Take a fresh look at your lifestyle.

مبارزه با بی‌حجابی زنان مقدم است یا مبارزه با چشم‌چرانی مردان؟

0 968

شاید شما هم شنیده باشید که برخی از منتقدین حجاب می‌گویند که:

چرا خانم‌ها تاوان ضعف نفس مردها را بدهند؟ چرا خانم‌ها محدود باشند که مردها به گناه نیفتند؟ مردها خودشان را کنترل کنند! چرا مردها آزاد باشند هر طور می‌خواهند در جامعه عمل کنند؛ اما زن‌ها به خاطر آن‌ها اسیر و محدود باشیم؟

باب دل این‌گونه افراد رئیس‌جمهور حسن روحانی این‌گونه گفته است “در مسئلهٔ حجاب، متأسفانه اول از زن شروع می‌کنیم درحالی‌که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب، دختران وزنان را دستگیر می‌کنیم.”[۱]

پاسخ:

در پاسخ به این شبهه توجه به چند نکته ضروری است.

وجوب حجاب مستقل از وجوب غض بصر مردان است

تقدم ذکری دلیل بر تقدم رتبه واجبات نیست

حرمت نگاه مردان و وجوب حجاب زنان دو حکم شرعی جدا از هم و مستقل هستند و به هر دو مستقلاً باید عمل شود و اینکه در قرآن یکی مقدم ذکر شده این صرفاً تقدم ذکری است نه تقدم رتبی.

امیرالمومنین علیه السلام درباره این دو گناه می فرمایند: «لَعَنَ اَللَّهُ اَلنَّاظِرَ وَ اَلْمَنْظُورَ إِلَیْهِ.؛ خداوند لعنت کند چشم چران و کسی را که خود را در معرض چشم چرانی قرار می دهد. (جامع أحادیث الشیعه (للبروجردی)، ج‏۲۵، ص: ۵۹۰)

عدم رعایت یک واجب مستقل وجوب دیگری را نقض نمی‌کند

تقدم در ذکر دلیل بر آن نمی‌شود که یک واجب را بگیریم و دیگری را رها کنیم و از نظر شرعی و منطقی عدم رعایت یک واجب مستقل (وجوب غض بصر مردان) وجوب دیگری (حجاب بانوان) را نقض نمی‌کند و انجام ندادن یک واجب شرعی توسط برخی، تکلیف بقیه را برای انجام احکام شرعی دیگر ساقط نمی‌کند. بنابراین اگر خداوند به مردان دستور داده است که نگاه خود را حفظ کنند به این معنی نیست که دیگر زنان آزاد هستند که هر طور می‌خواهند در جامعه حضور داشته باشند. بلکه بلافاصله زنان را نیز امر به پوشش و کنترل نگاه کرده است.

از نظر عقلی و منطقی برخورد با بی‌حجابی مقدم بر برخورد با چشم‌چرانی است

به چند دلیل برخورد با بی‌حجابی مقدم بر برخورد با چشم‌چرانی است

۱. درست است که وجوب غض بصر و وجوب حجاب واجب مستقل از هم هستند ولی در عالم واقع و تکوین تا عرضه‌ای نباشد تقاضایی وجود نخواهد داشت تا زنان جلوه گری نکنند مردان هم به خود اجازه نمی‌دهند که نگاه کنند.

۲. چشم‌چرانی یک گناه فردی است و جنبه اجتماعی ندارد اما حجاب یک واجبی است که هم جنبه اجتماعی دارد و هم جنبه فردی، ازاین‌رو مفاسد بی‌حجابی بانوان بسیار بیشتر از چشم‌چرانی مردان است.

۳. از نظر منطقی آزاد گذاشتن زنان در مورد حجاب و جلوگیری از نگاه مردان احمقانه به نظر می‌رسد. فرض کنید که زنان آزاد باشند و مردان از نگاه منع شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ مردان باید چشم‌بند بزنند و در جامعه راه بروند چون جایی نخواهد ماند که از جلوه گری های زنان خالی باشد.


[۱]. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در وزارت ارتباطات، منبع: اقتصاد نیوز

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=34567

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x