Take a fresh look at your lifestyle.

اختلاف پسر با پدر

7 3,030

اینها سوالات خیلی از جوانان است:

خلق و خوی من با پدرم اصلا سازگار نیست!

اختلاف سنی من و پدرم زیاده و اصلا مرا درک نمی کند!

بین من و دیگر خواهر برادرانم تبعیض قائل می شود!

اموالش را به نام خواهر و برادرهای دیگرم کرده و به من هیچ چیزی نداده!

و…

در این اختلافات گاهی مقصر پدر هست و گاهی پسر و خیلی از اوقات هم هر دو.

ریشه این اختلاف هم در بسیاری از اوقات زیاد بین پدر و پسر هست.

به هر حال اینطور اختلافات در بسیاری از خانواده ها وجود دارد.

خوب تکلیف فرزند چیست؟ پسر چکار باید بکند؟

دستور اهل بیت علیهم السلام این است که موقع اختلاف پدر و فرزند،  فرزند باید ترک مخاصمه و دعوا بکند چه حق با او باشد و چه نباشد.

هیچ وقت نباید صدایش را از صدای پدرش بلندتر بکند.

 شعر

شاعر می گوید:

پسر که ناخلف افتد پدر زند چوبش

 پدر که ناخلف افتد پسر  چه کند؟

بنده مصراع دم را عوض می کنم:

پسر که ناخلف افتد پدر زند چوبش

پدر که ناخلف افتد پسر فرار کند

یعنی از بحث و دعوا و مخاصمه با پدر فرار کنه

کشمکش، درگیری و دعوا با پدر ذلت می آورد

امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس با پدرش کشمکش و دعوا کند ذلیل خواهد شد. [۱]

خطر عاق والدین

در درگیری و اختلاف با پدر خطر عاق والدین وجود دارد.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام):

مَن أحزَنَ والِدَیهِ فَقَد عَقَّهُما.

کسی که پدر و مادر خویش را غمگین سازد عاق والدین شده است. (حق آنها را رعایت نکرده است.)[۲]

توجه فرمایید که غمگین کردن عقوق والدین است، پس وای به حال کسی که والدین را عصبانی کند و از چشم آنها بیفتد که حقیقتاً از چشم خدا افتاده است.

خطر نفرین پدر

در درگیری و اختلاف با پدر خطر نفرین پدر وجود دارد.

حواسمان باید باشد کاری نکنیم که پدر ما را نفرین کند که نفرین یا دعای پدر مستجاب است. در روایت هست که دعای پدر در حق فرزندان مثل دعای پیغمبر است در حق امت.[۳]

حضرت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم :

از نفرین پدر، سخت بپرهیزید که از شمشیر برنده تر است![۴]

خطر بدرفتاری فرزندان

انون طبیعت و سنت خداوند این است که کسی که با والدینش بدرفتاری کند فرزندانش همانطور با وی رفتار خواهند کرد. با هر دست که بدهی با همان دست تحویل می گیری. حضرت امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:

بَرّوا آبائَکُم یَبَرُّکُم أبناؤُکُم با پدرانتان خوشرفتاری کنید تا فرزندانتان با شما خوشرفتاری کنند.[۵]


[۱] . ثَلاثَهٌ مَنْ عازَّهُمْ ذَلَّ: اَلْوالِدُ وَالسُّلْطانُ وَالْغَریمُ. هر کس با این سه نفر کشمکش کند خوار مى گردد: پدر، سلطان حق و شخص بدهکار.بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۱.

[۲] . بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۶۴.

[۳] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله:دُعاءُ الوالِد لِوَلَدِهِ کَدُعاءِ النَّبی لاُِمَّتِهِ؛دعای پدر برای فرزندش همانند دعای پیامبر است برای امتش.مشکاه الانوار، ص ۱۶۲.

[۴] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله : إِیَّاکُمْ وَ دَعْوَهَ الْوَالِدِ فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ السَّحَابِ حَتَّى یَنْظُرَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَیْهَا فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ارْفَعُوهَا إِلَیَّ حَتَّى أَسْتَجِیبَ لَهُ فَإِیَّاکُمْ وَ دَعْوَهَ الْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ السَّیْف.‏ از نفرین پدر خود، سخت بپرهیزید، زیرا چنین نفرینی «ابر» را هم می شکافد و بالاتر می رود، و مورد توجه خدا قرار می گیرد، تا جایی که خداوند متعال می فرماید: آن نفرین را نزد من آورید تا مستجاب گردانم.بنابراین، از نفرین پدر علیه خود، سخت پرهیز داشته باشید، زیرا از شمشیر برنده تر است! النوادر (للراوندی)، ص: ۵.

[۵] . الوافی ج۲۲ ، ص۸۶۶

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=37035

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
فروردین ۲, ۱۴۰۰ ۰۵:۳۴

بسم الله الرحمن الرحیم
ببخشید من چند سوال دارم، من در خانواده ای زندگی میکنم که خیلی آنطور که باید به احکام دینی مقید نیستند،ولی خودم میخواهم که رعایت کنم ، مادر من سالن آرایشی دارد که در آن همه ی خدمات آرایشی از جمله ناخن کاشتن و… انجام میشود ، و علاوه بر ان از ان خدمات عکس تهیه و در اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشود ، از طرفی مادر بزرگ من از پولی که در بانک گذاشته و سود آن را به او می دهند خرجی میگیرد و از اموال خود هم مدام برای ما میفرستد و همچنین ما بعضی از اموالمان را به کمک وام خریداری کردیم ، چند بار هم به دلیل محدودیت ها و جریمه کردن بعد از ساعت نه شب ، والدینم بر روی پلاک ماشینمان کاغذ زده اند تا جریمه نشویم، و یا اینکه براحتی جلوی من غیبت میکنند و وقتی به آن ها میگویم بس کنید ادامه می دهند و حرف مرا در نظر نمیگیرند، من نمیدانم که اگر به پدر و مادرم این ها (حلال بودن اموال و حلال حرام بودن بعضی کار ها) را بگویم چه اتفاقی می افتد، چون بدلیل کم سن بودنم ممکن است زیاد حرف من را جدی نگیرند،حالا میخواهم بدانم تکلیف من در این امور چیست؟آیا کارهایی که گفتم حرام هستند و درآمد آن ها حرام است؟و اینکه من چند وقت است که بخاطر این قضایا در خانه درست غذا نمیخورم و وقتی دلیل را بپرسند جواب سر بالا میدهم و مثلا میگویم که از غذا خوشم نمی آید، و مادرم هم به خاطر مذهبی بودن من بسیار ناراحت است و مدام غمگین است چون فکر میکند این کار ها درست نیست، حالا من دقیقا باید چکار کنم؟چه کار کنم که در خانه به گناه نیفتم و مال حرام نخورم؟

ناشناس
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷

علیکم السلام و الرحمه الله سپاسگزارم

دهقانی
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ ۰۸:۱۷

سلام علیکم
در معامله که مثل لیزر شرمگاه باشد اگر چه که اگر منجر به رویت شود فعل حرام است ولی پولی که اخذ می کند حرام نیست و معامله باطل نیست چون در این موارد نحوه ای مصالحه وجود دارد که در مقابل یک عمل ، اجرتی را اخذ می کند در نتیجه پول اخذ شده حرام نیست. اگر معامله هم باطل باشد یعنی کسی که پول را اخذ می کند مالک پول نمی شود ولی چون دهنده پول اجازه تصرف داده است حق تصرف پول را دارد . لطفا به رساله عملیه رجوع کنید/

فاطمه انصاری
اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۰

یک سؤال که جوابش را در اینجا نمی‌یابم:
پسر مؤدب و متدینی که خیلی مراعات حقوق و احترام پدر و مادرش را میکرده، مواجه شده با اینکه پدرش میخواهد مادر مؤمن صبور و سازگار و مظلومش را پس از سی سال زندگی طلاق بدهد، بدون اینکه مادر تقصیری داشته باشد،(انگیزه طلاق نزد پدر است که البته چیزی عنوان نمیکند)و از آنطرف پدر میخواهد هیچ حقی به مادر نپردازد، پسر، مادر را که از خانه طرد شده بوده تحت حمایت گرفته و برای احقاق حقوقش وکیل گرفته و کمکش میکند، از آن طرف با احترام با پدرش صحبت کرده ، خواهش و درخواست کرده که دست از اینکار و ظلم به مادرش بردارد اما پدر قبول نکرده و به او گفته که در این موضوع دخالت نکن و پایت را بکش کنار. وجدان این پسر قبول نمیکند که مادر مظلومش را رها کند. پدر او را نفرین میکند و میگوید عاق شدن که هیچ، مردن زجرآور هم برایت کم است.
این جوان درمانده شده، نمیداند چه کند؟

کاربران ناشناس
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳

سپاسگزارم.

7
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x