Take a fresh look at your lifestyle.

بهانه های بی حجابی

4 1,631

خانم های محترم ! درباره حجاب  یک لحظه تفکر لطفاً

چقدر زیباست این سخن خدای مهربان که در آیه ۳۰ سوره نور می‎فرماید:  قُل لِلمُؤمِنتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِِِِهِنَّ وَ یَحفِظنَ فُروجَهُِنَّ وَ لایُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ ما ظَهَرَ مِنها… “زنان مومن رابگوتاچشمها(ازنگاه ناروابپوشند) و فروج واندامشان را (ازعمل زشت) محفوظ دارند و زینت خود را جز آنچه قهرا ظاهر می‎شود بر بیگانه آشکار نسازند…”

بدون شک در عصری که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذاشته اند و افراد ناآگاه وغرق درظواهرفریبنده دنیایی وتمایلات شهوانی ، بی بند و باری مردان و زنان را جزئی ازسهم آزادی او می دانند ، سخن از حجاب وعفاف گفتن ، کمی سخت است .  ولی مفاسد بی حساب و مشکلات و گرفتاری های روز افزونی که از این آزادی های بی قید و شرط به وجود آمده، سبب شده است که به تدریج گوش های شنوایی برای این سخن پیدا شود.

دربحث حجاب وعفاف  ،مسأله مهمی که باید به آن توجه بشوداین است که آیا شخصیت و جایگاه اجتماعی زنان که خداوند علیم وحکیم آنان را پرورش و آرامش دهنده کانون گرم خانواده وتربیت فرزند و رشددهنده جامعه به سوی سعادت وکمال قرارداده است بایدبه اندازه ای پایین بیایدکه به آنها به چشم یک ابزار مادی نگاه شود واین قشرارزشمندجامعه  به عنوان وسیله وبازیچه ای برای بهره کشی های مادی وجنسی در اختیار مردان دنیاطلب ، هرزه وهوسران قراربگیرند. درمکتب الهی اسلام ، روابط زن ومرد درقالب ضوابط خاصی که دراحکام دینی و پیمان زناشویی مشخص شده است موردقبول وپذیرش بوده وحتی بسیارموردتاکیدقرارگرفته است و فلسفه حجاب، امر پنهانی وغیرقابل درکی نیست بلکه کاملا عقلانی وآشکاراست زیرا ؛

۱ – بی حجابی وبرهنگی زنان که به صورت های مشخص تجلی پیدامی کند،مردان را د یک حال تحریک دائم قرار می دهد، تحریکی که سبب کوبیده شدن اعصاب آنها و ایجاد هیجان های بیمار گونه عصبی و سرچشمه امراض روانی می گردد ودرنهایت موجب ازهم پاشیدگی خانوادگی اینگونه مردان می شود.

 ۲- آمار قطعی و مستند نشان می دهد که با افزایش برهنگی وبی بندوباری در جهان، شمار طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی به طور مداوم بالا رفته وموجب ازهم پاشیده شدن خانواده های فروانی شده است.

۳- گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع، از دردناک ترین پیامدهای بی حجابی است که عوارض آن درهمه جا ، به ویژه در جوامع غربی کاملا نمایان است .

۴ – گسترش بی حجابی وبی بندوباری درحال حاضر به عنوان وسیله ای برای تامین خواست های مادی قدرتهای غربی وسرمایه داران شده است و زنان ودختران بدون اینکه بدانند ومتوجه عواقب اعمال ورفتار خودباشند دنیاوآخرت خودرا تباه می کنندتاجیب سرمایه داران پرپولتر وبساط هوسرانی آنها گسترده تر شود

۵ – ودرنهایت یادآوری این نکته ضروری است که بیشترین لطمه وضربه روحی وروانی وخسارت های دنیایی وآخرتی به دلیل عدم رعایت حجاب وعفاف وتن دادن به بی بندوباری،دامنگیر خود زنهایی می شود که اینگونه زندگی می کنند ولی افسوس که زمانی پی به رفتار اشتباه خودمی برند که دیگر راهی برای برگشت خودباقی نگذاشته اند .

بهانه هایی که مانع استفاده از حجاب می شوند

هرکدام از ماها  به طور قطع با بدحجاب های زیادی برخورد کرده ایم  که هر کدام برای خودشان دلیل و بهانه ای دارند. دراین نوشته به برخی از آن بهانه ها اشاره کرده وبه امید توفیق وتاثیر گذاری به آنها پاسخ می دهیم .

بهانه یکم – بعضی ها می گویند: من هنوز قانع نشده ام که حجاب واجب باشد.

قبل از اینکه به این بهانه پاسخ بدهیم ، از معتقدین به آن بهانه  ، دو سؤال می پرسیم.

 سؤال یکم –  آیا افرادی که به این بهانه از حجاب دوری می کنند به دین اسلام  و صحت ودرستی احکام آن اعتقاد دارند یا خیر؟ جواب آنها طبیعتاً مثبت است، همه انسانهای معتقدبه وجود مقدس خداوند متعال ، به ویژه مسلمانان ، ” لا اِلهَ اِلاَّ الله “می گویند و این نشانه اعتقاد عمومی به یگانگی خداوند است .  یک مسلمان ، بعد از اعتقاد به توحید و یگانه پرستی ، به بعثت انبیا و نبوت نبی مکرم اسلام ایمان دارد وبه آن اقرارمی کند و می گوید،” مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله” و این یعنی به شریعت اسلام ایمان دارم، پس هرمسلمانی به اسلام به عنوان عقیده، شریعت و راه و روش زندگی اعتقاد دارد.

 سؤال دوم – آیا حجاب جزء شریعت اسلام و واجبات آن می باشد یا خیر؟اگر آن خانم هایی که بااین بهانه ازحجاب وعفاف دوری می کنند،نیتشان  راخالص بگرداند وهمانند کسی که به دنبال حقیقت است، در این قضیه تحقیق نمایند بطور قطع ویقین خواهند گفت : بله حجاب جزء شریعت اسلام ورعایت آن ازضروریات دینی است . پس ،ای خواهر مسلمانم! آن خدایی که به وحدانیت او ایمان آورده ای ،در کتاب عزیزش (قرآن کریم) و پیامبر بزرگواری که به رسالتش ایمان داری در سنتش به رعایت حجاب دستور می دهند.

بهانه دوم – بعضی ها می گویند : من به واجب بودن پوشش شرعی اعتقاددارم اما مادرم مرا از پوشیدن آن باز می دارد و سرپیچی ازامر مادررا جایزنمی دانم.

گرامی ترین بنده ی خدا حضرت رسول اکرم(ص) در سخنی کوتاه و حکمت آمیز در جواب این بهانه می فرماید: لا طاعَهَ لِمَخلُوق فی مَعصِیَهِ الخالِق ” فرمانبرداری از مخلوق در صورتی که نافرمانی خالق در آن باشد جایز نیست.”

 جایگاه والدین ، به خصوص مادر در اسلام مهم و ارزشمند است .به حدی که  خداوند در آیات زیادی از قرآن کریم ، آن را با بزرگترین امور یعنی عبادت ویکتاپرستی قرین نموده است؛ چنانکه درآیه ۳۶ سوره نساءمی فرماید: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً  “خدا را عبادت کنید و هیچ چیزی را شریک او نکنیدو به پدر و مادرخود نیکی کنید.”

نافرمانی از والدین جایز نمی باشد مگر اینکه به نافرمانی پروردگار دستور دهند؛ زیرا خداوند درآیه ۱۵سوره لقمان می فرماید : وَإِنْ جَاهَدَاکَ عَلی اَن تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا” هرگاه آن دو، تلاش و کوشش کنند که چیزی را شریک من قرار دهی که به آن علم وآگاهی نداری، از ایشان فرمانبرداری مکن.”

بهانه سوم — بعضی ها می گویند : هوا گرم است و ما نمی توانیم بدون پوشش گرمای شدید هوا را تحمل کنیم، پس چگونه با رعایت حجاب بتوانیم آن را تحمل کنیم؟

خداوند در پاسخ این بهانه درآیه ۱۸سوره توبه  می فرماید:قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرّاً لَوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ “بگو اگر دانا بودند می‌فهمیدند که آتش دوزخ بسیار گرمتر و سوزانتر (از گرما وهمه آتش های جهان) است.”  

 خانم محترم وخواهر گرامی! چگونه و با چه دلیلی گرمای این دنیا را با آتش سوزان دوزخ مقایسه می کنید؟! یقین بدانید که شیطان با یکی از تله های خیالی اش شما را گول زده و به شکار خود در آورده است تا اینکه از گرمای دنیا به سوی آتش دوزخ بکشاند. پس بیدار شو یدو خودتان  را از تله اش نجات بدهید، و این گرمای آفتاب را برای خودتان نعمت بدانید نه عذاب. چرا که گرمای شدید آفتاب در فصل گرما انسان را به فکر عذاب دردناک آخرت می اندازد.

 بهانه چهارم – بعضی ها می گویند : می ترسم اگر حجاب را رعایت کنم، دوباره آن را کنار بگذارم، چرا که زنان زیادی را دیده ام که بعد زمانی طولانی که حجاب را رعایت کرده، آن را کنار گذاشته اند.

 به چنین بانوانی  می گویم: اگر همه مردم نظریه ای مانند نظریه شما را می داشتند، آنگاه دین را رها می کردند و کسی به دنبال دین نمی رفت، نماز نمی خواندند چرا که برخی ها می ترسیدند آن را ترک کنند. روزه نمی گرفتند، زیرا بسیاری می ترسند که در شرایطی آن را ترک کنند، آیا متوجه شدید که شیطان چگونه از راهی دیگر به دنبالتان آمده و برایتان تله گذاشته وشما را از واجباتت باز می دارد.!

پیامبر عزیزاسلام(ص) می فرمایند: أَحَبُّ العَمَلِ إلىَ اللهِ أَدوَمُهُ وإنَّ قَلَّ “‌بهترین عمل در نظر خداوند آن است که دوام بیشتر داشته باشد هر چند که اندک هم باشد.” به شما توصیه میکنم درصورت مشاهده افرادی این چنینی ، به دنبال دلایلی که سبب ترک حجاب توسط آنها شده است،بگردید تا اینکه از آن اسباب وعوامل  اجتناب کنید و پایه اعتقادوعمل خودرامحکم بگردانید .

 بهانه پنجم – بعضی ها می گویند : می ترسم اگر خود را ملزم به لباس شرعی نمایم، نام جماعت و گروهی خاص بر من بیفتد و من دوست ندارم که وابسته به هیچ حزبی باشم.

 خواهر گرامی! در اسلام تنها دو حزب وجود دارد که خداوند در قرآن کریم از آن دو سخن گفته است: نخست حِزبُ الله؛ حزب الله گروهی هستند که خداوند آنان را به وسیله انجام عبادت ها و اجتناب از محرمات ومنکرات ، یاری می دهد. دوّم حِزبُ الشِیطان؛ حزب الشیطان گروهی هستند که خداوند را نافرمانی می کنند و در زمین به فتنه وفساد می پردازند. و شما هنگامی که خویشتن را ملزم به آداب اسلامی از جمله پوشش ولباس شرعی می نمایید، جزو حزب پیروز و رستگار خداوند می گردید، اما هنگامی که خودنمایی و تبرج راپیشه خودمی سازید، مرکب شیطان گشته و جزو دوستان او شده اید و در صف منافقین و کفار قرار گرفته اید. و خدا می داند که آنان به چه اندازه دوستان بدی هستند.!

 بهانه ششم – بعضی می گویند: هرگاه لباس شرعی پوشیده و حجاب را رعایت کنم، نمی توانم ازدواج کنم، پس حجاب را کناز می گذارم تا بتوانم ازدواج کنم!

خواهر گرامی! بی گمان همسری که دوست داشته باشد شمارا بی بندو بار، آرایش کرده و در برابر خداوند ، نافرمان ببیند، برایت شایسته نیست، همسری که در برابر انجام حرام ها غیرت و ایمانش به جوش نیاید، نسبت به شما هم هیچگونه غیرتی نخواهد داشت و برای رفتن به بهشت و نجات از دوزخ یاری تان نخواهدکرد. بی گمان خانواده ای که اساس تشکیل آن، بر نافرمانی خداوند و خشمگین نمودن او پایه ریزی شود، خداوند حق دارد که شقاوت و بدبختی در دنیا و آخرت را بر آن بنویسد، چنان که درآیه ۱۲۴ سوره طه می فرماید: وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى‌”و هرکس از یادمن روی بگرداند،زندگی تنگ (و سخت و گرفته‌ای) خواهد داشت‌؛ و روز رستاخیزاو رانابیناگردمی‌آوریم.” و گذشته از این، ازدواج نعمتی از نعمت های خداوند است که به انسانها هدیه می شود، چه بسیارند زنان با حجابی که ازدواج کرده اند و چه بسیارند زنان بی حجابی که هنوز موفق به ازدواج نشده اند.

پس ، اگر ازدواج را که یک امر مقدس است به عنوان یک هدف برای خودانتخاب کرده اید برای رسیدن به آن از آرایش و بی حجابی استفاده نکنید که دین مبین اسلام برای رسیدن به هدف، استفاده از وسایل وروش های غیرشرعی را جایزنمی داند.

 بهانه هفتم – بعضی می گویند : می دانم که حجاب واجب است، اما هروقت خداوند مرا هدایت کرد، من هم حجاب را رعایت خواهم کرد.

 از این گوونه افراد می پرسم: آیا شما خودتان گام هایی در مسیر به دست آوردن هدایت برداشته اید تا اینکه به این هدایت دست پیداکنید.؟ می دانیم که خداوند با حکمت خویش برای هر چیزی سببی قرار داده است؛ مثلا، بیمار دارو مصرف می کند تا شفا یابد،مسافر ،سواروسیله ای می شود تا به مقصدش برسد، و… پس ،شما خانم محترمی که منتظرهدایت هستید آیا با جدیت تمام در مسیر به دست آوردن آن ،گام برداشته اید و اسبابش را به دست آورده اید.؟ برخی از این سبب ها عبارتند از:

۱- خالصانه درخواست هدایت کردن از خداوند، همانگونه که ما را دستور می دهد که اینگونه از او بخواهیم: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ‌. پروردگارا ما را به راه راست راهنمائی فرما.

۲-  همنشینی با زنان مومن وصالحه ، زیرا زنان صالحه بهترین یاری دهنده بر هدایت و استمرار بر آن می باشند که به این وسیله خداوند همنشینان با افرادمومن  را هدایت و رشد و تقوی را به آنها الهام می کند تا اینکه خویش را ملزم به انجام اوامر و  دوری از نواهی خداوند نمایند.

 بهانه هشتم – بعضی ها می گویند : هنوز وقتش نیامده و من هنوز دردوران نوجوانی وجوانی هستم بعد از اینکه بزرگ شدم  توبه می کنم ، به حج می روم و حجابم را  هم رعایت می کنم.

به این گونه افرادمی گویم : خواهر گرامی! فرشته مرگ، در دنیا می گردد و پشت در منزلمان ایستاده و منتظر فرمان خداوند می باشد تا اینکه در هر لحظه از لحظه های عمرمان به او اجازه دهد، در را باز کندوجانمان رابازستاند. خداوندمتعال درآیه ۳۴ سوره اعراف می فرماید: وَلکُلِِّ اُمَّهٍ اَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَهً وَلا یَسْتَقْدِمُونَ “ هر گروهی دارای مدّت زمان واجل مشخّص و معلومی است، و هنگامی که زمان آنان به سر رسید، نه لحظه‌ای (از آن) تأخیر خواهند کرد و نه لحظه‌ای ( بر آن ) پیشی می‌گیرند.” مرگ کوچک و بزرگ ، شب وروز وخواب وبیداری نمی شناسد، نکندزمانی به سراغمان بیایدکه در حال گناه باشیم.

البته بهانه های دیگری راهم می شنویم که ازطرف تعدادی ازبانوانی که رعایت حجاب شرعی را نمی کنند مطرح می شود که به دلیل جلوگیری از طولانی شدن مطلب از ذکر آنها خودداری می کنم وبه به بانوان سرزمین عزیزم که دیارپاکان ومعطر به عطر شهیدان وایثارگران است توصیه می کنم که درباره هربهانه ای که قطعا شیطان هم آن را شاخ وبرگ می دهد ودرنظرها آراسته می کند، لحظه ای تفکرکنند وبه انتهای راه ودست آوردی که نصیبشان خواهد شد بنگرند وآنگونه که به مصلحت دنیا وآخرت خودتشخیص دادند عمل کنند . یاعلی مدد 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=319

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرانی
فروردین ۲۸, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۳

حاج شما چرا همه گناهکاران مومن را با کفار و منافق یکی و در یک صف میدانید و آنها را اعضای حزب شیطان میدانید؟؟؟!

محمد علی
خرداد ۳, ۱۳۹۶ ۱۲:۰۹

جناب آقای سید محمد علوی زاده
درمورد بهانه هایی که در مورد بی حجابی ، نوشتی و امیدواری که در زنها تأثیر کند ، ام من هم به عنوان مخالف شما و عقیده تان به شما می گویم ،، این بی حجابی نتیجه اعمال اشخاصی در لباس شما و یا هم تفکر شماست ، آنهایی که اوایل انقلاب تند رفتند و شعار یا روسری و یا توسری را سر دادند ، کمیته انقلاب اسلامی و سپس گشت ارشاد راه انداختند ، بگیر و به بند راه انداختند ، با هلیکوپتر روی پشت بام ها و ایوانهای خانه های مردم فرورد آمدند وتا .
ماهواره و فرهنگ غرب را جمع کنند ، گوش کردن به خوانند گان ایرانی ( چه زن و مرد ) جرمش زندان بود. در همان سالی که شما به دنیا آمدی تظاهرات ضد حجاب برگزار شد .
که شما آنها را در صف ( اما هنگامی که خودنمایی و تبرج راپیشه خودمی سازید، مرکب شیطان گشته و جزو دوستان او شده اید و در صف منافقین و کفار قرار گرفته اید. و خدا می داند که آنان به چه اندازه دوستان بدی هستند) منافقین و کفار قرار دادین؟!

. محمود احمدی نژاد در مجلس خطاب به هم لیاسهای شما و کسانی که عقاید شما را دارند گفت : موقع انتخابات و مسائل دیگر با کسانی که حجاب کامل ندارند ، عکس می اندازید و بعد آن آنها را دستگیر و زندانی می کنید..!
در این انتخابات هم دیدیم ، افرادی که دم از اسلم و انقلاب می زدند ، و دولت فعلی را دو.لت فاسد و رانت خوار و ۴ در صدی می خواندند، رأی نیاوردند و مردم نخواستند به ۹۰ و ۹۱ ! برگردند؟
من با پوشش مخالف نیستم اما با حجاب اجباری مخالفم ، رضاخان به زور از سر زنان چادر و حجاب را برداشت و شما به نام دین با گشت ارشاد و غیره چادر سر زنان می کنید. من با لباسهای تنگ و یا خیلی باز و مانند سبکه ای غربی موافق نیستم ، و به نظر من بسیاری از زنان محل کار خیابان را با خانه و اتاق خواب اشتباه می گیرن !
حجاب مصنویت نیست . درست که چیزهای گرانبها را در محل های امن قرار می دهند ، و اما مبل پاره و چیزی را هم که عیب دارد با پارچه و هر چیز دیگری می پوشانند .. یا علی

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x