Take a fresh look at your lifestyle.

گناه تلف کردن عمر و جوانی در فضای مجازی

69 1,741

یکی از آفات و آسیبهای فضای مجازی به خاطر جذابیت‌هایی که دارد، (حلال یا حرام) این است که معمولاً مردم طوری به آن سرگرم می‌شوند که بدون آنکه متوجه گذر زمان باشند، ساعت‌ها عمر گران‌مایه و وقت باارزششان را به خاطر آن تلف می‌کنند، و متأسفانه هیچ قشری از مردم از این آفت عمر و زمان در امان نیستند، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، باسواد و بی‌سواد و…

در حالی که حضرت رسول الله «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند:

«إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ لَا یَزُولُ الْعَبْدُ قَدَماً عَنْ قَدَمٍ حَتَّى یُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ عَنْ عُمُرِهِ فِیمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِیمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَا ذَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْت‏»

روز قیامت بنده قدم از قدم برنمى‏دارد تا اینکه چهار سؤال از وى می‌شود: (که دو تا سوال اول آنها مربوط است به عمر و جوانی ، به نعمت زمان و فرصت! سوال ها این است) از عمرش که در چه راهی سپرى ساخته؟ و از جوانیش در چه راهی صرف کرده؟ و از مالش که از کجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟ و از دوستى‏ ما اهل‏ بیت‏. جامع الاخبار، ص ۱۷۵.

امام صادق علیه السلام :

أَنَّهُ قَالَ الْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَهً بَعْدَ سَاعَه زیانکار کسی است که عمرش را لحظه به لحظه برباد می دهد. بحار، ج۷۸،ص۱۵۲

گوهر عمر بدین خیرگى از دست مده‏

آخر این درّ گران‏مایه  بهایى دارد

بهتر این است بجای پرسه زدن در فضای مجازی، در شبانه روز اوقاتی را برای کارهای مفید مثل تلاوت قرآن و خواندن کتابهای مفید اختصاص بدهیم که به درد دنیا و آخرت ما بخورد.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=37279

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
69 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰ ۰۴:۳۱

باعرض سلام خواستم بگم لطف بکنید و کامنت های بنده حقیر را پاک کنید چون از طرف بنده امکانش نیست باتشکر از شما در پناه حق

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۶

بحث ایمیل بنده نیست فقط ازتون میخواهم که خواهشأ پاک کنید گفتگوهای بنده رو از لطف شما سپاسگزارم در پناه حق

محمد
اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۸

خوبه بنده همون اوایل گفتم اتلاف وقت با مباحات یا نهایت مکروهات بدون ضرر زدن به واجبات دینی فرد که اینجا بیشتر همون نماز های واجب نه دیگه مستحبات اگر یکم دقت میکردید بنده قبلأ اینو نوشته بودم

محمد
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۷

حاج آقا من متوجه موضوع شدم شما دید اخلاقی نسبت به این موضوع دارید و بنده بادید شرعی و فقهی دارم موضوع را دنبال میکنم به همین خاطر است که گفتگو ما طولانی شده وگرنه در اخلاق همانگونه که کارشناس اخلاق گفتند حتی مکروهات و مباحات هم میتواند عنوان گناه بگیرد به هر حال بهتره حالا که بحث روشن شده بیشتر از این طولانی ترش نکنیم و به همین جا بسنده کنیم
در پناه حق

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۸

به هر حال نظر همه کارشناسان دینی که بنده شخصأ پرسیده ام اتفاق نظر اعلام کردند گناه شرعی نیست و فقیهی هم حرمت قائل نشده دیگه اون علما که فرمودید نظرشان را باید با فتوا فقها و منطق دین اسلام سنجید و نظرات را همه جانبه سنجید

محمد
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴

سلام علیکم حاجی اگه میشه یه آدرس ایمیل بهم بدید می‌خوام یه مطلب مهم را براتون ارسال کنم باتشکر

...
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۹

سلام.هنوز ظاهرا این بحث ادامه داره.
ببینید شما سنتون رو نگفتید!
البته انسان اگر به چیزی عادت کرده باشه و معتاد شده باشه،قضیه اش فرق میکنه.شاید شما مشکلتان،اعتیادی است که به این بازی ها پیدا کرده اید! مطمعا کسی که چند ماه یا ۱ تا ۲ سال از این بازی کرده باشه بتوانند راحت ترک کنند! اما کسی که بخش زیادی از سالهای زندگیش را معتاد این بازی ها شده باشه،براش سخت است که ترک کنند!
بهترین کار این است که،به کمک عزیزان دور اطراف،مثل پدر یا مادر یا هرکس حس خیرخواهانه بیشتر نسبت به شما دارد،برنامه بریزید که به مرور زمان ساعت بازی رو کم کنید و ان را با یک کار مفید جایگزین کنید،بخصوصی کار(نه کسب درامد،منظور مهارت،برنامه مفید) و مهارت و .. که به ان علاقه دارید! یا مطالعه کنید، یا حتا می توانید به ورزش و نرمش ها مفید بپردازید،علم بیشتر کسب کنید و روح و جسم خودتان را بزرگ کنید.
در ضمن الویت اول خودتان را بر ترک،بهتر است،خودتان قرار دهید! نگران این نباشید،که عده ای زیادی صبح تا شب در حال بازی کامپیوتری هستن! یا غرق در انواع اقسام گناهان هستن! یعنی خدا همه رو میبره جهنم! جهنم به اندازه کافی جا داره! خیالتون راحت! (دی:)
اصلا یکی از دلیل،که خیلی افراد رو می ببرن،جهنم،اینکه،بازم تویه بهشت،همین لودگی و مسخره بازی دنیا رو در میارن و نظم بهشت رو هم میرزن بهم! دوباره یکی در میاد میگه،من نماز نمی خونم! چرا باید نماز بخون! اونیکی میگه روزه سخت،گشنه،تشنم میشه! اونکی میگه چرا پول بدم فقیر!خودش بره کار کن! خودم محتاجم! اونیکی میگه چرا باید به دستورات خدا گوش بدم و ..! و ..

انسان در این دنیا تکلیف خودش رو مشخص میکنه،یا خدا رو دوست داره و دستورات خدا رو اطاعت میکنه! و عشق می ورزه! یا اگر این کار رو نکرد! در اخرت می برنش جهنم،چرا که روحش! مشکل داره با خدا! براش افت داره! کراهت داره،دستورات خدا رو اجراء کنه! یه جوری میشه! وقتی اسم خدا میاد! دستورات خدا میاد! نماز بخونه!
در حالی که خدا گفت،اینا دنیا یک محل امتحانه! اصلا اصل نیست! مثل یک دستمال تمیز کنند! که کثیف میشه. اصل اونجاست! اونجاست که همه چیز در اختیار انسان قرار میگیره.اونجاست،که بهشتی ها قصر،جواهر،دشت ها سرسبز، و در اطرافشون فرشتگان که به این شخص عشق می ورزن! چرا که در دنیا،می توانست کار بد کند! ولی نکرد! می توانست مثل باقی بی خیال باشد! ولی نبود و به دیگران کمک میکرد! بهش عشق می ورزن،قبطه میخورن، که اینطور خدا را انتخاب کرده! و الان چنین شخصیت در دستگاه عالم هستی خداوند شده!
در دنیا غیب،بی نهات فرشته و … وجود دارد(یعنی قابل شمارش نیستن!) یعنی ما انسان ها کلمون! شاید در مقابل تعداد انها هیچ باشیم! که همه اینها به چون چرا،در حال اجراء دستورات خدا هستن! …
حالا همه این به کنار! خدا گفت،من به هر چه میگوم،باش! فوری ! موجود میشود! روز قیامت،دست،پا،گوش،چشم،پوست بدن،زمین زیرپا، و همه ابزار و امکانات ما، و هرچه که خدا بخواهد! زنده میشود (با عشق و علاقه به دستورات خدا،نه به اجبار!) و بر علیه شخص گناه کار حرف خواهد زد! انهم چه حرف زدنی! یک طور طرف رو تکذیب میکنه،که در ان بماند! چرا که اون ابزار های که خدا در اختیار یک انسان گناه کار داده بود،بخاطره خدا سرجایشن بودن! و در کار گناه الود شخص سهیم بودن! وگرنه،وجودن! از ان گناه بشدت متنفر بودن! بشدت از شخصی که چنین اعمالی را با انها انجام میداد،متنفر بودن ..! (و برعکس هم کسانی که با انها کار خوب کرد .. بسیار خرسند و خوشحال)
لذا افق زندگی خود را بالاتر ببینیم

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند

تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

محمد
پاسخ به  ...
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۲

برادر عزیز اصلأ شما انگار در جریان بحث نیستید اصلأ بحث ما چه ارتباطی به بازی های رایانه ای و اطاعت و عدم اطاعت خداوند و بهشت و جهنم و شهادت بر علیه گنهکاران بود اون دفعه هم من فقط یه مثال کوچولو زدم شما مسئله را برا خودتون اینجوری باز کردید و ربطش دادید به این موضوع اصلأ ما حرف از بهشت و جهنم و آخرت اینجا نزدیم شما چرا اخلاط کردید موضوع و مصادیق بحث ما را بحث ما بر سر حرمت و گناه بودن اتلاف وقت با این حاج آقای عزیزه شما خودتون را بدون اطلاع از اصل موضوع دخالت دادید و اصلأ بحث را بردین یه جای دیگه برا خودتون بازگردید حاج آقا شما بگید آخه من اصلأ اسم بازی کامپیوتری یا بهشت جهنم و اطاعت خدا و عدم اطاعت خدا را آوردم که ایشون بحث را بردند یه وادی دیگه بابا چرا آنقدر شاخ و برگ میدی به بحث من و ایشون آقای…؟؟!

محمد
پاسخ به  ...
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۷

بعدش اصلأ سن من و علایق فردی یا خانواده من چه ارتباطی به شما و بحث اصلی ما دارد شما مگر روانشناس تشریف دارید؟؟ خواهشن دیگه بدون علم و آگاهی نسبت به موضوع گفتگوی ما و آقای علوی زاده وارد بحث ما نشوید خواهش میکنم برادر ازتون

...
پاسخ به  محمد
اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۶

سلام.اگر نیت درستی داشتید.اینطور با چنین لحن بی ادبانه صحبت نمی کردید.ضمن اینکه حرف ها خودتون رو هم تکذیب می کنید “گیم زدن ” و .. بهشت،جهنم مصداق کار انسان،یا کارش بهشتی یا جهنمی! گزینه سوم هرگز وجود نخواهد داشت.
به هر حال کلیات حرف شما تکراری.اینجا هم یک مکان عمومی.صاحب سایت هم تشخیص میده نظر منتشر شود یا که خیر. اگر پاسخ من برای شما خوب نبود! برای دیگرانی که از این مشکل رنج می برن شاید خوب باشد.(پس،پاسخ ما برای عموم شما به بحث خودتون بپردازید،من علاقه دارم روی این مبحث صحبت کنم)
حرف حق وقتی زده میشود.راه خودش را پیدا میکند! امروز نه،فردا! فردا نه ! برخره به سرانجام خواهد رسید…
و خدا گفت زندگی انسان پر از درد و زجر است .(که ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگی او پر از رنجهاست)! سوره ۹۰،ایه۴)
زندگی خود و دور اطرافیانش در دنیا حاصل،خون،زجر،درد،رنج،مشقت!.مرگ ها ناگهانی،مریضی ها ناگهانی!اتفاقات ناگهانی! چه عزیزانی! که پدر و مادرشان را در بچگی از دست دادن! و چه خانوادهای که فرزندانشان را از دست دادن! چه خانوادهای که خود کامل تصادف کردن یا .. از دنیا رفتن! انها هرگز نمی پنداشتن! فردا یا ساعت بعد نوبت انهاست!
برای ۱۰۰ تومان پول! یا تک تومان پول! کلی انسان کشته شده! در جهان! کلی زجر کشیده شده! اسایش و ارامش! حاصل خون های زیادی ریخته شده است.اسایش و ارامش که باید و قطعا حاصل داشته باشد! خروجی داشته باشد …
اصل و حقیقت زندگی باید،مثل چسب زخمی که روی زخم مینشینه باشه! و درد رو درمان میکنه! انکه در سرخوشی و گذران زندگی ،بی هیچ، است!بزودی پشیمانی بزرگی بدست خواهد آورد.

محمد
پاسخ به  ...
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۰ ۰۴:۳۰

آقای … این موارد که بنده عرض کردم تلویزیون دیدن یا گیم زدن فقط باب مثال بود فقط همین بعدشم این موارد در دین نه شر محسوب میشوند نه خیر که شما آیه سوره مبارکه زلزال را مثال آورده آید و شما بازی کامپیوتری را مثلأ زجر آور خوانده اید! بله این موارد که ما در روزمره زیاد با آن سروکار داریم برای آخرت سودی ندارد چون یا مباح هستند یا نهایت مکروه ولی در هیچ جای شرع و دین این موارد که هیچ فقیهی یا دین حرمت قائل نشده عذاب ندارند اصل گفتگوی من و حاج آقا هم از اول فقط پیرو مطلب این سایت یعنی اتلاف وقت بود و اصلأ چیز دیگه ای جز این هم نبود حالا شما آمده اید و از زاویه مطلوب خودتان به این مسئله نگاه کردید و نظر هرکسی هم قابل احترام است ولی ای کاش از اول نظرات بنده را درک می‌کردید و اینگونه نظر نمیدادید

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۰۵:۰۸

یعنی چی از چه لحاظ شر است؟ تعریف مباح یعنی انجام آن با مکلف است یعنی وضعیت سفید است نه سبز نه قرمز(شر)

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۰

در دین به اعمالی که مکلف در انجام آن کاملأ مخیر است مباح میگویند یعنی وضعیت سفید خب حالا دقیقأ شر در کجای آن قرار دارد؟

محمد
فروردین ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۱

آیه و روایتی در باب حرمت اتلاف وقت به صورت صریح دارید عرض بفرمایید بزرگوار نظر سه کارشناس را که قبول ندارید که واضح دارن میگن گناه نیست خودتان اگر روایتی در باب حرمت این موضوع دارید بفرمایید

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۵

دیده ام چیزی که حرمت را صریح برساند یا اشاره به گناه داشته باشد ندیدم بلاخره اگر حدیث در این زمینه وجود داشت حداقل یکی از آن چند کارشناس دینی به این حرمت یا گناه بودن موضوع اتلاف وقت اشاره میکرد..

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۰۵:۵۸

بله این متن را من قبلأ در سایت حوزه از آیت‌الله مظاهری خوانده بودم چون این سایت تبیان هم از حرف‌ها ی این آقا برداشت کرده اند وایشان هم به گناه بودن اتلاف وقت اشاره نکرده بودند و حتی حدیثی هست که امام صادق علیه السلام میفرمایند پناه بخدا مى‏بریم از فشار قبر. چقدر قلیل و اندک هستند آن افرادى که از فشار قبر نجات پیدا کنند

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۳

علت و علل فشار قبر لزوما گناه نیست و گاهی در روایات برخی رفتارهای دیگه هم عامل فشار قبر معرفی شده مثلا عدم پرهیز از بول برخی رفتار ها ممکنه موجب فشار قبر بشه چون ماهیت فشار قبر تعلق به دنیا معرفی شده و تعلق به دنیا لزوما نتیجه گناه نیست

محمد
فروردین ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۰

نظر کارشناس احکام و اخلاق سایت پاسخگو را هم برایتان فرستادم آیا هنوز معتقدید اتلاف وقت گناه است؟ خواهشأ انصاف به خرج دهید نه اینکه تازه بیایید و آنرا کبیره عنوان کنید

محمد
پاسخ به  محمد
فروردین ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۷

باشه اینم نظر یه کارشناس دیگه از سایت معتبر پاسخگو پاسخگوی ۱۶۰
پاسخگو:۲۲:۵۷:۲۵ در خدمتتان هستم. بفرمایید.
شما:۲۲:۵۸:۰۲ ببخشید آیا اتلاف وقت گناه محسوب میشود ؟
پاسخگو:۲۳:۰۰:۳۷ نخیر
پاسخگو:۲۳:۰۰:۴۰ گناه نیست.
پاسخگو:۲۳:۰۰:۴۵ اما می تواند زمینه گناه شود.
پاسخگو:۲۳:۰۱:۲۰ و موجب غفلت شود.
پاسخگو:۲۳:۰۱:۳۰ بخصوص که بعضی از گناه ها نتیجه غفلت است.
شما:۲۳:۰۳:۳۵ پس اتلاف وقت گناه نیست ؟ آخه یه جا نوشته بود از باب اسراف گناهه و اسراف محسوب میشود؟!؟
شما:۲۳:۱۰:۵۱ نه بنده منظورم بیشتر درکارهای مباح مثل تلویزیون دیدن یا گیم زدن بود اینا که اتلاف وقت توش گناه نیست؟
پاسخگو:۲۳:۱۱:۳۷ نخیر گناه نیست.
پاسخگو:۲۳:۱۱:۴۶ اما باعث غفلت می شود.
پاسخگو:۲۳:۱۱:۵۱ و ضرر و زیان است.
پاسخگو:۲۳:۱۱:۵۵ اما عذاب ندارد.
پاسخگو:۲۳:۱۲:۱۵ خداوند متعال از روی حکمتش بعضی کارها را مباح کرده است.
پاسخگو:۲۳:۱۲:۲۶ تا انسان نیازهای خودش را برطرف کند.
پاسخگو:۲۳:۱۲:۳۵ مثلا انسان گاهی نیاز به تفریح دارد.
شما:۲۳:۱۴:۵۲ البته هیچوقت تلویزیون دیدن یا بازی با کامپیوتر باعث نشده از نماز و واجبات غافل بشم اونا سر جای خودشه
پاسخگو:۲۳:۱۵:۳۵ خب اگر به اندازه باشد اشکالی ندارد.
شما:۲۳:۱۶:۴۲ پس نتیجه آخر اتلاف وقت نه اسرافه نه گناه و عذابی ندارد درسته؟
پاسخگو:۲۳:۱۸:۴۸ در واقع می شود گفت اینجور وقت گذاشتن اتلاف وقت هم نیست. بلکه یک جور برطرف کردن نیاز انسان است.
پاسخگو:۲۳:۱۹:۱۵ اتلاف وقت این است که انسان عمرش را ضایع و باطل بگذراند و هیچ کار و مشغولیتی نداشته باشد.
شما:۲۳:۲۰:۱۷ همون اتلاف وقت منظورمه ؟
شما:۲۳:۲۲:۳۷ همون که فرمودید(انسان عمرش را ضایع و باطل بگذراند و هیچ کار و مشغولیتی نداشته باشد.)
پاسخگو:۲۳:۲۳:۱۱ گناه نیست.
پاسخگو:۲۳:۲۳:۱۷ اما نزد خدا مطلوب نیست.
شما:۲۳:۲۴:۰۳ میشه گفت در نهایت مکروهه
پاسخگو:۲۳:۲۴:۱۹ بله کراهت شدید هم باز گناه نیست.

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۰۶:۳۳

از همانها پیروی کنم ؟!مگر بحث پیروی است این کسانی که در سایت پاسخگو به سوالات شرعی ما پاسخ میدهند بلاخره از حوزویان برجسته حوزه علمیه قم گلچین شده اند این سایت را اتفاقأخود سایت استفتائات رهبری معرفی کرده اند

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۳۱, ۱۴۰۰ ۲۰:۳۸

بنده از میزان تخصص و علم این بزرگواران آگاهی ندارم و نمیتوانم نظری در این باره بدهم به هر حال این سایت را استفتائات رهبری معرفی کرده اند و ما به این سایت مراجعه کردیم و این پاسخگویان همگی یک نظر داشتند که اتلاف وقت گناه فقهی و شرعی نیست توجه کنید شاید مکروهات هم از نظر اخلاقی گناه معرفی شوند ولی از لحاظ فقهی و شرعی تفاوت بین آنهاست و عذاب اخروی ندارند

محمد
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۲:۳۹

اولأ دوست گرامی موضوع ما چه ارتباطی با اصول دارد و بعد ما نگفتیم اتلاف وقت کار خوبی هست یا نه بحث سر اینه گناه بودن یا نبودن این موضوعه که نمیدانم ایشون با چه استدلالی نوشتن گناهه آقا من از چند تا کارشناس اخلاق و احکام پرسیدم این موضوع گناه بودن اتلاف وقت را تایید نکردند و فرمودند منطق دینی ندارد حالا در نهایت میتونیم بگیم مکروه است ولی گناه نمیتونه باشه
ثأنیأ دید شما نسبت به بازیهای کامپیوتری خیلی درست نیست و همین بازیها خیلی اثرات مثبتی در مهارت و یادگیری دارند و این به اثبات رسیده و همه این بازیها نسبت به محتوایشان رده بندی سنی دارند و خانواده ها باید به این رده بندی سنی توجه کنند ولی طبق عقل و دین کسی را به خاطر اتلاف وقت (فی النفسه)نه عذاب میکنند نه پاداش میدهند و بهتر است اگر حرف مرا قبول ندارید به سایت پاسخگویی حوزه علمیه قم بروید و سوال بفرمایید بنده هم از کارشناسی پرسیدم و هیچ حرفی از خودم نیست

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۷:۵۸

بحث ما از اول هم اتلاف وقت بود این دوست ما وارد حواشی شدند والا ما از هر کارشناس دین و اخلاق که این موضوع را پرسیدیم برعکس این موضوع گناه بودن اتلاف وقت را کاملأ رد کردند همه شواهدش هم موجوده تو آرشیو سایت پاسخگو

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶

سلام مجدد این یکی از گفتگوی بنده با کارشناس اخلاق سایت پاسخگو می‌باشد کارشناس ۱۵۳ به دلیل نبود امکان فرستادن لینک مجبور شدم کپی کنم ببخشید کمی طولانی است
(شما:۱۹:۱۶:۵۴ سلام علیکم
پاسخگو:۱۹:۲۶:۱۰ سلام علیکم
شما:۱۹:۲۷:۱۲ ببخشید آیا اتلاف وقت گناه محسوب می‌شود؟!؟
پاسخگو:۱۹:۲۷:۵۹ خیر اتلاف وقت گناه نیست مگر اینکه کاری که در اون لحظه دارید انجام میدید گناه بوده باشه.
شما:۱۹:۲۹:۰۱ خب بله اون گناه که دیگه خودش گناه محسوب میشه وگرنه اوقات که یکی هستند
شما:۱۹:۳۰:۰۵ پس چرا برخی میگن اتلاف وقت اسراف و بزرگترین اسراف و گناهه ؟!؟
پاسخگو:۱۹:۳۰:۵۰ بنده چنین حرفی رو تایید نمیکنم اتلاف وقت جزو مصادیق اسراف نیست البته این به اون معنا نیست که اتلاف وقت کار خوبی باشه ولی بنده در روایتی ندیدم که اتلاف وقت گناه باشه) اگر خواستید نظر چند کارشناس دیگر هم موجوده

محمد
فروردین ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۸
محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۷:۵۱

بنده این لینک را در جواب به سخنان آقای جرجانی که شما فرستاده بودید فرستادم وگرنه بحث اصلی ما چیز دیگری است

محمد
فروردین ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۷

اصلأ من یه آدم بی سواد و بی علم شما به عنوان یک طلبه و کسی که با حوزه علمیه قم سر و کار دارد آیا شما دیدن تلویزیون ،بازی با کامپیوتر یا موبایل و… را اشتغال به ملاهی و گناه کبیره میدانید و سخنان آقای جرجانی را تایید میکنید ؟خواهشن با منطق دینی پاسخ دهید

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۷:۴۹

خیر قرار نیست این مسائل ما را از واجبات و وظایف دینی باز بدارد بنده هم اتلاف وقت را طبق نظر ۷ کارشناس دینی که به صراحت گفته اند حرام نیست و گناه نمیباشد بنده هم گناه نمیدانم چون به شخصه این موضوع را از کارشناسان دینی یکی از معتبر ترین سایت های دینی پرسیده ام والله گفتند گناه نیست اونوقت شما میگید چه بسا کبیره است!! البته به قول حجت الاسلام والمسلمین یوسف وند(دین را از فقیه مرجع تقلید بگیرید و هر کسی استدلال کرد به ظاهر، با فتوای فقها بسنجید)

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۵

این مورد را در مصادیق لهو ذکر کردند که اگر لهوی باعث بازداشتن از یاد خدا و واجبات باشد ذکر کرده اند که لهو مضل عن سبیل الله است و حرام است و مثلأ غنا را مصداقش ذکر کرده اند بنده خودم را به شخصه مثال زدم که مثلأ اتلاف وقت هر چند باشد قرار نیست مرا از واجبات دینی باز بدارد و مثلأ آنقدر نیست که اگه مشغول شوم مثلأ نمازم از دست برود و غافل شوم و در خصوص قسمت دوم فرمایشتان این موضوع را از سایت احکام با ذکر نام مرجع پرسیدم و اینگونه جواب دادند
(شما:۲۱:۲۴:۱۷ سلام علیکم
شما:۲۱:۲۵:۰۲ مرجع مقام معظم رهبری
پاسخگو:۲۱:۲۵:۱۳ سلام وقت شما بخیر اگر در زمینه احکام شرعی سوال دارید درخدمتم حداکثر زمان پاسخگویی ۱۰ دقیقه است
شما:۲۱:۲۵:۲۶ سلام علیکم ببخشید ایا اتلاف وقت گناه محسوب می‌شود و از مصادیق اسراف است؟
پاسخگو:۲۱:۲۵:۵۸ یعنی چه؟
شما:۲۱:۲۶:۴۱ سوالم مگه فقهی نیست
شما:۲۱:۲۷:۵۶ ؟؟
پاسخگو:۲۱:۲۸:۱۶ گناه شرعی نیست
شما:۲۱:۲۸:۵۲ پس گناه نیست
پاسخگو:۲۱:۳۰:۴۷ فی نفسه گناه نیست
شما:۲۱:۳۱:۲۹ فی نفسه یعنی چه
پاسخگو:۲۱:۳۲:۵۸ یعنی به خودی خود گناه نیست
شما:۲۱:۳۳:۵۱ بله درسته سپاسگزارم از لطف شما
پاسخگو:۲۱:۳۳:۵۷ خواهش میکنم موفق باشید
پاسخگو:۲۱:۳۳:۵۹ التماس دعا خدانگهدار
شما:۲۱:۳۴:۰۴ خدانگهدار در پناه حق)

محمد
پاسخ به  محمد
فروردین ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۴

سوال که از کارشناس احکام پرسیدم واضح توش نوشتم اتلاف وقت اونوقت میگید ربطی به موضوع ندارد!!؟

محمد
فروردین ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵

سلام مجددواقعأ تشکر میکنم که ادامه گفتگو بنده را بستید برادر عزیز بنده اصلأ اصل سوالم همین اتلاف وقت بود و اصلأ موضوع گفتگوی من با آن کارشناس فضای مجازی نبود بقیه نظرات هم مطالعه می‌کردید تا پی به موضوع ببرید کمی زود قضاوت کردید

محمد
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۰۲:۵۲

خیلی از موارد در زندگی مباح است و برای آخرت سودی ندارد دلیل نمیشه و منطقی نیست گناه بدونیم هر چیزی را در زندگی

محمد
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۰۲:۵۰

با عرض سلام بنده چندین بار تا کنون این موضوع را از سایت پاسخگو و چند کارشناس دینی پرسیده ام و گفتند اتلاف وقت گناه محسوب نمیشود و حرام نیست و منطق دینی ندارد والا شما رو چه حسابی نوشتید گناه بنده نمیدانم ؟؟!

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۱

بنده خودم نگفتم گفتم از سایت دینی پاسخگو از سه کارشناس اخلاق این سایت و یک کارشناس احکام پرسیدم و همگی به اتفاق فرمودند گناه نیست حتی از سایت هدانا هم پرسیدم و گفتند گناه شرعی نیست و کارشناس احکام هم فرمودند گناه شرعی نیست من از خودم حرفی نمیزنم والله پرسیدم

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۱

این را هم حجت الاسلام والمسلمین مهدی وند مدیر سایت هدانا فرمودند:(هر اتلاف وقتی هم حرام نیست! استدلال نادرست و بسیار بی ربطی داشته اند. در دین برخی از امور مباحات است و برخی رفتار ها در این قسمت قرار می گیرد.
اگر قرار باشد هر اتلاف وقتی حرام باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود! و باید اکثر افراد را گناهکار دانست که منطق دینی ندارد. بله اگر کسی از عمر درست استفاده نکرد روز قیامت خسارت زده محشور می شود.
وفقکم الله لکل الخیر)
این حرف من نیست حرف یک کارشناس دینی است

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ ۰۰:۴۶

اگه حرفم بی منطقه یا فکر میکنید از خودم در میارم بگید اینا را من قبل از اینکه اصلأ این مطلب را تو سایت شما بخونم از معتبرترین سایت های دینی پرسیدم و این فقط یکی از جواب ها بود که براتون فرستادم اگه میخواهید لینکش را براتون بفرستم

محمد
پاسخ به  سید محمد علوی زاده
فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۸

بله اتفاقأ من قبلأ هم همین دو مورد یکی همین تو همین سایت پرسمان و یکی همین سخنرانی آقای جرجانی بود که من برام سوال شد و رفتم هم سایت پاسخگو از چپ کارشناس این سایت به صورت آنلاین و هم تو سایت این کارشناس دینی وایشان جواب بهم دادند که کاملأ منطقی و قانع کننده بود اینم لینک سایت تو قسمت نظرات من مطرح کردم

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://hadana.ir/%25D8%25AD%25DA%25A9%25D9%2585-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D9%2581%25D8%25A7%25D8%25AF%25D9%2587-%25D8%25A7%25D8%25B2-%25D8%25B4%25D8%25A8%25DA%25A9%25D9%2587-%25D9%2587%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25A7%25D8%25AC%25D8%25AA%25D9%2585%25D8%25A7%25D8%25B9%25DB%258C/&ved=2ahUKEwjDi__Sj_nvAhWvQEEAHaKVBWoQFjAKegQIBxAC&usg=AOvVaw2CV7EDlB7IQQZS_s1j5VtK

محمد
پاسخ به  محمد
فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۲

مطالبی هم که چندتا از کارشناسان سایت پاسخگو فرمودند (که سایت پاسخگو باید معرف حضورتون باشه) تو آرشیو گفتگو هامه تو سایت و متاسفانه امکان کپی لینک نیست که ای کاش میشد می‌فرستادم

...
پاسخ به  محمد
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۴

سلام.شاید منظورشون این بود که جزو گناهان کبیره نیست! (مگر اینکه استمرار ببخشید!)
بیشتر انسان ها درستکار نمیذاشتن لحظه بی کار بشن! از یک کار به سراغ کار دیگر،! چرا که بی کاری و اتلاف وقت،دریچه ورود شیطان به انسان است.
حتا اگر مباحث دینی هم در نظر نگیریم! بازم شخصی که داره میگذرونه! و تلف میکنه وقتش رو! قطعا افسرده میشه! روحیه اش رو هم از دست میده! روحیه انسان براساس رشد و پیشرفت هم الهی و هم مباحث ریز تر(مثل افزایش مهارت!یادگیری ! ساختن! حل مشکلات و ..) ساخته شده. حتا در بهشت هم پیشرفت و رشد ادامه داره.
ایات قران هم که بارها مستقیم و غیر مستقیم گفته! ذره ای کار خوب و ذره کار بد (یکی از این دو! گزینه سوم نداریم) انجام بدید محاسبه میشه! و باید پاسخگو باشید.! (پاسخ معمولی نه! قاضی معمولی هم نه! اونجا که شجاع ترین ماها،کسی که فقط بتونه کمی نفس عمیق بکشه!)
ضمن اینکه،وقتی شخصی میره خرید! و یک کالا از فروشنده میگیره! باید در عوضش طلا یا پول بوده! اگر نده و همینطوری بره! میبرنش زندان! مجازاتش میکن! تویه دنیا هم همینطوری،کسانی که دوره بچگی،نوجوانی و نونهالی میگذرون و مهارت و تخصص و ایمان و .. بدست نمیارن! فردا روز،با کوهی از مشکلاتی که نمی تونن حل کن روبرو میشن! چرا که در گذشته وقتش رو داشتن! ولی دنبالش نرفتن! الان شما نگاه کنید،چه تعداد جوان های! که الان در منجلاب گناه گیر کردن و حداقل ۱۰ و ۲۰ و شایدم تا اخر عمر اسیر اون هستن! چه تعداد جوانی که تخصص نداره! ولی از بچگی میرفته درس حفظ میکرده! و بعدش خوش میگذرونده! الان بی کاره! چون نه مهارت داره و نه تخصصی و نه بلد در دنیا زندگی کنه! دنبالش هم نرفته! خودشم سرانجام کار رو میدونسته! ولی میگفته حالا میرم! تا بزرگ بشیم! یه فکریش میکنم! اما بزرگ شده! مشکلاتش صدبرابر شد! چون وقت و زندگی و .. رو هم به تلف کردن حدر داد! و حالا و اینده چوب اعمال خودش رو میخوره!
لذا،کلی اسناد و مدارک ضد این عمل تلف کردن وقت است…..

محمد
پاسخ به  ...
فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۵

عزیزم گفتند گناه شرعی نیست نه کبیره نه صغیره شما رفتید سر یه موضوع دیگه مثلأ کسی هشت ساعت تو روز بشینه تلویزیون ببینه یا گیم بزنه این شخص گناهی مرتکب نشده فقط سودی برا آخرتش نداشته مثل خیلی از کارهای دیگه

...
پاسخ به  محمد
فروردین ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳

سلام.در اینجور موارد،تقلید جایز نیست(اصول دین)!این مسائل جزو مسائل که با کمی فکر کردن میشه بهش رسید.
یک نفر در ماه در یا هفته، گه گاهی برای تفریح یکم بازی سالم کامپیوتری اونم برای چند ساعت بازی میکند.اشکالی ندارد!(امروزه که فاجعه شده،عریانی!فحاشی!بازی اونلاین! هزینه سرسام اور مالی و ..!!) اما اون شخصی که ۲۴ ساعت نشسته بازی میکنه،خوب از لحاظ روانی هم مریض و معتاد شده.! اونم امروزه با این همه مقاله علمی در ضد بازی کامپیوتری اومده! یعنی اسیر عادت هاش شده! یعنی داره از قوه شهوانی خودش استفاده میکنه! بجایی قوه روحانی و انسانی خودش.
چه تضمنی هست،که در حین بازی کردن،نمیره! یا فرشته مرگ به بالینش نیاد! میخواد چه جوابی بهش بده!
در بالا من تاکید کردم،انسان ذره! کار انجام بده! یعنی شخصی همین الان از سرجایی خودش بلند شه! این یک اثاری در کل دنیا داره! نظام عالم هستی در حد کوانتوم دقیق! اگر ذره کره زمین کج بشه یا از مدارش خارج بشه! بشدت تمام! روی وضعیت ما روی زمین تاثیر داره!
خوب چطور میشه،یک شخصی بیشین تمام هفته و ماه و سال رو بازی کامپیوتری کنه!
وقتی کسی بازی کامپیوتری میکنه! انرژی فکری و تحلیلش بیرون کشیده میشه! ذهنش خسته میشه! کی وقت یادگیری و افزایش تواناییش میرسه! کی وقت ساخت دنیایی واقعی و حقیقی خودش میرسه! هر روز انسان ها مختلف به دلیل مختلف در کنارش میمرن! انسان مختلف با مشکلات مختلف روبرو هستن! گرگ ها در اپدیت کردن خودشون هستن! اوباش ها در حال تسلط بری محیط پیران خود و یا همین شخص هستن!
خوب اینطوری که بدبخت میشه! بیچارش میکن! به دیگران هم کمک نمیکنه! …
شما که خودتون به خوبی میدونید این بازی ها رو خود غربی ها میسازن،که ذهن و فکر نوجوان و نونهال را به صورت پایدار تحت تسلط خودشون بگیرن،و از کار زندگی و تلاش بی اندازنش.
در اصل کسی زیادی بازی میکنه،وقت و زمان هم براش کندتر میگذره! مریضی و امراض شدید هم به سراغش میان.
به هر حال اندازه یک کتاب در قران و … میشه براش اورد که ضد تلف کردن وقت و .. هست. اصلا در قران یک مسئله خنثی مطرح نشده،یا نخودی ! مطرح نشده!
انسان یا در حال انجام کار خیره! یا در حال انجام کار بد و زشتی!
انسان ها که با خداست و در راه خدا تلاش میکنه! خواب،غذا خوردنش و تفریحات سالم و به اندازش و حتی دستشو….! میشه عین خیر و خوبی براش.
انسان هم که در راه زشتی است! چون اعمالش برای خدا نیست! حتا کارهای به اصطلاح خوبش هم،تاثیر برای اخرتش نداره! و در همین دنیا خدا بهش بر میگردونه! که اون دنیا بی حساب باشه .. !

حتا ما حدیث داریم،که می فرمایید. اگر دیدی،کار خوبی نکرده اید! ولی هی داره بهت میرسه و اوضاع خوب میشه! شک کنید! (فریب نخورد،که داستان برعکسه!).

لذا منکه ایه یا حدیثی ندیدم تا حالا که تلف کردن وقت و گذرونی همینطوری زندگی رو تایید کنه.(تازه همش بشدت برعکسش بوده!)
حالا خیلی هم سخت نیست! اول در راه خدا باشیم و وظایف رو انجام بدیم،کارهای که علاقه داریم و مفید هستن و برای مردم و جهان مفید هستن رو انجام بدید،اشکالی نداره اون کار و برنامه یا .. جزو علایق شخص باشه تا با جذابیت انجام بشه .. میخواد جارو کردن دور اطراف خونه باشه تا اختراع و اکتشاف و علم اموزی و کسب مهارت و .. باشه.

69
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x