Take a fresh look at your lifestyle.

آیا عاشق شدن حرام است؟

0 1,327

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا عاشق شدن حرام است؟

پاسخ:

از منابع دینی دلیلی بر حرمت عشق به جنس مخالف، پیدا نکرده‌ایم، اما عشق به جنس مخالف با چند مشکل اساسی مواجه است:

۱. بسیاری از اوقات مقدمه عشق گناه است و به‌عبارت‌دیگر عشق از گناه شروع می‌شود، مثل چشم‌چرانی، شوخی و ارتباط کلامی خارج از قاعده و ضابطه شرعی.

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): می‌فرماید: «نگاه بعد از نگاه (به نامحرم) بذر شهوت را در دل می‌کارد، همین برای منحرف ساختن فرد و کشاندنش به سمت فتنه و فساد کافی است.»[۱] از امام صادق (علیه‌السلام) درباره عشق پرسیدند، در پاسخ فرمود: «دل‌هایی که از یاد خدا تهی می‌گردد، خداوند محبت غیر خود را به آن‌ها می‌چشاند.»[۲]

۲. عشق، روح، روان و ذهن انسان را درگیر می‌کند چون علاقه مفرط باعث هزینه شدن نیرو و سرمایه‌های مادی، جسمی، روحی و معنوی انسان می‌شود و منجر به پریشانی و درگیر شدن فکر و خیال و درنهایت افت تحصیلی، پایین آمدن راندمان کار برای افراد شاغل و مشکلات بسیاری در زندگی فرد می‌شود درنهایت هم عشق‌های این‌چنینی غالباً به نتیجه نمی‌رسند: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): «هجران، کیفر عشق است.»[۳]

۳. با توجه به این‌که عشق‌های این‌چنینی خواسته یا ناخواسته، ریشه در طوفان غریزه جنسی دارند، به‌طور طبیعی و غالباً، پس از اظهار عشق، روابط دیگری شکل می‌گیرد که غیرقابل‌کنترل بوده و از حدود شرع و قانون و هنجارهای اجتماعی خارج است. لذا در بسیار یاز اوقات در بسیاری از اوقات منجر به گناه و لکه‌دار شدن دامن انسان می‌شود.

پیامبر (خدا صلی‌الله علیه و آله): «هر که عاشق شود و عشق خویش را کتمان کند و پاک‌دامنی ورزد و بااین‌حال بمیرد، او شهید است».[۴]

لذا مؤمن در درجه اول باید مراقب، چشم، زبان و قلب خود باشد تا عاشق نشود و اگر عاشق شد صبر کند و استقامت ورزد تا از دایره تقوا خارج نشده و دامن و عفتش لکه‌دار نگردد.


[۱]. النَّظْرَهُ بَعْدَ النَّظْرَهِ تَزْرَعُ فِی الْقَلْبِ الشَّهْوَهَ وَ کفَی بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتْنَهً، من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفاری، ج ۴، ص ۱۸، نشر صدوق.

[۲]. الإمامُ الصّادقُ علیه‌السلام لَمّا سُئلَ عَنِ العِشقِ: قُلوبٌ خَلَت من ذِکرِ اللّهِ فأذاقَها اللّهُ حُبَّ غَیرِهِ. میزان الحکمه، ج ۷، ص: ۴۱۴، حدیث ۱۳۱۴۵.

[۳]. الهِجرانُ عُقوبَهُ العِشقِ، میزان الحکمه، ج ۷، ص: ۴۱۴، حدیث ۱۳۱۴۳.

[۴]. مَن عَشِقَ فکتَمَ و عَفَّ فماتَ فَهُوَ شَهیدٌ. میزان الحکمه، ج ۷، ص: ۴۱۵ حدیث ۱۳۱۵۰.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=24594

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x