Take a fresh look at your lifestyle.

گناهی که باعث مرگ زودرس می شود

3 6,662

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

مَوْتُ الاِْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالبِرِّ اَکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمُرِ؛

مرگ انسان‌ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آن‌ها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل است و زنده ماندن انسان‌ها در نتیجه نیکی‌هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودنِ عمر است. [۱]

روزی امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود:

پناه می‌برم به خداوند، از گناهانی که موجب زود رسیدن هلاکت خواهند شد. (اجل را تعجیل می‌کند، موجب مرگ زودرس و جوان‌مرگ شدن می‌شود)

 “عبدالله بن کَوّاء ” پرسید: آیا گناهانی که موجب زود رسیدن هلاکت می‌شود، وجود دارد؟

حضرت پاسخ دادند:

آری و آن گناه “قطع رحم ” و قهر کردن افراد خانواده‌ها است که موجب هلاکت زودرس می‌شود. چه بسا خانواده‌ای هستند که بااینکه از حق دورند، ولی براثر همکاری و خدمت به همدیگر، دور هم جمع می‌شوند و همین کار موجب می‌شود که خداوند به آن‌ها روزی می‌رساند؛

و چه بسا افراد پرهیزکاری که تفرقه و درگیری در میان خانواده آن‌ها، موجب می‌شود که خداوند آن‌ها را از رزق و روزی و رحمتش، محروم سازد.[۲]

لازم به ذکر است که در این ایام که یا این ویروس منحوس شایع شده است. حواسمان باشد که به بهانه صله رحم توصیه‌های بهداشتی را به خاطر انجام صله رحم کنار نگذاریم صله رحم فقط به دیدوبازدید و دست دادن و روبوسی نیست.

تلفنی و از راه دور هم می‌شود صله رحم بجا آورد.

در روایات به گناهان دیگری هم اشاره شده است که عمر را کوتاه می‌کند:  زِنا، آرزوی دورودراز، ظلم کردن به مردم و…

اطلاعات بیشتر: در اینجا https://nidamat.com/756/


[۱] . مکارم الاخلاق، ص ۳۶۲.

[۲] . اصول کافی، ج ۲، ص ۳۴۷:  قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی خُطْبَتِهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِی تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ فَقَامَ إِلَیهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْکوَّاءِ الْیشْکرِی فَقَالَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ وَ تَکونُ ذُنُوبٌ تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ فَقَالَ نَعَمْ وَیلَک قَطِیعَهُ الرَّحِمِ إِنَّ أَهْلَ الْبَیتِ لَیجْتَمِعُونَ وَ یتَوَاسَوْنَ وَ هُمْ فَجَرَهٌ فَیرْزُقُهُمُ اللَّهُ وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَیتِ لَیتَفَرَّقُونَ وَ یقْطَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَیحْرِمُهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ أَتْقِیاءُ.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=36448

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا
اسفند ۱, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۱

سلام.البته ما کلی شهید عزیز و بزرگی داشتیم،که در سن کم به شهادت رسیدن،که مردان ۱۲۰ ساله هم،نتوانستن به درجه انها برسن!
این به معنی رد حدیث نیست! این حدیث ابعاد مختلفی دارد! گاهی وقت ها هم مفهوم کنیه است! کسی یک اندازه یک ذره کار خیر میکند و اثارش به ۱۰ ها سال و ۱۰۰ ها سال و .. میرسد!(بسته به اخلاصش) و کسی که کلی عمر میکند! اخر سر با لعنت دور اطرافیان خود میمرد!

اختلاس و دزدی،هم حاصل همون عمر بی برکت دنیاپرستان،با حیله مکر اقدام میکنند! تویه شهر ما شخص به اسم ت. نماینده بود و در گروه مافیایی شهر بود! وقتی مجلس میخواست بندازش بیرون،کلی سر صدا و حرف! همین شخصی که الان در نظر یک حرفی زده،باید میدید چطور ازش طرفداری میکردن! حالا همون شخص اگر اختلاس و دزدی کنه و فرار کنه! دوباره میگن چرا نگرفتنش و …!
مثل اون ضرب مثل های معروف ایرانی شده،که طرف هرکاری میکرد،یک اشکالی ازش میگرفتن!ولی در اینجور مسائل سابقه نشون دادن! مسئله اشون کلا با خداست که مشکل دارن!
هرچند کشور پر از مشکلات مختلف و کم کاری هم زیاد توش هست .. اما مشکل عده ای کلا خود خداست و احکامش روی زمین! ..

علی
مرداد ۱۶, ۱۳۹۹ ۰۱:۵۵

شماها نباید حتی اسم امیر المومنین (ع) رو به زبانتون بیارین

علی
مرداد ۱۶, ۱۳۹۹ ۰۱:۵۳

در عمل ثابت کردید که گناه اختلاس انسان را به بهشت میبرد. حرف بی عمل هم که باد هواست و ارزش و کاربردش کمتر از باد معده

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x