Take a fresh look at your lifestyle.

حجاب اجباری در صدر اسلام

آیا در صدر اسلام حجاب اجباری بوده است؟

2 798

برخی شبهه می‌کنند که در صدر اسلام حجاب اجباری نبوده و هرکسی هر لباسی که دلش می‌خواسته می‌پوشیده و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هم در زمان حکمرانی خود از آن منع نکرده است!

پاسخ:

برای پاسخ به این شبهه، توجه به چند نکته ضروری است:

۱. در همه ادیان الهی مثل یهود، مسیحیت و زرتشت حجاب کامل وجود داشته و دارد. مثلاً در مسیحیت که بیش از ۲۰۰۰ سال از عمرش می‌گذرد هنوز راهبه ها حجاب کامل دارند و جوامع اروپایی تا صد سال پیش و قبل از انقلاب جنسی زن‌ها حجاب داشتند. دین اسلام که مکمل ادیان الهی گذشته است، بعید و غیرعقلانی به نظر می‌رسد که حجاب را که حکمی مترقی است کنار بگذارد.

دینی که جلوی زنده‌به‌گور شدن دختران را گرفت و خیلی از حقوق را برای زنان وضع کرد که پیش از آن سابقه نداشته است، بسیار بعید و نامعقول است که بیاید و بگوید که زنان برهنه از خانه بیرون بروند، در حالی که برهنگی زن نوعی بردگی است و برده‌داری هم از نظر اسلام منفور است.

۲. چندین آیه با جزئیات کامل و بسیار دقیق در خصوص حجاب و عفاف وارد شده است که بیانگر اهمیت بحث حجاب و عفاف است ازجمله آیاتی درباره نوع و اندازه پوشش حجاب، نگاه، تبرج، اختلاط و نحوه صحبت کردن با نامحرم و … درحالی‌که آیات الهی در احکام مهمی مثل نماز که ستون دین است و حتی خمس و زکات این‌قدر دقیق وارد جزییات نشده‌اند!

۳. با توجه به نکته پیشین اگر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نسبت به حجاب بی‌تفاوت بوده و منع نمی‌کرده است پس چرا چندین آیه آن‌هم با جزئیات کامل و نکات ریز در باب حجاب و عفاف نازل‌شده است؟ آیا عقل جایز می‌داند که خداوند منان حکمی را بر پیامبرش نازل کند که اجرا نشود؟

بنابراین در عصر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله هم پدیده بی‌حجابی و خودنمایی زنان وجود داشته که از آن جلوگیری به عمل آمده است البته طبق شواهد تاریخی، روایی و تفسیری در آن دوران بی‎حجابی مثل امروزه مشکل چندان حادی هم نبوده، که اقتضا کند تا نسبت به آن اجبار و الزامی صورت پذیرد بلکه طبق روایات، گناهانی؛ مانند شراب خواری، ازدواج با محارم، رباخواری و زنا در آن موقع رایج بوده است.

زنان عرب دوران جاهلیت معمولًا پیراهن بلند می پوشیدند و روسری هایی به سر می انداختند که قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند. البته گاهی گوش ها و گوشواره ها و گردن آنان نمایان بود که اسلام آن را هم منع کرد.[۱]

«وَ قَرْنَ فى بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ اْلأُولى‏؛ و(ای زنان پیامبر) با وقار در خانه خود قرار گیرید و (در میان مردم) همانند ظهور(زنان) در دوران جاهلیت نخستین، (با آرایش و زینت بدون رعایت حجاب) ظاهر نشوید.»[۲]


[۱]مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، ج ۱۹، صص ۴۸۴ و ۴۸۵.

[۲]. احزاب، ۳۳.

برگرفته شده از مصاحبه خبرگزاری ایکنا، کد خبر: ۳۷۳۴۴۸۸.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=34522

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
00j
مهر ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۳:۰۲

اینکه شما بخواین همه طبق نظر شما باشند و حجاب داشته باشند هم خودش برده داریس به زور که نمیشه!!

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x