Take a fresh look at your lifestyle.

کامجوئی بدلی (استمناء و راههای پیشگیری از آن، ازدواج بدون مقدمه )

13 2,791

فصل نهم

سخنان فقهاء و صاحب جواهر الکلام

صاحب جواهر می فرمایند: پس از معنای استمناء (که تعریف آن در فصل هشتم گذشت) مستفاد از ادله جواز استمناء با زوجه و کنیز است، لکن اولی ترک آن است و در مسالک نیز قریب به همین را ذکر فرموده، لیکن طریق احتیاط ترک آن است.

در آخر جواهرکتاب حدود آمده است که : هر کس به دستش یا عضو دیگرش استمناء کند باید تعزیر شود . چون کار حرامی بلکه کبیره ای را مرتکب شده است.(۴۰)

مراجع تقلید و فقهاء در رساله های عملیه اشان درباره ی استمناء سخنانی را ایراد فرموده اند که عبارتند از:

الف: استمناء در حج:

اگر کسی در حج استمناء کند بر او واجب است که یک شتر قربانی کند و این کفاره ی گناهش می باشد. و در روایتی آمده است که در سال آینده حج کند.(۴۱)

ب: استمناء در ماه مبارک رمضان

یکی از مبطلات روزه این عمل کثیف می باشد، کسی که این کار را انجام دهد باید کفاره دهد و کفاره اش این است که: یک بنده آزاد کند و اگر نتوانست دو ماه پی در پی روزه بگیرد که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد و باید در این ۳۱ روز ، روزه ی حرام در بین آن نباشد (مثل روزه ی عید فطر و عید قربان) و مابقی بیست و نه روز دیگر آن اگر پشت سر هم نباشد اشکالی ندارد. و اگر نتوانست شصت فقیر را اطعام کند.(۴۲)

فصل دهم: استمناء کننده باید تعزیر شود

تعزیر یعنی مجازاتی که برای گناه به صلاح دید حاکم برای مجرمین معین می شود. و تعزیر یعنی تازیانه خوردن.

کسی که این عمل کثیف و آلوده و خانمانسوز را انجام دهد به هر مقدار که امام (در زمان غیبت یعنی حاکم شرع) صلاح بداند تعزیر می شود.

استمناء با شهادت دو عادل یا دو بار اقرار ثابت می شود و یکبار اقرار نیکوست و کافی است.(۴۳)

شهید در کتاب مسالک روایت کرده که حضرت علی علیه السلام آنقدر به کف دست مردی که استمناء کرده بود زد که قرمز شد. که روایات آن در باب روایات استمناء گذشت.

نتیجه گیری

تردیدی نیست که خدای حکیم غریزه ی زناشوئی را به منظور بقاء نسل در اصلاب بشر نهاده، نه فقط برای استماع لذت بردن. بنابراین اشخاصی که استمناء کنند:

اولا: با خداوند مخالفت کرده اند. چه آن که استمناء مطلقا موجب قطع نسل می شود.

ثانیا: با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اولی الامر مخالفت ورزیده اند، زیرا که در کتاب مسالک و بحار و غیره از حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده اند که : (انه لعن الناکح کفه). یعنی خداوند لعنت کرده کسی را که با خود نکاح کند ، یعنی با دست خود کاری کند که انزال منی شود.

ثالثا: باقرآن مخالفت نموده اند . طبق آیه ی ۱۹۵ سوره ی بقره: «خودتان را به هلاکت نیندازید». و طبق سوره ی مؤمنون آیه ۷ «هر کس با غیر از همسرش شهوتش را دفع کند ایشان تجاوز کارانند.»

رابعا: عمل استمناء موجب تعزیر (یعنی تازیانه خوردن) خواهد بود . طبق آنچه که در این جزوه گذشت.

خامسا: با حفظ الصحه خود مخالفت کرده، زیرا که عمل استمناء بسیار با حفظ الصحه (چنان چه به شرح رفت) مخالف را حرام دانسته و مردم را اکیدا از این حرکت نهی فرموده است.(طبق حدیث ۷ از همین جزوه).

سادسا: امراضی که انسان دچار می شود (طبق زیانهای استمناء که گفته شد).ثابت شد از حکم به آیات قرآن و روایات وارده از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و سخنان پزشکان و وروان شناسان و فتاوی مراجع تقلید دامت برکاتهم که این عمل کثیف و آلوده و خانمانسوز و اعتیاد آور و منقطع کننده ی نسل ، که این فعل حرام و خلاف شرع مقدس اسلام است.

و هم از نظر عرفی و به طور خلاصه از تمامی جهات حرام و نا پسند است.

نویسنده : مهدی آقابابائی

پی نوشت ها

– مراجع می فرمایند: نگاه کردن به اندامهای برهنه و لخت زنان و دختران حرام است.

۲ – مشکلات جنسی جوانان ص ۱۴۷

۳ – مشکلات جنسی جوانان ص ۱۷۰.

۴ – همان ص ۱۵۱.

۵ – آموزش زنا شوئی صص ۹۵ و ۹۶

۶ – گناهان کبیره ج ۲ صص ۲۲۳ تا ۲۲۵.

۷ – آنچه یک جوان باید بداند ویژه پسران پاورقی ص ۶۱و ۶۲ به نقل از کتاب بلوغ دکتر احمد صبور اردو بادی.

۸ – مشکلات جنسی جوانان ص ۳۹

۹ – مشکلات جنسی جوانان ص ۱۴۰ و ۱۴۱

۱۰ – آموزش زناشوئی برای همسران جوان ص ۹۶.

۱۱ – گناهان کبیره ج ۲ ص ۳۳۶.

۱۲ – مشکلات جنسی جوانان ص ۱۴۱

۱۳ – مشکلات جنسی جوانان ص ۱۴۲

۱۴ – گناهان کبیره ج ۲ ص ۳۳۵ و۳۳۶.

۱۵ – مسائل عصر جدید م۱۲۴ص۲۸۶.

۱۶ – فلسفه احکام جدید از نظر علوم جدید پاورقی صص ۲۰۵و۲۰۶

۱۷ – مسائل عصر جدید م۱۲۴ ص ۲۸۶

۱۸ – مسائل عصر جدید م۱۲۴ ص ۲۸۷

۱۹ – دانستنیهای دختران جوان ص۱۰۲ به نقل از بلوغ دبس ص۶۳.

۲۰ – بابی گری و بهائی گری ص ۱۹۷

۲۱ – مجمع البیان طبق آیه ۲۹ سوره نساء

۲۲ – مشکلات جنسی جوانان صص ۱۶۰ تا ۱۶۳

۲۳ – مؤلف گوید: پسران جوانی که غریزه جنسی آنها تحریک شده، ولی هنوز امکانات ازدواج برایشان مهیا نیست باید با روزه گرفتن و کمتر غذا خوردن خصوصا غذاهای شهوت انگیز، هیجان شهوت را در خود آرام کنند و نیز با سرگرم کردن خویش به ورزش و مطالعه و حضور در مجالس سوگواری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام علی الخصوص سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام از شدت این غریزه بکاهند.

۲۴ – رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: سه چیز موجب رشد بدن است:

۱- عطر زدن ۲- خوردن عسل ۳- پوشیدن لباسهای نرم (نه لباسهای تنگ و چسبان). (طب النبی ص ۳۷)

۲۵ – مشکلات جنسی جوانان صص ۱۶۰ تا ۱۷۵

۲۶ – بقره/ ۱۹۵.

۲۷ – مؤمنون/ ۷.

۲۸ – بحار ج ۱۰۴ ص ۳۰ و مسائل عصر جدید م ۱۲۴ ص ۲۸۶

۲۹ – جواهر الکلام ج ۴۱ ص ۵۴۷ و وسائل الشیعه ج۱۸ ص ۵۷۵

۳۰ – یس/۶۰.

۳۱ – فاطر /۶.

۳۲ – وسائل الشیعه ج۱۴ ص ۲۶۷

۳۳ – همان ج ۱۴ ص ۲۶۵

۳۴ – همان ج ۱۴ ص ۲۶۵

۳۵ – همان ج ۱۴ ص ۲۶۸

۳۶ – مستدرک الوسائل باب نکاح ص ۵۷۰ و گناهان کبیره ج ۲ ص ۳۳۳

۳۷ – فلسفه احکام جدید از نظر علوم جدید ص ۲۰۷

۳۸ – الاستبصار ج ۴ ص ۲۲۶، ح ۱ و مشابه آن در تهذیب الاحکام ج ۱۰ ص ۶۴ ب ۴ ح ۱۶

۳۹ – شرح نهج البلاغه ج ۱۹ ص ۸۹.

۴۰ – گناهان کبیره ج ۲ ص ۳۳۲

۴۱ – مختصر النافع مبحث حج ص ۱۱۰

۴۲ – توضیح المسائل مراجع ج ۱ مبحث مبطلات روزه

۴۳ – مختصر النافع ص ۲۱۳

فهرست منابع و مآخذ

۱-قرآن کریم

۲-بحار الانوار/ علامه مجلسی/ موسسه الطبع و النشر/ چاپ اول/۱۴۱۰ق.

۳-وسائل الشیعه/ شیخ حر عاملی/ موسسه آل البیت علیهم السلام/ چاپ اول/ ۱۴۰۹ق.

۴-جواهر الکلام/ شیخ محمد حسن نجفی/ موسسه دائره المعارف اسلامی بر مذاهل اهل البیت علیهم السلام/ چاپ اول/۱۴۲۱ق.

۵-مختصر النافع/ محقق حلی/ موسسه المطبوعات الدینیه/ چاپ ششم/۱۴۱۸ق.

۶-گناهان کبیره/ سید عبدالحسین دستغیب/ دفتر انتشارات اسلامی/ چاپ دوازدهم/ ۱۳۷۸ش.

۷-تهذیب الاحکام/ شیخ طوسی/ دارالکتب الاسلامیه/ چاپ چهارم/ ۱۴۰۷ق.

۸-الاستبصار/ شیخ طوسی/ دارالکتب الاسلامیه/ چاپ اول/ ۱۳۹۰ق.

۹-طب النبی و طب الصادق علیهما السلام/ ابوالعباس مستغفری.

۱۰- توضیح المسائل مراجع/ سید محسن بنی هاشمی خمینی/ دفتر انتشارات اسلامی/ چاپ اول/ ۱۳۷۷ش.

۱۱- مشکلات جنسی جوانان/ ناصرمکارم شیرازی/انتشارات نسل جوان/ چاپ اول/ ۱۳۶۸ش.

۱۲- مسائل عصر جدید/ سید مهدی غضنفری/ انتشارات مولف/ چاپ اول/ پائیز/ ۱۳۷۲ش.

۱۳- بابی گری و بهائی گری/ محمد محمدی اشتهاردی/ ناشر کتاب آشنا/ چاپ اول/ ۱۳۷۹ش.

۱۴- شرح نهج البلاغه/ ابن ابی الحدید معتزلی.

۱۵- المقنعه/ شیخ مفید/ کنگره جهانی هزاره شیخ مفید / چاپ اول/۱۴۱۳ق.

۱۶- آنچه یک جوان باید بداند(ویژه پسران)/ رضا فرهادیان

۱۷- بلوغ/ موریس دبس/ ترجمه اسحاق لاله زاری/ انتشارات تهران.

۱۸- دانستنیهای دختران جوان/ لطیف راشدی/ نشر مصطفی/ چاپ اول / بهار ۱۳۷۷ش.

۱۹-آموزش زنا شوئی برای همسران جوان/ نصرالله فرمایش/ انتشارات باربد/ چاپ چهارم/ ۱۳۷۷ش.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=527

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰

نه بابا من چیکار دارم به این نویسنده من یه آدم معمولی ام این موضوع رو باید مسئولین امر و کسانی که عالم به امر دین هستند وارد عمل شوند و نقد کنند حالا مثلأ شمارشو بگیرم چی بهش بگم ؟

محمد
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۹

با توجه به این آیه مبارک از قرآن(«لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه») که نویسنده آورده هیچ یک از علماشیعه و حتی چه سنی و بزرگان و مراجع ما در خصوص استمنا به این آیه اشاره نکرده اند و از آن در خصوص استمنا برداشتی نکرده اند..
والله اعلم

محمد
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۳

باعرض سلام مجدد
در رابطه با حدیث از پیامبر(ص) هم شیعه و هم اهل سنت گفته اند این روایت ضعیف و نامعتبر است
(قال النبى صلى‌الله‌علیه‌وآله : ناکح الکف ملعون. ( عوالی اللئالی ج۱ص۲۶۰ ح۳۸)

ترجمه: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند : نکاح کننده با دست خود، ملعون است.

اعتبار سند حدیث: این حدیث مرسل و بدون سند است و بنابراین غیر معتبر است)
منبع سایت :askdin

محمد
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۲

پس این دو حدیث از کجا آمده به نظر شما با این تفاصیل نویسنده این کتاب آدم معتبری هست آیا؟

محمد
آذر ۶, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰

البته بقیه احادیث و روایات جدا از بررسی سندی وجود دارند به جز این دو حدیث که اشاره شد .
فی امان الله

محمد
آذر ۶, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۸

این حدیث هم نه در منابع روایی شیعه و در نهج البلاغه هم وجود ندارد ؟آیا این روایت قابل قبول است؟
(قال علی علیه السلام : الاستمناء بالید ذلک الواد الخفی)

محمد
آذر ۶, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۶

این حدیث در هیچ منبع شیعه نیامده
(قال المعصوم علیه السلام: «ایاکم و الاستمناء فانه یورث الدعو یجرکم الی النار».)
نویسنده کتاب آن را از کجا آورده؟!

قیمت انواع پوکه معدنی
خرداد ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۸

عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید
شما

13
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x