Take a fresh look at your lifestyle.

فقط دل باید پاک باشد؟! از کوزه همان برون تراود که در اوست!

0 894

یکی از جواب‌هایی که افراد لاابالی و اهل گناه در جواب ارشاد و نهی از منکر دیگران می‌دهند این است که چه‌کار به ظاهر من دارید؟ «دلت باید پاک باشد!» منشأ گفتار یک تفکر وارداتی غربی است که پلورالیزم یا پلورالیسم نام دارد.

در جواب باید گفت که: آیا می‌شود از هزاران چشم، پاکی را بدزدی و دلت پاک باشد؟!

امام صادق علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرمایند: «فَسَادُ الظَّاهِرِ مِنْ فَسَادِ الْبَاطِنِ؛ منشأ فساد ظاهر، فساد باطن است»[۱] لذا اگر دل این‌گونه افراد پاک است ظاهرشان هم باید پاک باشد.

در روایتی دیگر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «بدان که هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطن آن نیز پاک و پاکیزه است و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است»[۲]

«از کوزه همان برون تراود که در اوست.»

البته ناگفته نماند که علاوه بر ظاهر و باطن پاک و ظاهر و باطن پلید نوع سومی هم هست که باطن پلید است اما منافقانه سعی می‌کند که خود را پاک جلوه دهد ولی بالاخره باطن پلید نمایان خواهد شد. لذا حجاب ظاهر الزاماً پاکی نمی‌آورد ولی پاکی باطن حجابی را می‌آورد که خداپسند باشد.


[۱]. مصباح الشریعه، ص: ۱۰۷

[۲]. خطبه ۱۵۴ نهج البلاغه: وَ اعْلَمْ أَنَّ لِکلِّ ظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَی مِثَالِهِ، فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=36844

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x