Take a fresh look at your lifestyle.

اقسام گناهان بر اساس حوزه‌های چهارگانه روابط و حقوق موجود در این روابط

0 790

آموزه‌های وحیانی قرآن و شریعت اسلام، به روابط چهارگانه انسان با خدا، انسان با انسان و انسان با دیگر آفریده‌ها و انسان با خودش توجه داشته و ضمن تبیین موقعیت و جایگاه هر یک، توصیه‌هایی را در شکل آموزه‌های دستوری بیان کرده است.

از نظر قرآن، عبادت واقعی تنها در همین روابط درست میان انسان با خدا و عمل صالح در این حوزه یعنی عبادت صرف و پرستش خداوند خلاصه نمی‌شود، بلکه عمل صالح در سه حوزه دیگر نیز بخشی از مفهوم عبادت کامل است؛ ازاین‌رو آموزه‌های قرآنی، دین را در حوزه عمل شخصی و ارتباط میان خدا و انسان محدود نمی‌سازد و به سه حوزه دیگر که مرتبط با خلق و مخلوقات خداوندی است، توجه ویژه‌ای مبذول می‌دارد.

بر اساس همین مبنای اصیل قرآنی می‌توان اعمال صالح و طالح را در هر چهار حوزه، ردگیری و مفهوم گناه را در هر یک شناسایی کرد. بدین معنی که همان‌گونه که بخشی از اعمال صالح به عبادات محض اختصاص می‌یابد و ترک آن‌ها گناه شمرده می‌شود، هم‌چنین بخشی از اعمال صالح به حوزه‌های روابط انسان با انسان و انسان با دیگر مخلوقات مرتبط می‌شود و هرگونه عمل خلاف عقل و شریعت در این دو حوزه، به معنای عمل طالح و گناه شمرده شده و مجازات و کیفر دنیوی و اخروی بر آن مترتب می‌شود.

بنابراین همان‌طور که عمل صالح بر اساس این سه حوزه می‌توان تقسیم‌بندی کرد اعمال طالح (ناصالح) و گناهان را نیز می‌توان بر این اساس تقسیم‌بندی کرد و بدان پرداخت.

 نکته قابل‌توجه اینکه این تقسیم‌بندی ریشه دینی دارد و با عبارات دیگری در متون دینی به چشم می‌خورد.

در متون دینی از اعمال صالح حوزه ارتباط انسان با خدا به حق‌الله، از اعمال صالح حوزه ارتباط انسان با انسان به حق‌الناس و از اعمال صالح حوزه ارتباط انسان با دیگر آفریده‌ها حق مخلوقات و از اعمال صالح حوزه ارتباط انسان با خودش به حق نفس تعبیر شده است.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=32314

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x