Take a fresh look at your lifestyle.

حجاب اجباری و لا اکراه فی الدین

11 2,754

بی‌حجاب: در قرآن آمده است که: «لا اکراه فی الدین»، پس من هر جوری که بخواهم لباس می‌پوشم!

باحجاب: اگر در قرآن لا اکراه فی الدین آمده دستور حجاب هم آمده و اگر به قرآن ایمان دارید و می‌خواهید که به آن عمل کنید، باید به همه قرآن عمل کنید نه به هر قسمتی که با هوستان موافق است.

 لا اکراه فی الدین، یعنی تو آزادی که هر اعتقادی داشته باشی، نه اینکه آزاد باشی هر رفتاری را در جامعه‌ای که متعلق به همه است انجام بدهی! آزادی عقیده با آزادی هر رفتار ناهنجاری که به ضرر جامعه باشد فرق می‌کند.

پرسشگر: در قرآن داریم «لا اکراه فی الدّین (بقره/۲۵۶)» (در دین اجباری نیست) پس چرا در ایران داشتن پوشش حجاب اجباری است؟

پاسخ:

اولاً اینکه حجاب یک قانون و دستور مسلم الهی برگرفته‌شده از قرآن و سنت است که باید اجرا شود و حکومت اسلامی هم موظف به اجرای آن است و هرکسی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کند مطابق با نظام دموکراسی باید به ارزش‌ها و قوانین پذیرفته‌شده اکثریت آن جامعه احترام بگذارد و حجابش را حفظ کند.

ثانیاً مسلماً در اسلام، احکام اجباری و اکراهی فراوانی وجود دارد؛ مانند «حدود»  و کسانی که حد بر آنان جاری می‌شود، مسلماً راضی به آن نیستند، ازاین‌رو باید در فهم ابتدایی ازجمله «لا اکراه فی الدین» تجدیدنظر کرد.

ثالثاً اینکه «لا اکراه، اجباری وجود ندارد» به معنی این است که «مختار هستید» نه اینکه «مجاز هستید»، زیرا اگر این‌طور بود عقاب و مجازات دنیوی و اخروی که در دین وجود دارد معنا نداشت، چون دور از انصاف و عدل است که خداوندی که بنده‌اش را مجاز به انجام و ترک تکلیف کرده است، به خاطر عدم امتثال، مجازات کند. به‌عنوان‌مثال: «مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری» معنی‌اش این است که به تو اختیار اطاعت یا تخلف داده‌ام، نه این‌که نمازخواندن مباح است و اگر دلت خواست بخوان و اگر دلت نخواست نخوان!

رابعاً منظور از آیه، اکراه و اجبار در اصل اعتقاد به دین و قبول آن است و اینکه اسلام برای پذیرش دین، غیرمسلمانان را مجبور نمی‌کند، بلکه با منطق و برهان آن‌ها را به پذیرش دین دعوت می‌کند، اما کسانی که مسلمان هستند مشمول این آیه نیستند و باید بر دینی که آن را پذیرفته‌اند پایبند باشند، عقل و عرف هم این را نمی‌پذیرد که کسی پس از ورود یک به سازمان، در اجرای قوانین آن مختار باشد، زیرا این موجب هرج‌ومرج است.

خامسا درکشورهای اومانیستی که مدعی آزادی‌اند احکام و قوانین اجباری بسیاری وجود دارد و با متخلفین به‌شدت برخورد می‌شود (مشکل آن‌ها فقط با احکام و قوانین الهی است).

برگرفته‌شده از سایت‌های: پرسمان ، رهروان ولایت  و ندای اصفهان و…

۵ ۳ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=23892

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
11 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فلان
مرداد ۳۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۳

خب باشه من از قرآمن آیه میارم که این مطلب شما به تناقص بیوفته در قرآن داریم هرکه بغیر از اسلام دینی اختیار کند در آخرت از گناهکاران است طبق گفته شما پس این یعنی قران دو تا حرف زده یه جا گفته هر دینی که بخواین مبتونید داشته باشید و یه جا هم گفته بجز اسلام دینی نمیتونین داشته باشین الان نناقص داره مگنه قرآن توش تناقص نیست
درسته این یعنی شما درست نمیگید

سینا
پاسخ به  فلان
شهریور ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۲:۰۴

اینا دیگه واقعا دلیل بنی اسرائیلی! مثل اینکه من دارم حرف میزنم، میگم از این جاده میرید، و از اون جاده دوباره بر میگیرید! و دوباره میرید به سمت راست و بعد می پیچید! بعد شما این جملات من رو بردارید و تقطیع کنید بگیید، برخره بریم یا برگردیم!
بیشتر جاهای که در قران به اسم اسلام اشاره شده،منظور انسان تسلیم شده در برابر خداست!، و کل قران فریاد میزند،که هر وقت حق برت روشن شد(قران و ایاتش) و زدی زیرش! و گوش بهش ندادی، بدترین ادم روی زمین هستی! و بارها خدا گفته بدترین ادم روی زمین کسی است که به ایات قران گوش نمیدهد و به ان عمل نمی کند! (ایات مستقیم)منظور و مفهوم دقیقا کسانی هستن،که دیگر فهمیدن و درک کردن،قران حق است اما به حرف اون گوش فرا نمیدهند!
مثل اینکه دادگاه تشکیل شده، شواهد و مدارک رو شده باشد و همه چیز عیان و مشخص شده، اما متهم میگه خوب کاری ندارید؟! من برم خونه؟! معلومه که رفتار متهم احمقانه است! معلومه که دیگر از روی لجاجته!
خدا هم داره همین رو میگه،میگه خیلی خوب هم فهمیدی قران حقه! و مستقیم از مخزن های الهی فرستاده شده! حالا که فهمیدی حقه، بزاریدش کنار! روزگارتون سیاهه!

فلان
مرداد ۶, ۱۴۰۱ ۱۳:۰۶

از حضرت محمد حدیث داریم
علمای دین در آخر الزمان قوانبن دین را عوض میکنند و خیر را شر و شر را خیر میکنند

ناشناس
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
شهریور ۱۲, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱

ببین علمای دین در آخرالزمان یه چیزایی رو میگن خوبه و یه چیزایی رو که در اصل خوب بوده میگن بده این اصل حرفش بود
مگه الان اخرالزمان شده که همچین حرفی میزنیی؟؟؟ واقعا خنده داره. (به نظرم تو هوای نفس بهت غلبه کرده و داری توهم میزنی)

سینا
پاسخ به  فلان
مرداد ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۱

اخر زمان یک اصطلاحه،یعنی گاهی وقت ها یک اصطلاح که روی زبانه،مثلا طرف وقتی یک صحنه وحشتناکی و رعب اوری می ببینه،که جمیعت زیادی در حال مرگ هستن یا زلزله شدید امده،تصور میکن اخر زمان شده! یعنی ابعاد مسئله اشاره میشود. این به معنی رد اخر زمان نیست! اما اخر زمان ممکن است،صدها هزار سال دیگر باشد! . چیزی که مسلم است،هرگاه گناهکاران زیاد بشود و جوء جامعه کاملا با اون گناه اوخت بشون و دیگری مشکلی با ان نداشته باشن! و دقیقا همشون به این جمع بندی برسن،نه تنها اون گناه مشکلی نداره،بلکه خدا هم تاییدش میکنه(این دقیقا مرحله اخره!) دیگه عذاب الهی قطعا و حتما براشون نازل میشود. اصول هر قوم و قبیله از گناهکاران یک عمری داره،که من برداشتم از ایات قران اینکه،متوسط بین ۱۰۰ سال تا ۳۰۰ ساله! گاهی وقت ها کمتر و گاهی وقت بیشتر! اگر برگشتن و توبه کردن! که هیچ! اگر بر نگشتن! قشنگ طوری نابود میشون،که هیچ اثری بخصوص ازشون باقی نمونه!
و این رو فراموش نکنید، علما دین و .. هیچ دلیل به انحراف شخص نیست! هرکس خودش مسئول اعمالش! فرعون و زیر دستانش هردو یکی هستن! در واقع اگر زیر دستان نبودن،امریکا امروز ساخته نمی شد!اگر صاحبان پول و قدرت نبود،بازم امریکا و غرب و هرکشور فاسد دیگری ساخته نمی شد!. مهمترین وظیفه هر انسان،ابتدا نجات خود است! خودش رو باید نجات دهد! از گناه و .. اما اگر تونست دیگران رو نجات چه بهتره . هیچ بهونه برای روز قیامت برای گناه نیست! و نرفتن راه خدا! مگر استثناء اونم بیشتر شامل بیچارگان شاید شبیه همین بردگان بیچاره،که با زور سر نیزه و اجبار شدید و کمترین امکانات زندگی میکردن! یا پشت کوهی ها که از هیچ خبر نداشتن و استثناعات ندار دیگر.

علی
تیر ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۳:۱۳

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به صراحت گفته اند «کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهرى است ، که عبارت است از حرکاتى مادى و بدنى (مکانیکى )» یعنی ناظر بر رفتار است نه اعتقاد. و «این آیه شریفه یکى از آیاتى است که دلالت مى کند بر اینکه مبنا و اساس دین اسلام شمشیر و خون نیست ، و اکراه و زور را تجویز نکرده »

سینا
پاسخ به  علی
مرداد ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۳

سلام.دین اسلام هرگز زور و اکراه رو واجب نکرده،هیچ ایه در این زمینه وجود ندارد! همون ایه معروف هم،سند معتبر ان است، هیچ کس رو نباید به زور مسلمان کرد. اما به این حال اگر درجامعه اسلامی،کفار و منافقین،بخوان منکرات خودشون رو در جامعه رواج بدن،ولو به اسم مسجد (اما به ضدیت با خدا!) باید از بینشون برد!(من نمی گم! خود خدا در قران گفته!یه جستجو کنی ایاتش رو پیدا میکنی) بهترین راه برای مبارزه کفار و منافقین،دوری از جنگ و خون ریزی و بحث و گفتگو است،و اسلام نیز بشدت موافق است! با قدرت تمام عیار! چرا که هیچ نقطه ضعف در این مسئله ندارد و از لحاظ اعتقادی تکمیل تکمیل است! منتها اگر همین کفار و منافقین بخوان در جامعه اسلامی،دست از تفکراتشون برندارن،بخوان منکرات رو در جامعه رواج بدن،خود خدایی مهربان و عزیز در قران دستور داده،باهشون مبارز بشه و بیرونش کنیم از سرزمین اسلامی.! بحث کردن یک چیزه! اینکه برن تویه جامعه منکرات رو رواج بدن یک بحث دیگه! اینکه برن تویه گوش دختربچه ها و پسربچه ها کوچیک، بشین و ضد نماز،حجاب و روزه و قران بگن! و اونا رو ضد خدا کن! یک بحثه! .. شما رفتید،یک بخش قران رو گرفتید و باقی بخش ها رو رها کردید! همون خدایی که دستور مهربان داده، همون خدا هم گفت، کافران و مشرکین و منافقن نجس هستن! و با انان بجنگین، بکشیشنون!
کسی که اومده در سرزمین مسلمان،و مسلمان است،باید احکام اسلام(خدا) رو رعایت کنه! اجازه نداره و حق نداره،قوانین خدا رو در مکان عمومی،زیر پا بزاره! می تونه بره تویه لونه اش، گناهان خودش رو بکنه! اما اگر بخواد تفکرات چرکین منافقین رو اجرایی و عملی کنه،دستور مبارزه مستقیم برعلیه اشت،این وظیفه بر عهده ا حاکمیت اسلامی است. که با جمع اوری نیروهای خود،با این اشرار مبارزه کند و سرجاشون قرارشون بده!.
اسلامی اوردن زوری نیست! اما رعایت قوانین اسلامی توسط مسلمان در مکان عمومی زوری هست! حکم براش هست،از شلاق، تا اعدام! نکنه میخواید حکوم فیزیکی که در قران امده رو هم منکر بشید؟!
هیچ دینی و جامعه روی زمین به اندازه دین اسلام بشدت تلاش نکرده، که در یک جامعه اسلامی یک عمل زشت رواج پیدا نکنند! تا جایی که خدا در قران گفته،اگر کسی عمل چون زنا انجام داد! باید برای اثبات ان ۴ شاهد عادل بی اورد! تا حتا حرف کارهای زشت در جامعه اسلامی رواج پیدا نکند! که بعد منافقین و کفار درون جامعه اسلامی از فرصت سوء استفاده نکنند و به زنان و مردان مومن تهمت بزن و بدین صورت هم دین رو ضعیف کن و هم عقده و کینه های خود رو تخلیه کنند!
اما دیگه کسی که امده پرده حیاء خودش رو انداخته و علنا! بی حجابی میکند! دیگه کاملا مشخصا،که خدا و اسلام و قران چه نظری نسبت به او دارن! یعنی دیگه بدعیات و موضاعت پیش پا افتاده قران کریم است!
علنا میخواد زشتی ها در جامعه رواج پیدا کنه! میخواد گناه و زشتی در جامعه رواج پیدا کنه! بله اگر جوامع غربی و اروپایای بود،میگیم سکولار و اینطوری بار اومدن! اما اینجایی که دیگه خودشون میدون کجا زندگی میکن و دین چه نظر نسبت بهشون داره، پس علنا به دنبال این هستن،جامعه اسلامی رو یک جامعه کثیف و پر از گناه بکن!
غلبا این افرادی که بی حجابی میکن،زبان شصت متری دارن،که نشان از کینه ها و نفاق ها درونشون هست! و البته خوشحال هستن،که بعد ا سالها سال خفتگی و با خاری ذلت و گناه مخفیانه کردن،حالا می توانن اینطور عقده و کینه ها خودشون رو روی جوانان و نوجوان و .. جامعه اسلامی پیاده سازی کنن و همشون رو بند شهوات کنن!

11
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x