Take a fresh look at your lifestyle.

احکام ماهواره ۲ (حکم شرعی نصب و تعمیر ماهواره)

0 3,084

آیا کسانی که ماهواره نصب یا استفاده می کنند، مرتکب گناه می‌شوند؟

نکته: ابتدا به دو نکته باید توجه نمود: یکی آن که گناه در عمل به هر آن چه اطلاق می‌گردد که خلاف موازین شرعی (و در جمهوری اسلامی خلاف قانون) باشد که غالباً با استفتای از مراجع تقلید که فقیه می‌باشند در قالب فتوا بیان می‌گردد. و دیگر آن که گاه یک عمل فی نفسه و به خودی خود حرام و گناه نیست، اما چون زمینه‌ساز گناه است و یا آن که ارتباط با بخش گناه آن اجتناب ناپذیر می‌باشد، حرام و گناه می‌شود.

ماهواره، نصب ماهواره، استفاده از ماهواره و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره از همین مقوله است، که اگر برای استفاده درست باشد، فی نفسه گناه نیست، اما از آن جهت که زمینه‌ساز گناه است، ارتباط با بخش گناه آن تقریباً اجتناب‌ناپذیر است و …، گناه محسوب می‌گردد. پاسخ به استفتاهای ذیل از مقام معظم رهبری، به خوبی موضوع و نیز احکام را بیان می‌دارد:

حکم شرعی نصب و تعمیر آنتن‌های ماهواره‌ ای و خرید و فروش قطعات آنها

پرسش: شغل ما تعمیر دستگاه‌های گیرنده برنامه‌های رادیو و تلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن‌های ماهواره‌ای صورت می‌گیرد، تکلیف ما در این باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر از این دستگاه برای امور حرام استفاده شود که غالباً همینطور است و یا شما علم داشته باشید به اینکه کسی که قصد تهیه آنتن ماهواره‌ای را دارد، برای امور حرام از آن استفاده می‌کند، خرید و فروش و نصب قطعات و راه‌اندازی و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.

حکم خرید، نگهداری و استفاده از ماهواره

 پرسش: آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟

پاسخ: دستگاه آنتن ماهواره‌ای از این جهت که صرفاً وسیله ای برای دریافت برنامه های تلویزیونی است که هم برنامه‌ه ای حلال دارد و هم برنامه‌ه ای حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهداری آن برای استفاده در امور حرام، حرام است و برای استفاده های حلال جایز است. ولی چون این وسیله برای کسی که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه های حرام را کاملاً فراهم می کند و گاهی نگهداری آن مفاسد دیگری را نیز در بر دارد، خرید و نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمی کند و بر تهیه و نگهداری آن در خانه اش مفسده ای هم مترتّب نمی‌شود. لکن اگر قانونی در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

پرسش: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‌کننده کانال‌های ماهواره‌ای برای گرفتن کانال‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی برای کسی که در خارج از جمهوری اسلامی زندگی می‌کند، جایز است؟

پاسخ: دستگاه مذکور هر چند از آلات مشترکی است که قابلیت استفاده حلال را دارد ولی چون غالباً از آن بهره‌برداری حرام می‌شود و علاوه بر این بهره‌گیری از آن در خانه مفاسد دیگری را هم در بر دارد، بنابراین خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست، مگر برای کسی که اطمینان دارد از آن بهره‌برداری حرام نمی‌کند و نصب آن در خانه نیز مفسده دیگری را دربرندارد.

پرسش: اگر آنتن ماهواره‌ای علاوه بر دریافت کانال‌های جمهوری اسلامی، اخبار و بعضی از برنامه‌های مفید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همه کانال‌های غربی و فاسد را دریافت کند چه حکمی دارد؟

پاسخ: معیار جواز استفاده از این دستگاه برای گرفتن برنامه‌های کانال‌های تلویزیونی، همان است که قبلا گذشت بدون این که بین کانال‌های غربی و غیر آن تفاوتی وجود داشته باشد.

استفاده از آنتن ماهواره‌ای برای آگاهی از برنامه‌های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولت‌های غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می‌شوند چه حکمی دارد؟

پاسخ: استفاده از این دستگاه برای دیدن و شنیدن برنامه‌های علمی یا قرآنی و مانند آن، هر چند فی‌نفسه مانعی ندارد، ولی به دلیل این که برنامه‌هایی که از طریق ماهواره توسط دولت‌های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می‌شوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه‌های لهو و فساد هستند و حتّی مشاهده برنامه‌های علمی یا قرآن ازطریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می‌گردد، بنابر این شرعاً استفاده از آنتن‌های مذکور برای دیدن آن برنامه‌ها حرام است مگر آنکه برنامه‌های مفید علمی یا قرآنی محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلاء به عمل حرامی نباشد، البته اگر قانونی باشد باید مراعات شود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=483

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x