Take a fresh look at your lifestyle.

خودسازی (شروع از خود)

0 837

 

لزوم خودسازی

خداوند متعال می فرماید: (ای کسانی که ایمان آورده ­اید، خود و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ نمایید…!)[۱]

حضرت علی (سلام الله علیه) نیز فرموده اند: ادب و تربیت نفس­های خویش را به عهده بگیرید و آن را از سلطه عادت­ها بازدارید![۲]

لزوم شروع از خود

کسی که (در مقام هدایت و تربیت) خود را پیشوای دیگران قرار می­دهد، باید از تعلیم (و تربیت) خویش بیاغازد، پیش از آن­که به تعلیم (و تربیت) دیگری بپردازد.[۳]

چه بسیار اوقات که ما خود را معلم و مربی فرزندانمان می­پنداریم، اما هرگز درباره رفتار و گفتار خود نمی اندیشیم. چه بسا که از تمام اعضای خانواده رفتار و گفتاری مؤدبانه را توقع داریم، اما هیچ­گونه مراقبه و محاسبه­ای را بر رفتار و گفتار خویش انجام نمی­دهیم.

گاه تمام هوش و حواس خود را صرف وقت بر اعمال دیگران و ایرادگیری از عیوب ایشان می­نماییم، در حالی که خود در حصار عادت­های غلط و خواسته­‎های نفسانی خویش زنجیر و از عیوب نفس خویش غافل گشته ایم.

چه‌بسا وقت­‎گذاری برای تربیت و پرورش نفس خویش را امری اضافی و بی­حاصل می­پنداریم و پردازش شخصیت خود را در گذر زمان به امان خدا وامی­گذاریم، اما همواره آرزوی یک تربیت موفق و برتر را در سر می­پرورانیم. در چنین احوالی، خداوند متعال ما را مورد خطاب قرار می­دهد و می­فرماید:

(آیا مردم را به نیکی و نیکوکاری فرمان می­دهید و حال آن‌که خود را فراموش می­کنید).[۴]

از منظر قرآن، در نظام تربیتی خانواده، بیش از هر چیز بر «شروع از خود» و مراقبت در رفتار و گفتار خویش تأکید می­شود:

(ای کسانی که ایمان آورده­ اید، بر شما باد به مراقبت از نفس خودتان).[۵]

‎(ای کسانی که ایمان آورده ­اید، خود و خانواده خود را از آتش حفظ نمایید…!)[۶]

مقدم داشتن خود بر خانواده در مقام «هدایت و تربیت» در آیه دوم قابل تأمل است؛ چنانچه پس از نازل شدن این کریمه نورانی، مردم از پیامبر (صلی الله علیه و آله) پرسیدند: «چگونه خود و خانواده خود را از آتش حفظ نماییم؟» حضرت در پاسخ فرمودند:

خودتان عمل خیر انجام دهید و آن را به خانواده خویش یادآوری کنید و ایشان را بر پایه فرمانبرداری از خداوند ادب نمایید![۷]

در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان می­بایست والدین، معلمان، مربیان و تمام دست­اندرکاران تعلیم و تربیت از خویشتن شروع نمایند و به تعلیم، تربیت و تزکیه خویش بیش از هر چیز همت گمارند که چنین اولیا و مربیانی به مقام «هدایت و تربیت» سزاوارترند:

کسی که آموزگار و مربی خویش باشد، بیش­تر از کسی که آموزگار و مربی مردم است، سزاوار احترام و بزرگداشت است.[۸]

تاکید بر عمل گرائی بجای گفتن

در این راستا توجه به اصل «عمل کردن به جای گفتن» بسیار ضروری است.

پروردگار جهانیان در کلام وحی، اهل ایمان را از «گفتن­های بدون عمل» به شدت بازداشته است:

ای کسانی که ایمان آورده ­اید، چرا چیزی را می­گویید که بدان عمل نمی­کنید. در نزد خداوند بسیار بد و ناپسند است که چیزی را بگویید که بدان عمل نمی­کنید![۹]

در احادیث اهل­بیت (علیهم السلام): نیز بر “اصالت عمل” و “عمل­گرایی” به ویژه در مقام “تعلیم و تربیت” تأکید شده است:

با غیر از زبانتان (با رفتارتان نه گفتارتان) دعوت­ کننده مردم به سوی فضایل و خوبی­ها باشید تا در شما کوشش و راستی و پرهیزگاری ببینند.[۱۰]

کسی که خود را پیشوای (هدایت و تربیت) دیگران قرار می­دهد، …باید پیش از آن­که با زبان و گفتار تربیت کند، با کردار و رفتارش تربیت نماید.[۱۱]

در ضرب ­المثلی زیبا و حکیمانه چنین آمده است: «زوری که به نایت می­‎آوری برای گفتن، به پایت بیاور برای عمل کردن!»

منبع : خانواده و تربیت مهدوی،ص۱۲۲،حجت الاسلام دکتر آقاتهرانی

پی نوشت ها:


[۱] . (یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أنفُسَکُم وَ أهلیکُم ناراً…) تحریم (‏۶۶ )، ۶.

[۲] . امام علی(علیه السلام): «تَوَلَّوا مِن أنفُسِکُم تَأدیبَها وَاعدِلُوا بِها عَن ضَراوَهِ عاداتِها» آمدی، غررالحکم و درر الکلم، ح۴۵۲۲.

[۳] . امام علی(علیه السلام): «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ» سید رضی، نهج­البلاغه، حکمت۷۳.

[۴] . (أتَأمُروُنَ النَّاسَ بِالبِرِّ وَ تَنسَونَ أنفُسَکُم) بقره (۲)، ۴۴.

[۵] . (یا أیُّهَا الَّذین آمَنُوا عَلَیکُم أنفُسَکُم) مائده (۵) ، ۱۰۵.

[۶] . (یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أنفُسَکُم وَ أهلیکُم ناراً…) تحریم (‏۶۶ )، ۶.

[۷] . امام صادق (علیه السلام): لَمّا نَزَلَت:]یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أنفُسَکُم وَ أهلیکُم ناراً[ قالَ النّاسُ: کَیفَ نَقِی أنفُسَنا وَ أهلینا؟! قالَ(علیه السلام): «إِعمَلُوا الخَیرَ وَ ذَکِّرُوا بِهِ أهلیکُم وَ أدّبُوا عَلی طاعَهِ اللهِ» محدث­نوری، مستدرک ­الوسائل، ج۱۲، ص۲۰۱، ح۱۳۸۸۲.

[۸]. امام علی(علیه السلام): «…وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤدّبُها أحَقُّ بِالإِجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ وَ مُؤدِّبِهِ» علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۲، ص۵۶، ح۳۳.

[۹] . (یا أیهَا الَّذینَ آمَنوا لِمَ تَقُولوُنَ ما لا تَفعَلوُنَ کَبُرَ مَقتاً عِندَاللهِ أن تَقُولوُا ما لا تُفعَلوُنَ) صف (۶۱)، ۳.

[۱۰] . امام صادق(علیه السلام): «کُونُوا دُعاهً لِلنّاسِ بِالخَیرِ بِغَیرِ ألِسَنتِکُم، لِیَروا مِنکُمُ الإِجتِهادَ وَ الصِّدقَ وَ الوَرَعَ» کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۰۵، ح۱۰.

[۱۱] . امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماماً… وَلیکُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ» علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۲، ص۵۶، ح۳۳.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1363

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x