Take a fresh look at your lifestyle.

احکام مربوط به هتک حرمت قرآن

0 857

احکام مربوط به هتک حرمت قرآن

۱- جلد قرآن و غلاف آن و همچنین ورقهاى آن (یعنى جاهائى که خطوط قرآنى بر آن نیست مانند حواشى) مانند خطوط قرآن در حرمت هتک است. بنابراین نجس کردن آنها نیز حرام است اگر موجب هتک باشد، و در این صورت پاک کردن آن واجب مى‏شود.

۲- نوشتن قرآن با مرکب نجس حرام است و اگر با مرکب نجس نوشته گردد یا پس از نوشته شدن نجس گردد، طاهر کردن آن واجب مى‏شود. و اگر نشود باید آن را محو کرد.

۳- دادن قرآن به دست کافر حرام است. اگر موجب هتک قرآن یا مس کردن خطوط آن بشود. و بعضى از علما فرموده‏اند: مطلقا جایز نیست و گرفتن آن از دست کافر واجب است.

۴- هرگاه قرآن مجید، یا ورقى از آن، یا دعائى که از معصوم رسیده، یا انگشترى که بر آن اسم خدا نقش است، یا تربت حسینى علیه السّلام و مانند اینها از محترمات دینى و مذهبى که هتک آنها حرام و احترامش واجب است. اگر خداى نکرده در توالت بیفتد واجب است فورا بیرون آورده شود و طاهر گردد. هرچند مستلزم مخارج زیادى بشود و تا بیرون آورده نشده، تخلیه کردن در آن توالت حرام است. و چنانچه بیرون آوردنش ممکن نباشد، باید آن را مسدود کنند تا در آن تخلیه نشود.

آنچه از وجوب اخراج و تطهیر و غیره ذکر شد، اختصاص به صاحب آن یا نجس کننده آن ندارد بلکه بر هر مسلمانى که خبر شد، واجب است به وجوب کفائى. (اگر هر کس انجام دهد از دیگران ساقط مى‏شود) و اگر هیچ‏کس انجام ندهد، همه کسانى که آگاه شدند مسؤول و مؤاخذند.

۵- مس کردن خط قرآن براى شخص محدث، (یعنى کسى که براى نماز خواندن باید وضو و غسل داشته باشد) حرام است. خواه به دست مس کند یا به اعضاى دیگر یا به لب‏[۱].

و چون فروعات این حکم زیاد است براى دانستن آنها به رساله مرجع تقلید خودتان یا عروه الوثقى مراجعه شود[۲].

۶- شیخ انصارى علیه الرحمه در خاتمه مکاسب محرمه مى‏فرماید: جماعتى از فقها تصریح کرده‏اند: خرید و فروش قرآن مجید حرام است، بنابراین باید فقط به عنوان جلد و اوراق قرآن را مورد خرید و فروش قرار داد نه خطوط مبارکه را. و بهتر این است که پولى که مشترى مى‏دهد، به عنوان هدیه بدهد، نه بهاى قرآن. و فروشنده هم قرآن را که مى‏دهد، به عنوان هدیه بدهد نه فروش.[۳]

لطفا برای آشنایی با تفصیل احکام قرآن و مشاهده اختلاف فتواهای احتمالی به رساله مرجع تقلید خودتان مراجعه کنید .

مطالب بیشتر در ویکی فقه

http://wikifeqh.ir

 


[۱] ( ۱)- براى دانستن مدارک و روایات این احکام به کتاب طهارت وسائل الشیعه ابواب الوضوء باب ۱۲ مراجعه شود.

[۲] ( ۲)- عروه الوثقى- فصل فى غایات الوضوء مسئله ۳ تا ۱۹.

[۳] دستغیب، عبد الحسین، گناهان کبیره – قم، چاپ: بیست و دوم، ۱۳۸۸ ه.ش، ص۳۷۸

.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=782

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x