Take a fresh look at your lifestyle.

مجازات زن زناکار توسط امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

62 40,611

 در عصر حکومت امام على (علیه السلام) زنى که حامله بود و نزدیک زایمانش مرتکب عمل زنا شد، به محضر امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمد عرض کرد:

من زنا کرده ‏ام، پس مرا پاکیزه کن که عذاب دنیا آسان‌تر از عذاب همیشگى آخرت است.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: از چه تو را طاهر کنم؟

زن گفت: از زنایى که کرده ‏ام.

امام على (علیه السلام) فرمود: آیا شوهر دارى؟

عرض کرد: بله صاحب شوهر هستم.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:

آیا آن زمانى که مرتکب زنا شدى شوهرت حاضر بود یا از تو دور بود؟

زن گفت: بله او در دسترس بود.

امام على (علیه السلام) فرمود:

برو هر وقت بچّه ‏ات را به دنیا آوردى، بیا تا تو را طاهر کنم.

وقتى زن مى‏رفت، حضرت خیلى آرام بدون آنکه کلام حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را بشنود، فرمود:

خدایا! این یک شهادت و اقرار بود.

طولى نکشید که زن مجدّداً به محضر امام على (علیه السلام) آمد و عرض کرد:

بچه‏‌ام به دنیا آمد مرا پاک کن.

حضرت تجاهل کرد. (مثل اینکه هیچ نمى‏داند)

فرمود: از چه چیز تو را پاک کنم؟

گفت: من زنا کرده ‏ام پاکم کن.

باز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) سؤالات گذشته را تکرار کرد.

زن هم قبل، جواب داد.

امام على (علیه السلام) فرمود:

برو و بچه ‏ات را تا دو سال شیر بده‌‌ همان گونه که خدا دستور داده (۱) تا تو را پاک کنم.

وقتى زن مى‏ رفت، حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) به آرامى به طورى که زن نفهمد فرمود:

خدایا! این شهادت و دوبار اعتراف.

راوى مى‏گوید، دوسال تمام شد، زن مجدّداً آمد و گفت:

من دو سال بچه ‏ام را شیر دادم، پس مراطاهر کن یا امیرالمؤمنین!

این نوبت هم امام على (علیه السلام) تجاهل کرد و زن مانند گذشته پاسخ داد.

این بار حضرت به او فرمود:

اى زن! برو بچه ‏ات را کفالت کن تا به حدى که عقلِ خوردن و آشامیدن را پیدا کند و بتواند خود را حفظ کند.

از بلندى پرت نشود و در چاهى نیفتد، هر وقت فرزندت به این حد رسید بیا تا تو را طاهر کنم.

راوى مى‏گوید:

زن مى‏رفت و گریه مى‏کرد.

در همین حال حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) آرام مى‏گفت:

خدایا! این سه بار شهادت و اقرار.

مطالب مرتبط
۱ از ۱۷

بین راه عمرو بن حریث مخزومى از اصحاب امام على (علیه السلام) دید که زنى از کنار محکمه قضاى حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) مى‏رود و گریه مى‏کند.

جلو آمد و سؤال کرد:

اى زن! چرا گریه مى‏کنى؟ من مکرّر دیدم که خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) رفتى و باز آمدى.

زن در پاسخ گفت:

آرى! نزد امیرالمؤمنین رفتم تا مرا پاک کند، ولى به من فرمود:

برو بچه‌ات را بزرگ کن وقتى عقل خوردن پیدا کرد بیا تا تو را پاک کنم،

اى عمرو! مى‏ترسم مرگ من فرا رسد و پاکم نکرده باشد.

عمرو بن حریث به خیال خود خواست به زن خدمتى کرده باشد گفت:

ناراحت نباش من بچه تو را بزرگ مى‏کنم، برگرد تا امام حکم خدا را درباره ‏ات جارى سازد.

زن برگشت، و پیشنهاد نگهدارى فرزندش، توسّط عمروبن حریث را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرض کرد.

باز امام على (علیه السلام) درباره زن تجاهل کرد و فرمود:

براى چه عمرو کفالت فرزندت را عهده دار شده است؟

زن گفت: زنا کرده ‏ام مرا پاکیزه کن.

حضرت مجدّداً سؤالات را تکرار کرد که:

آیا شوهر داشتى؟ آیا او در زمان گناه در دسترس تو بود؟

زن هم جواب گذشته را داد.

در اینجا چهار بار، در چهار مجلس، زن اعتراف به گناه زنا کرد.

آنگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) سر مبارک را به طرف آسمان بلند کرد و فرمود:

اِنَّهُ قَدْ ثَبتَ لَکَ عَلَی‌ها أَربَعَ شَهادات…

 (خدایا، براى تو چهار بار شهادت و اقرار او ثابت شد، بار خدایا تو خود به پیامبرت خبر دادى که:

اى محمد! هرکس حدّى از حدود مرا تعطیل کند با من جنگ و معانده کرده است و با این ترک با من طلب ضدّیت نموده است،

اى خدا! من حدود تو را تعطیل نمى‏کنم و با تو طلب ضدّیت نخواهم کرد، احکام تو را ضایع نمى‏کنم، بلکه من مطیع تو هستم و سنّت پیامبرت را پیروى مى‏کنم.)

عمروبن حریث که به نظر خود کار خوبى کرده بود مى‏گوید:

نگاه کردم در صورت حضرت على (علیه السلام) مثل آنکه انارى به صورتش ریخته شده، فهمیدم که حضرت از کار من ناراحت است، لذا پیشدستى کرده و گفتم:

یا امیرالمؤمنین! من خواستم کفالت فرزندش کنم، زیرا گمان مى‏کردم این کارم را دوست دارید، اگر مى‏دانستم از این کار ناراحت مى‏شوید، این کار را نمى‏کردم.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:

أبَعْدَ أربَعَ شَهاداتٍ بِاللَّهِ؟ لَتُکَفِّلَنَّهُ وَ أَنتَ صاغِرٌ

  آیا پس از آن که آن زن چهار دفعه بر خود اقرار نموده فرزندش را کفالت مى کنى در حالى تو کوچک هستى؟

پس آن حضرت به منبر رفت و به قنبر فرمود: میان مردم بانگ برآور تا همه براى نماز جماعت حاضر شوند. قنبر دستور را اجرا کرد و مردم به طرف مسجد هجوم آوردند بطوریکه مسجد پر شد.
در این موقع امام علیه السلام بپاخاست و ثناى الهى بجاى آورد سپس فرمود: اى مردم ! پیشواى شما مى خواهد براى اقامه حد بر این زن به خارج کوفه رود و شما را به همراه خود ببرد و زمانى که بیرون مى آیید باید سنگهاى خود را همراه داشته و یکدیگر را نشناسید تا به خانه هایتان برگردید و سپس ‍ از منبر فرود آمد و بامدادان خود آن حضرت به اتفاق زن بیرون شدند و مردم نیز در حالى که یکدیگر را نمى شناختند و به صورتهاى خود نقاب بسته و سنگ در آستین داشتند از خانه ها بیرون شدند تا اینکه آن حضرت با زن و تمام مردم به پشت شهر کوفه رسیدند. آنگاه به حاضران خطاب کرده و فرمود: اى مردم ! خداوند با پیامبر، پیمانى بسته و پیامبر نیز با من همان پیمان را بسته است که هر کس مستحق حدى باشد نباید به دیگرى حد زند، اکنون هر کس از شما که مستحق همین حد است حد نزند، پس تمام مردم برگشتند و تنها خود آن حضرت با حسن و حسین علیه السلام زن را سنگسار نمودند.(۲)

منبع:

کتاب : الگوهاى رفتارى‏امام على (ع) و امور قضایى جلد ۸/مرحوم محمد دشتى

کتاب : قضاوتهای امیرالمومنین علی علیه ‏السلام / آیه الله علامه حاج شیخ محمد تقی تستری

پاورقی:

۱- «وَالْوالِداتُ یُرضِعنَ اَولادَهُنَّ حَولَینِ کاملَینِ» سوره بقره آیه ۲۳۳، مرحوم شهید در لمعه دارد: اگر شیردهنده‏اى داشته باشد بنابر مشهور حد جارى مى‏شود اگر چه آن حد رجم باشد ولى اگر شیردهنده نباشد صبر مى‏کنند تا بچه از شیر بى نیاز شود بعد حد جارى مى‏شود.

۲ – فروع کافى، ج‏۷، ص‏۱۸۵ -و کتاب تهذیب شیخ طوسى، ج‏۱۰، ص‏۹.

[review]

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=630

مطالب مرتبط
62 دیدگاه برای این پست ثبت شده است
  1. ساناز می گوید

    سلام
    در چه صورت اگر زن زنا کند مجرم نیست
    شوهر با او همبستری نکند
    شوهر بداخلاقی داشته باشد
    شوهر هوسبازی داشته باشد
    خرج و نفقه ندهد
    از لحاظ جنسی زن در تنگنا باشد؟

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      سلام در هر صورت مجرم است
      فقط اگر بهش تجاوز کردند و سلب اختیار شد گنهکار نیست

  2. السا می گوید

    سلام به نظر من باید احکام خدا اجرا بشن من یه زن پاکم که شوهرم چندبار بهم خیانت کرده من بی گناه به خاطر خوشگذرانی زنان دیگه با شوهرم یک سال بی دلیل کتک خوردم و تحقیر شدم بعد فهمیدم این زن توی زندگی منه اگه این زنان بدکاره نباید مجازات بشن پس من بی گناه چرا توی زندگی خودم مجازات شدم کتک خوردم تحقیر شدم و هزار بلای دیگه ما همیشه دلمون برای گناهکارها میسوزه و اونطرف قضیه رو نگاه نمیکنیم اونا چی به سر دیگران آوردن

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      سلام علیکم
      بله کاملا حق باشماست ولی عده ای که توهم روشنفکری دارند با اجرای احکام خدا مخالفت می کنند و البته مصلحت اندیش یهای بیجا هم احکام اسلام رو تعطیل کرده و متاسفانه این شده که شده!

  3. احمد می گوید

    سلام من یه سوال دارم اگر زنی با مردی مسن رابطه داشته باشه ایا میتواند با پسر ان مرد مسن ازدواج کند ؟ حرام نیست !!

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      سلام
      اگر با آن مرد مسن زنا کرده باشد می تواند ازدواج کند ولی اگر به عقد او در آمده باشد(چه موقت و چه دائم) هرگز با پسر آن مرد نمی تواند ازدواج کند.

  4. رضا می گوید

    سلام علیکم
    سپاسگزارم از زحمات شما.
    بهتر نیست قبل از نقل روایات ابتدا درباره حدود الهی در ادیان الهی و حدود در مکاتب بشری که اومانبسم هستند توضیح بفرمایید البته متقن و معتبر.
    امیر لبخند وعشق علی ع الگوی تمامی آزادگان جهان هستند سزوار نیست آب به آسیاب عده ای متوهم ریخته شود

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      سلام علیکم
      حق با شماست و البته این پست موضوعش همین است که وجود دارد.
      دوست علی به فرموده خودش اگر دست و پایش هم به حکم خدا قطع شود محبتش نسبت به وی مضاعف خواهد شد و دشمن علی هم اگر خود امیرالمونین علیه السلام به دهانش عسل بریزید جز بر دشمنی اش نیافزاید.
      پس نگران این پست نباشید
      آن را که باید هدایت کند هدایت خواهد کرد

  5. حسن می گوید

    بله بله دون زن زنده مونده .من اونجا بودم دیدم.خدا رو شکر

  6. نادیا می گوید

    سلام من شنیده بودم اگه چهارتا شاهد باشن طرفم خودش اقرارکنه سنگسارمیشه ولی وقتی میخوادتوبه کنه ک نبایدسنگسارشه مگه این نیس ک توبه کنندگان ازطرف خداپذیرفته میشوند

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      سلام علیکم
      اشتباه شنیده اید
      یا چهار تا شاهد عادل یا اقرار موجب حکم سنگسار می شود.

      در ضمن قبولی توبه با حکم سنگسار منافاتی ندارد، و اگر کسی توبه هم کرده باشد و در نزد حاکم شرع اقرا کند یا چهار شاهدعادل بر علیه وی شهادت بدهند حکم ثابت می شود.

  7. زهره می گوید

    بچه بی مادر بزرگ بشه که حد اجرا بشه ؟!

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      مادر فاسد فرزندش رو شیر بده و بزرگ کنه؟؟ و فرزندی مثل خودش تحویل جامعه بدهد؟؟! اگر این مادر مجازات شود دیگر مادر ها هم حساب کار دستشان می آید.
      در ضمن هیچ بهانه ای برای تعطیل حدود الهی نباید وجود داشته باشد.

  8. زهرا می گوید

    وقتی داستانوکامل ندارین چرندیات ننویسین خواهشن اخه چرا چرت میگین اومده توبه کنه حضرت سنگسارش کرده حکم سنگسار مال اون ننه مرده ای که اومده توبه کنه نیس واقعا عقل ندارین وقت مردمو الکی میگیرین یه مشت خلودیوونه جم شدن یکی شرو ور مینویسه اون یکی میزارتش مردم بخونه واقعا واستون متاسفم ادم بیکار

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      خواسته از گناه پاک بشه راه حد خوردن رو انتخاب کرده
      اگر می خواست توبه کند می رفت مستقیم پیش خدا و از او طلب توبه می کرد نه اینکه برود و پیش ولی خدا اعتراف کند
      انسان دشمن آن چیزیه که نسبت بهش جهل داره
      شما با چه دلیل و مدرک مستندی احادیث اهل بیت علیهم السلام را انکار می کنید و نسبت چرند می دهید؟؟!!!

  9. آرش می گوید

    من مسلمانم ولی اگر این حکم اسلامه ترجیح میدم کافر باشم تا مومن بعدشم این روایت اشتباه بنظرم چون اگه راست باشه من دیدم به این امامان ۱۸۰ درجه تغییر میکنه

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      مسلمان یعنی تسلیم امر خدا و ولی خدا!!
      نه اینکه خدا و ولی خدا تسلیم خواهش دل شما
      اگر شما و همه مردم کافر شوند(ذرّه‏اى در خداوند اثر ندارد، زیرا) او از همه بى‏ نیاز است.
      «اِن تکفروا انتم و مَن فى الارض جیمعاً فانّ اللّه لغنىٌّ حمید»(سوره ابراهیم، آیه ۸ .)

      1. حامد صابر می گوید

        جنابتان توهم زده اید که اینا احکام خداست، احکام خدای داعش است.

        1. سید محمد علوی زاده می گوید

          ظاهرا کسانی که داعش را ایجاد کرده اند به هدفی که داشته اند رسیده اند

    2. زهرا می گوید

      شما قبل از قضاوت و کافر شدن و تغییر ۱۸۰ درجه نگاهتون بهتره یکم تحقیق کنید که اگر این روایت موثق هست،دلیل این حکم و برخورد و دستور در اسلام چی هست…؟البته با رجوع به یک فرد متخصص نه افرادی مانند ما که همه در سطح خود شماییم…متعجبم که چطور بدون هیچ تحقیقی درباره علت این موضوع به خودتون اجازه می دید ائمه (علیهم السلام) رو متهم کنید…؟

    3. زهرا می گوید

  10. امیر می گوید

    واای چه پایان وحشتناکی داشت ,
    من فکر کردم اخرش بخشیده میشه !
    بعدش میگن داعشی ها مسلمان نیستند !

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      مشکل فکر شماست که درست کار نمیکنه و فرق داعش و اسلام واقعی رو نمی فهمید

  11. مریم می گوید

    مرد اگه چهار زن و بی نهایت کنیز داشته باشه مشکلی نیس وبخاطر نیاز جنسیش با چندین زن رابطه داشته باشه ولی اگه زن یه همچین کاری کنه به هر دلیلی مسحق مرگ به بدترین شیوس! این است دین رحمت و برابری

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      عدد زوجات و چند همسری مردان یک قانون حکیمانه و به مصلحت زنان جامعه است زیرا در قانون گذاری ،قانون گذار کل جامعه را در نظر می گیرد و قانون کلی وضع می کند. بر این اساس از آنجا که :

      ۱. زنان (دختران) شش سال زودتر از مردان به سن بلوغ و آمادگی جنسی برای ازوداج می شوند و معمولا زودتر از مردان هم سن خود ازدواج می کنند.

      ۲. مردان در حوادث گوناگون ، بیش از زنان در معرض خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آنها تشکیل می‏دهند.

      ۳.بسیاری از زنانی که ازدواج کرده اند به علل گوناگون در ابتدای زندگی همسران خود را از دست می‏دهند در حالی که نیازمند همسر هستند.

      این عوامل و عوامل دیگر موجب بر هم خوردن تعادل میان مردان و زنان می‏شود و همواره به دلائل زیر جمعیت زنان نیاز مند ازدواج بیش از مردان است و برای حفظ سلامت جامعه و افراد آن ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم:

      أ. در همه موارد مردان تنها به یک همسر قناعت کنند و سایر زنان تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند.

      ب. مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده‏اند، به شکل معشوقه برقرار سازند.

      ج. به کسانی که از نظر جسمی و مالی و اخلاقی قدرت اداره بیش از یک همسر را با رعایت کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند.

      اگر راه اوّل را انتخاب کنیم، باید گذشته از مشکلات اجتماعی که به وجود می‏آید، با فطرت و غرایز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم. همچنین عواطف و احساسات این گونه زنان را نادیده بگیریم، این مبارزه‏ای است که پیروزی در آن نیست. به فرض که این طرح عملی شود، جنبه‏های غیر انسانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

      تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از نگاه همسر اوّل مورد بررسی قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم و مصالح و مقتضیات اجتماعی نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد. آنها که مشکلات همسر اوّل را در صورت تعدد زوجات عنوان می‏کنند، کسانی هستند که یک مسئله چند بعدی را تنها از یک زاویه نگاه می‏کنند؛ زیرا تعدد همسر هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اوّل، نیز از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در این باره قضاوت کنیم.

      اما اگر راه دوم را انتخاب کنیم، باید فحشا را به رسمیت بشناسیم. تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می‏گیرند، علاوه بر اینکه شخصیت شان پایمال شده است، آینده و تأمین ندارند به همین دلیل هیچ عقل سالمی آن را تجویز نمی کند.

      تنها راه سوم است که هم به خواسته‏های فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت داده شود و هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه از گرداب گناه بیرون آید.

      بر همین اساس اسلام راه سوم را اختیار کرده و به مردان اجازه داده است که بیش از یک همسر اختیار کنند و برای جلو گیری از هر گونه ظلم و بی عدالتی نیز شرایط زیر را قرار داده است:

      ۱. مرد باید عدالت را بین همسران خود رعایت کند.

      ۲. تعداد همسران دائم نباید بیشتر از چهار همسر باشد.

      ۳. اجازه از همسر در صورتی که بخواهد با برادر زاده یا خواهر زاده او ازدواج نماید، لازم است. [۱]

      بر این اساس اگر چه ممکن است چند همسری با احساسات این زنی که در حال حاضر دارای همسر است ناسازگار باشد اما با توجه به کثرت جمعیت زنان آماده ازدواج نسبت با تجویز چند همسری زمینه ازدواج زنان بیشتری فراهم می شود و جمع زیادی را از افسردگی های روحی نجات می دهد.

      1. علی می گوید

        به نام پروردگار انسانیت
        این چه حرفیه ، عقاید غلط رو بنام دین به مردم تحمیل نکنید ، اگر قرار بر این هست که زن چند سال زودتر به بلوغ می رسه این را هم بدان چند سال زودتر نسبت به مرد این میل خاتمه پیدا میکنه پس نترس چیزی در جامعه تعادلش را از دست نمیدهد جز افکار مریض که به نام دین اعلام نظر هم میکنن ، ضمنا خداوند در قرآن چهار همسر را برای مرد آزاد کرده به شرط عدالت ، که آیه بعدش دقیقا گفته شما نمی توانید عدالت را رعایت کنید یعنی یکی هم بسر شما زیاده ، از هر جای قرآن که دوست داشتید به میل خودتون انتخاب و تفسیر نکنید که فهم و باطن این کتاب از دست ناپاکان بدور می باشد ، با احترام و تشکر ، علی

        1. سید محمد علوی زاده می گوید

          با سلام
          ببخشید نقل روایات معنی اش تحمیل عقاید غلط بنام دین است؟؟؟
          شما از کدام دین صحبت می کنید؟؟
          آیا آنچه که عقل شما توان درکش را ندارد یا اینکه با امیال شما متضاد است غلط است؟؟

      2. asham می گوید

        انسانیت نیست کاکو برده داریه.
        شما افسرده نشید و ما بشیم. شما حال کنید و ما اشک بریزیم؟زنی که شوهرش ی زن داره از نظر جنسی بیشتر تامین یا اونی که شوهرش ۲ هفته یه بارم بهش سر نمیزنه؟؟؟؟ بی عدالتیه. چون زور دستتونه و با این قانون حال می کنید طرفشید. حالا اگه تو قرآن برعکسشو نوشته بود خوب بود؟
        من میگم این ظلم آشکار خداست به زن ها . منم خیلی دلم میخواد ۲ تا شوهر داشته باشم. ۲ تا پول بهم بدن. ۲ نفر نازمو بکشن. مگه بده؟؟؟ متاسفانه دنیا بر حسب عدالت نبوده و نیست ولی خدا عادله. شکی توش نیست و من واقعا تو اون دنیا یه شوهر نمی خوام. چند تا میخوام. از الان خواستمو بهت گفتم خدا.این چند سالم قوانین مزخرف دنیاتو تحمل می کنم ولی بعدش ابن رنج و سختیایی ک تو این دنیا بهمون دادی رو خودت جبران می کنی. شما مردای زیر شگم بینم برید دنبال صید. که حیوون نمبتونه جلو خودشو بگیره

        1. سید محمد علوی زاده می گوید

          سلام علیکم
          شما دارید کفر میگید!! کدوم قانون بی عدالتیه؟؟خدای عادل قوانینش هم بر اساس عدالته که البته ممکنه درست بهش عمل نشه
          با این کفری که میگید فکر نمی کنم توی آخرت یک شوهر هم گیرتون بیاد؟!!!

  12. هاني می گوید

    دوستانی که به حکم سنگسار معترض هستند لطفا به شرایط اثبات دقت کنند.
    در شرایط گفته شده: “چهار مرد یا سه مرد و دو زن یا…”
    این افراد باید دقیقا عین هم و بدون یک واو جابجایی رخداد رو تعریف کنند
    خب تا اینجاش که همه متوجه هستند، حالا این شرط یعنی چه؟
    یعنی این گناه باید به نوعی در ملا عام انجام شده باشد
    به عبارت دیگر مرتکبین آنقدر وقیح بودند که بدون ابا این کار را انجام داده اند
    خب وقتی کسانی اینطور به جنگ روان جامعه، به جنگ کیان خانواده و در اصل به جنگ خدا میروند معلوم است که باید با شدت هرچه تمام تر با آنها برخرد شود

  13. الياس می گوید

    انجیل یوحنا داستان زنی به متن زیر تحریر شده است: « پس آنها همه به خانه های خود رفتند اما عیسی به کوه زیتون رفت. و صبح وقت باز به عبادتگاه آمد و همۀ مردم به دور او جمع شدند و او نشست و به تعلیم دادن آنها مشغول شد. در این وقت علما و فریسی ها زنی را که در حین عمل زنا گرفته بودند پیش او آوردند و میان جمعیت ایستاده کردند آنها به او گفتند:«ا ی استاد، این زن را در حین عمل زنا گرفته ایم. موسی در تورات به ما امر کرده است که چنین زنان باید سنگسار شوند. اما تو در این باره چه می گویی؟» آنها از روی امتحان این را گفتند تا دلیلی برای تهمت او پیدا کنند. اما عیسی سر بزیر افگند و با انگشت خود روی زمین مینوشت، ولی چون آنها با اصرار به سؤال خود ادامه دادند، عیسی سر خود را بلند کرد و گفت: «آن کسی که در میان شما بی گناه است، سنگ اول را به او بزند.» عیسی باز سر خود را بزیر افگند و بر زمین می نوشت. وقتی آن ها این را شنیدند، از پیران شروع کرده یک به یک بیرون رفتند و عیسی تنها با آن زن که در بین ایستاده بود باقی ماند. عیسی سر خود را بلند کرد و به آن زن گفت:«آنها کجا رفتند؟ کسی تو را ملامت نکرد؟«زن گفت:«هیچ کس، ای آقا»عیسی گفت:«من هم تو را ملامت نمی کنم، برو و دیگر گناه نکن.» ( یوحنا:۸ –۱۱)

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      با سلام
      نمی دانم هدفتن از گذاشتن این پست چه بوده اما توضیحات ما را هم ملاحظه کنید.
      اولا این که حضرت عیسی علیه السلام کتاب آسمانی دارد شکی درآن نیست اما قاعدتا باید یک کتاب داشته باشد نه ۴ تا کتاب متفاوت (یا ده ها کتاب) آن هم با یک نام
      ثانیا توضیح ویکی پدیا در مورد انجیل یوحنا: انجیل یوحنا از نظر ساختار و محتوا با سه انجیل هم‌نظر (متی، مرقس، و لوقا) متفاوت است. برخی از رویدادها و تعالیمی که از زندگی عیسی بدان اشاره شده‌است در سه انجیل دیگر نیامده‌است، به‌گونه‌ای که با مطالعهٔ آن، تصویر کامل‌تری از زندگی او به‌دست می‌آید. یوحنا خودْ هدف خویش را از نگارش انجیل چنین بیان می‌کند: «امّا اینها نوشته شد تا ایمان آورید که عیسی همان <مسیح>، پسر خداست، و تا با این ایمان، در نام او حیات داشته باشید» (۲۰:۳۱).

      در این انجیل، ادعای الوهیت عیسی با روشنی بیشتری مورد تأکید قرار گرفته‌است. عیسی «کلام» خداست که «انسان خاکی» شد تا هر که به او ایمان آوَرَد، حیات جاویدان داشته باشد. یکی از ویژگی‌های انجیل چهارم آن است که به خدمات عیسی پیش از گرفتار شدنِ یحیی اشاره می‌کند، حال آنکه سایر انجیل‌ها خدمات عیسی را پس از این رویداد بیان می‌کنند.

      ثالثا : سنگسار در کتب مقدس یهود و مسیحیت (توضیح اینکه تمام کتب مقدس یهود را مسیحیان هم به عنوان کتاب خدا قبول دارند):
      به طور کلی در کتاب مقدس، سه شیوه اعدام بیان شده است: سنگسار، سوزاندن، به دار آویختن.
      به نظر می‏رسد که سنگسار شکل رایج اعدام در زمان شکل‏گیری کتاب مقدس بوده است (رک: خروج، ۱۷:۴، ۸؛ اول سموئیل، ۳۰:۶؛ اول پادشاهان، ۱۲:۱۸). از اجرای این مجازات نیز در کتاب مقدس خبر داده شده است (لاویان، ۲۴: ۲۳؛ اعداد، ۱۵: ۳۶؛ اول پادشاهان، ۲۱:۱۲؛ اول تواریخ، ۲۴: ۲۱). گاهی نیز برای تشدید مجازات، جسد پس از سنگسار سوزانده شده است. (یوشع، ۷:۲۵).

      جرایمی که در عهد قدیم مستوجب اعدام به شیوه سنگسار است،
      عبارتند از:

      ۱. قربانی فرزند برای بت‌ها: «هرکس… از ذریت خود به [بت] مولک بدهد…، قوم زمین او را با سنگ سنگسار کنند» (لاویان۲۰:۲)

      ۲. جادوگری: «مرد و زنی که صاحب اجنه یا جادوگر باشد البته کشته شوند ایشان را به سنگ سنگسار کنید. خون ایشان بر خود ایشان است.»(لاویان ۲: ۲۷)

      ۳. کفرگویی: « هر که اسم یَهُوَه را کفر گوید هرآینه کشته شود تمامی جماعت او را البته سنگسار کنند خواه غریب خواه متوطن چونکه اسم را کفر گفته است کشته شود.» (لاویان۲۴:۱۶)

      ۴. حرمت‏شکنی روز سبت(شنبه): «۳۲ و چون بنی‌اسرائیل در صحرا بودند کسی را یافتند که در روز سبَت هیزم جمع میکرد. ۳۳ و کسانی که او را یافتند که هیزم جمع میکرد او را نزد موسی و هارون و تمامی جماعت آوردند. ۳۴ و او را در حبس نگاه داشتند زیرا که اعلام نشده بود که با وی چه باید کرد. ۳۵ و یَهُوَه به موسی گفت: «این شخص البته کشته شود تمامی جماعت او را بیرون از لشکرگاه با سنگها سنگسار کنند.» ۳۶ پس تمامی جماعت او را بیرون از لشکرگاه آورده او را سنگسار کردند و بمرد چنانکه یَهُوَه به موسی امر کرده بود.»(اعداد، فصل۱۵)

      ۵. دعوت‌کردن به بت ‏پرستی: «۶ و اگر برادرت که پسر مادرت باشد یا پسر یا دختر تو یا زن هم آغوش تو یا رفیقت که مثل جان تو بشد تو را در خفا اغوا کند و گوید که برویم و خدایان غیر را که تو و پدران تو نشناختید عبادت نماییم ۷ از خدایان امتهایی که به اطراف شما میباشند خواه به تو نزدیک و خواه از تو دور باشند از اقصای زمین تا اقصای دیگر آن ۸ او را قبول مکن و او را گوش مده و چشم تو بر وی رحم نکند و بر او شفقت منما و او را پنهان مکن. ۹ البته او را به قتل رسان دست تو اول به قتل او دراز شود و بعد دست تمامی قوم. ۱۰ و او را به سنگ سنگسار نما تا بمیرد چونکه میخواست تو را از یَهُوَه خدایت که تو را از زمین مصر از خانه بندگی بیرون آورد منحرف سازد. ۱۱ و جمیع اسرائیلیان چون بشنوند خواهند ترسید و بار دیگر چنین امر زشت را در میان شما مرتکب نخواهند شد.» (تثنیه، فصل ۱۳)

      ۶. بت‌پرستی: «۲ اگر در میان تو در یکی از دروازه‌هایت که یَهُوَه خدایت به تو میدهد مرد یا زنی پیدا شود که در نظر یَهُوَه‌خدایت کار ناشایسته نموده‌از عهد او تجاوز کند ۳ و رفته خدایان غیر را عبادت کرده سجده نماید خواه آفتاب یا ماه یا هریک از جنود آسمان که من امر نفرموده‌ام ۴ و از آن اطلاع یافته بشنوی پس نیکو تفحص کن و اینک اگر راست و یقین باشد که این رجاست در اسرائیل واقع شده است. ۵ آنگاه آن مرد یا زن را که این کار بد را در دروازه‌هایت کرده است بیرون‌آور و آن مرد یا زن را با سنگها سنگسار کن تا بمیرند. ۶ از گواهی دو یا سه شاهد آن شخص که مستوجب مرگ است کشته شود از گواهی یک نفر کشته نشود. ۷ اولاً دست شاهدان به جهت کشتنش بر او افراشته شود و بعد از آن دست تمامی قوم پس بدی را از میان خود دور کرده‌ای.» (تثنیه، فصل ۷)

      ۷. سرکشی پسر: «۱۸ اگر کسی را پسرس سرکش و فتنه‌انگیز باشد که سخن پدر و سخن مادر خود را گوش ندهد و هر چند او را تأدیب نمایند ایشان را نشنود ۱۹ پدر و مادرش او را گرفته نزد مشایخ شهرش به دروازه محله‌اش بیاورند. ۲۰ و به مشایخ شخرش گویند: “این پسر ما سرکش و فتنه‌انگیز است سخن ما را نمی‌شنود و مسرف و میگسار است.” ۲۱ پس جمیع اهل شهرش او را به سنگ سنگسار کنند تا بمیرد پس بدی را از میان خود دور کرده‌ای و تمامی اسرائیل چون بشنوند خواهند ترسید.» (تثنیه،‌ فصل ۲۱)

      ۸. زنای محصنه و غیر محصنه: «… ۲۰ لیکن اگر این سخن راست باشد و علامت بکارت آن دختر پیدا نشود ۲۱ آنگاه دختر را نزد در خانه پدرش بیرون آورند و اهل شهرش او را با سنگ سنگسار نمایند تا بمیرد چونکه در خانه پدر خود زنا کرده در اسرائیل قباحتی نموده است. پس بدی را از میان خود دور کرده‌ای.» (تثنیه، فصل ۲۲)

      سنگسار حیوانات

      در یهودیت (که البته تمام مسیحیان این احکام را به عنوان حکم خدا قبول دارند) سنگسار ویژه انسان‌ها نیست، بلکه اگر گاوی نیز کسی را به قتل برساند، باید سنگسار شود: «هرگاه گاوی به شاخ خود مردی یا زنی را بزند که او بمیرد… اگر گاو قبل از آن شاخ‏زن می‏بود و صاحبش آگاه بود و آن را نگاه نداشت و او مردی یا زنی را کشت، گاو را سنگسار کنند و صاحبش را نیز به قتل رسانند. و اگر دیه بر او گذاشته شود، آن‏گاه برای فدیه جان خود هرآنچه بر او مقرر شود ادا نماید.» (خروج، ۲۱: ۲۸ـ۳۰).

      سنگسار در مسیحیت

      با مطالعه عهد جدید،‌ به این نکته پی‌می‌بریم که سنگسار در زمان عیسی امری رایج بوده است و عیسی که خود را ملزم به شریعت موسی می‌داند،‌ یهودیان او را امتحان کرده و حکم زنی که زنا کرده است را از عیسی می پرسند که عیسی جواب می دهد باید سنگسار شود اما می گوید هرکس که گناهی نکرده است او شروع کند که کسی باقی نمی ماند و در انتها حضرت عیسی او را می بخشد: «۱ اما عیسی به کوه زیتون رفت. ۲ و بامدادان باز به هیکل آمد و چون جمیع قوم نزد او آمدند نشسته ایشانرا تعلمی میداد. ۳ که ناگاه کاتبان و فریسیان زنی را که در زنا گرفته شده بود پیش او آوردند و او را در میان برپا داشته ۴ بدو گفتند: “ای استاد این زن در عین عمل زنا گرفته شد ۵ و موسی در تورات به ما حکم کرده است که چنین زنان سنگسار شوند. اما تو چه میگویی؟” ۶ و اینرا از روی امتحان بدو گفتند تا اد‌ّعایی بر او پیدا کنند. اما عیسی سر به زیر افکنده به انگشت خود بر روی زمین می‌نوشت. ۷ و چون در سؤال کردن الحال می‌نمودند راست شده بدیشان گفت: “هرکه از شما گناه ندارد او‌ّل بر او سنگ اندازد.” ۸ و باز سر به زیر افکنده بر زمین می‌نوشت. ۹ پس چون شنیدند از ضمیر خود ملزم شده از مشایخ شورع کرده تا به آخر یک‌یک بیرون رفتند و عیسی تنها باقی‌ ماند با آن زن که در میان ایستاده بود. ۱۰ پس عیسی چون راست شد و غیر از زن کسی را ندید بدو گفت: “ای زن آن مد‌ّعیان تو کجا شدند؟ آیا هیچکس بر تو فتوا نداد؟” ۱۱ گفت: “هیچکس ای آقا.” عیسی گفت: “من هم بر تو فتوا نمیدهم. برو دیگر گناه مکن.”» (یوحنا،‌فصل ۸)

      عیسی خود اعتقاد به شریعت موسی داشت اما بعد از او حوادثی رخ داد و شخصی به نام پولس اعمال شریعت موسی را در نجات بی اثر دانست و معتقد شد برای نجات تنها ایمان به عیسی کافی است و شریعت جریمه انسان گناهکار بود. کدام گناه؟ گناه اولیه که حضرت آدم مرتکب شد و از بهشت به زمین فرود آمد. این گناه در نسل بشر باقی ماند و جریمه این گناه شریعت بود اما هنگامی که عیسی آمد و به صلیب کشیده شده، در راه گناهان بشر قربانی شد، گناه اولیه کفاره داده شد و انسان پاک شد و دیگر جریمه او یعنی شریعت بخشیده شد.

      سنگسار در اسلام

      در اسلام حکم سنگسار در قرآن نیامده است و تنها حکم زناکار، صد ضربه شلاق آمده است: «الزَّانِیَهُ وَ الزَّانی‏ فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَهَ جَلْدَهٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَهٌ فی‏ دینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنین‏. هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند.» (نور: ۲)

      منتها در سنت فقهی ما حکم سنگسار آمده است که میان علماء در اینکه سنگسار از احکام اسلامی است یا از ابداعات خلیفه دوم، اختلاف است. که بررسی آن فرصت دیگری می طلبد.

      ما از اظهار انزجارهای گروه‌های مختلف از حکم سنگسار تعجبی نداریم، چرا که نزد آنها قبح و زشتی عمل زنا کم‌رنگ و حتی رنگ باخته است و حتی در برخی کشورها از اینکه هم‌جنس بازی جرم به شمار می‌رود، تظاهرات می‌کنند و سعی می کنند هم‌جنس بازی را در کشورها قانونی کنند – کما اینکه در برخی کشورها چنین کرده اند و روز خاصی را به این مناسبت جنشن می گیرند- اگر بگوییم که زناکار باید چند ضربه شلاق بخورد، باز اعتراض می کنند. اما تعجب از سخنگوی واتیکان است که او سنگسار را محکوم می کند؛ زیرا مسیحیان به عهد قدیم اعتقاد دارند و آن را در بخش اول کتاب مقدسشان آورده‌اند، و در عهد قدیم و جدید اعتقاد به سنگسار انسان‌ها دارند و حتی حیوانی که کسی را به قتل برساند، محکوم به سنگسار می‌دانند.

  14. كامران می گوید

    حضرت و فرزندانشون هم سنگی به کنار زن زدند

  15. محمد می گوید

    با سلام
    اول این که حضرت علی(ع) وقتی شخص را ۴ بار برگرداند منظور ایشان این بود که برود و توبه کند و حد را اجرا نکند چون ایشان به او گفتند که برو و خودت بیا یعنی شخصی را پس از زمان های گفته شده به دنبال زن نورستان تا او را برای اجرای حد بیاور ولی اصرار زیاد زن در مجلس عمومی باعث شد که حضرت مجبور به اجرای حکم شود.
    در مورد زنای محصنه باید بگم که حد زنا بر زن و یا مرد همسر داری که در دسترس او بوده و هیچ مانعی برای ارتباط جنسی میان آنها نیست اجرا میشود شرایط اجرای حد به اینظر صورت است که شخص زناکار در مجلس باید ۴ بار اعتراف کند و در اعتراف خود بگوید با وجود این که میدانستم زنا حرام است و حد دارد و بدون اجبار و با آگاهی کامل و با اختیار خود زنا کرده ام و یا ۴ مرد عاقل و بالغ و یا۳ مرد و۲ زن و یا۲ مرد و ۴ زن به زنای شخص شهادت بدهند و همگی باید در شهادت خود اتفاق داشته باشند یعنی اگر شهادت یکی از شاهدان با بقیه متفاوت باشد حد ساقط است.اگر همه شرایط محیا بود و قرار بر این شد که حد بر شخص جاری شود اگر پس از یا قبل از صدور حکم شخص بگوید توبه کردم حد ساقط است و یا در مسیر رفتن به مکان اجرای حد بگویی توبه کردم حد ساقط است و حتی در آخرین لحظه که او را دفن کردند و میخواهند حد را اجرا کنند بگویید توبه کردم با حد ساقط است.دین اسلام دین رحمت است.

  16. سلمان فارسی می گوید

    سلام
    حد و اندازه سنگ هائی که باید برای حد مورد استفاده قرار گیرد چه ابعادی دارد؟

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      با سلام و تشکر از حضور گرمتان
      اندازه سنگ ها عرفی است یعنی ان قدری که یک انسان می تواند بدون زحمت بلند
      کند و پرتاب نماید -د- بعد از مردن بر انها نماز میت می خوانند و دفن شان
      می کنند
      ( تحریر الوسیله ج ۴ ص ۱۹۲ و ۱۹۴ م ۲ و۶ )

  17. سید محمد می گوید

    سلام.
    میخواستم بدونم که چه قوانینی برای اجرای سنگسار باید رعایت بشه؟
    آیا تمام افراد میتونن در پرتاب سنگ شرکت کنند؟
    آیا سنگها باید وزن ویا اندازه ی مشخصی داشته باشند؟
    آیا قدرتی که سنگ پرتاب میشه باید مشخص باشه؟
    آیا فردی که سنگسار میشه حتما باید بمیره؟
    متشکرم……

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      با سلام و احترام
      اثبات حد سنگسار نزد قاضی خیلی مشکل و سخت است . خیلی کم اتفاق می‌افتد که مرد یا زنی به زنای محصنه محکوم گردند.
      نحوه اجرای حکم سنگسار بدین صورت است که قاضی به او دستور می دهد ابتدا غسل
      کند، یعنی غسل های سه گانه میت را انجام دهد، سپس او را کفن می کنند و بعد
      مرد را تا کمر و زن را تا سینه داخل گودالی می کنند و بعد به او سنگ می
      زنند (سنگ ها نباید زیاد بزرگ باشد) تا از دنیا برود. بعد بر بدنش نماز می
      گزارند و بعد او را در قبرستان مسلمانان دفن می کنند . تمام افراد می
      توانند در اجرای حکم سهیم باشند . احوط این است کسی که خودش باید حد
      بخورد،در سنگ زدن شرکت نکند ،مگر این که بین خود و خدای خود توبه کرده
      باشد.(۱)
      برای اطلاع بیش تر از قوانین مربوط به اجرای این حد می توانید به اجرای احکام دادگاه مراجعه کرده و جویا شوید.

      پی‌نوشت‌:
      ۱. تحریر الوسیله، ج ۲، کتاب الحدود فی کیفیه ایقاعه ،م ۲ و ۵ و ۶.

  18. محسن می گوید

    این قسمت موضوع را بیشتر باز کنید
    هر کس مستحق حدى باشد نباید به دیگرى حد زند، اکنون هر کس از شما که مستحق همین حد است حد نزند، پس تمام مردم برگشتند و تنها خود آن حضرت با حسن و حسین علیه السلام زن را سنگسار نمودند

    آیا با وجود توبه باز هم حد به گردن کسی است یا این افراد حد به گردن داشتند و توبه نکرده بودند این موضوع که در زمان حضرت علی همه گناه کرده و هیچ کس توبه نکرده باشد قدری بعید نیست

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      با سلام
      حد در صورتی واجب میشود که گناه افشا و در محکمه و نزد قاضی از طریق اقرار خود مجرم یا شهادت شهود(باشرایط خاص) ثابت شود.

  19. علی محمدی می گوید

    سلام زنی که از رو فشار اقتصادی مبادرت به گناه کند آیا بازم این زن باید سنگ سار شود پس تکلیف کسانی که شرایط رو بر این زن اینقد سخت کرده اند که اینکار رو بکند چی باید باشه

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      سلام بله
      مثلا اگر کسی دیگری را به قتل شخص ثالثی امر و ترغیب کند قاتل مباشر اعدام می شود نه امر کننده به قتل.

  20. Shamim Gol می گوید

    از خدایی که انقدر بزرگوار اع که تمومی گناهان رو میبخشه.چرا اینجوری شد؟؟

    من مطمعنم وقتی توبه واقعی باشه خدا میبخشه.اون زن اومده به حضرت علی گفته و توبه کرده.چرا عاقبتش باید اینجوری باشه؟
    1. علی می گوید

      کی گفته اون زن توبه کرده؟؟خداوند دوسال و اندی به او رخصت توبه داده بود و توبه به مراتب بهتر از مجازات انسان را پاک میکند ولی آن زن پاک شدن را فقط در مجازات میدانست نه توبه پس توبه نکرد.هرچه باشد خداوند بزرگوار تر از آن است که هم در دنیا و هم آخرت فردی را عذاب کند

      1. سید محمد علوی زاده می گوید

        متاسفانه نادانی کرده وگرنه به قول شما نیازی به مجازات شدن نیست.
        احتمالا عذاب وجدان شدید داشته به طوری که عقلش را تحت الشعاع قرار داده بوده.

  21. بهار می گوید

    واقعا عمل وحشیانه ایه

    بدترین چهره ای که میشه از اسلام نشون داد. کشتن یه انسان به بدترین شکل. همون کاری که داعش هم میکنه
    بعضیا چقدر با اشتیاق اندازه سنگ ها رو هم می پرسن! فکر میکنم اگه الانم این حکم اجرا بشه متقاضی برای شرکت در مراسم کم نیست. آدمهای عقده ای و روانی زیاد هستن که برای خالی کردن عقده های خودشون و پرتاب سنگ به سرو صورت یه انسان دیگه سرو دست میشکنن. گاهی از اسلام و اساسا دین متنفر میشم
    اگر کسی اطلاعات داره لطفا درباره فلسفه این حکم توضیح بده. البته توضیح نه توجیه! (مث توجیه هایی که تو مساله ار میارن خیلیا)
    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      به خطر افتادن کانون گرم خانواده و تولد کودکان حرام زاده جنایت نیست!؟؟ خیانت به همسر وحشانه نیست!؟  پر شدن جامعه از فساد و فحشاء وحشتناک نیست؟؟!!
      این احکام بازدارنده اند و با تنفر امثال شما خدشه ای به اسلام وارد نمیشه
      توضیحات بیشتر در این مقاله:

      پیشینه ی تاریخی حکم سنگسار چیست؟ آیا اجرای چنین حکمی در این زمان به ضرر اسلام نیست؟
      1. مهدي می گوید

        آقای مدیر سایت که فکر میکنی راه حل سنگسار و اعدامه .تو جامعه ای که فقر باشه و بیکاری بیداد بکنه این چیزا عادیه.پس به جای مجازات باید ببینید مشکل از کجاست؟همون آدمی که زنا میکنه اگه رفتار درمانی بشه تبدیل به یه انسان مفید برای جامعه میشه .جامعه ای که فحشا درش زیاده مشکل داره مشکلشم زمام داران حکومت هستن .اینقدر متحجر نباشید.اگر اسلام دینی هست که سنگسار می کند این دین بی ارزشه.

        1. سید محمد علوی زاده می گوید

          هر چیزی جای خودش رو داره
          حاکم باید به وظیفه خودش عمل کند مردم هم باید به وظیفه خودش عمل کند
          اگر یکی از اینها در وظیفه اش تعلل و کوتاهی کرد دلیل نمی شود که حکم خدا عوض شود.

      2. asham می گوید

        به خطر افتادن کانون گرم خانواده توسط مرد نمیشه؟؟؟؟ مردی که هر شب تو بغل یکی از زناش میخوابه کانون گرمو به هم نمیزنه؟؟؟ مردی که اینقدر گرفتار زنای صیغه ای و عقدیشه و از تربیت بچه هاش میمونه گناه نیست؟ اسلام میتونست اینقدرم حق رو به مردا نده. همون خدایی ک گفت ۴ تا میگفت یکی!!!! چیزی از خداییش کم میشد یا دیگه اونطوری نمیتونست زمین رو بچرخونه استغفرالله.ظلمه آشکار برادر. ظلم

        1. سید محمد علوی زاده می گوید

          بعدش فرموده بشرط عدالت و البته نمی تونید عدالت رو بر قرار کنید

  22. ناصر می گوید

    به نظرم اگه از خدای خودش تقاضای عفو می کرد بهتر بود تا بره عمر خودشو بریزه به خاطر  یک گناه-در مورد سنگسار یک سوالی داشتم وان اینکه ما می توانیم به جای سنگ های بزرگ که باعث مردن می شه از ریگ استفاده کنیم-البته بنده چیزی در مورد سنگ و قطعاتش نمی دانم.

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      ما هم تفصیل احکام سنگسار را مطالعه نکرده ایم

  23. عرفان می گوید

    دوست عزیزمون راست میگه که جامعه پرمیشه ازفساداگه سنگسارنکنن درحالی که مردم نصف کشورهای اروپایی زنازدن وباخوشی وفرهنگ بالا کنارهم زندگی میکنن

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      نکنه شما شیفته این زنا زادگیشون شدید؟؟؟

  24. علیرضا می گوید

    مطمینید این متن درسته من که شک دارم

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      از چه نظر؟

  25. الهه می گوید

    پس دروغه که میگن اگر توبه کنی خدا همه گناهان رو میبخشه!!؟؟عاقبت یه زن خطاکار که پشیمونه باید این باشه؟!! 

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      این حده و هیچ ربطی به توبه و پشیمانی نداره.
      حد هم باعث پاک شدن از گناه میشه ولی راه بهتر همان توبه است که این زن سخت ترین راه را برای پاک شدن از گناهش انتخاب کرده بود.

  26. یکی می گوید

    من جایی خوندم مولا علی فرزندانش به کنار زن سنگ زدند تا زن فرار کند و زن زنا کار به قتل نرسید درست است ؟

    1. مدیر سایت می گوید

      پاسخ:

      ما ندیده ایم

    2. مصطفی می گوید

      حضرت علی علیه سلام به امام حسن و امام حسین امر فرمود که هر کدوم یک سنگ کوچک بردارید و به زن,بزنید.اون زن زنده موند.

نظر شما درباره این مطلب چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه ۴۱)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.