Take a fresh look at your lifestyle.

لزوم دست نکشیدن مؤمن از حق‌ در هر شرائطی

0 486

بسیار اتفاق می‌افتد که مجبور می‌شویم بین عزیزان خودمان و حق یکی را انتخاب بکنیم و حقیقتاً که در این موارد، انتخاب حق مردانگی و همت بسیار بزرگی را می‌طلبد.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:

اِنَّ لِلْمُؤْمِنِ عَلى الْمُؤْمِنِ سَبْعَهَ حُقوقٍ، فَاَوْجَبُها اَنْ یَقولَ الرَّجُلُ حَقّاوَ اِنْ کانَ عَلى نَفْسِهِ اَوْ عَلى والِدَیْهِ، فَلا یَمیلَ لَهُمْ عَنِ الْحَقِّ؛ (بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۲۲۳، ح ۸)

مؤمن بر گردن مؤمن، هفت حق دارد که واجب‌ترین آن‌ها این است که فقط حقیقت را بگوید، هرچند که بر ضرر خود یا پدر و مادرش باشد و به خاطر آن‌ها از دایره حق منحرف نگردد.

خداوند متعال درباره اینکه ممکن است عزیزان انسان مؤمن وی باشند می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکمْ وَأَوْلَادِکمْ عَدُوًّا لَّکمْ فَاحْذَرُوهُمْ»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به تحقیق که بعضی از همسران و فرزندانتان دشمن شما هستند، پس از آنان بر حذر باشید (تغابن/۱۴) و نیز تذکر می‌دهد «لَّا تَجِدُ قَوْمًا یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ یوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ»(مجادله/۲۲) هیچ قومى را پیدا نمی‌کنی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند درحالی‌که دوست داشته باشند کسانى را که با خدا و رسولش مخالفت کرده‌اند هرچند که آن‌ها پدران یا پسران یا برادران یا اقوام آنان باشند.

چقدر بلندمرتبه هستند مردان بزرگی که در این امتحان سربلند بیرون آمدند و در این‌گونه امتحانات از صراط مستقیم خارج نشدند.

ازجمله این افراد آیت‌الله خزعلی ره هستند که پس از وقایع سال ۸۸ در مورد فرزندشان در ضمن بیانیه‌ای فرمودند: «… مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصیحت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را برنمی‌تابم. …»

ای کاش بقیه آقایان هم از آقازاده های فاسدشان مثل ایشان تبری می جستند تا بخاطر سکوت یا حمایتشان از فرزندان ناخلف، آبروی خود و نظام اسلامی را بر باد نمی دادند.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=18766

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x