخاصی که این پیامو میخونن اثر کنه …

احسان
پاسخ به  بشارت
شهریور ۵, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۳

سگ به خودی خود موجود بد و پلیدی نیست، چرا که اساساً خداوند حکیم هیچ موجود پلیدی خلق نمی‌نماید، هر موجودی در کارگاه هستی جایگاه و بالتبع فایده‌هایی برای کل نظام هستی دارد. منتهی باید این فایده‌ها درست و به جا استفاده شود. زهر و سموم اغلب حیوانات گزنده، مملو از فایده [به ویژه در دارو سازی است]، اما دلیل نیست که کسی در خانه‌اش مار و عقرب و زنبور نگه‌دارد.
در سگ نیز خصلت‌های خوبی وجود دارد که گاه آدمی برای رسیدن به آنها باید بسیار تلاش کند، مثل این که سگ بسیار شاکر است – سگ صاحب و ولی‌نعمت خود را حتی اگر یک بار به او غذا داده باشد، پس از سال‌ها می‌شناسد – سگ امانتداری می‌کند و حتی اگر گرسنه باشد، شکار را به صاحبش بر می‌گرداند – سگ برای حفظ منافع صاحبش جان خود را به خطر می‌اندازد – سگ اگر در اوج گرسنگی هم باشد، سر و صدا و بی‌آبرویی به راه نمی‌انداز و …
اما
الف- در این که از نظر شرعی و فقهی سگ «نجس» است جای تردیدی نیست و این که از نظر علمی انواع و اقسام بیماری‌ها، باکتری‌ها و … برای سگ به اثبات رسیده است نیز روشن است. چنان چه در روایات آمده است:
«انّ الله تعالى لم یخلق خلقاً أنجس من الکلب – خداوند هیج مخلوقی را نجس تر از سگ نیافرید» (وسائل الشیعه، ج‏۱، ص: ۲۲۰ روایت ۵۶۰ و همان ج‏۱، ص: ۲۲۸ روایت ۵۷۸ )‌؛
از نظر علمی نیز ابتلای سگ به انواع بیماری‌های زونوتیک (Zoonotic)، یعنی آن دسته از بیماری‌های حیوانات که قابل انتقال به انسان هستند به اثبات رسیده است و تحقیقات علمی نشان داده است که ۱۰ درصد از افرادی که در خانه سگ دارند دارای زنجیره‌‌های باکتریایی “‌E coli” هستند که هم در حیوان و هم در صاحب آن مشاهده شده است.
ب- نجاست، یعنی «پلیدی» که سبب ضرورت اجتناب و دوری می‌گردد. اما وقتی گفته می‌شود چیزی نجس است، معنایش این نیست که هر گونه ارتباطی با آن اشکال شرعی دارد. چنان چه خون، ادرار، مدفوع، الکل طبیعی و برخی از الکل‌های صنعتی که مایه بوده و مست کننده هستند نیز نجس است. لذا نگه‌داشتن سگ در خانه، فی نفسه حرام نیست، بلکه به لحاظ عقلی، علمی و شرعی، کار درستی نیست و مورد نکوهش می‌باشد.
ج – انسان به لحاظ روحی و روانی زود «انس» می‌گیرد و شاید یکی از دلایل اسم «انسان» همین «انس» گرفتن سریع او می‌باشد. انسان به خداوند متعال نیز «انس» می‌گیرد و او را «انیس» خود می‌نامد و در دعا عرض می‌نماید (یا مونس کل وحید – ای نزدیک و انس گرفته با هر تنهایی) – و به محیط زندگی (حتی اگر زندان باشد) نیز انس می‌گیرد – به اطرافیان و لباس و کفش خود نیز انس می‌گیرد و بدیهی است که به وقت درک و احساس انس متقابل، این اُنسش تشدید می‌گردد.
از مرغ و خروس و انواع پرندگان گرفته تا چهارپایانی چون گربه، الاغ و اسب، هیچ کدام انس متقابل را مانند سگ بروز نمی‌دهند و حیف انسان است که با حیوان و آن هم سگ که نجس است، رابطه «انیس و مونسی» داشته باشد و طبعاً او را از فضایل به دور می‌سازد.

حال حیف مقام و منزلت و نیز عقل و شعور انسان نیست که با «سگ»، با تمامی نجاستش (پلیدی‌هایش) انس بگیرد؟! و…

به طور کلی نیز دقت شود که خانه، جای زندگی اعضای خانواده است، نه دیگران، چه رسد به حیوانات و از جمله سگ.

54
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x