Take a fresh look at your lifestyle.

حکم هتک حرمت مشاهد مشرفه (قبور مطهر معصومین علیهم السلام)

0 629

به گزارش گناه شناسی به نقل از گناهان کبیره شهید دستغیب: رعایت حرمت قبور رسول خدا و ائمه هدى علیهم السّلام، نزد هر مسلمانى ضرورى است. به طورى که اهانت و هتک آنها نزد هر دیندارى گناه بزرگى است.

روایات درباره لزوم احترام مشاهد مشرفه بسیار است و در اینجا به روایتى که از تهذیب شیخ نقل شده است اکتفاء مى‏شود:

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: «یا على علیه- السّلام خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‏ هائى از بقعه‏ هاى بهشت و قطعه ‏هائى از قطعه‏ هاى آن قرار داده است و دلهاى پاکان از خلقش و برگزیدگان از بندگانش را به سوى شما مایل ساخته که در راه شما هر آزار و خوارى را تحمل مى‏کنند. پس قبرهاى شما را آباد مى‏نمایند و آنها را براى قرب به خدا و دوستى پیغمبرش زیارت مى‏کنند.

یا على علیه السّلام ایشانند اختصاص یافتگان به شفاعت من و واردشوندگان بر حوض من و همسایگان منند در قیامت. یا على علیه السّلام هرکس قبور ایشان را تعمیر کند و نزدشان حاضر شود، مثل این است که سلیمان علیه السّلام را در بناى بیت المقدس یارى کرده است. و هرکه قبور ایشان را زیارت کند مطابق ثواب هفت حج غیر واجبى براى او است. و از گناهانش پاک مى‏شود به طورى که هنگام برگشت مثل روزى مى‏شود که از مادر زائیده شده است.

بشارت باد تو را یا على علیه السّلام و بشارت ده دوستانت را به نعمتهائى که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و به دل بشرى نگذشته لیکن جمعى از مردمان پست و رذل هستند که زوار قبرهاى شما را سرزنش و توهین مى‏کنند، چنانچه زن بدکار را سرزنش مى‏نمایند. ایشان شریرهاى امت منند، شفاعتم به ایشان نمى‏رسد و بر حوضم وارد نمى‏شوند»[۱].

هتک قبر معصوم کفر است‏:

هتک و اهانت به قبور متبرکه پیغمبر و ائمه علیهم السّلام، به ضرورت مذهب گناهى بزرگ است بلکه اکبر کبائر و در حد شرک و کفر است. مانند خراب کردن و نجس نمودن آنها و بنابر احتیاط، هنگام نجس شدن باید آنها را تطهیر نمود هرچند بقاء نجس بودن موجب هتک نباشد.

مشهور فقهاء فرموده ‏اند: توقف جنب و حائض و نفساء در مشاهد مشرفه چون موجب هتک است، مانند مساجد حرام است. و بعضى فرموده‏اند: دخول در حرمهاى مطهر به قصد عبور هم مانند مسجد الحرام جایز نیست.

حکم نماز در کنار قبر معصوم‏:

هنگام نماز خواندن در مشاهد مشرفه، نباید قبر پیغمبر و امام علیهم السّلام را پشت سر خود قرار داد. زیرا این عمل هتک و موجب بطلان نماز است بلکه باید پشت قبر به طورى که قبر سمت قبله نمازگزار باشد، نماز خواند. اما سمت راست و چپ قبر شریف بنابر احتیاط، نباید مساوى قبر یا مقدم بر آن ایستاد بلکه‏ مقدارى عقبتر از قبر شریف بایستد.

حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام مى‏فرماید: «جایز نیست در هیچ نمازى، واجب یا مستحب، بر قبر امام علیه السّلام سجده شود بلکه طرف راست صورت را بر قبر شریف بگذارد. اما نماز خواندن نزد قبر شریف، پس باید پشت سر قبر بایستد و قبر را جلو قرار دهد و جایز نیست جلو قبر بایستد و نماز بخواند. زیرا کسى نباید بر امام علیه السّلام مقدم شود و طرف راست و چپ، نماز خواندن مانعى ندارد (به طورى که مقدم و مساوى قبر شریف نباشد)[۲]».

و از حضرت حجه بن الحسن عجل اللّه تعالى فرجه مرویست که: «جایز نیست جلو و سمت راست و چپ قبر معصوم نماز خواند، زیرا کسى نباید جلو و مساوى امام علیه السّلام باشد». صاحب کتاب وسائل حدیث دوم را که از طرف راست و چپ نهى مى‏فرماید، حمل بر کراهت نموده است.

بعضى از فقهاء فرموده‏ اند: میزان، صدق عنوان هتک است و آن در جلو ایستادن مسلم است ولى در سمت راست و چپ، صدق هتک نمى‏کند ولى رعایت احتیاط بهتر است.[۳]

منبع:گناهان کبیره ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۸۷


[۱] – کتاب وافى ابواب الزیارات باب ۱۷۱ صفحه ۱۹۶- براى اطلاع به روایات وارده درباره فضیلت مشاهد مشرفه خصوصا مدینه منوره و نجف اشرف و کربلاى معلا به کتاب مزار وافى و وسائل الشیعه و مجلد ۲۲ بحار الانوار مراجعه شود و نیز براى دانستن کیفیت رعایت احترام مشاهد و آداب زیارت آنها به موارد مذکور مراجعه گردد.

[۲] – وسائل الشیعه کتاب الصلوه- باب ۲۶ فى مکان المصلى.

[۳] دستغیب، عبد الحسین، گناهان کبیره – قم، چاپ: بیست و دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=712

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x