Take a fresh look at your lifestyle.

چرا مردم جذب کانال های ماهواره ای می شوند؟

اکنون شبکه هایی با برنامه های تقریبا یکسان فقط با نامهای مختلف تنها برنامه های تکراری یکدیگر را پخش می کنند.

0 591
n00127300-b

گناه شناسی به نقل از سرویس فرهنگ و هنر افکارنیوز – افتتاح و افزایش شبکه های تلویزیونی در عرصه جنگ نرم افزاری و رسانه ای دنیای امروز امری مبارک است اما مهمتر از آن کیفیت شبکه ها و پرهیز از تکرار و روزمرگی در برنامه کانال های تلویزیونی برای جذب مخاطب است.

به گزارش افکار نیوز، رسانه ملی از سال ۹۰ با افتتاح شبکه های “مستند”، “شما”، ” بازار” و “نمایش” عزم خود را برای بازگرداندن مخاطبان خود از شبکه های ماهواره های به صدا و سیما جزم کرد و این رویکرد را در سال ۹۱ با افتتاح شبکه های “پویانمایی” و “ورزش” ادامه داد.

اما افتتاح این شبکه ها در کنار توسعه شبکه های تلویزیونی به عنوان سیاست اصلی صدا و سیما این سوال را در ذهن متبادر می کند که تبدیل شدن این شبکه ها به کانال های پخش برنامه های آرشیوی و تکراری آن هم بدون سیاستی مدون و مشخص رویکردی مناسب است؟

این رویکرد در کنار همپوشانی برنامه های شبکه ها مشکل دیگری در مسیر رقابت رسانه ملی با جنگ رسانه ای دنیاست؛ به طوری که اکنون شبکه هایی با برنامه های تقریبا یکسان فقط با نامهای مختلف تنها برنامه های تکراری یکدیگر را پخش می کنند.

چنین رویکردهایی باعث شده تا این سوال در ذهن مخاطب به وجود آید که دلیل افتتاح این شبکه ها با بودجه بیت المال چیست؟

در شرایطی که طبق قانون، نظارت بر صدا و سیما جزو وظایف قوای سه گانه و نه فقط دولت است، افتتاح شبکه های تلویزیونی در دولت نکته ای قابل تامل و سوال برانگیزی است که شاید این ادعای شجاعی کیاسری که «صدا و سیما زیر بلیت دولت است» را درست جلوه دهد.

خبرنگار افکار نیوز برای یافتن چرایی افتتاح شبکه های تلویزیونی به سراغ رمضان شجاعی کیاسری و بیژن نوباوه دو عضو مجلس در شورای نظارت رفته است که متن این گفتگوها را در ذیل می خوانید:

شجاعی کیاسری:شبکه های تلویزیونی با همپوشانی کار یکدیگر را تکرار می کنند

کیاسری عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما با بیان اینکه تعریف شبکه های تلویزیونی جابه جا شده است، به طرح این پرسش پرداخت که شبکه ای همچون آموزش به چه کار خاصی می پردازد که شبکه های دیگر مثل ۲ و یا ۳ آن برنامه ها را پخش نمی کنند؟

سید رمضان شجاعی کیاسری با بیان اینکه شبکه های تلویزیونی اصلا تخصصی نیستند به برنامه های شبکه آموزش اشاره و خاطرنشان کرد: اگر شبکه آموزش با هدف آموزش شکل گرفته است چرا حداقل برنامه آموزش دروس مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاهی و یا حتی آموزش های اداری را در دستور کارش ندارد و به پخش برنامه های مستند و یا حتی فیلم سینمایی می پردازد؟ تفاوت این شبکه با سایر شبکه ها چیست؟

وی با تاکید بر اینکه تعریف درستی از شبکه های تلویزیونی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر شبکه های رسانه ملی با همپوشانی کار همدیگر را تکرار می کنند، نام متفاوتی از یکدیگر را یدک می کشند و هیچ برنامه خاصی ندارند.

نماینده مردم ساری در مجلس در توضیح دلیل پخش برنامه های تکراری در شبکه های تازه تاسیس سیما توضیح داد: این شبکه ها برنامه های تولیدی نداشته و برای پرکردن برنامه های خود از آرشیو استفاده می کنند.

به گفته شجاعی کیاسری شبکه ای زنده، پویا و در عین حال به روز است که برنامه های تولیدی داشته باشد و برای پرکردن برنامه هایش مجبور به استفاده از آرشیو نباشد.

وی در ادامه وجود سیاست گذاری مدون قبل از افتتاح هر شبکه را امری ضروری خواند و گفت: سیاست گذاری مشخص در ایجاد شبکه های جدید بدان معناست که تعریف خاصی از کارکرد آن شبکه وجود داشته باشد نه اینکه شبکه ۳ و ورزش هر دو کار یکسانی انجام دهند و معلوم نباشد که تفاوت آن ها چیست.

این عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما با انتقاد از نحوه افتتاح شبکه های تازه تاسیس شده، گفت: بنده به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما خبر افتتاح شبکه های جدید را از اخبار سیما شنیدم، آیا این رویکرد بدان معناست که این شبکه ها دولتی است؟ مطمئنا چنین رویکردی با روح قانون مغایرت دارد.

وی ادامه داد: اگر صدا و سیما قصد افتتاح شبکه ها را در دولت دارد باید چند شبکه را هم در مجلس و قوه قضاییه افتتاح کند چون قانون هر سه قوه را برای نظارت برصدا و سیما مسوول کرده است؛ اکنون این شائبه به وجود آمده که صدا و سیما زیر بلیت دولت است.

شجاعی کیاسری خاطرنشان کرد: به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما اعتراض قوه مقننه را در این رابطه به مسوولان رسانه ملی اعلام می کنم.

نوباوه: مبتلا شدن برنامه های تلویزیون به روزمرگی دلیل جذب مخاطبان به کانال های ماهواره ای
در ادامه بیژن نوباوه دیگر عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما ضمن مثبت دانستن افزایش شبکه های تلویزیونی تاکید کرد که قبل از افتتاح این شبکه ها باید سیاستی برای تامین نیازها و نظرات مردم وجود داشته باشد تا سیما دچار تکرار مکررات نشود.

نوباوه اظهارداشت: با گسترش شبکه های بین الملی و به دنبال آن تنوع سلایق مخاطب، افزایش شبکه های تلویزیونی امری مبارک است اما در کنار آن، این شبکه ها باید برنامه های متنوعی برای جذب مخاطبان داشته باشند.

وی انتظار مردم از شبکه های تلویزیونی را دیدن برنامه های متنوع در تمامی حوزه های علمی، سینمایی، هنری و … عنوان و تصریح کرد: مردم با این دیدگاه به سراغ کانال های ماهواره ای می روند، از این رو جذب حداکثری مخاطبانمان از شبکه های ماهواره ای به سیما با افزایش شبکه ها یک موفقیت بوده و این توفیق نیازمند تولیدات سیما بدور از مبتلا شدن به روزمرگی است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه توضیح داد:مبتلا شدن برنامه های تلویزیون به روزمرگی نتیجه ای جز بازگشت مخاطبان به کانال های ماهواره ای در بر نخواهد داشت که این یک خطر است.

نوباوه سیاست پخش برنامه های تکراری را در مقطع کوتاهی درست خواند و گفت: در همه جای دنیا همچون کشور انگلیس برنامه های گذشته به دلیل داشتن مخاطبان خاص خود دوباره تکرار می شود اما این نباید به سیاستی دائم تبدیل شود.

وی همچنین با انتقاد از همپوشانی برنامه های شبکه های تلویزیونی گفت: به نظر می رسد شبکه های سیما در سیاست و پخش برنامه هایشان تداخل دارند که امیدواریم در آینده با تعریف جامع از کار هر شبکه، این همپوشانی ها رفع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در عین حال تولید برنامه های تلویزیونی و رادیویی را کار سختی دانست و حمایت از آن ها را ضروری خواند و گفت: باید با ارج نهادن به سیاسیت افزایش شبکه ها به سمتی برویم که رویکرد تمامی شبکه مشخص و بدون همپوشانی باشد.

اهمیت نقش صدا و سیما را می توان از فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه صدا و سیما دانشگاه است و یا بیانات مقام معظم رهبری که صدا و سیما را مهمترین مرکز هدایت فکری جامعه می دانند به خوبی درک کرد اما سوال این است که مسوولان رسانه ملی برای برآوردن منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب چه برنامه ها و سیاست هایی دارند؟

شاید اکنون زمان آن فرا رسیده تا مسوولان صدا وسیما به فکر تولید برنامه های تازه و بکر باشند تا علاوه بر جذب سلایق متنوع مخاطبان بتوانند در عرصه جنگ رسانه ای پیروز میدان باشند.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=400

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x