Take a fresh look at your lifestyle.

ممنوعیت ربا در قرآن!

0 390

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (۲۷۹) فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لاتُظْلَمُونَ ا ۲۸۰ وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَهٍ فَنَظِرَهٌ إِلى‏ مَیْسَرَهٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ‏ تَعْلَمُونَ‏ (۲۸۱) وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فیهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ‏ (۲۸۲) بقره

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها کنید؛ اگر ایمان دارید!

اگر (چنین) نمى‏کنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد! و اگر توبه کنید، سرمایه‏هاى شما، از آن شماست (اصل سرمایه، بدون سود) نه ستم مى‏کنید، و نه برشما ستم وارد مى‏شود.

و اگر (بدهکار،) قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایى، مهلت دهید! و (در صورتى که به راستى قدرت پرداخت را ندارد،) براى خدا به او ببخشید بهتر است؛ اگربدانید!

و از روزى بپرهیزید که در آن روز، شما را به سوى خدا باز مى‏گردانند؛ سپس به هر کس (پاداش) آنچه را انجام داده، بازپس داده مى‏شود؛ و به آنها ستم نخواهد شد.

شأن نزول:

در «تفسیر على بن ابراهیم» آمده است: پس از نزول آیات ربا، شخصى به نام «خالد بن ولید» خدمت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله حاضر شده عرضه داشت: پدرم چون با «طائفه ثقیف» معاملات ربوى داشت و مطالباتش را وصول نکرده بود وصیت کرده است مبلغى از سودهاى اموال او که هنوز پرداخت نشده است، تحویل بگیرم آیا این عمل براى من جایز است؟

آیات فوق نازل شد و مردم را به شدت از این کار نهى کرد.[۱]

در روایت دیگرى آمده است که پیامبر صلى الله علیه و آله بعد از نزول این آیه فرمود: أَلا انَّ کُلَّ رِباً مِن‏ رِبَا الْجاهِلِیَّهِ مَوْضُوعٌ وَ أَوَّلُ رِباً أَضَعُهُ رِبَا الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدُالْمُطُّلِبِ: «آگاه‏ باشید! تمام مطالبات ربوى که در زمان جاهلیت مردم از یکدیگر داشته‏اند، همگى باید فراموش شود و نخستین مطالبات ربوى که من آن را به دست فراموشى مى‏سپارم مطالبات عباس بن عبدالمطلب است».[۲]

از این جمله، به خوبى استفاده مى‏شود که: پیامبر صلى الله علیه و آله به هنگامى که قلم سرخ بر مطالبات ربوى زمان جاهلیت مى‏کشید از بستگان خود شروع کرد، و اگر در میان آنها افراد ثروتمندى مانند عباس بودند که در زمان جاهلیت همچون دیگر ثروتمندان آلوده بودند، پیامبر صلى الله علیه و آله نخست، مطالبات آنها را الغاء کرد.

و نیز در روایات آمده است که: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بعد از نزول این آیات، به فرماندار «مکّه» دستور داد: اگر «آل مغیره» که از رباخواران معروف بودند دست از کار خود بر ندارند با آنها بجنگد.[۳]

منبع: شأن نزول آیات قرآن، ص: ۸۰


[۱] . «تفسیر على بن ابراهیم»، ج ۱، ص ۹۳؛ «مستدرک»، ج ۱۳، ص ۳۳۴؛ «وسائل الشیعه»، ج ۱۸، ص ۱۳۱؛ «بحار الانوار»، ج ۱۰۰، ص ۱۱۸.

[۲] . «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «درّ المنثور»، ج ۲، ص ۱۰۹، با اندکى تفاوت؛ «مستدرک»، ج ۱۳، ص ۳۴۵؛ «بحار الانوار»، ج ۲۱، ص ۴۰۵، ج ۳۷، ص ۱۱۳، و ج ۷۳، ص ۳۴۹.

[۳] . «درّ المنثور»، ج ۲، ص ۱۰۷ و ۱۰۸؛ «مکاتیب الرسول» احمدى میانجى، ج ۲، ص ۶۶۷، ۶۶۸؛ «اسباب نزول الآیات» واحدى نیشابورى، ص ۵۸.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=234

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x