Take a fresh look at your lifestyle.

باطل کننده های اعمال نیک

0 1,643

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ» [محمد: ۳۳ ]

اى مۆمنان! از خداوند فرمانبردارى کنید و از پیامبر فرمان برید و کردارهایتان را تباه نگردانید»

بدون شک هر انسانی بر اساس فطریات درونی خود، دوست دارد که خود را به خداوند متعال نزدیک کند. و این حس در همه ی انسان ها، در هر دین و مذهبی وجود دارد. و آن دسته ایی از مردم هم که  با انجام معاصی و اعمال ناشایست از خدای خود دور شده اند، به خاطر این بوده که اینگونه اشخاص در  اثر  غفلت جهل و نادانی وارد این عرصه شده اند.

فراموش نکنیم که در درجه ی اول، آنچه که  برای پروردگار عالم مهم و حائز اهمیت است، خلوص ونیتی است که در اعمال و رفتار  ما وجود دارد، لذا برای خشنود کردن خدای سبحان و رسیدن به قرب حضرتش، جنس عمل و مقدار عمل خیلی مهم نیست، بلکه هر اندازه که اعمال نیک ما رنگ و صبغه ی الهی داشته باشند، مسلما به همان اندازه هم ما را به سمت خداوند متعال بالا خواهند برد.

چه بسا در طول عمر خود، برای تقرب جستن به درگاه حق، اعمال نیک و خداپسندانه ایی انجام داده باشیم، ولی در اثر بی تقوایی و حسادت به دیگران و غفلت و جهل دینی، آن اعمال را ضایع و تباه کرده باشیم. که در این صورت نه تنها به قرب الهی نرسیده ایم، بلکه بین خود و خدای خود، فاصله  هم ایجاد کرده ایم. بنابراین نه تنها در عباداتمان، بلکه  باید در مورد تمام اعمالی که سعادت ما را رقم می زنند، مواظبت کنیم تا آنرا باطل نکنیم.

اعمالی که موجب باطل شدن اعمال می شود:

۱. منت و اذیت

اگر از باب مثال  به عنوان  عمل خیر و قصد ثواب ، دست به جیب شدیم و سرپرستی یک خانواده ی  ضعیف  را به عهده گرفتیم، لازم نباشد که دیگران را از این کار  مطلع کنیم، و در هر کجا این قضیه را بازگو کنیم. زیرا با این کار در واقع داریم  وجهه ی  اجتماعی آن خانواده را خراب می کنیم . و این همان آزار دادن ومنت گذاشتنی است که قرآن کریم می فرماید: اینگونه کارها موجب حبط و بی اثر شدن اعمال می شود.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏…[بقره/۲۶۳] اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! بخشش هاى خود را با منت و آزار باطل نسازید»

۲. حسد

از جمله صفات خطرناکی هستند که انسان را به پرتگاه های ظلالت می کشانند، همانگونه که در جریان فرزندان آدم علیه‌السلام، منجر به برادر کشی شد. خداوند سبحان در جریان فرزندان حضرت آدم(علیه السلام)، می فرماید: « وَ اتْلُ عَلَیهِْمْ نَبَأَ ابْنىَ‏ْ ءَادَمَ بِالْحَقّ‏ِ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الاَْخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ  قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین‏ [مائده/۲۷] و براى آنان داستان دو پسر آدم (هابیل و قابیل) را به درستى بخوان! در آن هنگام که هر کدام کارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند اما از یکى از آن دو پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد»

آنچه که از آیه ی فوق روشن است، این است که این  دو برادر برای تقرب به خداوند متعال، قربانی آورده بودند، ولی قابیل در اثر اینکه به برادر خود، حسادت نشان داد، لذا نه تنها به خداوند متعال نزدیک نشد، بلکه کارش به جایی رسید که تصمیم برکشتن برادر خود گرفت. پس درسی که این آیه ی شریفه به ما می آموزد، اینست که عملی هم چون حسادت، علاوه بر اینکه موجب دور شدن از خدا و نابود شدن اعمال می شود، باعث می شود که حتی انسان دست خود را به خون برادرش رنگین کند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: « إِنَ‏ الْحَسَدَ یَأْکُلُ‏ الْإِیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ.[۱] حسد نیکی ها را نابود می‌کند، همانگونه که آتش هیزم را می سوزاند»

۳.  ترک عمدی نماز

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « مَنْ‏ تَرَکَ‏ صَلَاتَهُ‏ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُه…‏[۲]هر که نمازش را ترک کند، تا اینکه بدون عذر از او فوت گردد، عملش تباه  مى شود…»

۴. ریا که خود نوعی شرک است

مضمون روایتی از امام باقر علیه السلام این است که: «نگهدارى عمل از خود عمل ، مشکل تر است . راوى گفت : نگهدارى عمل یعنى چه ؟ امام فرمود: یعنى انسان عملى براى خداى یکتا، دور از چشم مردم انجام مى دهد و در نامه عمل اوهمین طور ثبت مى شود، بعد آن عمل را بازگو کند، که آن عمل از صورت یک عمل سرّى محو مى شود و به عنوان یک عمل علنى در نامه عمل او ثبت مى گردد، بار دیگر آن عمل را بازگو مى کند، در این وقت، آن عمل از دیوان حسنات (وى) محو مى شود و به عنوان یک عمل ریایى در دیوان سیّئات او ثبت مى گردد» .[۳]

۵.  عجب و خود برتر بینی

امام سجاد علیه السلام می فرمایند:« اللهم …َ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی‏ بِالْعُجْبِ‏، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ…[۴] خداوندا! عبادتم را به سبب عجب و خودپسندى ، فاسد مگردان و خیر و نیکى براى مردم را به دست من روان ساز و آن را با منت گذاردن تباه مساز».

و هم چنین در روایات ما اموری هم چون  غیبت کردن، و طمع و عیب جویی و… از  اعمالی شمرده  است که باعث از بین رفتن اعمال انسانها می‎شود.

همانگونه که اهلبیت عصمت علیهم السلام از این اعمال به خدای سبحان پناه می برده اند، ما هم باید در اینگونه موارد به خدا پناه ببریم و در برابر این گونه اعمال  توبه و استغفار و طلب بخشش کنیم .

 

پی نوشت ها:

[۱] الکافی (ط – الإسلامیه)   ج‏۲ص۳۰۶

[۲] بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۷۹ ؛ ص۲۰۲

[۳] أصول الکافی / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۰۴

[۴] الصحیفه السجادیه ص۹

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت رهروان ولایت

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1156

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x