Take a fresh look at your lifestyle.

حکم شرعی ترویج روز ولنتاین

17 10,719

پرسش:

آیا هدیه دادن، جشن، شادی و ارسال پیام تبریک  به مناسبت روز ولنتاین اشکال دارد؟

پاسخ:

اگر چه اصل هدیه دادن و محبت ورزیدن از نظر اسلام بسیار پسندیده است، اما ولنتاین چون باعث ترویج فرهنگ غرب است و از طرفی این روز بهانه‌ای شده برای ترویج ابراز علاقه‌های نامشروع بین دختران و پسران نامحرم و شکستن قبح از ارتباط نامشروع بین محرم و نامحرم، پس باید از ترویج این کار حتی بدون هیچ قصد و غرض حرامی مانند هدیه دادن به همسر شرعی و تبریک گفتن آن روز به وی خودداری شود.

یعنی ولنتاین در دل خود چند گناه جا داده است:

  1. تشبه به کفار و تقلید از فرهنگ غلط بیگانگان
  2. ارتباطات نامشروع بین محرم و نامحرم
  3. قبح شکنی از گناه
  4. ترویج گناه

البته با وجود مناسبت‌های متعدد در فرهنگ خودمان مانند سالگرد ازدواج حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت علی (علیه السلام) و جشن بهار و …نیازی به اجرای رسوم و فرهنگ غربی که با باور ما فاصله‌ی بسیار زیاد دارند، نیست.

لذا اگر می‌خواهید نسبت به عزیزانتان (مادر و خواهر و همسر و… از محارم) عشق ورزی و ابراز محبت کنید، بهتر است به گونه‌ای برنامه ریزی کنید، که از مناسبت‌های موجود در فرهنگ خودمان استفاده کنید، تا آسیب اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد.

نظر مراجع عظام در مورد ولنتاین:

جشن روز ولنتاین

پرسش:

روز والنتاین یا روز عشق و یا روز عشاق در فرهنگ مسیحی سده‌های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. آیا جشن گرفتن و برگزاری و ترویج چنین مراسماتی از سمت مسلمانان جایز است؟

پاسخ:

در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد، جایز نیست.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.

 

پرسش: روز والنتاین یا روز عشق و یا روز عشاق در فرهنگ مسیحی سده‌های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. آیا جشن گرفتن و برگزاری و ترویج چنین مراسماتی از سمت مسلمانان جایز است؟

پاسخ: در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی‌باشد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

هدیه روز والنتاین

پرسش: هدیه روز ولنتاین به همسر چه حکمی دارد؟

پاسخ: در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی‌باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=18740

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رسول
بهمن ۲۴, ۱۴۰۱ ۲۳:۵۲

از نظر اسلام فقط صیغه حلاله اونم تا ۱۰۰ تا.البته اسم اصلیش همون حرمسرا وجنده بازیه،که آقایون صورت شرعی بهش میدن وتوجیه میکنند.کار به فرهنگ غرب ندارم،اون مال خودشونه،کارشون هم درسته،چون هر چی داریم مدیون غرب است،تمام آسایش واختراعات غربی.اسلام یه دین وحشی بازی است که ایران با آغوش باز اونو با دادن هزاران دختر وکنیز وهزاران مرد کشته وبرده و ویرانی آثار تاریخی این سرزمین بهاشو داد.اسلام همون داعش واقعی بود.

مصطفوی
پاسخ به  رسول
اسفند ۶, ۱۴۰۱ ۰۶:۴۸

تعصب یعنی از چیزی بدون تحقیق و تفکر دفاع کردن. شما یک متعصب هستید. بهتر است جنگ های صلیبی رو بخونی و یا اگر حوصله ی مطالعه نداری اختراعات دانشمندان ایرانی رو حداقل توی انیمیشن هایی که برای کودکان می سازند ببینی؛ تا با تعصب محض خودت رو مدیون غرب ندونی

علی موسوی
بهمن ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۲

چرت و پرت چرررررررت و پررررت

رسول
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
بهمن ۲۵, ۱۴۰۱ ۰۰:۱۱

توبه میکنند توروخدا نندازینش جهنم بهش رحم کنید خخخخ

محمد
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۹

هدیه دادن به نامحرم تو ولنتاین حرومه دیگه به زن خودمون تو ولنتاین هدیه بدیم این که دیگه حرام نیست

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۶

آقای مکارم شیرازی در فرض دوم فرموده اند کارخوبی نمیباشد یعنی مکروه است نه گناه

محمد
پاسخ به  محمد
فروردین ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷

به هر حال همه به دنبال ترویج فرهنگ باطل نیستند و صرف نیتشان خوشحالی همسر است چون دیگه آنها در این روز انتظاراتی دارند و ممکنه تازه اگه هدیه گرفته نشه باعث دلخوری بشه

رسول
پاسخ به  محمد
بهمن ۲۵, ۱۴۰۱ ۰۰:۱۱

پاش برسه حاچی مکاروم جون صدتا صیغه میکنه خخخخخ

مهتا
بهمن ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۲

بحث دینِ اسلام از بحث آخوند های به اصطلاح مراجع تقلید ما کاملا جداست… شما سوال میکنی که آیا تبریک ولنتاین در «اسلام» حرام است؟؟ و بعد جواب رو میبینیم که گفته « اگر باعث ترویج فرهنگ غرب شود» جایز نیست:/ در زمان اسلام پیامبر با کشور های غربی مشکل داشته؟؟؟ سر نماز جمعه به روم و یونان «مرگ» و «لعنت» میفرستاده؟؟؟؟ لطفا مسائل دین را با سیاست قاطی نکنین و بی خود و بی جهت و بدون دلیل منطقی چیزی رو حرام اعلام نکنین چون با این کارتون فقط چهره دین رو بد نشون میدین. ابراز عشق و علاقه اگر با نیت پاک باشد اصلا هم اشکال نداره، بحث فساد بین دختر و پسر هم هیچ ربطی به روز ولنتاین نداره و متاسفانه انسان های مریض در همه جای دنیا هست و برای انجام فساد نیاز به روز خاصی هم ندارن. در ضمن سیاست کشور ما کلا با ابراز عشق بی پرده مشکل داره و بی خود اون رو میزنه به نام دین چون اگر بحث مبارزه با فرهنگ غرب( که البته همیشه هم بد نیست) باشه ما ایرانی ها در زمان ایران باستان خودمون روز عشق داشتیم اما الان اون روز در تقویم ما نیست. پس نتیجه میگیریم چیزهایی که این افراد مثلا «عالم» میگن بر اساس دین اسلام نیست، انگار که یک دین برای خودشان اختراع کردن. واقعا متاسفم… اگر شما شیعه بودین از ابراز علاقه های علی به فاطمه چیزهایی شنیده بودین… لعنت به سیاست مسخره تان که حتی با عشق مشکل دارد

رسول
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
بهمن ۲۵, ۱۴۰۱ ۰۰:۰۷

کوره عاشق روحانیت خخخخخ

رسول
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
بهمن ۲۵, ۱۴۰۱ ۰۰:۱۲

اونا کفار نیستند بیسواد مسیحی هستند،همین به قول شما کفار برق وموبایلو هزران اختراع را آورد توی این مملکت وگرنه تو الان برده اعراب وحشی بودی ،هر چند مخت بوی اعراب پوسیده سوسمار خور میده خخخخ

17
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x