Take a fresh look at your lifestyle.

آدم باید دلش پاک باشد!؟

0 2,099

یکی از جواب‌هایی که افراد بی‌حجاب در جواب ارشاد و نهی از منکر دیگران می‌دهند این است که چه‌کار به حجاب من دارید؟ «دلت باید پاک باشد!» منشأ گفتار یک تفکر وارداتی غربی است که پلورالیزم یا پلورالیسم نام دارد.

در جواب باید گفت که: آیا می‌شود از هزاران چشم، پاکی را بدزدی و دلت پاک باشد؟!

امام صادق علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرمایند: «فَسَادُ الظَّاهِرِ مِنْ فَسَادِ الْبَاطِنِ؛ منشأ فساد ظاهر، فساد باطن است»[۱] لذا اگر دل این‌گونه افراد پاک است ظاهرشان هم باید پاک باشد.

در روایتی دیگر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «بدان که هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطن آن نیز پاک و پاکیزه است و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است»[۲]

«از کوزه همان برون تراود که در اوست.»

البته ناگفته نماند که علاوه بر ظاهر و باطن پاک و ظاهر و باطن پلید نوع سومی هم هست که باطن پلید است اما منافقانه سعی می‌کند که خود را پاک جلوه دهد ولی بالاخره باطن پلید نمایان خواهد شد. لذا حجاب ظاهر الزاماً پاکی نمی‌آورد ولی پاکی باطن حجابی را می‌آورد که خداپسند باشد.

در قرآن کریم ایمان یا همان دل پاک همیشه همراه عمل صالح است، یعنی ایمان خالی و بدون عمل صالح نمی‌تواند نجات‌بخش باشد و اگر فقط دل پاک کافی بود فقط می‌فرمود: «آمنوا» درحالی‌که می‌فرماید: «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات» یعنی هم باید دلت پاک باشد، هم باید کارت درست باشد.

«إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛ همه انسان‌ها، غیر کسانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند و یکدیگر را بر پافشاری در حق و بر صبر کردن سفارش می‌کنند، زیانکارند»[۳]

کسی که ادعا می‌کند، دلش پاک است چون به خدا ایمان دارد، چرا با بی‌حجابی و بی‌حیایی از فرمان خدا سرپیچی می‌کند؟ مگر می‌شود عاشق خدا باشی و با نافرمانی از دستوراتش، او را غضبناک کنی؟! کسی که واقعاً دلش پاک است و به خدا ایمان دارد و عاشق و بنده اوست سعی می‌کند با اصلاح رفتارش موجبات ناراحتی و غضبش را فراهم نکند.

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):

خیلی از مردم میگن
بابا دلت پاک باشد؛
دل پاک باشد، کافی است!!

جواب به این اشخاص که پاکی دل رو ملاک خوبی و بهشت میدونند اینه:
آنکس که تو را خلق کرده است،
اگر فقط دل پاک کافی بود فقط میگفت [آمـِـنـُوا]
در حالیکه گفته:
[آمـِـنـُوا وَ عَمِـلُوا الصَّالِحات]
یعنی هم دلت پاک باشد، هم کارت درست باشد.

اگر تخمه کدو را بشکنی و مغزش را بکاری سبز نمی شود.
پوستش را هم بکاری سبز نمی‌شود.مغز و پوست باید با هم باشد.

هم دل؛ هم عمل!


[۱]. مصباح الشریعه، ص: ۱۰۷

[۲]. خطبه ۱۵۴ نهج البلاغه: وَ اعْلَمْ أَنَّ لِکلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَی مِثَالِهِ، فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ.

[۳]. عصر/۲-۳.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=30461

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x