Take a fresh look at your lifestyle.

ایدز و آلودگی های جنسی

0 1,665

 به یکی از عواقب شوم گناهان جنسی !

 سؤالاتی در مورد ویروس کشنده ایدز:

 چرا نیش حشرات بیماری ، را منتقل نمی کند؟

 آیا تیغ استفاده شده که خونی روی آن دیده نشود هم می تواند بیماری را منتقل کند ؟

 آیا مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ابتلا به ویروس ایدز باشد ؟

آیا دستشویی های فرنگی راه انتقال HIV  محسوب می شود ؟

 چرا تماس جنسی راه انتقال محسوب می شود ؟

چرا احتمال انتقال بیماری ایدز در همجنس بازان بیشتر است؟

آیا در اثر تماس جنسی انسان با حیوان احتمال ابتدا به بیماری وجود دارد؟

آیا همجنس بازی زن با زن راه انتقال محسوب می شود ؟

آیا همجنس بازی در صورت سالم بودن افراد راه انتقال محسوب می شود ؟

چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج اجباری نمی شود ؟

فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی چقدر است ؟

چرا نیش حشرات بیماری، را منتقل نمی کند؟

خون آلوده مکیده شده بوسیله حشرات به سرعت توسط آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه حیات در داخل بدن حشره نمی باشد و حشره با گزش فرد دیگر، نمی تواند ویروس فعال را منتقل کند

 آیا تیغ استفاده شده که خونی روی آن دیده نشود هم می تواند بیماری را منتقل کند ؟

بلی ، تیغ به ظاهر سالم می تواند لخته های خون بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود داشته باشد و ویروس تا یک هفته در چنین لخته هایی زنده و عفونت زا باقی بماند .

 آیا مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ابتلا به ویروس  HIV باشد ؟

مشروبات الکلی باعث اختلال در قدرت تصمیم گیری می شود و هم میل جنسی فرد افزایش پیدا می کند و قادر به تصمیم گیری صحیح جهت حفظ سلامت خودش نمی باشد و اکثر تماس های جنسی همراه با استفاده از مشروبات الکلی بدون استفاده از کاندم است .

آیا دستشویی های فرنگی راه انتقال ویروسHIV  محسوب می شود ؟

امکان انتقال HIV از سطح پوست سالم و عرق بدن که در تماس با این نوع دستشویی ها میباشند ، وجود ندارد

چرا تماس جنسی راه انتقال محسوب می شود ؟

در ترشحات جنسی مرد آلوده و یا زن آلوده٬ HIV  وجود دارد و ویروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلی چسبیده و به داخل بدن راه یافته و خود را به سلولهای میزبان اصلی یعنی “لنفوسیت های کمک کننده” برساند.

چرا احتمال انتقال HIV در همجنس بازان بیشتر است ؟

این مربوط به نوع تماس جنسی است :

۱-  مخاط روده ظریفتر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن ) است

۲-  مویرگهای زیر مخاط روده بیشتر از مویرگهای زیر مخاط دستگاه تناسلی است

۳-  احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر است

۴-  مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده بیشتر است

علاوه بر این فاکتور های اندامی افراد همجنس باز٬ دارای شرکاء جنسی و فعالیت آمیزشی بیشتر هستند و این عوامل احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

 آیا در اثر تماس جنسی انسان با حیوان احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد؟

یکی از فرضیه های اولیه در پیدایش این بیماری تماس جنسی انسان با میمون بوده است اما با شناخت ویروس و مشخص شدن محدودیت میزبان این ویروس، احتمال انتقال ویروس از این راه ممکن نمی باشد .

آیا همجنس بازی زن با زن راه انتقال محسوب می شود ؟

با توجه به این امر که معمولا این زنان از وسایل مصنوعی استفاده می کنند و قادر به انتقال ترشحات جنسی بطور مستقیم نمی باشند ،احتمال انتقال کمتر میشود. (برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید)

آیا همجنس بازی در صورت سالم بودن افراد راه انتقال محسوب می شود ؟

خیر بیماری ایدز یک بیماری عفونی است و ایجاد بیماری بدون حضور عامل عفونت امکان پذیر نمی باشد . همانطوری که تا قبل از پیدایش این بیماری افراد هم جنس باز و معتاد تزریقی در همه جوامع بوده است اما بیماری ایدز مشاهده نشده بود .

چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج اجباری نمی شود ؟

داشتن یک پاسخ منفی دلیلی بر اینکه فرد آلوده نمی باشد، نیست . و ممکن است فرد در چند ماه اخیر آلوده شده باشد و هنوز جواب ایشان مثبت نشده باشد . از طرفی فردی که دارای رفتارهای پر خطر مانند اعتیاد تزریقی و داشتن آمیزش با شرکاء جنسی متعدد باشد می تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پایداری و سلامت خانواده نخواهد شد.

فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی چقدر است ؟

از زمانی که ویروس وارد بدن و وارد اولین سلولهای دفاعی می شود ابتلا صورت پذیرفته است. اما بطور معمول حداقل ۱۵-۱۰ سال طول  میکشد که شخص وارد مرحله بیماری ایدز شود. این مدت در صورت وجود عواملی مانند فقر غذایی و عدم رعایت بهداشت و ابتلا به عفونت های مختلف و تعداد بیشتر ویروس وارد شده٬ مدت زمان کوتاه تر می شود و استفاده از غذای مغذی  و بهداشتی، مصرف ویتامین های لازم، انجام ورزش و داشتن روحیه بالا و تشخیص و درمان عفونت ها در این مسیر٬ مدت زمان را طولانی تر کرده و منابع پزشکی تا ۲۰ سال را هم گزارش نموده اند.

آیا زنان همجنسگرا هم در معرض خطر آلودگی قرار دارند؟

زنان همجنسگرا نیز از جمله گروه های در معرض خطر آلوده شدن به ویروس اچ. آی. وی. می باشند . هر چند که به اشتباه٬ تصور عمومی بر آن است که این گروه بر عکس همجنس بازان مرد به دلیل عدم امکان دخول مستقیم و طبیعی در خطر نمی باشد.

هیچ زنی از سابقه جنسی شریک جنسی زن خود کاملاً آگاه نبوده و نمی داند که سابقاً با چه مردی بوده است و یا شاید قبلاً مواد مخدر تزریقی استفاده کرده و آیا شاید هنوز هم استفاده می کند. همچنین ممکنست که زنی که با او رابطه دارددر گذشته با مردی رابطه داشته و .

آیا دختران نوجوان و جوان در معرض خطر آلوده شدن قرار دارند؟

جوانان یکی از گروه هایی بودند که به مراتب در مقابل HIV و ایدز ایمن بودند. اما امروزه بیش از نیمی از افرادی که آلوده می شوند را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می دهند. در این میان دختران نسبت به پسران به میزان بیشتری و در سنین پایین تری در معرض خطر آلودگی به HIV قرار گرفته اند.

دختران جوان در هنگام داشتن رابطه جنسی دارای قدرت تصمیم گیری کمی هستند. به دلیل کمتر بودن سن بلوغ جنسی و شروع فعالیت های جنسی در سنین پایین تر با مسایلی مانند رابطه امن تر معمولاً آگاهی کم تری دارند. و یا در استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم یا شرایط انتخاب کردن را ندارند و یا آگاهی و دانش لازم در این باره را ندارند. آنان همچنین برای محافظت از خود در برابر مشکلاتی مانند سوءاستفاده جنسی، بهره برداری جنسی و اعتیاد بسیار آسیب پذیر می باشند.

چرا دختران در سنین جوان تری درمعرض خطر قرار دارند؟

چرا دختران جوان نسبت به همسالان پسر خود زودتر و بیشتر آلوده می شوند؟

بسیاری از دختران جوان به دلیل داشتن شریک جنسی مرد بزرگتر از خود و گاه داشتن همسر مسن تر آلوده می شوند. همچنین ناحیه تناسلی یک دختر نوجوان به راحتی دچار زخم می شود و به نسبت یک زن مسن تر برای دریافت آلودگی بسیار مستعد تر می باشد.

دختران جوان بسیاری دچار آلودگی شده اند به دلیل اینکه در موقعیتی آسیب پذیری قرار داشته اند، برای نمونه کار کردن به عنوان کارمند و یا خدمتکار دختر در بین آشنایان و یا کارفرمایان ثروتمند که آنان را مورد تجاوز قرار داده اند. علاوه بر این خیلی از دخترهای جوان وقتی به یک رابطه طولانی و یا ازدواج تن می دهند به دلیل داشتن نیاز و فقدان امنیت لازم به ارتباط با مردهای مسن تر و با اختلاف سنی قابل توجه تن می دهند.

بسیاری از دختران جوان نیز ممکن است به علت نیاز مالی به رابطه با یک مرد مسن تر تن بدهند که ممکن است از آن ها انتظار عدم استفاده از کاندوم را داشته باشد.

کارشناسان بین المللی در امور ایدز می گویند میزان گسترش این بیماری در میان زنان رو به افزایش است. یکی از دلایل برای این روند این بوده است که احتمال آلوده شدن زنان و دختران به عفونتهای مقاربتی چهار برابر مردان است.

همچنین در بسیاری از جوامع که از زنان انتظار می رود بلاشرط خواسته های مردان را برآورده کنند این زنان تسلط کمی در روابط جنسی خود داشته باشند. در این جوامع به زنان این اختیار داده نمی شود که در روابط جنسی خود خواستار اقدامات پیشگیرانه شوند یا حتی به رابطه خود با مردی که در گروه پرخطر برای ابتلا به ایدز محسوب می شود، خاتمه دهند.

در هر برنامه ای که برای مبارزه با اپیدمی ایدز به اجرا گذاشته می شود ضروری است به زنان این قدرت و اختیار داده شود که کنترل روابط جنسی خود را به دست گیرند.

چرا برای یک زن مشکل است که از خودش در برابر آلوده شدن محافظت کند؟

امکان بیشتر در دریافت آلودگی

در آمار بسیاری از کشورها، بیشتر زنانی که آلوده به HIV شده اند، از راه تماس جنسی با شریک جنسی آلوده مرد، ویروس را دریافت کرده اند. در رابطه بین دو شریک جنسی مرد و زن (هتروسکسوئل/ heterosexual)، زنان از نظر جسمانی دارای آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس می باشند. این واقعیت یک پیام با خود به همراه دارد و آن این است که بایستی توجه خاصی به زنان در مبارزه با اپیدمی داده شود و از آنان حمایت بیشتری به عمل آید تا جامعه در این قشر بی تناسب٬ آلوده نشود.

اطلاعات به دست آمده از تحقیقات متفاوت نشان می دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان٬ به میزان دو برابر  امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند. این دلیل بسیار مستدلی است که چرا در آمار، تعداد زنان آلوده بسیار بیشتر از مردان است.

در ایران، اگر آمارهای رسمی اعلام شده افراد آلوده به ویروس از طریق سرنگ آلوده را بپذیریم و نیز این باور را که بیشتر این افراد را گروه مردان تشکیل می دهند و با توجه به این نکته که این افراد احتمالاً دارای خانواده و همسر نیز می باشند، خود نشان دهنده میزان بالای خطر انتقال آلودگی در بین قشر زنان ایران خواهد بود.

به این ترتیب بسیار محتمل است که آمار زنان آلوده بزودی از تعداد مردان پیشی بگیرد، مگر آن که در عمل اقداماتی انجام گیرد که مانع ازآن شود.

تاثیر مستقیم دیگری که آلودگی در زنان بوجود می آورد، انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است که این نیزخود دلیل دیگری است برای توجه بیشتر به آسیب پذیری زنان و زنگ خطری است در افزایش آمار کودکان آلوده و مبتلا به ایدز.

میلیون ها کودک در سرتاسر جهان بدلیل بیماری ایدز٬ یتیم شده اند و بسیار مستعد و آماده برای آلودگی به HIV می باشند.

خود فروشی

مشکل دیگری که زنان را در مقابل HIV آسیب پذیرتر می کند، بهره برداری جنسی از آنان برای منافع مالی از طریق خود فروشی می باشد. تنگدستی و فقر مالی ازعمومی ترین دلایل روی آوردن به خود فروشی درقشر زنان می باشد. کمتر اشخاصی هستند که به دلیل لذت و تفریح به این کار روی بیاورند. زنان خودفروشی که به این کار روی می آورند درمعرض خطر بسیار بالای آلوده شدن قرار دارند.

بسیاری از این افراد، بیوه زنانی بدون سرپرست و بدون امنیت اجتماعی می باشند که برای ادامه حیات٬ به این کار پناه می آورند. زنان نا امیدی که نیاز به پول برای سرپرستی و نگهداری بچه های خود دارند، در جایگاهی نیستند که مشتریان خود را مجاب به استفاده از کاندوم نمایند که این البته به معنای آن است که نه فقط خود آنان در معرض خطر آلوده شدن می باشند بلکه درصورت آلوده بودن به HIV می توانند ویروس را نیز به مشتریان خود انتقال دهند در معادله ای ساده٬ این قبیل مشتریان که کاندوم استفاده نمی کنند نیز اشخاصی هستند که ایدز را به خانه خود می برند.

در بسیاری از کشورها کار زنان از طریق در اختیار قرار دادن تن خود، هم از نظر جامعه مطرود بوده و هم از نظر قوانین اجتماعی، عملی غیر قانونی وجنایی محسوب می شود. برای چنین زنانی٬ زمانی که به عنوان شغل به چنین کاری روی می آورند بسیار سخت است که به سرویس های مراقبت سلامتی برای مراقبت از سلامت خود دسترسی داشته باشند و سلامت خود را منظم کنترل کنند.

بدنامی در این شغل، آسیب پذیری این گروه از قشر زنان را به شدت افزایش می دهد، گروهی که خود به خود در معرض خطر شدید می باشد.

اعتیاد

اعتیاد یک مشکل اجتماعی است که زنان را نیز دقیقاً مانند مردان مبتلا می کند. وقتی صحبت از یک معتاد می شود به طور معمول، مردان هستند که به عنوان افراد معتاد به ذهن می آیند. اما بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی را زنان تشکیل می دهند. تمام زنانی که که اعتیاد به مواد مخدر تزریقی دارند، به سادگی در معرض استثمار جنسی قرار می گیرند و علاوه بر آن نسبت به دریافت آلودگی از راه تزریق مواد مخدر نیز، بسیار آسیب پذیرهستند.

بسیاری از زنان نیز شرکای جنسی مردان معتادی هستند که از راه سرنگ به HIV آلوده شده و این آلودگی را به زنان خود انتقال داده اند.

خشونت بر علیه زنان

خشونت علیه زنان یکی از مشکلات جهانی سلامت است و این مسأله باعث افزایش آسیب پذیری زنان می شود. “خشونت در منزل” یکی از مهمترین دلایل آزار زنان در بیشتر کشورهای جهان است که طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمی، روانی و جنسی را بجای می گذارد. تجاوز و خشونت جنسی بر علیه زنان در جهان اخیراً افزایش یافته است. علاوه بر آن تجارت سکس و سایر اشکال سوء استفاده های تجاری باعث افزایش آسیب‌پذیری زنان در مقابل  HIV شده است. ترس از خشونت٬ باعث مخفی کاری و در نتیجه عدم دسترسی زنان به  اطلاعات، تست HIV، پیشگیری، خدمات مشاوره و درمان می شود. این مسئله عملاً با انگ ناشی از HIV در ارتباط است.

بین ۲۰ تا ۴۸ درصد از دختران ۱۰ تا ۲۵ ساله گزارش کرده اند که اولین تماس جنسی  شان به اجبار بوده است.

استفاده از کاندوم در ارتباطات زناشویی بعنوان یک راه پیشگیری  کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در یک مطالعه در زامبیا، فقط ۱۱ درصد از زنان معتقد بودند که می توانند از همسرانشان  درخواست استفاده از کاندوم بکنند، حتی اگر ثابت شده باشد که شوهرشان وفادار نبوده یا HIV مثبت هستند.

 طی شش سال جنگهای داخلی کنگو نزدیک به ۴۰ هزار زن و دختر مورد سوء استفاده جنسی  قرار گرفتند. این در حالی است که هر روز بر تعداد قربانیان ایدز افزوده می شود.  تعدادی از این قربانیان٬ دختران نوجوانی هستند که برخی بیش از بیست بار مورد سوء استفاده  جنسی قرار گرفته‌اند.

 به گزارش CNN طی جنگ در جمهوری دموکراتیک کنگو از سال ۲۰۰۳ و آغاز  جنگ تاکنون موارد خشونت و سوء استفاده های جنسی در این کشور رو به افزایش بوده  است.

 با وجود اینکه خشونت علیه زنان ادامه دارد بهر حال برنامه های امیدبخشی برای مقابله  وجود دارد.

منبع: ایران اچ آی وی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=242

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x