Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به «جنبش ممانعت از جنگ با خدا (ربا)» + تصاویر

0 648
عقبه فکری و علمی این جنبش در حوزه علمیه، آیت‌الله حائری شیرازی و در دانشگاه، حسن سبحانی است.
گناه شناسی به نقل از مشرق نهضت سایبری مبارزه با ربا در سال ۱۳۸۶ توسط جمعی از دانشجویان ایجاد شد که با ایجاد گردهمایی‌هایی در شهر اراک و تبلیغات میدانی کار خود را شروع کرده بود. اما در همین حین بعضی از بانک‌ها که اصرار فراوانی بر مسکوت ماندن این قضیه داشتند با کارشکنی‌های علنی و غیرعلنی منجر به کندی روند این جنبش گردیدند. در نهایت با فراز و نشیب‌های بسیار و چندین بار هک شدن وب‌سایت‌، جنبش افول کرده و برای چند سالی مسکوت ماند.
جنبش ممانعت از جنگ با خدا (ربا) در شهریور ماه ۱۳۹۱ در پی اظهارات حسن عباسی پیرامون «شورش علیه طمع» در سری کلاس‌های کلبه کرامت و اطلاع یافتن از فرمایش امام خامنه‌ای در مورد نظام‌سازی مبتنی بر اسلام که یکی از برکات آن حذف ربا و حل معضل بانک‌داری خواهد بود و همچنین اظهارنظر آیت الله جوادی آملی مبنی بر ربوی بودن بیش از ۸۰% اقتصاد در دیدار با رییس مجلس شکل گرفت. عقبه فکری و علمی این جنبش در حوزه علمیه، آیت‌الله حائری شیرازی و در دانشگاه، حسن سبحانی است.

آیت الله جوادی آملی: 80 درصد مردم مرده‌اند! + تصاویر // در حال ویرایش

این جنبش ابتدا با کمک جبهه وبلاگی غدیر به عنوان یک جنبش اعلام موجودیت کرده و پس از گسترش کار با تهیه وبلاگی برای جمع‌آوری مطالب بطور مستقل شروع به کار کرد. پس از جمع‌ آوری تمامی مواضع پیرامون این موضوع آن‌ها را در قالب یک کتاب ۲۷۰ صفحه‌ای به چاپ رسانید. در ادامه با گسترش کار و آشنایی با نهضت سایبری ربا با این نهضت تجمیع شده و اکنون با امید بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد.

آیت الله جوادی آملی: 80 درصد مردم مرده‌اند! + تصاویر // در حال ویرایش

این جنبش که اکنون در وب‌سایت reba.ir به کار خود ادامه می‌دهد، فعالیت‌های خود را در چند محور به شرح زیر منتشر می‌کند:

– اعلام مواضع علما و مراجع تقلید، اساتید دانشگاه‌ها و مسئولین در قالب کتاب.

– آموزه‌های اسلامی که آیات، احادیث و تفاسیر مرتبط با موضوع ربا را در برمی‌گیرد.

– مرکز پاسخ‌گویی که به پرسش و پاسخ پیرامون مسئله بانک و ربا می‌پردازد.

– بخش مقالات که به صورت علمی و فقهی به تحلیل مسئله و ارائه راه‌کار برای رفع بانک‌داری ربوی پرداخته است.

– و چند رسانه‌ای که این بخش با طراحی و تولید پوستر، فیلم، انیمیشن و کلیپ‌های ویدئویی، محصولات جنبش را به صورت مصور ارائه می‌دهد.

این جنبش در نهایت با تکیه بر دانش دکترینولوژی، مسئله بانک‌داری ربوی را به این صورت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد:

«پول با ارزش متغیر» در سطح تکنیکی این جنگ قرار دارد. نظام بانک‌داری در سطح تاکتیک جای گرفته. و عمل‌کرد هر کشور نسبت مسئله بانک، ربا و وام در سطح استرات‍ژیک قرار می‌گیرد. هم‌چنین در سطح سوپر استراتژیک، عمل‌کرد قدرت‌های اقتصادی در جهان که کاملا نهادینه نیز شده است را مورد بررسی قرار داده است.

این وب‌سایت در مسائلی چون کارکردهای استراتژیک حرص و طمع ؛ و خمس و زکات و بیع و صندوق‌های قرض‌الحسنه و اقتصاد برکت‌مبنا و اقدام به ارائه طریق نموده است.

یکی دیگر از اقدامات این جنبش، راه‌‌اندازی زیرگروه «توابین ربا» است که در این بخش، افرادی که در گذشته از بانک، وامی با بازپرداخت بیش از ۴% گرفته‌‌اند از عمل خود توبه نموده و به نوعی جنبشی علیه گرفتن وام و مقروض بودن به بانک‌ها را راه اندازی کرده‌اند.

وب‌گاه این جنبش اخیرا نیز مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=94

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x